دکنی زبان
ڈاکٹر شمیم ثریا
اردو زبان Ú©Û’ ارتقا Ú©ÛŒ تاریخ Ú©Û’ Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ø³Û’ اس بات کا علم Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ زبان Ù†Û’ شمالی Ûند میں جنم لیا اور اس Ú©Û’ ابتدائی نام Ûندوی، Ûندی، Ûندوستانی، Ø±ÛŒØ®ØªÛ Ø§ÙˆØ± اردوئے معلی ÙˆØºÛŒØ±Û Ø±ÛÛ’Û” اس Ú©Û’ برعکس جنوبی Ûند Ú©Û’ جس Ø¹Ù„Ø§Ù‚Û Ù…ÛŒÚº اس Ú©ÛŒ نشوونما Ûوئی ÙˆÛ Ø¯Ú©Ù† Ú©Ûلاتا تھا۔ Ù„Ûٰذا ÛŒÛاں اردو Ú©Ùˆ دکنی Ú©Ûا گیا۔ چودÛویں صدی عیسوی میں دکن میں بÛمنی سلطنت Ú©Û’ قیام Ú©Û’ ساتھ ÛŒÛ Ø³Ø§Ø±Ø§ Ø¹Ù„Ø§Ù‚Û Ø¹Ù„Ù… Ùˆ دانش کا اÛÙ… مرکز بن گیا اور دکنی زبان بول چال Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے آگے بڑھ کر اÙÛام Ùˆ تÙÛیم اور تصنی٠کی زبان بن گئی۔ نتیجتاً اس Ú©Ùˆ صوÙیائے کرام Ù†Û’ جÛاں مذÛب اسلام Ú©ÛŒ اشاعت Ú©Û’ لیے اختیار کیا، ÙˆÛیں شعرائے کرام Ù†Û’ شعرو سخن Ú©Û’ لیے اس Ú©Ùˆ اپنایا۔ سلطنت بÛÙ…Ù†ÛŒÛ Ú©Ø§ پائے تخت ابتدا میں Ú¯Ù„Ø¨Ø±Ú¯Û Ø±Ûا۔ بعدازاں بیدر (Ù…Ø+مد آباد) قرار پایا۔ Ù…Ø+مود Ø´Ø§Û Ø¨Ûمنی Ú©Û’ دور Ø+کومت میں بیدر Ù†Û’ تÛذیبی اور سیاسی اعتبار سے بÛت ترقی کی۔ اس Ù†Û’ Ø+اÙظ شیرازی Ú©Ùˆ اپنے دارالØ+کومت مدعو بھی کیا تھا۔ بÛمنیوں کا ÙˆÛ Ø¹Ûد جو بیدر سے متعلق ÛÛ’ 1430Ø¡ سے 1525Ø¡ Ú©Û’ دور کا اØ+Ø§Ø·Û Ú©Ø±ØªØ§ ÛÛ’Û” اس دور Ú©Ùˆ دکنی زبان Ùˆ ادب کا بÛترین دور قرار دیا جا سکتا۔ اس دور Ú©ÛŒ سب سے اÛÙ… تصنی٠Ùخر دین نظامی Ú©ÛŒ مثنوی ’’کدم راؤ پدم راؤ‘‘ ÛÛ’Û” نظامی Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ù‚Ø±ÛŒØ´ÛŒØŒ Ûاشمی، Ùیروز اور Ù…Ø+مود Ù†Û’ دکنی شاعری میں نام کمایا۔ 1525Ø¡ میں بÛمنی سلطنت Ú©Ùˆ زوال ÛÙˆ گیا۔ جس Ú©Û’ بعد دکن میں پانچ خود مختار ریاستیں قائم Ûوئیں۔ ان میں سلطنت بیجا پور اور Ú¯ÙˆÙ„Ú©Ù†ÚˆÛ Ø¯Ú©Ù†ÛŒ زبان Ú©Û’ اÛÙ… مرکز ثابت Ûوئے۔ سلطنت بیجا پور Ú©Û’ شعرا میں نصرتی Ù†Û’ نظامی بیدری Ú©ÛŒ روایت Ú©ÛŒ پاسداری کرتے Ûوئے طویل Ø¹Ø´Ù‚ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± Ø±Ø²Ù…ÛŒÛ Ù…Ø«Ù†ÙˆÛŒØ§Úº لکھیں۔ ’’گلشن عشق‘‘ Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø§Ø³ Ù†Û’ اپنے عÛد Ú©ÛŒ تاریخ Ú©Ùˆ ’’علی نامÛ‘‘ اور تاریخ اسکندری‘‘ Ú©Û’ نام سے منظوم کیا۔ ÙˆÛ Ø¹Ù„ÛŒ عادل Ø´Ø§Û Ø«Ø§Ù†ÛŒ Ú©Û’ دربار کا ملک الشعرا تھا۔ خود Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ø¨Ú¾ÛŒ ایک اچھا شاعر تھا اور شاÛÛŒ تخلص کرتا تھا۔ عادل شاÛÛŒ دور میں شاÛÛŒ سرپرستی Ú©ÛŒ بنا پر نامور شعرا پیدا Ûوئے جن میں Ûاشمی، مقیمی، شوقی، صنعتی، رستمی، عبدل، ملک خوشنود ÙˆØºÛŒØ±Û Ù‚Ø§Ø¨Ù„ ذکر Ûیں۔ اس دور میں نثر نگاری Ú©Ùˆ Ùروغ Ø+اصل Ûوا۔ مذÛبی رسالے جیسے ’’کلمۃ الØ+قائق‘‘ اور ’’گنج مخÙی‘‘ Ù„Ú©Ú¾Û’ گئے۔ مذÛبی اور صوÙÛŒØ§Ù†Û Ù…Ø«Ù†ÙˆÛŒØ§Úº Ù„Ú©Ú¾ÛŒ گئیں۔ دکنی شعروادب کا دوسرا اÛÙ… مرکز Ú¯ÙˆÙ„Ú©Ù†ÚˆÛ ØªÚ¾Ø§Û” سلطان Ù…Ø+مد قلی Ù†Û’ 1517Ø¡ میں Ú¯ÙˆÙ„Ú©Ù†ÚˆÛ Ù…ÛŒÚº قطب شاÛÛŒ سلطنت Ú©ÛŒ داغ بیل ڈالی۔ اس کا عÛد٠Ø+کومت، دکنی شعروادب اور دکنی کلچر Ú©ÛŒ نشوونما Ú©Û’ لیے ساز گر رÛا۔ بÛمنی Ø+کومت Ú©Û’ زوال Ú©Û’ بعد بیدر Ú©Û’ دو اÛÙ… شعرا Ù…Ø+مود اور Ùیروز بیدری Ú¯ÙˆÙ„Ú©Ù†ÚˆÛ Ø§Ù“ کر بس گئے اور اپنی Ø´Ø§Ø¹Ø±Ø§Ù†Û Ùضیلت Ú©Û’ باعث Ø§Ø³Ø§ØªØ°Û Ú©Ø§ Ø¯Ø±Ø¬Û Ù¾Ø§ گئے۔ سلاطین Ú¯ÙˆÙ„Ú©Ù†ÚˆÛ Ù…ÛŒÚº سلطان قلی Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ù…Ø+مد قلی قطب Ø´Ø§Û Ù†Û’ علم پروری اور سخن نوازی Ú©Û’ لیے Ø´Ûرت Ø+اصل کی۔ Ù…Ø+مد قلی قطب Ø´Ø§Û Ù†Û’ جسے دکنی زبان کا Ù¾Ûلا صاØ+ب٠دیوان شاعر Ûونے کا اعزاز Ø+اصل ÛÛ’ ’’معاÙی‘‘ تخلص اختیار کیا۔ اس Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ù†Û’ دکنی کلچر Ú©Ùˆ اپنی تلگو نوازی اور تلگو شاعری سے نیا آب Ùˆ رنگ دیا۔ 1687Ø¡ میں اورنگ زیب عالمگیر Ù†Û’ Ú¯ÙˆÙ„Ú©Ù†ÚˆÛ ÙتØ+ کیا تو اس Ù†Û’ Ù†Û ØµØ±Ù Ø³Ù„Ø·Ù†Øª Ú©ÛŒ تسخیر Ú©ÛŒ Ø¨Ù„Ú©Û ÛŒÛاں Ú©Û’ کلچر Ú©Ùˆ ضرب کاری لگائی۔ دکن Ú©ÛŒ پرانی تÛذیبی بستیاں گلبرگÛØŒ بیدر، بیجا پور اور Ø+یدر آباد اجڑ گئیں اور ساری رونق اورنگ آباد منتقل ÛÙˆ گئی۔ 1724Ø¡ میں Ø§Ù“ØµÙ Ø¬Ø§Û Ø§ÙˆÙ„ Ù†Û’ اپنی مطلق العنان سلطنت Ú©ÛŒ بنیاد ڈالی تو اورنگ آباد Ú©Û’ نشاۃ Ø§Ù„Ø«Ø§Ù†ÛŒÛ Ú©Ø§ آغاز Ûوا۔ Ø§Ù“ØµÙ Ø¬Ø§Û Ø«Ø§Ù†ÛŒ میر نظام علی خاں Ù†Û’ جب اپنا دارالسلطنت Ø+یدرآباد منتقل کیا تو ÙˆÛ Ù„Ø³Ø§Ù†ÛŒ اور تÛذیبی دھارے جو اورنگ زیب عالمگیر اور Ø§Ù“ØµÙ Ø¬Ø§Û Ø§ÙˆÙ„ Ú©Û’ زمانے میں اورنگ آباد میں رواں تھے ÙˆÛ Ø+یدر آباد منتقل ÛÙˆ گئے اور ÛŒÛاں Ú©ÛŒ اجڑی بستی پھر سے آباد Ûوگئی۔ اورنگ آباد Ú©ÛŒ مرکزیت Ú¯Ùˆ مختصر عرصے Ú©Û’ لیے قائم رÛÛŒ مگر اس قلیل عرصے میں اس Ù†Û’ تÛذیبی اعتبار سے Ú¯Ûری چھاپ چھوڑی۔ اسی زمانے میں ولی دکنی Ù†Û’ اپنی شاعری کا جادو جگایا۔ اس Ú©ÛŒ شاعری Ùارسی اور دکنی زبانوں کا Ø+سین امتزاج ÛÛ’Û” اس Ú©ÛŒ غزلوں میں دکنی مزاØ+ کا اØ+ساس ÛوتاÛÛ’ اوردکنی ماØ+ول کا عکس نظر آتا ÛÛ’Û” ولیؔ Ù†Û’ دکن سے گجرات اور گجرات سے دÛÙ„ÛŒ کا سÙر کیا۔ دÛÙ„ÛŒ Ú©Û’ Ùارسی Ú¯Ùˆ شعرا Ù†Û’ جب ولیؔ کا کلام سنا تو اس قدر متاثر Ûوئے Ú©Û Ø§Ø³ÛŒ Ú©Û’ رنگ میں غزلیں Ú©ÛÙ†Û’ Ù„Ú¯Û’Û” آبرو، Ø+اتم آرزو Ú©Û’ ÛŒÛاں ایسی غزلیں ملتی Ûیںجن میں دکنی الÙاظ اور Ù…Ø+اورے استعمال کیے گئے Ûیں۔ ولی دکنی Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø¯Ú©Ù† Ú©Û’ صوÙیائے کرام Ùˆ بزرگان دین Ù†Û’ جنوب میں دکنی اردو Ú©Ùˆ بڑا سÛارا دیا۔ ان Ú©Û’ ارشادات اور ملÙوظات اسی زبان میں قلم بند Ûوئے Ûیں۔ بØ+ری Ú©ÛŒ ’’من لگین‘‘، وجدیؔ Ú©ÛŒ ’’پنچھی باچھا‘‘ اور ولی ویلوری Ú©ÛŒ ’’روضۃ الشÛدا‘‘ اس Ú©ÛŒ مثال Ûیں۔ بÛت ممکن تھا Ú©Û Ø´Ù…Ø§Ù„ اور جنوب Ú©ÛŒ ادبی روایتوں Ú©Û’ اختلاط سے اردو بÛت جلد ایک مکمل اور ترقی یاÙØªÛ Ø²Ø¨Ø§Ù† بن جاتی مگر Ùارسی زبان Ú©ÛŒ درباری Ø+یثیت Ù†Û’ شمالی Ûند Ú©Û’ شعرا Ú©Ùˆ دیسی الÙاظ ترک کر Ú©Û’ Ùارسی الÙاظ اور Ù…Ø+اوروں Ú©Û’ استعمال Ú©ÛŒ جانب راغب کیا۔ زبان Ú©ÛŒ اصلاØ+ Ú©ÛŒ تØ+ریکیں شروع Ûوئیں تو بÛت سارے دکنی الÙاظ اور Ù…Ø+اورے خارج از ادب قرار دیے گئے۔ سادگی اور Ø+قیقت نگاری Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û ØªÚ©Ù„Ù Ø§ÙˆØ± تصنع Ù†Û’ Ù„Û’ لی۔ خاص کر لکھنوی شعرا Ù†Û’ اردو شاعری میں صنعت کاری Ú©Ùˆ داخل کر اس Ú©ÛŒ اصل سے دور کر دیا۔