اسلام علیکم
برسی سعادت Ø+سن منٹو 18 جنوری 1955
سعادت Ø+سن منٹو اردو کا واØ+د کبیر اÙØ³Ø§Ù†Û Ù†Ú¯Ø§Ø± ÛÛ’ جس Ú©ÛŒ تØ+ریریں آج بھی ذوق Ùˆ شوق سے Ù¾Ú‘Ú¾ÛŒ جاتی ÛÛ’ Û” ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© صاØ+ب اسلوب نثر نگار ÛÛ’ جس Ú©Û’ اÙØ³Ø§Ù†Û Ù…Ø¶Ø§Ù…ÛŒÙ† اور خاکے اردو ادب میں بے مثال Ø+یثیت Ú©Û’ مالک Ûیں۔ منٹو ایک معمار اÙØ³Ø§Ù†Û Ù†ÙˆÛŒØ³ تھا جس Ù†Û’ اردو اÙØ³Ø§Ù†Û Ú©Ùˆ ایک نئی Ø±Ø§Û Ø¯Ú©Ú¾Ø§Ø¦ÛŒÛ” اÙØ³Ø§Ù†Û Ù…Ø¬Ú¾Û’ لکھتا ÛÛ’ منٹو Ù†Û’ ÛŒÛ Ø¨Ûت بڑی بات Ú©ÛÛŒ تھی۔ منٹو Ú©ÛŒ زندگی بذات خود ناداری انسانی جدوجÛد بیماری اور ناقدری Ú©ÛŒ ایک Ø§Ù„Ù…ÛŒÛ Ú©Ûانی تھی جسے اردو اÙسانے Ù†Û’ لکھا۔ منٹو Ù†Û’ دیکھی Ù¾Ûچانی دینا میں سے ایک ایسی دنیا دریاÙت Ú©ÛŒ جسے لوگ درخوراعتناء Ù†Ûیں سمجھتے تھے ÛŒÛ Ø¯Ù†ÛŒØ§ Ú¯Ù…Ø±Ø§Û Ù„ÙˆÚ¯ÙˆÚº Ú©ÛŒ تھی۔ جو Ù…Ø±ÙˆØ¬Û Ø§Ø®Ù„Ø§Ù‚ÛŒ نظام سے اپنی بنائی Ûوئی دنیا Ú©Û’ اصولوں پر چلتے تھے ان میں اچھے لوگ بھی تھے اور برے بھی۔ ÛŒÛ Ù„ÙˆÚ¯ منٹو کا موضوع تھے اردو اÙسانے میں ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© بÛت بڑی موضوعاتی تبدیلی تھی جو معمار اÙØ³Ø§Ù†Û Ù†ÙˆÛŒØ³ Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ اینٹ تھی۔ اس Ú©Û’ اÙسانے Ù…Ø+ض واقعاتی Ù†Ûیں تھے ان Ú©Û’ بطن میں تیسری دنیا Ú©Û’ پس Ù…Ø§Ù†Ø¯Û Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û’ Ú©Û’ تضادات Ú©ÛŒ داستان موجود تھی۔
منٹو Ú©Û’ Ø+والے سے جناب
جناب Ù…Ø+مد Ø+مید شاÛد Ú©ÛŒ ایک تØ+ریر جس میں انÛÙˆÚº Ù†Û’ منٹو کا اØ+Ø§Ø·Û Ø¨Ûت ÛÛŒ خوبی سے کیا ÛÛ’ Û”
Ø+سن عسکری Ù†Û’ لکھا تھا:
â€Ù…نٹو تو ایک اسلوب تھا.... Ù„Ú©Ú¾Ù†Û’ کا Ù†Ûیں جینے کا۔“
اÙس Ù†Û’ ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ لکھا تھا:
â€ÙˆØ§Ù‚عی منٹو بڑی خوÙناک چیز تھا Û” ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© بغیر جسم Ú©Û’ روØ+ بن کر Ø±Û Ú¯ÛŒØ§ تھا....منٹو سوچتا تو اØ+ساسات اور جسمانی اÙعال Ú©Û’ Ø°Ø±ÛŒØ¹Û ÛÛŒ تھا۔ لیکن ÛŒÛ Ú†ÛŒØ² ÙˆÛ ØªÚ¾ÛŒ جس Ú©Û’ متعلق اسپین Ú©Û’ صوÙیوں Ù†Û’ Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø³Ù… Ú©ÛŒ بھی ایک روØ+ Ûوتی ÛÛ’ ‘ ÛŒÛ Ø±ÙˆØ+ منٹو Ù†Û’ پالی تھی....منٹو Ù†Û’ اپنی روØ+ Ú©Ùˆ بالکل ÛÛŒ بے Ø+Ùاظت Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دیا تھا۔ Ûر چیز منٹو تک Ù¾Ûنچتی تھی Û” اور اتنے زور کا تصادم Ûوتا Ú©Û ÙˆÛ Ú†Ú©Ø±Ø§ Ú©Û’ Ø±Û Ø¬Ø§ØªØ§ØªÚ¾Ø§â€œ
تو یوں ÛÛ’ Ú©Û Ûندوستان Ú©Û’ ٹوٹ کر آزاد Ûونے اورمسلمانوں Ú©Û’ لیے ایک الگ مملکت Ú©Û’ قیام Ú©Û’ واقعات بھی ایسے تھے جن کا تصادم منٹو Ú©ÛŒ روØ+ سے Ûوا تھا ‘ اور تصادم اتنے زور کا تھا Ú©Û ÙˆÛ Ú†Ú©Ø±Ø§ کر Ø±Û Ú¯ÛŒØ§ تھا۔ ÛŒÛ Ø¬Ø³Û’ میں Ù†Û’ چکرا جانا Ú©Ûا Ûے‘ ÙتØ+ Ù…Ø+مد ملک Ù†Û’ اسے اپنی نئی کتاب†سعادت Ø+سن منٹو: ایک نئی تعبیر“ میں بدل جانا لکھا ÛÛ’ Û” خود پروÙیسر ملک ÛÛŒ Ú©Û’ الÙاظ میں:
†پاکستان Ú©Û’ قیام Ù†Û’ منٹو Ú©Û’ ÙکرواØ+ساس Ú©ÛŒ دÙنیا Ú©Ùˆ منقلب کر Ú©Û’ رکھ دیا تھا“
ÙˆÛ ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û :
â€Ù¾Ø§Ú©Ø³ØªØ§Ù† Ù¾Ûنچتے ÛÛŒ منٹو Ù†Û’ نئی زندگی Ú©Û’ نئے ممکنات Ú©Ùˆ کھنگالنا شروع کر دیا تھا۔“
ÙˆÛ Ù†Ø¦Û’ ممکنات کیا تھے ان پر اس کتاب Ú©Û’ Ú†Ú¾ نئے اور ایک پچاس سال پرانے مضمون میں تÙصیل سے بات Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’ Û” اور ساتھ ÛÛŒ ان اÛÙ… تØ+ریروں Ú©Ùˆ Ø¶Ù…ÛŒÙ…Û Ø¬Ø§Øª Ú©ÛŒ صورت بÛÙ… کردیا گیا ÛÛ’ جو اس موضوع پر معاون ÛÙˆ سکتی تھیں Û” ÛÙ… دیکھتے ÛÛŒÚºÚ©Û Ù‚ÛŒØ§Ù… پاکستان Ú©Û’ بعد تبدیل ÛÙˆ جانے والے منٹو Ú©Ùˆ ممتاز شیریں Ù†Û’ بÛت Ù¾ÛÙ„Û’ شناخت کرلیا تھا ۔اس Ù†Û’ â€Ù…نٹو کا تغیر اور ارتقا“ میں تقسیم Ú©Û’ بعد Ú©Û’ دور Ú©Ùˆ منٹو Ú©ÛŒ اَÙØ³Ø§Ù†Û Ù†Ú¯Ø§Ø±ÛŒ کا نیا دور قرار دیا تھا Û” صر٠وقت Ú©Û’ Ù„Ø+اظ سے Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ Ù„Ø+اظ سے بھی اس دورانئے میں اسے منٹو اپنی تخلیقات میں بدلا Ûوا نظر آیا تھا۔ اس کتاب میںپروÙیسر ملک Ú©ÛŒ دلچسپوں کا Ù…Ø+ور بھی ÛŒÛÛŒ تبدیلی رÛا ÛÛ’Û” اس کتاب کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ø¨ØªØ§ØªØ§ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ù…Ù†Ù¹Ùˆ Ú©ÛŒ Ûر اس تØ+ریر سے بھر پور ØªÙˆØ¬Û Ú©Û’ ساتھ گزرے Ûیںجو منٹو Ù†Û’ پاکستان آنے Ú©Û’ بعد Ù„Ú©Ú¾ÛŒ تھی۔
â€Ù…نٹو Ú©ÛŒ مثالیت پسندی‘ والے باب میں ÙˆÛ â€™Ø¨Ø§Ø³Ø·â€˜ اÙسانے کا ØªØ¬Ø²ÛŒÛ Ú©Ø±ØªÛ’ Ûیں Û” ÛŒÛ Ù…Ù†Ù¹Ùˆ کا کوئی اÛÙ… اَÙØ³Ø§Ù†Û Ù†Ûیںبنتا ‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ù…ÛŒÚº اسے اس Ú©Û’ انتÛائی کمزور اÙسانوں میں شمار کرتا Ûوں‘ جو Ú©Ú†Ú¾ منٹو اس اÙسانے میں باسط Ú©Û’ ذریعے دکھا رÛا تھا ÙˆÛ Ù…Ø«Ø§Ù„ بنانے Ú©Ùˆ درست سÛÛŒ مگر Ûماری اپنی تÛذیبی روےے Ú©ÛŒ سدھائی Ûوئی جبلت اور Ù†Ùسیات سے مطابقت Ù†Û Ø±Ú©Ú¾ØªØ§ تھا تاÛÙ… پروÙیسر ملک اس Ú©Û’ ذریعے تبدیل Ø´Ø¯Û Ù…Ù†Ù¹Ùˆ Ú©ÛŒ مثالیت پسندی Ú©Ùˆ دکھایا دیا ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ بتادیا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù†Ù¹Ùˆ Ù†Û’ اس نئی مملکت میں کس سطØ+ Ú©Û’ اØ+ترام انسانیت کا خواب دیکھا تھا۔
†منٹوکی پاکستانیت“ کا عنوان پانے والا مضمون جÛاں منٹو Ú©Û’ Ù„Ú©Ú¾Û’ Ûوئے شیام Ú©Û’ قلمی خاکے â€Ù…رلی Ú©ÛŒ دھن“ سے معنی اخذ کرتا ÛÛ’ ÙˆÛیں پروÙیسر ملک اس Ú©Û’ اÙسانوں â€Ø³Ûائے“ اور â€Ø¯Ùˆ قومیں“ سے ایسے منٹو Ú©Ùˆ تلاش کر لاتے Ûیں جو روØ+انی اور تخلیقی سطØ+ پر ÛŒÛ Ø«Ø§Ø¨Øª کررÛا Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ù¾Ø§Ú©Ø³ØªØ§Ù† Ú©ÛŒ طر٠آنا اس کا شعوری ÙÛŒØµÙ„Û ØªÚ¾Ø§ اور بعد ازاں پاکستان Ú©ÛŒ روØ+انی شناخت Ú©Ùˆ قائم رکھنا اس Ú©ÛŒ اصل ترجیØ+ بن گیا تھا۔ منٹو بدل گیا تھامگر اس سر زمین Ú©Û’ لوگوں Ú©Û’ رویے Ù†Ûیں بدلے تھے اور اس پر منٹو برÛÙ… Ûوتا تھا Û” پر ÙˆÙیسر ملک کا Ú©Ûنا ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø±Ø·Ø§Ù†ÙˆÛŒ تربیت یاÙØªÛ Ø+کمرانوں Ù†Û’ بÛت جلد Ûمیں عملاً Ø¯ÙˆØ¨Ø§Ø±Û Ù…ØºØ±Ø¨ÛŒ طاقتوں کا غلام بنادیا تھا جب Ú©Û Ù…Ù†Ù¹Ùˆ Ú©ÛŒ پاکستانیت Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª گورا Ù†Û ØªÚ¾ÛŒ Û” اس صورت Ø+ال پر منٹو Ù†Û’ صدائے اØ+تجاج بلند Ú©ÛŒ تھی.... اپنے اÙسانوں میں.... چچا سام Ú©Û’ نام اپنے خطوط میں....اور اپنے مضامین میں Û” جابجا منٹو Ú©ÛŒ تØ+ریروں میں اس اØ+تجاجی Ù„Û’ Ú©Ùˆ دیکھا جا سکتا ÛÛ’ اور اس Ø+والے سے ÛÙ… منٹو Ú©ÛŒ سچی پاکستانیت Ú©Ùˆ بھی شناخت کر سکتے Ûیں۔
منٹو اس بات پر Ùخر کرتا تھا Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ø´Ù…ÛŒØ±ÛŒ تھالÛذا ÛŒÛ Ú©ÛŒÙˆÚº کر ممکن تھا Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ø´Ù…ÛŒØ±ÛŒÙˆÚº Ú©ÛŒ غلامی پر Ú©Ú†Ú¾ Ù†Û Ú©Ûتا Û” پروÙیسر ملک Ù†Û’ اپنے مضمون†سعادت Ø+سن منٹو اور جنگ آزادی ءکشمیر“ میں بتایا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù†Ù¹Ùˆ ØªÙ†Ø§Ø²Ø¹Û Ú©Ø´Ù…ÛŒØ± میں پاکستان Ú©Ùˆ Ø+Ù‚ بجانب سمجھتا تھا ۔ان Ú©Ûنا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù†Ù¹Ùˆ Ù†Û’ اَÙØ³Ø§Ù†Û â€Ø¢Ø®Ø±ÛŒ سلیوٹ“ میں کشمیر Ú©Û’ Ø+والے سے پاک بھارت جنگ Ú©ÛŒ Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒ برطانوی استعمار ڈالی اور †چچا منٹو Ú©Û’ نام بھتیجے کا خط “ میںاس مسئلے Ú©Ùˆ Ù†Û Ø³Ù„Ø¬Ú¾Ø§Ù†Û’ کا Ú¯Ù†Ø§Û Ú¯Ø§Ø± اقوام متØ+Ø¯Û Ú©Ùˆ Ù¹Ú¾Ûرایا ۔انÛÙˆÚº Ù†Û’ اÙس مضمون میں منٹوکے اَÙØ³Ø§Ù†Û â€ Ù¹ÛŒÙ¹ÙˆØ§Ù„ کا کتا“ پر بھی بات Ú©ÛŒ ÛÛ’ Û” ÛŒÛ ÙˆÛ Ø§ÙŽÙØ³Ø§Ù†Û ÛÛ’ Ú©Û Ûمارے Ûاں Ú©Û’ دانش ور اس Ú©ÛŒ Ú¯Ù…Ø±Ø§Û Ú©Ù† تاویلیں کرتے Ûوئے Ù†Ûیں شرماتے تاÛÙ… پروÙیسر ملک Ú©Û’ مطابق ÛŒÛ Ø§ÙŽÙØ³Ø§Ù†Û Ø¨ØªØ§ØªØ§ ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ûرو ماﺅنٹ بیٹن Ú¯Ù¹Ú¾ جوڑ‘ Ù†Û’ پرانے دوست Ùوجیوں Ú©Ùˆ ایک دوسرے Ú©Û’ مقابل کر دیا‘ جب Ú©Û Ø+کومتوں Ú©ÛŒ نااÛلیوں Ù†Û’ اس جنگ Ú©Ùˆ طویل تر کرکے Ù†ØªÛŒØ¬Û Ø®ÛŒØ² Ù†Ûیں Ûونے دیا تھا اور صورت ÛŒÛاں تک Ù¾ÛÙ†Ú† گئی Ú©Û Ø¨Û’ مصر٠گولی چلنے Ù„Ú¯ÛŒ Û” کشمیر پر پاکستانی موق٠سے منٹو Ú©ÛŒ ÛÙ… Ø¢ÛÙ†Ú¯ÛŒ Ú©Û’ ثبوت Ú©Û’ طور پر پروÙیسر ملک Ù†Û’ اÙس Ú©ÛŒ اÙس تØ+ریر Ú©ÛŒ بھی نشاندھی Ú©ÛŒ ÛÛ’ جس میں منٹو Ù†Û’ اپنے Ù…Ø+بوب Ûندو دوست شیام Ú©Ùˆ مخاطب کرتے Ûوئے لکھا تھا:
†پیارے شیام‘ میں بمبئے ٹاکیز Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ کر چلا آیا تھا۔ کیا پنڈت جواÛر لال Ù†Ûرو کشمیر Ù†Ûیں Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ سکتے ؟“
â€Ø§Ù†Ù‚لاب پسند منٹو اور نام Ù†Ûاد ترقی پسند“ Ú©Û’ عنوان سے اس کتاب میں ترقی پسندوں Ú©ÛŒ خوب خبر Ù„ÛŒ گئی ÛÛ’ Û” اس باب میں منٹو Ú©ÛŒ ادبی اٹھان Ú©Ùˆ ایک ترقی پسند Ú©ÛŒ اٹھان Ú©Û’ طور پر دکھایا گیا ÛÛ’ ‘ جس Ù†Û’ اَÙØ³Ø§Ù†Û Ù†Ú¯Ø§Ø±ÛŒ Ú©ÛŒ دنیا میں قدم رکھنے سے Ù¾ÛÙ„Û’ نامور اشتراکی ادیب اور مو ¿رخ باری علیگ Ú©Û’ زیر اثر عالمی Ùکشن کا بالعموم اور روسی Ùکشن کا Ú¯Ûرا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ú©ÛŒØ§ تھا Û” جس Ù†Û’ روسی ادب Ú©Û’ اس وقت تراجم کئے تھے جب انجمن ترقی پسند مصنÙین کا قیام عمل میں بھی Ù†Û Ø¢ÛŒØ§ تھا۔ اس Ù†Û’ منتخب روسی اÙسانوں کا ØªØ±Ø¬Ù…Û Ú©Ø±Ú©Û’ اردو دنیا میں ایک نئی ادبی تØ+ریک Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ûموار Ú©ÛŒ تھی Û” مگر طرÙÚ¯ÛŒ دیکھئے Ú©Û ÛŒÛÛŒ منٹو بعد ازاں ترقی پسندوں Ú©Ùˆ Ú©Ú¾Ù¹Ú©Ù†Û’ لگا تھا۔ پروÙیسر ملک Ù†Û’ اس باب میں دونوں Ú©Û’ رویوں کا Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û Ù„Û’ کر ÛŒÛ Ø«Ø§Ø¨Øª کیا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù†Ù¹Ùˆ درست تھا۔ Ù…Ø+مد Ø+سن عسکری Ú©ÛŒ ادبی رÙاقت منٹو Ú©ÛŒ غلطی Ù†Û ØªÚ¾ÛŒ Ø¨Ù„Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ روØ+انی اور سچے تخلیقی تقاضوں سے جڑ گیا تھا۔
اس نئی کتاب میں پروÙیسر ملک Ù†Û’ منٹو Ú©Û’ معرو٠اÙسانےâ€Ù¹ÙˆØ¨Û ٹیک سنگھ“ Ú©ÛŒ ایک نئی تعبیر Ú©ÛŒ ÛÛ’ ....جو واقعی نئی ÛÛ’ اور مجھے Ø+یرت Ûوتی ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ø¬ تک اردو ادب Ú©Û’ ناقدین Ù†Û’ اÙس رÙØ® سے کیوں Ù†Û Ø³ÙˆÚ†Ø§Û” سب اسے منٹو Ú©Û’ تقسیم Ú©Û’ دوران Ú©Û’ Ùسادات پر Ù„Ú©Ú¾Û’ Ûوئے اÙسانوں Ú©ÛŒ ذیل میں رکھ کر دیکھتے رÛÛ’Û” بجا Ú©Û Ù…Ù…ØªØ§Ø² شیریں Ù†Û’ منٹو پر جم کر لکھا اورخوب لکھا اور صاØ+ب ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ درست Ú©Û Ø§Ø³ Ù†Û’ منٹو Ú©Û’ ان اÙسانوں Ú©ÛŒ ÙÛرست بنائی جواسے بÛت پسند تھے تو اس میں جÛاں’Ûتک‘ ’کالی شلوار‘ ’بو‘ ’نیا قانون‘ ’بابو گوپی ناتھ‘ Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ â€™Ù…Ù…ÛŒ ’موذیل‘’ ننگی آوازیں‘ ’کھول دو‘ ’ٹھنڈا گوشت‘’اور ’سڑک کنارے ‘ Ú©Û’ نام آتے Ûیں ÙˆÛیںقدرے نیچے سÛÛŒ â€Ù¹ÙˆØ¨Û ٹیک سنگھ “ کا نام بھی آتا ÛÛ’ مگر اس اÙسانے Ú©ÛŒ کوئی تعبیر اس Ú©Û’ Ûاں ملتی ÛÛŒ Ù†Ûیں ÛÛ’ Û” ÛŒÛÛŒ عالم‘ منٹو Ú©Ùˆ رجعت پسندبنانے کا Ø·Ø¹Ù†Û Ù¾Ø§Ù†Û’ والے ‘Ø+سن عسکری Ú©Û’ Ûاں ملتاÛÛ’Û” دونوں اÙس Ø·Ø±Ù ØªÙˆØ¬Û Ø¯ÛŒØªÛ’ توبعد میں بÛت میں آنے والے سوں Ú©Ùˆ ٹھوکریں کھانے سے روک سکتے تھے Û” ÛŒÛÛŒ ٹھوکریں کھانے والے ÙتØ+ Ù…Ø+مد ملک Ú©Û’ اس مضمون Ú©Û’ اولین مخاطب Ûیں Û” میں اس مضمو Ù† Ú©Ùˆ اس کتاب کا دل Ú©ÛÙˆÚº گا جسے چھوتے ÛÛŒ میرا اپنادل دھڑکنا بھول گیا تھا۔
منٹو Ú©Û’ شاÛکار اَÙسانÛâ€Ù¹ÙˆØ¨Û ٹیک سنگھ“ Ú©ÛŒ تعبیر جس طرØ+ اور جس ØªÙˆØ¬Û Ø³Û’ پر ÙˆÙیسر ملک Ù†Û’ Ú©ÛŒ ÛÛ’ اÙس پر دل Ù¹Ùھکتا ÛÛ’ Û” اب سوال ÛŒÛ Ù¾ÛŒØ¯Ø§ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ú¯Ø± اس اÙسانے Ú©ÛŒ ÛŒÛ ØªØ¹Ø¨ÛŒØ± تھی تو ÛŒÛ Ø§ÙŽÙØ³Ø§Ù†Û Ø³Ù…Ø¬Ú¾Ù†Û’ میں اتنی دیر کیوں لگی۔ میں Ù†Û’ بÛت غور کیا تو اپنے آپ Ú©Ùˆ وارث علوی کا متÙÙ‚ پایا Ú©Û :
†اَÙØ³Ø§Ù†Û Ø§Ù¾Ù†Û’ Ø+سن کا راز Ùوراً سب پر ظاÛر Ù†Ûیں کرتا‘ ÙˆÛ ØµØ§Ø+ب نظر نقاد کا انتظار کرتا ÛÛ’ Û” اÙسانے Ú©ÛŒ معنیاتی بصیرت کا راز اس رشتے میں ÛÛ’ جو نقاداÙسانے سے قائم کرتا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø±Ø´ØªÛ Ù…Ø+بت ‘نشاط اور وارÙتگی کا Ûوتا ÛÛ’ “
مجھے پر ÙˆÙیسر ملک Ú©Û’ Ûاں منٹو Ú©Û’ اس اÙسانے Ú©ÛŒ تعبیر اور تشریØ+ میںیÛÛŒ نشاط‘ وارÙتگی اور تنقیدی بصیرت ایک ساتھ متØ+رک نظر آتے Ûیں۔ اسی تنقیدی بصیرت (جو ÛرØ+ال میں ایک قومی شعور سے وابستگی پر مصر اور نازاں رÛتی ÛÛ’ )کا ÙÛŒØµÙ„Û ÛÛ’ Ú©Û â€Ù¹ÙˆØ¨Û ٹیک سنگھ“ کا موضوع برطانوی Ûند Ú©ÛŒ تقسیم Ù†Ûیں ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Û ÛŒÛ Ø§ÙŽÙØ³Ø§Ù†Û Ùسادات Ú©Û’ پس منظر میں لکھا ÛÛŒ Ù†Ûیں گیا تھا۔ اس مضمون Ú©Û’ آغاز میں طارق علی پر گرÙت Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’ جس Ù†Û’ اَÙسانÛâ€ Ù¹ÙˆØ¨Û Ù¹ÛŒÚ© سنگھ“ Ú©Ùˆ برطانوی Ûند Ú©ÛŒ تقسیم اور نسل Ú©Ø´ÛŒ Ú©Û’ Ùسادات کا Ø´Ø§Ø®Ø³Ø§Ù†Û Ú©Ûا تھا Û” Ø¢Ú¯Û’ Ú†Ù„ کر Ù„Ú¯ بھگ وارث علوی Ù†Û’ بھی اس باب میں ایسی ÛÛŒ ٹھوکر کھائی اور اندازنظر قائم کیا Ú©Û:
†ملک تقسیم Ûوتے ÛÛŒ بشن سنگھ جس پاگل Ø®Ø§Ù†Û Ù…ÛŒÚº تھا اس Ú©Û’ باÛر بھی ایک بÛت بڑا پاگل Ø®Ø§Ù†Û Ú©Ú¾Ù„ گیا تھا....رات Ú©ÛŒ رات جغراÙÛŒÛ Ø¨Ø¯Ù„ گیا Û” روابط اور وابستگیاں بدل گئیں اور لوگ Ø¨Û ØªÙ…Ø§Ù… Ûوش مندی ایک ملک سے دوسرے ملک Ûجرت کرنے Ù„Ú¯Û’ ۔“
ÙتØ+ Ù…Ø+مد ملک Ù†Û’ واضØ+ کیا ÛÛ’ Ú©Û Ûندوستان Ú©ÛŒ تقسیم دراصل برٹش انڈیا Ú©ÛŒ سامراجی ÙˆØ+دت ٹوٹنے کا ÙˆÛ Ø§ÛÙ… ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û ÛÛ’ جو دو قوموں Ú©ÛŒ آزاد قومی ریاستوں Ú©Û’ قیام Ú©ÛŒ نوید بن گیا تھا اور ÛŒÛ Ù‚ÙˆÙ…ÛŒÚº اپنے اپنے جغراÙیائی خطوں میں استعماری Ú†Ù†Ú¯Ù„ سے آزاد ÛÙˆ گئی تھیں Ù„Ûذا باÛر Ú©ÛŒ دنیا پر پاگل خانے Ú©Û’ اندر Ú©Û’ واقعات اور صورت Ø+ال Ú©Ùˆ منطبق Ù†Ûیں کیا جا سکتا۔ مصن٠نے Ú©Ûا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù†Ù¹Ùˆ Ú©Û’ اÙسانے کا موضوع Ù†Û ØªÙˆ تقسیم ÛÛ’ اور Ù†Û ÛÛŒ ÙØ³Ø§Ø¯Ø§ØªÛ”Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ اÙسانے کا موضوع Ø+اÙظے Ú©ÛŒ Ú¯Ù… شدگی اور تخیل Ú©ÛŒ موت ÛÛ’ Û” پروÙیسر ملک Ù†Û’ اÙسانے Ú©Û’ دیگر پاگل کرداروں Ú©Û’ ساتھ بشن سنگھ کا Ù…ÙˆØ§Ø²Ø§Ù†Û Ø§ÙˆØ± ØªØ¬Ø²ÛŒÛ Ú©Ø±ØªÛ’ Ûوئے ثابت کیا ÛÛ’ Ú©Û
Ù+.... دیگر کردار ÙˆÚº میں سے Ù¾Ûلا ÙˆÛ ØªÚ¾Ø§ ‘ جسے اس Ú©Û’ لواØ+قین پھانسی Ú©ÛŒ سزا سے بچانے Ú©ÛŒ خاطر پاگل قرار دے کر ÛŒÛاں بند کروا گئے تھے۔ ÛŒÛ Ú©Ø±Ø¯Ø§Ø±Ø¬Ø§Ù†ØªØ§ تھا Ú©Û Ù¾Ø§Ú©Ø³ØªØ§Ù† کیا ÛÛ’ اور Ú©Ûاں ÛÛ’Û”
Ù+....دوسرے پاگل سکھ کردار Ú©Û’ Ù…Ø+سوسات Ú©ÛŒ دنیا بھی قائم تھی اور Ù…Ø+سوس کر رÛا تھا Ú©Û Ûندوستان Ú©Ûاں Ûوگا بس اسے Ùکر تھی تو ÛŒÛÛŒ Ú©Û Ø§Ø³Û’â€™ Ûندستوڑوں‘ Ú©ÛŒ بولی Ù†Ûیں آتی تھی۔
Ù+....پروÙیسر ملک Ù†Û’ جن دو مزید پاگل کردارں کا ØªØ¬Ø²ÛŒÛ Ú©ÛŒØ§ ÛÛ’ ÙˆÛ Ø¯ÙˆÙ†ÙˆÚº دماغ ماﺅ٠Ûوتے Ûوئے بھی Ù…Ø+سوس کر سکتے تھے ایک Ù†Û’ Ù…Ø+مد علی جناØ+ بن جانے کا دعوی کیا تھا اور دوسرے Ù†Û’ ماسٹر تارا سنگھ ÛÙˆ جانے کا۔ دونوں کا Ø±ÙˆÛŒÛ Ø§Ù†Ûیں الگ الگ قوم کا Ùرد بنا دیتا تھا Û”
یوں ÛŒÛ Ø³Ø§Ø±Û’ کردار Ù…Ø+سوسات Ú©ÛŒ Ù…Ø+دود سطØ+ پر سÛÛŒ بیرونی دنیا اور اس Ú©ÛŒ تبدیلیوں سے جڑے Ûوئے تھے Û” لیکن اÙسانے کا مرکزی کردار بشن سنگھ المعرو٠بیرونی دنیا سے بالکل کٹا Ûوا تھا Û” پروÙیسر ملک Ù†Û’ ÛŒÛ Ø«Ø§Ø¨Øª کرنے Ú©Û’ بعد اÙسانے Ú©Û’ متن Ú©Û’ اس Ø+صے Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù ØªÙˆØ¬Û Ø¯Ù„Ø§Ø¦ÛŒ ÛÛ’ جس میں منٹو Ù†Û’ اس کردار کا تعار٠کراتے Ûوئے لکھا تھا Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ Ø±Ø´ØªÛ Ø¯Ø§Ø±ÙˆÚº Ø+تی Ú©Û Ø§Ù¾Ù†ÛŒ بیٹی تک Ú©Ùˆ Ù†Ûیں Ù¾Ûچان سکتا تھا۔ یوں ÙˆÛ Ø§Ø³ اÙسانے Ú©ÛŒ ایسی تعبیر کرنے میں کامیاب ÛÙˆ گئے Ûیں جس سے اس Ú©ÛŒ خبر ملتی ÛÛ’ Ú©Û ØªÙ‚Ø³ÛŒÙ… Ú©Û’ Ø+والے سے منٹو کا تخلیقی شعور کس سطØ+ پر کام کر رÛا تھا۔ پر ÙˆÙیسر ملک کا Ú©Ûنا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ù†Ù¹Ùˆ Ú©ÛŒ اس Ú©Ûانی Ú©ÛŒ صر٠ایک ÛÛŒ تعبیر ممکن ÛÛ’ اور ÙˆÛ ÛŒÛ Ú©Û Ù¾Ø§Ú©Ø³ØªØ§Ù† Ú©ÛŒ تØ+ریک ایک روØ+انی وابستگی کاکر Ø´Ù…Û ØªÚ¾ÛŒ اور تØ+ریک پاکستان قید مقامی سے رÛائی اور خوابوں Ú©ÛŒ سرزمین سے وابستگی کا Ø§Ø³ØªØ¹Ø§Ø±Û ØªÚ¾ÛŒ اور ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Û Ø§Ù„Ú¯ قوم Ú©Û’ لیے ایک خود مختار اور آزاد نظریاتی مملکت Ú©Û’ قیام Ú©ÛŒ بات بشن سنگھ جیسے پاگلوں Ú©ÛŒ سمجھ میں Ø¢ÛÛŒ Ù†Ûیں سکتا تھا۔ میں سمجھتا ÛÙˆÚº Ú©Û Ù‚ÛŒØ§Ù… پاکستان Ú©Û’ بعد بدلے Ûوئے تناظر میں منٹو ÙÛÙ…ÛŒ Ú©Û’ لیے ÙتØ+ Ù…Ø+مد ملک Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ú©ØªØ§Ø¨ اس نئی تعبیر Ú©Û’ Ø+والے سے بÛت اÛÙ… ÛÙˆ جاتی ÛÛ’ Û”
Ù+Ù+Ù+