Ú©Ùار Ùˆ مشرکین Ú©Û’ مذÛبی تÛواروں میں سے جیسے ÛÛŒ کسی تÛوار Ú©ÛŒ آمد Ûوتی ÛÛ’ مثلاً Ûندوؤں Ú©ÛŒ Ûولی اور دیولی، سکھوں Ú©Û’ بابا گرو ناناک کا جنم دن اور خاص کر عیسائیوں Ú©ÛŒ کرسمس تو Ùوراً Ûمارے ارباب اختیار اور دانشور Ø+ضرات رواداری، Ù…Ø+بت، بھائی Ú†Ø§Ø±Û Ø§ÙˆØ± Ùروغ امن Ú©Û’ نام ان تÛواروں Ú©Ùˆ Ù†Û ØµØ±Ù Ø®ÙˆØ´ آمدید Ú©Ûتے Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† تÛواروں Ú©ÛŒ مذÛبی رسومات یا تقریبات میں بنÙس Ù†Ùیس شرکت کرتے Ûیں۔
Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û’ اگر Ûمارے ان ارباب اختیار اور دانشورØ+ضرات کا Ûوتا جن کا دین اورغیرت سے دور تک کا کوئی ÙˆØ§Ø³Ø·Û Ù†Ûیں تو خیر تھی لیکن ÛŒÛاں صورتØ+ال ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø¯ÛŒÙ†ÛŒ Ùˆ سیاسی جماعتیں جو توÛین رسالت اور دیگر دینی Ùˆ ملی معاملات پر زبانی طور پر مرمٹنے Ú©Û’ دعوے کرتے Ù†Ûیں تھکتی، ان Ú©Û’ قائدین Ù†Û ØµØ±Ù Ø§Ù† تÛواروں میں شرکت کرتے Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ بات سے قطع نظر Ú©Û Ø§Ù† تÛواروں Ú©ÛŒ تعظیم اور ان میں شرکت Ú©ÛŒ شرعی Ø+یثیت کیا ÛÛ’ØŸ کیا ان تÛواروں Ú©ÛŒ جانتے بوجھتے اور شعوری طورپر تعظیم اور ان میں شرکت Ú©Ùر تو Ù†Ûیں ÛÛ’ØŸ اب تو ان تÛواروں Ú©ÛŒ تقریبات اپنے دینی مراکز میں کرانے سے بھی Ù†Ûیں چوکتے۔
رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا:
((عَنْ ابْن٠عÙمَرَ قَالَ قَالَ رَسÙول٠اللَّÛ٠صَلَّی اللَّÛ٠عَلَیْÛ٠وَسَلَّمَ مَنْ تَشَبَّÛÙŽ بÙقَوْم٠ÙÙŽÛÙÙˆÙŽ Ù…ÙنْÛÙمْ)) (سنن ابی داود،ج:۱۱،ص:۴۸رق …:Û³ÛµÛ±Û²)
â€Ø¬Ùˆ شخص کسی قوم Ú©ÛŒ مشابÛت اختیار کرے تو ÙˆÛ Ø§Ù†ÛÛŒ میں سے Ûے“۔
سل٠و خل٠کے ÙÙ‚Ûاء اور علمائے کرام اس بات پر متÙÙ‚ Ûیں Ú©Û Ø§Ú¯Ø± کسی قوم Ú©Û’ مذÛبی تÛواروں Ú©ÛŒ تعظیم اور تقریبات کا انعقاد شعوری طور پر کیا جائے تو ÛŒÛ Ú©Ùر ÛÛ’ اور اس Ùعل سے انسان اپنے ایمان سے Ûاتھ دھو بیٹھتا ÛÛ’Û”
((Ø+َدَّثَنÙÛŒ ثَابÙت٠بْن٠الضَّØ+َّاک٠قَالَ نَذَرَ رَجÙÙ„ÙŒ عَلَی عَÛْد٠رَسÙول٠اللَّÛ٠صَلَّی اللَّÛ٠عَلَیْÛ٠وَسَلَّمَ أَنْ یَنْØ+َرَ Ø¥ÙبÙلًا بÙبÙوَانَۃَ Ùَأَتَی النَّبÙیَّ صَلَّی اللَّÛ٠عَلَیْÛ٠وَسَلَّمَ Ùَقَالَ Ø¥ÙÙ†ÙÙ‘ÛŒ نَذَرْت٠أَنْ أَنْØ+َرَ Ø¥ÙبÙلًا بÙبÙوَانَۃَ Ùَقَالَ النَّبÙÛŒÙÙ‘ صَلَّی اللَّÛ٠عَلَیْÛ٠وَسَلَّمَ Ûَلْ کَانَ ÙÙÛŒÛَا ÙˆÙŽØ«ÙŽÙ†ÙŒ Ù…Ùنْ أَوْثَان٠الْجَاÛÙÙ„Ùیَّۃ Ù ÛŒÙعْبَد٠قَالÙوا لَا قَالَ Ûَلْ کَانَ ÙÙÛŒÛَا عÙیدٌ Ù…Ùنْ أَعْیَادÙÛÙمْ قَالÙوا لَا قَالَ رَسÙول٠اللَّÛ٠صَلَّی اللَّÛ٠عَلَیْÛ٠وَسَلَّمَ أَوْÙ٠بÙنَذْرÙÚ©ÙŽ ÙÙŽØ¥ÙÙ†ÙŽÙ‘Û٠لَا ÙˆÙŽÙَاء ÙŽ Ù„Ùنَذْر٠ÙÙÛŒ مَعْصÙیَۃ٠اللَّÛ٠وَلَا ÙÙیمَا لَا یَمْلÙک٠ابْن٠آدَمَ)) (سنن ابی داود،ج:۹،ص:۱۴۰رق …:Û²Û¸Û¸Û±)
â€Ø+ضرت ثابت بن ضØ+اک سے روایت ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ¢Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ زمانے میں ایک شخص Ù†Û’ ÛŒÛ Ù†Ø°Ø± مانی Ú©Û ÙˆÛ Ù…Ù‚Ø§Ù… Ø¨ÙˆØ§Ù†Û Ù…ÛŒÚº ایک اونٹ ذبØ+ کرے گا۔ ÙˆÛ Ø´Ø®Øµ رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ¢Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ú©Û’ پاس آیا اور عرض کیا یا رسول اللÛ! میں Ù†Û’ Ø¨ÙˆØ§Ù†Û Ù…ÛŒÚº ایک اونٹ ذبØ+ کرنے Ú©ÛŒ نذر مانی ÛÛ’Û” آپ Ù†Û’ صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… سے پوچھا Ú©Û Ú©ÛŒØ§ Ø¨ÙˆØ§Ù†Û Ù…ÛŒÚº Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ø¬Ø§Ûلیت Ú©Û’ بتوں میں سے کوئی بت تھا جس Ú©ÛŒ ÙˆÛاں پوجا Ú©ÛŒ جاتی تھی؟ صØ+Ø§Ø¨Û Ù†Û’ عرض کیا Ù†Ûیں پھر آپ Ù†Û’ پوچھا کیا ÙˆÛاں Ú©Ùار کا کوئی Ù…ÛŒÙ„Û Ù„Ú¯ØªØ§ تھا؟ عرض کیا Ù†Ûیں تو رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ¢Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ù†Û’ اس شخص Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ù…ØªÙˆØ¬Û ÛÙˆ کر Ùرمایا Ú©Û ØªÙˆ اپنی نذر پوری کر Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ú¯Ù†Ø§Û Ù…ÛŒÚº نذر کا پورا کرنا جائز Ù†Ûیں ÛÛ’ اور اس چیز میں نذر لازم Ù†Ûیں آتی جس میں انسان کا کوئی اختیار Ù†Û Ûو“۔
اس Ø+دیث Ú©ÛŒ روشنی میں امام ابن ØªÛŒÙ…ÛŒÛ Ø±Ø+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ùرماتے Ûیں Ú©Û:
â€Ø¬Ø¨ جاÛÙ„ÛŒ میلوں اور عبادت گاÛÙˆÚº پر کسی عقیدت Ù…Ù†Ø¯Ø§Ù†Û Ø+اضری Ú©Ùˆ منع کردیا گیا تو خود جاÛÙ„ÛŒ عیدوں میں شرکت Ø¨Ø¯Ø±Ø¬Û Ø§ÙˆÙ„ÛŒ ممنوع Ûوگئی“۔
امام ابن ØªÛŒÙ…ÛŒÛ Ø±Ø+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ù…Ø²ÛŒØ¯ Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ø³ÙˆØ±Û Ø§Ù„Ùرقان Ú©ÛŒ آیت نمبر 72ØŒ
{وَالَّذÙیْنَ لَا یَشْÛَدÙوْنَ الزÙّوْر}
â€Ø±Ø+مان Ú©Û’ بندے جھوٹ پر Ú¯ÙˆØ§Û Ù†Ûیں Ûوتے“۔
Ú©ÛŒ تÙسیرمیں â€Ø§Ù„زور“ Ú©Ùˆ بعض تابعین Ù†Û’ غیر مسلموں Ú©ÛŒ مذÛبی تقریبات Ú©Ùˆ مراد لیا ÛÛ’Û”
امام Ù…Ø+مد بن سیرین رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ùرماتے Ûیں:
â€Ø§Ù„زور سے مراد عیسائیوں Ú©ÛŒ عید شعانین مراد Ûے“۔
امام مجاÛد رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± ربیع بن انس رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ùرماتے Ûیں:
(ھواعیادالمشرکی †)
â€ÛŒÛ مشرکوں Ú©ÛŒ عید Ú©Ùˆ Ú©Ûتے Ûیں“۔
قاضی ابو یعلی اور امام ضØ+اک رØ+Ù…ÛÙ…Ø§Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ بھی ÛŒÛÛŒ رائے منقول ÛÛ’Û” امام ابن ØªÛŒÙ…ÛŒÛ Ø±Ø+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø³ پر کلام کرتے Ûوئے Ùرماتے Ûیں Ú©Û:
â€Ø¬Ø¨ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ù†Û’ Ú©Ùار Ú©ÛŒ عیدوں میں تماش بینی اور Ø+اضری منع کردی تو عملا انÛیں منانا Ú©Ûاں جائز Ûوسکتا Ûے“۔
امام عطا بن یسار رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ø+ضرت عمر رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Ø§ ÛŒÛ Ø§Ø±Ø´Ø§Ø¯ نقل کرتے Ûیں Ú©Û:
â€Ø§ÛŒØ§Ú©Ù… ورطانة الاعاجم وان تدخلواعلی المشرکین یوم عیدھم ÙÛŒ کنائسھم“
â€Ù†Û مشرکین Ú©ÛŒ زبان بولو اور Ù†Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ عید Ú©Û’ دن ان Ú©ÛŒ عبادت گاÛÙˆÚº میں جاؤ“۔
ÙÙ‚Ûاء مالکی سے ÛŒÛ Ù‚ÙˆÙ„ بھی منقول ÛÛ’:
â€Ø¬Ùˆ مشرکین Ú©Û’ کسی تÛوار میں خربوزے Ú©Ùˆ خاص طرØ+ سے کاٹتا ÛÛ’ (جیسے آجکل کرسمس کا کیک) تو گویا ÙˆÛ Ø®Ù†Ø²ÛŒØ± ذبØ+ کرتا Ûے“۔
امام ابن ØªÛŒÙ…ÛŒÛ Ø±Ø+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ø+ضرت عمر رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ø³Û’ منقول ÛŒÛ Ø§Ø±Ø´Ø§Ø¯ بھی نقل کرتے Ûیں Ú©Û:
اجتنبوا اعداء Ø§Ù„Ù„Û ÙÛŒ عیدھم
â€Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ دشمنوں سے ان Ú©ÛŒ عیدمیں بچو“۔
Ø+ضرت عبد Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عمرو رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ùرماتے Ûیں:
(من بنی بارض المشرکین وصنع ینروزھم ومھرجانھم ÙˆØªØ´Ø¨Û Ø¨Ú¾Ù… Ø+تی یموت،Ø+شر معھم یوم القیامۃ)
â€Ø¬Ùˆ مشرکین Ú©Û’ درمیان رÛتا ÛÛ’ اور ان Ú©ÛŒ عید نوروز اور تÛوار مناتا ÛÛ’ اور ان Ú©ÛŒ صورت اختیار کرتا ÛÛ’ اور اسی Ø+ال میں مرجاتا ÛÛ’ تو قیامت Ú©Û’ دن ان ÛÛŒ Ú©Û’ ساتھ اٹھایا جائے گا“۔
(امام ابن ØªÛŒÙ…ÛŒÛ Ø±Ø+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ کتاب â€Ø§Ù‚تضاء الصراط المستقیم“ Ú©Û’ اردو ترجمے â€Ø§Ø³Ù„ام اور غیر اسلامی تÛذیب“ سے اقتباس، پسند ÙØ±Ù…ÙˆØ¯Û Ø³ÛŒØ¯ ابوالØ+سن علی ندوی رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û)