Ù+Ù+Ù+Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù‚Ø¯ÛŒÙ… تاریخ Ú©Û’ جھروکے سےÙ+Ù+Ù+
کعبة المشرÙÛ Ù¾ÙˆØ±ÛŒ دنیاکے مسلمانوں کا Ù‚Ø¨Ù„Û ÛÛ’ Ù€ اور ÛŒÛ Ú¯Ú¾Ø± Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ø¬ÛŒØ³ÛŒ عظیم الشان سرزمین میں واقع ÛÛ’ ØŒ اس لئے مسلمانوں کا سرزمین مقدس سے دلی Ùˆ جذباتی لگاؤ ÛÛ’ ØŒ اسلام Ú©ÛŒ تاریخ ÛŒÛیں سے شروع Ûوتی ÛÛ’ ØŒ اور توØ+ید Ú©ÛŒ دعوت کا آغاز ÛŒÛیں سے Ûوا ØŒ دین Ú©Û’ لئے جس جذبÛØ¡ قربانی Ùˆ خود سپردگی Ú©ÛŒ ضرورت ÛÛ’ اس Ú©ÛŒ جھلک اسی Ø¬Ú¯Û Ú©Û’ واقعات میں Ù¾ÙˆØ´ÛŒØ¯Û ÛÛ’ ØŒ دینی Ø+یثیت Ú©Û’ ساتھ ساتھ اقتصادی ØŒ معاشرتی ØŒ ادبی ØŒ تاریخی اعتبار سے بھی مسلمانوں Ú©Û’ لئے Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù…Ù…ØªØ§Ø² Ø+یثیت رکھتا ÛÛ’ ØŒ اس سرزمین پر Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„Ù°ÛŒ Ù†Û’ آخری پیغمبر Ú©Ùˆ مبعوث Ùرما کر اور ان پر قرآن کریم نازل Ùرما کر نیز ان Ú©ÛŒ دعوت Ú©Ùˆ عالمی اور دائمی دعوت کا امتیاز عطا Ùرما کر اس سرزمین اور اس Ú©ÛŒ تاریخ Ú©Ùˆ ایسی معنویت عطا Ùرمادی ÛÛ’ جس کا بیان الÙاظ Ú©Û’ Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ù…Ù…Ú©Ù† Ù†Ûیں ØŒ بتوÙیق Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø³ مقدس سرزمین کا مختصر Ø®Ø§Ú©Û Ù¾ÛŒØ´ خدمت ÛÛ’ Ù€ Ù„Ùظ Ù…Ú©Û Ø§ÛŒÚ© تعار٠: Ù„Ùظ Ù…ÙŽÚ©Û ÛŒØ§ Ù…ÙŽÚ© یا Ù…ÙŽÙ„Ú©ÙŽÚ© سے مشتتق ÛÛ’ اور Ù…ÙŽÚ© دھکیلنے اور جذب کرنے Ú©Ùˆ Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ اس لئے Ú©Û Ù„ÙˆÚ¯ اس مقدس Ø´Ûر میں چلنے اور طوا٠کرنے میں ایک دوسرے Ú©Ùˆ دھکیلتے Ûیں اور ÛŒÛ Ø§Ø±Ø¶Ù Ù…Ù‚Ø¯Ø³ Ú¯Ù†Ø§Û Ú¯Ø§Ø± انسانوں Ú©Û’ Ú¯Ù†Ø§Û Ú©Ùˆ جذب کر لیتا ÛÛ’ Ù€ (تاریخ العروس 6/462ØŒ Ø´Ùاء الغرام 1/54 ÙˆØºÛŒØ±Û ) اور ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Ûا گیا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ø´Ûر Ú©Ø±Û Ø§Ø±Ø¶ Ú©Û’ وسط میں واقع ÛÛ’ اور دنیا بھر Ú©Û’ دریاؤں اور چشموں Ú©Û’ پانی کا منبع بھی ÛÛ’ ØŒ اس طرØ+ تمام روئے زمین Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©Û’ پانی سے سیراب اور Ùیض یاب ÛورÛÛŒ ÛÛ’ (لسان العرب 6/360)
Ù+Ù+Ù+ Ù+Ù+Ù+Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û ØªØ³Ù…ÛŒÛÙ+Ù+Ù+
قرآن مجید میں اس سرزمین٠پاک Ú©Ùˆ Ù…Ú©Û ØŒ Ø¨Ú©Û ØŒ ام القریٰ ØŒ وادی غیر Ø°ÛŒ ذرع جیسے Ø°ÛŒ شان ناموں سے یاد گیا گیا ÛÛ’ ØŒ Ù…Ú©Û Ø§ÙˆØ± Ø¨Ú©Û Ø+قیقت میں ایک ÛÛŒ Ù„Ùظ ÛÛ’ لیکن Ø¨Ú©Û Ú©ÛŒ باء میم بدل کر Ù…Ú©Û Ø¨Ù† گیا ÛÛ’ ØŒ جس طرØ+ Ù„Ùظ '' لازم '' اصل میں لازب تھا مگر باء میم Ú©Û’ ساتھ تبدیل Ûوگئی اور لازم استعمال Ûونے لگا Ù€ (تÙسیر کبیر 3/301ØŒ تÙسیرقرطبی4/138ØŒ تÙسیرالبغوی1/385) امام لیث رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ùرماتے Ûیں : Ù…Ú©Û Ú©Ùˆ ''Ù…Ú©Û'' اس لئے Ú©Ûاجاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ میں Ûر ظالم Ùˆ جابر جب ÙˆÛ Ù…Ù„Ø+Ø¯Ø§Ù†Û Ùعل کا ارتکاب کرتا ÛÛ’ تو اسکی گردنیں جھک جاتی Ûیں (تاریخ Ù…Ú©Û Ùˆ Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ùˆ بیت الØ+رام لدکتور وصی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ø¨Ø§Ø³ ص:40) ابن عمر رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ùرماتے Ûیں : Ù…Ú©Û Ú©Ùˆ ''Ù…Ú©Û'' اس لئے Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ù„ÙˆÚ¯ Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ù…ÛŒÚº چلتے Ûوئے بھیڑ Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ایک دوسرے Ú©Ùˆ دھکیلتے اور چیرپھاڑ کر نکلتے Ûیں '' كان الناس يبك بعضهم بعضا ÙÙŠ الطريق''بھیڑ Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ایک دوسرے Ú©Ùˆ دھکیلتے اور چیرپھاڑ کر نکلتے Ûیں'' (تاج العروس 6/436)
Ù+Ù+Ù+ولادت Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…ÛÙ+Ù+Ù+
پانی Ú©ÛŒ سطØ+ پر ابھرنے والا ÙˆÛ Ù…Ù‚Ø¯Ø³ مقام جسے زمین Ú©ÛŒ پیدائش سے تقریبا دو Ûزار سال قبل Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„Ù°ÛŒ Ù†Û’ وجود بخشا ÙˆÛ Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û ÛÛŒ Ú©ÛŒ زمین تھی ØŒ پھر اس Ú©Û’ نیچے سے Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„Ù°ÛŒ Ù†Û’ اپنی قدرت سے زمین بچھا دی Ù€ (تاریخ Ú©Ø¹Ø¨Û :ص 34) Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عباس رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Ûما روایت ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ Ú©ÛŒ تخلیق سے دو Ûزار سال Ù¾ÛÙ„Û’ پانی Ú©Û’ چار ستونوں پر کھڑا کر Ú©Û’ Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ø¨Ù†Ø§ÛŒØ§ گیا جن Ú©ÛŒ بنیادیں ساتویں زمین تک Ú¯Ûری تھیں پھر زمین اس Ú©Û’ نیچے سے پھیلا دی گئی Ù€ (مصن٠عبدالرزاق 5/92،تÙسیر طبری 1/547) Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عمرو Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ø¨ÛŒØª Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„Ù°ÛŒ Ù†Û’ زمین Ú©Û’ پیدائش سے ایک Ûزار سال قبل پیدا Ùرمایا تھا اور Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„Ù°ÛŒ کا عرش پانی پر تھا ØŒ پھر عرش Ú©Û’ نیچے زمین Ú©Ùˆ بچھا دیا گیا Ù€ (تÙسیر طبری 4/13) مجاÛد ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„Ù°ÛŒ Ù†Û’ سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ Ú©Ø¹Ø¨Û Ú©Ùˆ بنایا پھر اس Ú©Û’ نیچے زمین Ú©Ùˆ بچھا دیا گیا (تÙسیر طبری 4/13) تÙسیر کبیر میں ایک روایت آئی ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ø±ÙˆØ¦Û’ زمین Ú©Û’ اوسط میں واقع ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ø²Ù…ÛŒÙ† Ú©ÛŒ نا٠ÛÛ’ اس لئے اسے ام القریٰ بھی Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ اور ÛŒÛ Ø¨ÛŒØª المعمور کا Ø³Ø§ÛŒÛ ÛÛ’ Ù€ (معجم البلدان 7/256،تÙسیر کبیر 3/9) ÛŒÛ ØªÙ…Ø§Ù… اقوال اس بات Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ø§Ø´Ø§Ø±Û Ú©Ø± رÛÛ’ Ûیں Ú©Û Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©ÛŒ سرزمین دنیا Ú©ÛŒ تمام زمین سے پیدائش Ú©Û’ اعتبار سے قدیم ÛÛ’ Ù€
Ù+Ù…Ú©Û Ø§ÙˆØ± Ø¨Ú©Û Ú©Û’ درمیان ÙرقÙ+
علی رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ø³Û’ منقول ÛÛ’ Ú©Û ''بکÛ'' صر٠''بیت Ø§Ù„Ù„Û Ø´Ø±ÛŒÙ'' ÛÛ’ اور اسکے ماسوا پورا Ø´Ûر ''Ù…Ú©Û'' ÛÛ’ اور Ø¨Ú©Û ÛÛŒ ÙˆÛ Ù…Ù‚Ø§Ù… ÛÛ’ جÛاں طوا٠کیا جاسکتا ÛÛ’ ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø·ÙˆØ§Ù ØµØ±Ù Ø+رم Ú©Û’ اندر ÛÛŒ جائز ÛÛ’ باÛر Ù†Ûیں Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø¨Ø§Ûر کا Ø+ØµÛ Ù…Ú©Û Ù…ÛŒÚº شمار Ûوتا ÛÛ’ ÛŒÛÛŒ قول امام مالک ØŒ امام ابراÛیم نخعی ØŒ امام Ø¹Ø·ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± امام مقاتل کا ÛÛ’
(معجم البلدان 8/134،ابن کثیر 1/383،تÙسیر طبری 4/6)
امام ابی جعÙر Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ø§ÛŒÚ© عورت طوا٠کرتے Ûوئے ایک نمازی Ú©Û’ سامنے سے گزر گئی اس آدمی Ù†Û’ اس عورت Ú©Ùˆ دھکا دیا تو ÙˆÛ Ø¹ÙˆØ±Øª رونے Ù„Ú¯ÛŒ اس لئے Ø¨Ú©Û Ø·ÙˆØ§Ù Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ú©Ùˆ Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ (تÙسیر طبری 4/8)
Ù‚ØªØ§Ø¯Û Ø±Ø¶ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ø¨Ú©Û Ø§Ø³ لئے Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛاں لوگ مخلوط مرد Ùˆ عورت ایک دوسرے Ú©Û’ آمنے سامنے نماز پڑھتے Ûیں جب Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ø§ÛŒØ³Ø§ کرنا درست Ù†Ûیں ØŒ اس لئے اس Ú©Ùˆ ''Ø¨Ú©Û ''Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ (تÙسیر طبری 4/8)
ان تمام اقوال سے Ù¾ØªÛ Ú†Ù„ØªØ§ ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ú©Û Ø·ÙˆØ§Ù Ú©Ø±Ù†Û’ Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ú©Ùˆ Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ اور Ù…Ú©Û Ù¾ÙˆØ±Û’ Ø+دود Ø+رم Ú©Ùˆ Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ -
Ù+Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©Û’ Ø+دود اربعÛÙ+
Ù…Ø+مد بن Ø+وقل التوÙÛŒ 367Ú¾ Ù†Û’ 331Ú¾ میں لکھا تھا Ú©Û Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©ÛŒ Ø+د شمالا Ùˆ جنوبا طول معلا سے مسÙÙ„Û ØªÚ© 3/میل اور اجیاد Ú©Û’ نیچے سے قعیقان Ú©ÛŒ پشت تک عرض 2/میل ÛÛ’
(صورت الارض ص 28)
امام المؤرخین Ø¹Ù„Ø§Ù…Û ØªÙ‚ÛŒ الدین Ùاسی رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù„Ù…ØªÙˆÙÙ°ÛŒ 833 Ú¾ میں Ø+دود Ø§Ø±Ø¨Ø¹Û Ø§Ø³ طرØ+ بیان Ùرمایا تھا :'' باب معلاء سے باب ماجن تک 4472 ذراع اور باب معلاءسے Ø´Ø¨ÛŒÚ©Û ØªÚ© 4492 ذراع
(Ø´Ùاء الغرام ج 2/69ØŒ تقی الدین Ùاسی المتوÙÛŒ 832 Ú¾)
مولانا عبدالسلام ندوی رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ 1342 Ú¾ میں Ø+دود Ú©ÛŒ تÙصیلات اس طرØ+ بیان Ùرمائی تھی :''Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©Û’ Ù¾Ûاڑوں کا شمالی Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ù…ØºØ±Ø¨ÛŒ جانب میں جبل Ùلج ØŒ جبل قعیقعان ØŒ جبل Ûندی ØŒ جبل لعلع ØŒ اور جبل کداء پر مشتمل ÛÛ’ Ù€ ÛŒÛ ØªÙ…Ø§Ù… Ù¾Ûاڑی Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ø´Ûر Ú©Û’ بالائی Ø+ØµÛ Ù…ÛŒÚº واقعی ÛÛ’ ،جنوبی Ø+ØµÛ Ú©ÛŒ مغربی جانب جبل ابی Ø+Ø¯ÛŒØ¯Û Ø§ÙˆØ± جبل کداء جو جنوب Ú©ÛŒ طر٠مڑ جاتا ÛÛ’ ØŒ واقع Ûیں ØŒ پھر جبل ابی قبیس جو ان دونوں Ú©Û’ مشرق جانب ÛÛ’ ØŒ سے گھیرا ÛÛ’ اس Ú©Û’ بعد جبل Ø®Ù†Ø¯Ù…Û ÛÛ’ Ù€ ان تمام Ù¾Ûاڑوں Ú©ÛŒ چوٹیوں اور Ûموار جگÛÙˆÚº میں بنے Ûوئے چھوٹے بڑے مکانات Ú©ÛŒ مجموعی تعداد تقریبا سات Ûزار ÛÛ’ جن میں Ú©Ù… Ùˆ بیس دو لاکھ Ù†Ùوس ایام Ø+ج میں قیام پذیر Ûوتے Ûیں Ù€
(تاریخ Ø+رمین شریÙین لندی ØŒ ص : 27)
Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ù…Ø+مد لبیب البتونی Ù†Û’ 1329Ú¾ میں Ø+سب ذیل Ø+دود بیان Ùرمائی Ûیں :'' شمالا Ùˆ جنوبا 3 کلومیٹر لمبا اور شرقا Ùˆ غربا جبل ابی قبیس سے جبل قعیقعان تک 1/1-2 کلومیٹر چوڑا ÛÛ’ Ù€
(الرØ+Ù„Û Ø§Ù„Ø+جازیة ص : 160ØŒ لمØ+مد لبیب بتونی مصری رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û)
Ù+Ù+Ù+دخول Ùˆ خروج Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©Û’ راستے Ù+Ù+Ù+
اس Ø´Ûر میں داخل اور خارج Ûونے Ú©Û’ لئے قدیم زمانے میں صر٠تین راستے تھے ØŒ ÛŒÛ Ø±Ø§Ø³ØªÛ’ بقول Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ø²Ø±Ù‚ÛŒ رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ø¯Ø±Ø¬ ذیل Ûیں Ù€
1- طریق کداء : ÛŒÛ Ø³Ú‘Ú© عراق اور عرÙات Ú©ÛŒ طر٠جاتا ÛÛ’
2-طریق یمن : ÛŒÛ Ø±Ø§Ø³ØªÛ ÛŒÙ…Ù† Ú©ÛŒ سمت جاتا ÛÛ’
3- طریق Ø¬Ø¯Û : ÛŒÛ Ø³Ú‘Ú© Ù…Ø¯ÛŒÙ†Û Ù…Ù†ÙˆØ±Û ØŒØ¬Ø¯Û ØŒ شام ØŒ مصر ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©ÛŒ طر٠جاتی ÛÛ’ Ù€
(اخبار Ù…Ú©Û Øµ : 30)
Ø¹Ù„Ø§Ù…Û ØªÙ‚ÛŒ الدین Ùاسی رØ+Ù…Û Ø§Ù„Ù„Û Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ دور میں دروازے ÙˆØºÛŒØ±Û ØªÙˆ قطعا ختم ÛÙˆ Ú†Ú©Û’ Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† سے Ú©Ûیں دور دور تک آبادی پھیل گئی ÛÛ’ اور اب تین Ú©Û’ بجائے چار راستے بن گئے Ûیں :
1- مشرق میں دو سڑکیں ØŒ ایک باب الشرائع اور دوسرا Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ù…Ù†ÛŒÙ°
2- شمال میں تین سڑکیں ، باب اللصوص ، باب ریع ، باب اذاخر
3- مغرب میں چار سڑکیں Ù€ باب Ø¬Ø¯Û ØŒ ریع ابی Ù„Ûب ØŒ ریع الکØ+Ù„ اور درب الÛنداویÛ
4- جنوب میں تین سڑکیں Ûیں Ù€ طریق المÙجر ØŒ ریع کدی ØŒ طریق مسÙÙ„Û
(تاریخ القدیم 2/69)
Ù+Ù+Ù+Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ú©ÛŒ ابتدائی آبادیÙ+Ù+Ù+
اس لق Ùˆ دق صØ+را Ú©Ùˆ Ú¯Ù„ گلزار اور چمن زارد بنانے والا Ù¾Ûلاشخص اسماعیل Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… اور ÛØ§Ø¬Ø±Û Ø¹Ù„ÛŒÛا السلام Ûیں ØŒ جنÛیں ابراÛیم Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ù†Û’ Ø+Ú©Ù… الÛÛŒ سے اس بے آب Ùˆ Ú¯ÛŒØ§Û Ø±ÛŒÚ¯Ø³ØªØ§Ù† اور سنگلاخ Ùˆ ناÛموار Ù¹ÛŒÙ„Û Ù…ÛŒÚº تھوڑا سا پانی اور Ù…Ø´Ú©ÛŒØ²Û Ø¨Ú¾Ø± کر پانی دیکر Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„Ù°ÛŒ Ú©Û’ Ø+والے کر آئے تھے اس سے قبل ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© Ûولناک اور ÙˆØ+شت انگیز بیابان Ù¹ÛŒÙ„Û ØªÚ¾Ø§ اسی چیز Ú©ÛŒ Ø·Ø±Ù Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„Ù°ÛŒ Ø§Ø´Ø§Ø±Û Ú©Ø±ØªÛ’ Ûوئے Ùرمایا :'' Ø¥ÙÙ†ÙŽÙ‘ أَوَّلَ بَيْت٠وÙضÙعَ Ù„Ùلنَّاس٠لَلَّذÙÙŠ بÙبَكَّةَ Ù…Ùبَارَ+كًا ÙˆÙŽÙ‡Ùدًى Ù„ÙّلْعَالَمÙÙŠÙ †ÙŽ '' Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„Ù°ÛŒ کا Ù¾Ûلا گھر جو لوگوں Ú©Û’ لئے مقرر کیا گیا ÙˆÛÛŒ ÛÛ’ جو Ù…Ú©Û Ø´Ø±ÛŒÙ Ù…ÛŒÚº ÛÛ’ جو تمام دنیاکے لئے بابرکت Ùˆ Ûدایت والا ÛÛ’ ÛÛ’ (سورة آل عمران ØŒ 96جوناگھڑی)
اس آیت سے Ù¾ØªÛ Ú†Ù„Ø§ Ú©Û Ø³Ø¨ سے Ù¾ÛÙ„Û’ اسماعیل Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ù†Û’ اس Ø´Ûر مقدس Ú©Ùˆ آباد کیا تھا Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ø·Ø±Ø§Ù Ùˆ اکنا٠میں Ù‚Ø¨ÛŒÙ„Û Ø¬Ø±ÛÙ… آباد تھا Ù€ جو بعد میں سیدنا اسماعیل Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©Û’ ازدواجی سلسلے میں منسلک گیا(ماخوز تاریخ Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù„Ù…Ø+مد عبدالمعبود ص :71)
Ù+Ù+Ù+Ù…Ú©Û Ù…Ú©Ø±Ù…Û Ù…ÛŒÚº سیلابوں Ú©ÛŒ ایک جھلکÙ+Ù+Ù+
اس Ø´Ûر خوباں میں Ù†Û ØªÙˆ کوئی دریا ÛÛ’ اور Ù†Û ÛÛŒ ندی Ù†Ø§Ù„Û ØŒ مگر اس Ú©Û’ باوجود Ù†Û ØµØ±Ù Ø´Ûر Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ مقدس گھر Ú©Ùˆ بھی متعدد بار سیلاب سے ناقابل تلاÙÛŒ نقصان Ù¾Ûنچتا رÛا Ù€ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø²Ù…Ø§Ù†ÛØ¡ جاÛلیت میں ایک ØªØ¨Ø§Û Ú©Ù† سیلاب آیا تھا جس سے Ú©Ø¹Ø¨Û Ø´Ø±ÛŒÙ Ù…Ù†Ûدم Ûوگیا تھا ØŒ اسی ÙˆØ¬Û Ø³Û’ قبیلÛØ¡ جرÛÙ… Ú©Ùˆ نئے سرے سے Ú©Ø¹Ø¨Û Ø´Ø±ÛŒÙ ØªØ¹Ù…ÛŒØ± کرنا پڑا ØŒ ظÛور٠اسلام Ú©Û’ بعد Ù¾Ûلا ØªØ¨Ø§Û Ú©Ù† سیلاب 17 ھجری میں سیدنا عمر Ùاروق رضی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù†Û Ú©Û’ دور میں آیا تھا ØŒ جو '' ام Ù†Ûشل'' Ú©Û’ نام سے مشÛورا Ûوا (تاریخ القویم 2/201)
اس Ú©Û’ بعد آخر میں 22 /جنوری 1969 Ø¡ میں مطابق 1389 Ú©Ùˆ بدھ Ú©Û’ دن صبØ+ Ú©Û’ وقت موسلا دھار بارش Ûوئی اور Ø+رم شری٠جل تھل Ûوگیا اور مطا٠میں قرآن مجید Ú©ÛŒ الماریاں کشتی Ú©ÛŒ طرØ+ پانی پر تیر رÛÛŒ تھیں ØŒ بنا بریں Ø´Ûر Ù…Ú©Û Ø§ÙˆØ± کعبة Ø§Ù„Ù„Û Ø¨ÛŒØ³ÛŒÙˆÚº Ù…Ø±ØªØ¨Û Ø³ÛŒÙ„Ø§Ø¨ Ú©ÛŒ ØªØ¨Ø§Û Ú©Ø§Ø±ÛŒÙˆÚº کا Ù†Ø´Ø§Ù†Û Ø¨Ù†Ø§ (اعلام الاعلام ص : 76 ØŒ Ø´Ùا الغرام بعنوان سیلا Ù…Ú©Û ØªÙ‚ÛŒ الدین Ùاسی المتوÙÛŒ 832 ھجری )
آخر میں Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ دعا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ مقدس Ø´Ûر Ú©Ùˆ تاقیامت عظمت ØŒ جلالت Ùˆ شر٠پر باقی رکھے اور Ûرقسم Ú©ÛŒ ظاÛری وباطنی گندگیوں سے Ù…Ø+Ùوظ رکھے Ù€ آمین
تیری انگلیاں میرے جسم میںیونÛÛŒ لمس بن Ú©Û’ Ú¯Ú‘ÛŒ رÛیں
ک٠کوزه گر میری مان لےمجھے چاک سے Ù†Û Ø§ØªØ§Ø±Ù†Ø§