سچائی جتنی Ù¾Ø³Ù†Ø¯ÛŒØ¯Û Ú†ÛŒØ² Ú¾Û’ جھوٹ اتنی Ú¾ÛŒ نا Ù¾Ø³Ù†Ø¯ÛŒØ¯Û Ú†ÛŒØ² Ú¾Û’ Û” سچائی بھترین صÙت Ú¾Û’ اور جھوٹ بد ترین صÙت Ú¾Û’ Û”
اگر زبان جھوٹ سے آشنا Ú¾Ùˆ گئی اور Ú¯Ùتگو میں جھوٹ نمایاں Ú¾Ùˆ گیا تو جھوٹ بولنے والے Ú©ÛŒ عظمت اس طرØ+ پادر ھوا Ú¾Ùˆ جاتی Ú¾Û’ جیسے موسم خزاں میں درخت Ú©Û’ پتے! یا شیشوں سے بنے ھوئے مکان پر برستے ھوئے پتھر ! جھوٹ انسان Ú©ÛŒ ناپاکی Ùˆ خیانت Ú©ÛŒ روØ+ Ú©Ùˆ تقویت دیتا Ú¾Û’ اور ایمان Ú©Û’ بھڑکتے ھوئے شعلوں Ú©Ùˆ خاموش کر دیتا Ú¾Û’ Û” جھوٹ رشتھٴ الÙت Ùˆ اتØ+اد Ùˆ ÙˆÙاق Ú©Ùˆ توڑ دیتا Ú¾Û’ اور Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ù…ÛŒÚºØ¹Ø¯Ø§ÙˆØª Ùˆ Ù†Ùاق Ú©Û’ بیج بو دیتا Ú¾Û’ Û” گمراھیوں کا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªØ± Ø+ØµÛ Ø¬Ú¾ÙˆÙ¹Û’ دعووں اور خلا٠واقع Ú¯Ùتگووں کا Ù†ØªÛŒØ¬Û Ú¾ÙˆØªØ§ Ú¾Û’ Û” برے لوگ اپنے Ùاسد مقاصد Ú©ÛŒ تکمیل Ú©Û’ لئے اپنی شیریں بیانی ØŒ کذب لسانی سے Ø³Ø§Ø¯Û Ù„ÙˆØ+ Ø+ضرات Ú©Ùˆ اپنا Ú¯Ø±ÙˆÛŒØ¯Û Ø¨Ù†Ø§ لیتے ھیں اور اپنی رطب اللسانی Ú©ÛŒ زنجیر میں اسیر کر لیتے ھیں Û” جھوٹا آدمی کبھی ÛŒÛ Ø³ÙˆÚ†ØªØ§ Ú¾ÛŒ نھیں Ú¾Û’ Ú©Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ دوسرا اس Ú©Û’ رازسے مطلع Ú¾Ùˆ جائے گا Û” اسی اطمینان Ú©ÛŒ بنیاد پر اپنی Ú¯Ùتگو میں غلطیوں اور تناقض کا شکار ھوتا رھتا Ú¾Û’ اور کبھی شدید رسوائی سے دو چار Ú¾Ùˆ جاتا Ú¾Û’ اسی لئے ÛŒÛ Ù…Ø«Ù„ بے بنیاد نھیں Ú¾Û’ Ú©Û:
دروغ Ú¯Ùˆ را Ø+اÙØ¸Û Ù†Ø¨Ø§Ø´Ø¯ !
اس بری عادت Ú©Û’ عام ھونے Ú©ÛŒ ایک ÙˆØ¬Û Ø¬Ø³ Ù†Û’ پورے معاشرے Ú©Ùˆ زھر آلود کر دیا Ú¾Û’ ÙˆÛ Ù…Ø´Ú¾ÙˆØ± Ù…Ù‚ÙˆÙ„Û Ú¾Û’ جو زباں زد خاص Ùˆ عام Ú¾Û’ کھ†دروغ مصلØ+ت آمیز بھتر ازراستی ÙØªÙ†Û Ø§Ù†Ú¯ÛŒØ² “یھی ÙˆÛ Ø®ÙˆØ´Ù†Ù…Ø§ Ù¾Ø±Ø¯Û Ú¾Û’ جس Ù†Û’ اس برائی Ú©ÛŒ خباثت Ú©Ùˆ چھپا رکھا Ú¾Û’ اور عموما لوگ اپنے سÙید جھوٹ Ú©Û’ جواز Ú©Û’ لئے اسی Ù…Ù‚ÙˆÙ„Û Ú©Ø§ سھارا لیتے ھیں Û” لیکن اس بات Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù ØªÙˆØ¬Û Ù†Ú¾ÛŒÚº دیتے Ú©Û Ø¹Ù‚Ù„ Ùˆ خرد اور شریعت Ù…Ø·Ú¾Ø±Û Ù†Û’ مخصوص شرائط Ú©Û’ ساتھ اس Ú©Ùˆ جائز قرار دیا Ú¾Û’ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø¹Ù‚Ù„ Ùˆ شریعت کا ÛŒÛ ÙÛŒØµÙ„Û Ú¾Û’ Ú©Û Ø§Ú¯Ø± کسی مسلمان Ú©ÛŒ جان ØŒ آبرو یا مال کثیر Ú©Ùˆ Ø®Ø·Ø±Û Ú¾Ùˆ تو اس کا ھر ممکن Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ø³Û’ دÙاع کیا جا سکتا Ú¾Û’ یھاں تک Ú©Û Ø§Ú¯Ø± جھوٹ بول کر ان تینوںمیں سے کسی ایک Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت ممکن Ú¾Ùˆ تو جھوٹ بھی بول سکتا Ú¾Û’ Û” لیکن ÛŒÛ ØµØ±Ù Ø¶Ø±ÙˆØ±Øª Ú¾ÛŒ Ú©Û’ وقت Ú¾Ùˆ سکتا Ú¾Û’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¶Ø±ÙˆØ±Øª Ø+رام Ú©Ùˆ مباØ+ کر دیتی Ú¾Û’ لیکن اس Ú©Û’ ساتھ ÛŒÛ Ø´Ø±Ø· Ú¾Û’ Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† بقدر ضرورت Ú¾ÛŒ استعمال کر سکتا Ú¾Û’ Û” مقدار ضرورت سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¬Ú¾ÙˆÙ¹ نھیں بولا جا سکتا !
اور اگر اس مصلØ+ت Ú©Û’ دائرے Ú©Ùˆ اپنے شخصی مناÙع اور Ù†Ùسانی خواھشات تک Ú©Û’ لئے وسیع کر دیا جائے اور Ú¾Ù… ÛŒÛ Ø³Ù…Ø¬Ú¾ لیں Ú©Û Ø§Ù¾Ù†ÛŒ ذاتی مصلØ+ت Ùˆ منÙعت اور شھوت Ùˆ خواھش کےلئے بھی اسی Ù‚Ø§Ø¹Ø¯Û Ù¾Ø± عمل کیا جا سکتا تو پھر بلا مصلØ+ت والے جھوٹ Ú©Û’ لئے کوئی Ø¬Ú¯Û Ø¨Ø§Ù‚ÛŒ نھیں رھے Ú¯ÛŒ Û” †ویسے تو ھر چیز Ú©Û’ لئے ایک سبب ھوتا Ú¾Û’ ( اور Ù†Û Ø¨Ú¾ÛŒ Ú¾Ùˆ تو ) Ú¾Ù… اپنے عمل Ú©Û’ لئے بھت سے عوامل اور بھت سی علتیں تخلیق کر سکتے ھیں اور یھی ÙˆØ¬Û Ú¾Û’ Ú©Û Ù…Ø¬Ø±Ù… سے جب Ù…ÙˆØ§Ø®Ø°Û Ú©ÛŒØ§ جاتا Ú¾Û’ تو ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ جرم Ú©Û’ لئے پچاسوں عذر ØŒ دلیل اور علت تلاش کر لیتا Ú¾Û’ اور اسی لئے پوری دنیا میں جو جھوٹ بولا جاتا Ú¾Û’ اس میں کوئی Ù†Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ Ù†Ùع Ùˆ خیر کا پھلو بھرØ+ال Ú¾Ùˆ تا Ú¾Û’ Û” اور اگر ایسا Ù†Û Ú¾Ùˆ تو ÙˆÛ Ø¬Ú¾ÙˆÙ¹ لغو اور عبث Ú¾Ùˆ جائے گا اور پھر اس میں کوئی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¶Ø±Ø± Ùˆ نقصان بھی Ù†Û Ø±Ú¾Û’ گا Û”
جس چیز میں بھی انسان کا ذاتی ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ú¾ÙˆØªØ§ Ú¾Û’ اس Ú©Ùˆ ÙˆÛ Ùطری طور سے خیر سمجھتا Ú¾Û’ اور پھر جب ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ شخصی مناÙع Ú©Ùˆ سچ بولنے Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ø®Ø·Ø±Û Ù…ÛŒÚº دیکھتا Ú¾Û’ یا ÙˆÛ Ø¬Ú¾ÙˆÙ¹ بولنے میں اپنا ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø¯ÛŒÚ©Ú¾ØªØ§ Ú¾Û’ تو دھڑلے سے جھوٹ بولتا Ú¾Û’ اور دور دور تک اس Ú©ÛŒ برائی کا تصور بھی نھیں کرتا Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø³Ú†Ø§Ø¦ÛŒ میں شر Ùˆ ÙØªÙ†Û Ø¯ÛŒÚ©Ú¾ØªØ§ Ú¾Û’ اور جھوٹ بھرØ+ال ایک شر Ú¾Û’ اگر Ø+صول شرائط Ú©Û’ ساتھ جھوٹ بول کر شر Ú©Ùˆ دÙع کیا گیا تو ( ÛŒÛ Ù…Ø·Ù„Ø¨ نھیں Ú¾Û’ Ú©Û ÙˆÛ Ø¬Ú¾ÙˆÙ¹ نیک Ú¾Ùˆ گیا Ø¨Ù„Ú©Û ) اس کا مطلب ÛŒÛ Ú¾Û’ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ùاسد چیز Ú©Ùˆ Ú©Ù… Ùساد والی چیزکے Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø¯ÙˆØ± کیا گیا Ú¾Û’ Û”
امام غزالی کھتے ھیں: زبان ایک بھت بڑی نعمت Ú¾Û’ اور پروردگار عالم کا ایک نھایت Ú¾ÛŒ لطی٠و دقیق Ø¹Ø·ÛŒÛ Ú¾Û’ Û”ÛŒÛ Ø¹Ø¶Ùˆ ( زبان ) اگر Ú†Û Ø+جم Ùˆ جسم Ú©Û’ اعتبار سے بھت Ú¾ÛŒ چھوٹا Ú¾Û’ لیکن اطاعت Ùˆ معصیت Ú©Û’ اعتبار سے بھت Ú¾ÛŒ سنگین Ùˆ بڑا Ú¾Û’ Û” Ú©Ùر یا ایمان کا اظھار زبان Ú¾ÛŒ سے ھوا کرتا Ú¾Û’ اور یھی دونوں چیزیں بندگی Ùˆ سر Ú©Ø´ÛŒ Ú©ÛŒ معراج ھیں Û” اس Ú©Û’ بعد اضاÙÛ Ú©Ø±ØªÛ’ ھوئے Ùرماتے ھیں Ø› ÙˆÚ¾ÛŒ شخص زبان Ú©ÛŒ برائیوں سے نجات Ø+اصل کر سکتا Ú¾Û’ جو اس Ú©Ùˆ دین Ú©ÛŒ لگام میں اسیر کر دے اور سوائے ان مقامات Ú©Û’ Ú©Û Ø¬Ú¾Ø§Úº دنیا Ùˆ آخرت کا Ù†Ùع Ú¾Ùˆ کسی بھی Ø¬Ú¯Û Ø§Ù“Ø²Ø§Ø¯ Ù†Û Ú©Ø±Û’ !
بچوں Ú©Û’ باطن میں جھوٹ جڑ Ù†Û Ù¾Ú©Ú‘Ù†Û’ پائے اس Ú©Û’ لئے بچوں سے کبھی بھی جھوٹ اور خلا٠واقع بات نھیں کرنی چاھئے Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¨Ú†Û’ جن لوگوں Ú©Û’ ساتھ Ú¾Ù…Û ÙˆÙ‚Øª رھتے ھیں Ùطری طور سے انھیں Ú©ÛŒ Ú¯Ùتار Ùˆ رÙتار Ú©Ùˆ اپنے اندر جذب کرنے Ú©ÛŒ کوشش کرتے ھیں۔ گھر بچوں Ú©Û’ لئے سب سے اھم تربیت Ú¯Ø§Û Ú¾Û’ “۔
جھوٹ اور خلا٠واقع کا دور Ø¯ÙˆØ±Û Ú¾Ùˆ گیا اور والدین Ú©Û’ اعمال خلا٠واقع ھونے Ù„Ú¯Û’ تو کسی بھی قیمت پر اچھے Ùˆ سچے بچے تربیت پا کر نھیں Ù†Ú©Ù„ سکتے Û” بقول موریش Û” Ù¹ÛŒ ۔یش : Ø+قیقت Ú©Û’ مطابق سوچنے Ú©ÛŒ عادت، Ø+قیقت Ú©Û’ مطابق بات کرنے Ú©ÛŒ سیرت ،ھر سچ Ùˆ Ø+قیقت Ú©Ùˆ قبول کرنے Ú©ÛŒ Ùطرت صر٠انھیں لوگوں کا Ø´ÛŒÙˆÛ Ú¾ÙˆØªØ§ Ú¾Û’ جن Ú©ÛŒ تربیت Ø·Ùولیت Ú¾ÛŒ سے اسی ماØ+ول میں ھوئی Ú¾Ùˆ