امام غزالی رØ+Ù…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ
جّۃ الاسلام امام ابو Ø+امد Ù…Ø+مد بن اØ+مد الغزالی رØ+Ù…ØªÛ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø¨Ù„Ø§Ø´Ø¨Û Ù¾Ø§Ù†Ú†ÙˆÛŒÚº صدی Ûجری Ú©Û’ مجدد Ûیں۔ آپ Ú©ÛŒ پیدائش خراسان Ú©Û’ Ø´Ûر طابران Û´ÛµÛ°Ú¾ ۱۰۵۲ء میں Ûوئی ۔آپ Ú©ÛŒ کنیت ابو Ø+امد تھی ،آپ Ú©Û’ خاندان میں سوت اور دھاگے کا کام Ûوتا تھا اسی لئے آپ Ú©Ùˆ غزّالی Ú©Ûتے Ûیں Û”
امام غزالی ابھی Ù¾Ù†Ø¯Ø±Û Ø³Ø§Ù„ Ú©Û’ تھے والد کا Ø³Ø§ÛŒÛ Ø³Ø± سے اٹھ گیا ،اس وقت آپ Ú©Û’ چھوٹے بھائی اØ+مد غزالی Û±Û²-۱۳سال Ú©Û’ تھے ۔والد Ú©Û’ انتقال Ú©Û’ بعد ان دونوں Ø+ضرات Ú©ÛŒ تعلیم وتربیت اور پرورش وپرداخت Ú©ÛŒ Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÛŒ والد٠ماجد Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±Ø+Ù…Û Ú©ÛŒ وصیت Ú©Û’ مطابق ان Ú©Û’ ایک صوÙÛŒ دوست ابو Ø+امد اØ+مد بن Ù…Ø+مد زاز کانی Ù†Û’ نبھائی اوران Ø+ضرات Ú©ÛŒ تعلیم وتربیت پر اپنا Ù¾ÛŒØ³Û Ø¨Ú¾ÛŒ صر٠کیا Û”
طابران میں آپ Ù†Û’ اØ+مد بن Ù…Ø+مد جو اپنے وقت Ú©Û’ جید عالم دین تھے ان سے کسب علم کیا اس Ú©Û’ بعد جرجان میں Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ø¨Ùˆ نصر اسمٰعیلی سے اکتساب ÙÙیض کیا Û”Ø+صول علم کا شوق آپ Ú©Ùˆ طوس سے کھینچ کر نیشا پور Ú©Û’ Ù…Ø¯Ø±Ø³Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ù„Û’ آیا Û”ÙˆÛاں آپ Ù†Û’ اس وقت Ú©Û’ سب سے بڑے عالم امام الØ+رمین Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø¬ÙˆÛŒÙ†ÛŒ Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±Ø+Ù…Û Ø³Û’ شر٠تلمذ Ø+اصل کیا اور علوم ÙˆÙنون میں یکتائے روزگار Ûوئے ۔مام غزالی ایران Ú©Û’ رÛÙ†Û’ والے تھے Û” Ùارسی ان Ú©ÛŒ مادری زبان تھی ۔ان Ú©ÛŒ Ú©Ù… از Ú©Ù… پانچ کتابیں Ùارسی زبان میں Ûیں Û” کیمیائے سعادت Ú©Ùˆ توعالمگیر Ø´Ûرت Ùˆ مقبولیت Ø+اصل ÛÛ’ Û” امام غزالی Ù†Û’ Ùارسی میں خطوط نویسی بھی Ú©ÛŒ اور شاعری بھی Û”
Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø¬ÙˆÛŒÙ†ÛŒ Ú©Û’ انتقال Ú©Û’ بعد Û´Û·Û¸Ú¾ میں Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û ÙˆÙ‚Øª Ù†Û’ امام غزالی Ú©Ùˆ امام الØ+رمین Ú©Û’ منصب پر Ùائز کیالیکن اس Ú©Û’ لئے آپ Ú©Ùˆ ایک بڑی مشکل Ø±Ø§Û Ø³Û’ گزرنا پڑا۔اس منصب تک Ù¾ÛÙ†Ú†Ù†Û’ Ú©Û’ لئے آپ Ú©Ùˆ اس عÛد Ú©Û’ اکابر علماء اور اÛÙ„ علم سے Ù…Ù†Ø§Ø¸Ø±Û Ú©Ø±Ù†Ø§ پڑا۔ بالآخر آپ Ú©Û’ سامنے تمام علماکی گردنیں خم Ûوگئیں او رسب Ú©Ùˆ اعترا٠کرنا پڑا Ú©Û Ø§Ù…Ø§Ù… غزالی علم وادب Ú©Û’ جس بلند مقام تک سوخ رکھتے Ûیں اس سے معاصرین کاکوئی Ø+ØµÛ Ø+اصل Ù†Ûیں۔امام صاØ+ب Ú©Û’ تَبَØ+Ù‘ÙرÙعلمی Ú©Û’ اعترا٠میں علم دوست اور علماء نواز Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ù†Ø¸Ø§Ù… الملک طوسی Ù†Û’ تمام علماء اور ÙÙ‚Ûاء پر تقدم اور اظÛار Ù Ùضیلت Ú©Û’ لئے زَین الدین ØŒØ´Ø±Ù Ø§Ù„Ø§Ø¦Ù…Û Ú©Ø§ لقب دیا ،امام صاØ+ب Û´Û·Û¸Ú¾ سے Û´Û¸Û´Ú¾ تک پوری دلجمعی اور انÛماک Ú©Û’ ساتھ درس وتدریس اور کار تصنی٠میں Ù„Ú¯Û’ رÛÛ’ آپ Ú©ÛŒ Ø¯Ø±Ø³Ú¯Ø§Û Ù…ÛŒÚº سو سو ڈیڑھ ڈیڑھ سو اور بعد میں Ûزار Ø·Ù„Ø¨Û Ø´Ø±ÛŒÚ© Ûونے Ù„Ú¯Û’ Û”
Ù…Ø¯Ø±Ø³Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¨ØºØ¯Ø§Ø¯ Ú©Û’ مدرس اعلیٰ Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø+سین بن علی طبری Ú©Û’ انتقال Ú©Û’ بعد آپ Ú©Ùˆ نیشا پور Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ کر بغداد Ú©Û’ Ù…Ø¯Ø±Ø³Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ú©Û’ مدرس اعلیٰ کا منصب قبول کرنا پڑا۔اس وقت آپ Ú©ÛŒ عمر Û³Û´ سال Ú©Û’ قریب تھی۔ کسی عالم Ú©Û’ لئے Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¨ØºØ¯Ø§Ø¯ Ú©ÛŒ صدارت کا عÛØ¯Û Ø§Ø³ وقت کا سب سے بڑا اعزاز Ùˆ اکرام تھا ۔۔تقریباً۴۸۸ھ تک امام غزالی Ù…Ø¯Ø±Ø³Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¨ØºØ¯Ø§Ø¯ Ú©ÛŒ مسند تدریس پر Ø¬Ù„ÙˆÛ Ø§Ùروز رÛÛ’ اور اسی درمیان میں آپ Ù†Û’ ÙلسÙÛ Ú©Û’ رد میں بÛت سی کتابیں تØ+ریر Ùرمائیں جن میں ،،مقاصد الÙلاسÙÛ،اور’⠀™ تھاÙÛƒ الÙلاسÙÛ â€˜â€˜Ø®Ø§ØµÛŒ مشÛور Ûیں Û” آپ Ù†Û’ ÙلاسÙÛ Ú©Û’ ان مقامات Ú©ÛŒ Ú©Ú¾Ù„ کروضاØ+ت Ú©ÛŒ جÛاں ان لوگوں Ù†Û’ ٹھوکریں کھائی Ûیں اور ان Ú©Û’ Ú¯Ù…Ø±Ø§Û Ú©Ù† اور Ú©ÙØ±ÛŒÛ Ø¹Ù‚Ø§Ø¦Ø¯Ú©ÛŒ نشاندÛÛŒ Ú©ÛŒ ØŒ ان علوم Ú©Û’ Ùوائد ونقصانات Ú©Ùˆ بھی بیان کیا Û” امام ابو الØ+سن اشعری سے Ù„Û’ کر ان Ú©Û’ Ø²Ù…Ø§Ù†Û ØªÚ© کسی بھی عالم Ù†Û’ ÙلسÙÛ Ú©Û’ رد میں اس طرØ+ Ù†Ûیں لکھا تھا Ú©Û Ù„ÙˆÚ¯Ùˆ Úº پر ان Ú©ÛŒ Ø+قیقت واضØ+ Ùˆ روشن Ûوجائے اس طرØ+ Ø¨Ø§Ø·Ù†ÛŒÛ Ù¾Ø± قلم اٹھایا تو اس Ú©Û’ باطل اورخÙÛŒÛ Ø¹Ù‚Ø§Ø¦Ø¯ Ú©ÛŒ پول کھول کر رکھ دی جب Ú©Û ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯ بے انتÛا قوت Ú©Û’ مالک ان کا اثر پورے اصÙÛان ،عراق اور شام میں تھا اوربڑے سے بڑے Ø+کام Ú©Ùˆ ایسے پر اسرار طریقے سے قتل کردیا کرتے تھے Ú©Û Ù„ÙˆÚ¯ÙˆÚº Ú©Ùˆ کانوں کان خبر Ù†Û Ûوتی تھی۔لیکن امام Ù†Û’ اپنے قلم سے ان Ú©Û’ بھی کمر توڑدیے۔
آپ امام شاÙعی Ú©Û’ مقلد تھے اور اصول میں اشعری Ú©Û’ØŒ آپ Ù†Û’ ÙÙ‚Û Ø´Ø§Ùعی میں الوجیز اور الوسیط جیسی Ù…Ø§ÛŒÛ Ù†Ø§Ø² کتابیں تصنی٠کیں۔آپ اس درجے Ú©Û’ متکلم تھے Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©ÛŒ کلامی روایت Ú©Ùˆ عظمت Ùˆ رÙعت Ú©ÛŒ ان بلندیوں تک Ù¾Ûونچایا Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¯ Ú©Û’ لوگ صر٠ان Ú©ÛŒ Ø®ÙˆØ´Û Ú†ÛŒÙ†ÛŒ ÛÛŒ کر سکے اس پر مزید اضاÙÛ Ù†Ûیں کر سکے ۔عالم اسلام میں کندی،ÙØ§Ø±Ø§Ø¨ÛŒØŒÙ…Ø³Ú ©ÙˆÛŒÛ اور ابن سینا جیسے متعدد ÙلاسÙÛ Ú¯Ø²Ø± Ú†Ú©Û’ تھے لیکن سب Ú©Û’ سب ÙلسÙÛ Ú©ÛŒ Ø²Ù„Ù Ú¯Ø±Û Ú¯ÛŒØ± Ú©Û’ اسیر تھے، امام غزالی Ù†Û’ Ù¾ÛÙ„ÛŒ دÙØ¹Û Ø®ÙˆØ¯ ÙلسÙÛ Ú©Ø§ ÙلسÙÛ Ú©Û’ اصولوں Ú©ÛŒ روشنی میں ØªØ¬Ø±Ø¨Û Ú©ÛŒØ§ اور انÛÙˆÚº Ù†Û’ واضØ+ کیا Ú©Û ÙلسÙÛ Ø§Ù„Ûیاٰت Ú©Û’ جن Ø+قائق Ú©ÛŒ تلاش میں سر گرداں ÛÛ’ ÙˆÛ Ø+قائق اس Ú©Û’ Ø¯Ø§Ø¦Ø±Û ØªØ+قیق سے ماورا Ûیں Û” اور جن طبیعاتی Ø+قائق Ú©ÛŒ تلاش ÛÛ’ ØŒÙˆÛ ÛŒÙ‚ÛŒÙ†Ø§Ù‹Ø§Ø³ Ú©Û’ Ø¯Ø§Ø¦Ø±Û Ù…ÛŒÚº Ûیں Û”Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø¨ÛŒØ´ØªØ± چیزیں ظنی Ûیں قطعی Ù†Ûیں Ú†ÙˆÚº Ú©Û ÙلسÙÛ Ú©Û’ ذرائع علم ظنی Ûیں قطعی Ù†Ûیں Û”
تاریخ اسلام میں امام غزالی Ú©ÛŒ اصل انÙرادیت ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ Ûر Ùکر Ùˆ Ù†Ûج کا اور Ûر نقطۂ نظر کا Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û Ø®ÙˆØ¯ لیا۔ اس Ú©Û’ مثبت اور منÙÛŒ Ù¾Ûلوؤں Ú©Ùˆ پرکھا اور پھر عمیق روØ+انی تجربات Ú©Û’ Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ø+قائق Ùˆ معار٠کی ÙˆÛ Ø±ÙˆØ´Ù†ÛŒ Ø+اصل Ú©ÛŒ جو خود ان Ú©Û’ لیے بھی Ùکری رÛنمائی اور دوسروں Ú©Û’ لئے نور Ûدایت بن گئی Û”
بعض لوگوں Ú©ÛŒ تØ+ریر ÙˆÚº سے ایسا سمجھ میں آتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù…Ø§Ù… غزالی Ûر Ú©Ù„Ù…Û Ú¯Ùˆ Ú©Ùˆ مسلمان سمجھتے تھے Ø+Ø§Ù„Ø§Ù†Ú©Û Ø§ÛŒØ³Ø§ Ù†Ûیں ÛÛ’ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† کا اپنا Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û ÛŒÛ ØªÚ¾Ø§ Ú©Û Ø¬Ùˆ Ú©Ú†Ú¾ رسول اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ¢Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… Ù„Û’ کر آئے ان سب پر ایمان رکھنا ضروری ÛÛ’ ۔ان میں سے کسی ایک کا بھی انکار رسول صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ¢Ù„Û ÙˆØ³Ù„Ù… کا انکار ÛÛ’ ۔اس سے واضØ+ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù…Ø§Ù… غزالی Ûر Ú©Ù„Ù…Û Ø®ÙˆØ§Úº Ú©Ùˆ مسلمان Ù†Ûیں سمجھتے تھے ÙˆØ±Ù†Û Ø¨Ø§Ø·Ù†ÛŒÛ Ú©Ø§ رد کیوں کرتے ØŸÛ”
سلطنت سلجو Ù‚ÛŒÛ Ú©Û’ وزیر اعظم خوا Ø¬Û Ù†Ø¸Ø§Ù… الملک طوسی ØŒ اما Ù… غزا Ù„ÛŒ Ú©Û’ بڑے معتقد تھے اور ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø¢Ù¾ Ú©ÛŒ دل جوئی کرتے Ú©Û Ø§Ù…Ø§Ù… صاØ+ب نیشاپور Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ کر بغداد، دمشق ÙˆØºÛŒØ±Û Ûجرت Ù†Û Ú©Ø± جا ئیں۔کیوں Ú©Û Ø§Ù…Ø§Ù… غزا Ù„ÛŒ تما Ù… بلاد اسلامی میں معرو٠تھے اور Ûر سلطان Ùˆ والئی Ù…Ø¯Ø±Ø³Û ÛŒÛ Ú†Ø§ Ûتا تھا Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©Û’ دارالسلطنت میں آجا ئیں Û” لیکن Û´Û¸Û´Ú¾ میں Ù…Ø¯Ø±Ø³Û Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø¨ØºØ¯Ø§Ø¯ Ú©Û’ مدرس اعلیٰ علا Ù…Û Ø+سین بن علی طبری Ú©Û’ وصال Ú©Û’ بعد نظام الملک Ú©ÛŒ استدعا Ø¡ پر امام غزالی Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±Ø+Ù…Û Ø§Ø³ منصب اعلیٰ Ú©Ùˆ قبو Ù„ کر Ú©Û’ بغداد آنا پڑا Û´Û¸Û¸Ú¾ تک آپ اس عÛدے پر متمکن رÛے۔۴۸۵ھمیں ملک Ø´Ø§Û Ø³Ù„Ø¬ÙˆÙ‚ÛŒ کا انتقال ÛÙˆ گیاجو Ú©Û Ø§ÛŒÚ© عا دل Ùˆ کرم گستر با Ø¯Ø´Ø§Û ØªÚ¾Ø§ اس Ú©Û’ انتقال Ú©Û’ بعد اس Ú©Û’ تینوں پیٹے بر کیا رق ØŒ Ù…Ø+مد اور سنجر Ø+Ú©Ùˆ مت Ú©Û’ دعوے دار ÛÙˆ گئے اور جسکو جÛاں تک قوت واقتدار Ø+ا صل تھا ÙˆÛ Ø§Ø³ پر قابض ÛÙˆ گیا سلطا Ù† Ù…Ø+مد اور سلطان برکیارق میں ایک مدت تک Ù†Ûا یت خونریز جنگیں ÛÙˆ تی رÛیں جس Ú©Û’ نتیجے میں Ø´Ûر Ú©Û’ Ø´Ûر تبا Û ÛÙˆ گئے دیÛات Ùˆ قصبات میں خاک اڑنے لگیں۔ Ûزا روں جا نیں ضا ئع ÛÙˆ گئیں،امن وامان غارت ÛÙˆ گیا۔(ابن الاثیر واقعات۴۹۷ء)
ÛŒÛ Ø³Ø¨ Ú©Ú†Ú¾ ÛÙˆ تا رÛا لیکن بÛت سے علما ئے دین اس خیا Ù„ سے ’’خاموش تماسا ئی‘‘بنے بیٹھے دیکھتے رÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù† کا کام جناز Û’ Ú©ÛŒ نماز پڑھا نا اور Ùˆ ضو Ùˆ Ø·Ûارت Ú©Û’ مسا ئل کا بتا دینا ÛÛ’ Û” لیکن امام غزالی Ú©ÛŒ Ø+ا لت تما Ù… علما Ø¡ سے ا Ù„Ú¯ تھی۔اس وقت ملک Ú©ÛŒ اصلاØ+ کا سب سے بڑا کا Ù… ÛŒÛ ØªÚ¾Ø§ Ú©Û Ù†Ûا یت آزادی Ùˆ دلیری سے سلا طین Ú©Ùˆ انکے عیوب Ùˆ مظالم سے مطلع کیا جا ئے اور عام لو Ú¯ÙˆÚº Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø¨ØªØ§ یا جائے Ú©Û Ø§Ù† پر Ûر شخص Ú©Ùˆ ÛŒÛÛŒ Ø+Ù‚ Ø+ا صل ÛÛ’ ۔امام غزالی Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±Ø+Ù…Ûƒ Ù†Û’ ان دو نوں Ùر ضوں Ú©Ùˆ Ù†Ûا یت خو بی سے ادا کیا۔سلا طین Ú©Û’ مقابل میں جو چیز لو Ú¯ÙˆÚº Ú©Ùˆ آزا دی سے روکتی تھی Ùˆ Û ÛŒÛ ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ø§ÛÙ„ علم Ùˆ اÛÙ„ قلم دو نوں ÛÛŒ عمو ما سلاطین Ú©Û’ وظیÙÛ Ø®ÙˆØ§Ø± تھے اور ان Ú©Û’ دربا ر میں آمد Ùˆ رÙت رکھتے تھے اس لئے آپ Ù†Û’ سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ اس کا قلع قمع کیا او ران دو نوں با توں Ú©Ùˆ نا جا ئز Ùˆ Ø+رام قرار دیا۔آپ Ú©Û’ بÛت سے نصائØ+ اور اصلاØ+ÛŒ خیا لات جو شاÛان وقت Ú©Û’ جبرو استبدادسے ملک Ùˆ قوم Ú©Ùˆ متعار٠کرنے Ú©Û’ لیے جاری ÛÙˆÛ’ ان میں سے بÛت اØ+یا Ø¡ العلوم میں آپ Ù†Û’ بیان کیے جو آپکے زما Ù†Û’ میں ÛÛŒ گھر گھر پھیل گئے تھے ØŒ لیکن اسی پر قنا عت Ù†Ûیں Ú©ÛŒ Ø¨Ù„Ú©Û Ø®Ø§ ص طور پر سلا طین وقت Ú©Ùˆ اس قسم Ú©ÛŒ تØ+ریریں بھیجیں۔مØ+مد بن ملک Ø´Ø§Û Ú©Ùˆ جو سلطان سنجر کا بڑا بھا ئی اور اپنے زما Ù†Û’ کا سب سے بڑا باد Ø´Ø§Û ØªÚ¾Ø§ اس Ú©Ùˆ نصیØ+ت کرتے ÛÙˆÛ’ مستقل ایک کتاب ÛÛŒ Ù„Ú©Ú¾ ڈالی جو’’نصیØ+Ûƒ الملوک‘‘کے نام سے مشÛور Ûے،جب Ú©Û ÛŒÛ Ú©Ø§Ù… اس وقت کرنا ایک ناممکن سا کام تھا۔ امام غزالی Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø±Ø+Ù…Ûƒ Ù†Û’ جن وزراء Ú©Ùˆ خطوط Ù„Ú©Ú¾Û’ ان میں Ùخر الملک Ùˆ صدرالدین Ù…Ø+مد اØ+مد بن نظام الملک صدر الوزراء Ùˆ عید الملک مجیر الدین Ø´Ûید Ø´Ûاب الاسلام جیسے بڑے بڑے وزراء شا مل Ûیں Û”
٥٥ سال Ú©ÛŒ عمر میں Ø¯ÙˆØ´Ù†Ø¨Û Ù¡Ù¤ جمادی الاخریٰ ÛµÛ°ÛµÚ¾ Ú©Ùˆ وصال Ùرمایا اور طوسی میں دÙÙ† Ûوئے اﷲ آپ Ú©ÛŒ قبر پر رØ+مت Ú©ÛŒ بارش برسائے آمین