مسلمانوں کا نظام تعلیم
خلیق اØ+مد نظامی
مسلمانوں Ú©Û’ Ûاں تعلیم میں مذÛبی، سماجی اور اخلاقی طرز٠عمل Ú©Ùˆ بÛت Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ûمیت Ø+اصل ÛÛ’Û” قرآن پاک اور Ø+دیث اس تعلیم Ú©ÛŒ اساس Ûیں۔ تعلیم میں ایک طر٠ان Ú©Û’ مطالعے پر زور دیا گیا ÛÛ’ اور دوسری طر٠ان Ú©ÛŒ بنیاد پر دنیاوی مسائل Ú©Û’ Ø+Ù„ Ú©ÛŒ کوشش Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’Û” مسلمان Ø+کمرانوں Ú©Û’ عÛد میں انجینئرنگ، آب پاشی، Ùن٠تعمیر، برتن سازی، Ú†Ù…Ú‘Û’ØŒ لوÛÛ’ØŒ کاغذ اور بارود سازی Ú©ÛŒ صنعتوں Ù†Û’ بÛت ترقی کی۔ بعد Ú©Û’ دور میں تجارت اور جÛاز رانی Ú©Ùˆ زبردست Ùروغ Ø+اصل Ûوا اور ان علوم Ú©Ùˆ تعلیمی نظام میں اÛÙ… مقام دیا گیا۔ ساری اسلامی دنیا میں ان علوم Ú©ÛŒ بڑی بڑی تعلیم گاÛیں قائم Ú©ÛŒ گئیں۔ دنیاوی علوم Ú©Ùˆ Ø+اصل کرنے اور انÛیں ترقی دینے میں مسلمان علما Ù†Û’ بڑی اÛÙ… خدمات انجام دی Ûیں۔ اسلام سے Ù¾ÛÙ„Û’ یونان، بازنطین، ایران اور Ûندوستان میں مختل٠علوم Ù†Û’ ترقی Ú©ÛŒ تھی۔ مسلمانوں Ù†Û’ علم Ú©Û’ اس سارے ذخیرے سے ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø§Ù¹Ú¾Ø§ÛŒØ§Û” Ø¨Ù†ÙˆØ§Ù…ÛŒÛ Ú©Û’ Ø+کمرانوں Ù†Û’ اپنے اقتدار Ú©Û’ ابتدائی دور ÛÛŒ سے یونانی علم Ùˆ Ûنر Ú©Û’ مراکز Ú©ÛŒ سرپرستی کی، سکندریÛØŒ بیروت، Ø§Ù†Ø·Ø§Ú©ÛŒÛ ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©Û’ تعلیمی اداروں Ú©Ùˆ Ù†Û ØµØ±Ù Ø¨Ø§Ù‚ÛŒ رکھا Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ Ø+ÙˆØµÙ„Û Ø§Ùزائی کی۔ عÛد Ø¹Ø¨Ø§Ø³ÛŒÛ Ù…ÛŒÚº تو یونانی، ایرانی اور دوسرے قدیم علوم Ú©Ùˆ عربی زبان میں منتقل کرنے Ú©ÛŒ زبردست Ù…ÛÙ… چلائی گئی اور ارسطو، اÙلاطون، بطلیموس ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©ÛŒ تصانی٠کے ترجمے کیے گئے Û” مشÛور عالم، عرب ریاضی داں الخوارزمی (نویں صدی عیسوی) Ù†Û’ ریاضیاتی جدولیں مرتب کیں اور بÛت ساری دوسری تصانی٠کے Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ 29 Ú©Û’ قریب دانشوروں Ú©Û’ تعاون سے جغراÙÛŒÛ Ú©Ø§ انسائیکلو پیڈیا مرتب کیا۔ اس دور میں مسلمان عالموں Ù†Û’ Ù†Û ØµØ±Ù Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ زبان Ú©Û’ علوم Ú©Ùˆ عربی Ùˆ Ùارسی میں منتقل کیا اور ان کا تنقیدی Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û Ù„ÛŒØ§ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† میں اضاÙÛ Ú©ÛŒØ§ اور انÛیں آگے بڑھایا۔ اس دور میں اسلامی ملکوں میں مختل٠قسم Ú©Û’ سکول قائم تھے۔ مثلاً Ø+لقے، مکتب، مسجدوں Ú©Û’ سکول، مدرسے، شاÛÛŒ علاقوں Ú©Û’ سکول، جامعات وغیرÛÛ” تعلیمی اداروں Ú©ÛŒ سب سے ابتدائی Ø´Ú©Ù„ Ø+Ù„Ù‚Û ØªÚ¾ÛŒÛ”Ø§Ø³ میں استاد کسی قدر اونچی Ø¬Ú¯Û Ø¨ÛŒÙ¹Ú¾ØªØ§ اور شاگرد اس Ú©Û’ سامنے ایک نیم دائرے Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ میں Ø+Ù„Ù‚Û Ø¨Ù†Ø§ کر بیٹھتے۔ جو طالب علم جتنا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªØ¹Ù„ÛŒÙ… یاÙØªÛ ÛŒØ§ Ø°Ûین Ûوتا ÙˆÛ Ø§Ø³ØªØ§Ø¯ Ú©Û’ اتنا ÛÛŒ قریب بیٹھتا۔ اعلیٰ درجوں Ú©Û’ طالب علم اور بیرونی سکالر استاد Ú©Û’ پاس بیٹھتے۔ استادوں Ú©ÛŒ بڑی عزت Ú©ÛŒ جاتی اور انÛیں علم کا Ø®Ø²Ø§Ù†Û ØªØµÙˆØ± کیا جاتا۔ ÙˆÛ Ø¬Ùˆ Ú©Ú†Ú¾ تعلیم دیتے طالب علم بÛت اØ+تیاط Ú©Û’ ساتھ اسے اپنی بیاضوں میں Ù„Ú©Ú¾ لیتے۔ استاد وقتاً Ùوقتاً اس Ú©ÛŒ جانچ کرتے اور اصلاØ+ دیتے۔ طالب علموں Ú©ÛŒ Ûمت اÙزائی Ú©ÛŒ جاتی تھی Ú©Û ÙˆÛ Ø¬Ùˆ Ú©Ú†Ú¾ پڑھیں اس پر آپس میں بØ+Ø« Ùˆ مباØ+Ø«Û Ú©Ø±ÛŒÚºÛ” اعلیٰ درجوں Ú©Û’ طالب علموں Ú©Ùˆ استادوں سے بØ+Ø« کرنے اور بعض اوقات ان پر تنقید Ú©ÛŒ بھی اجازت تھی۔ تمام اسباق میں ایک Ø¨Ø§Ù‚Ø§Ø¹Ø¯Û Ù†Ø¸Ø§Ù… برتا جاتا تھا۔ Ù¾ÛÙ„Û’ دن استاد مضمون کا مختصر سا Ø®Ø§Ú©Û Ø¨ÛŒØ§Ù† کرتا اور اس کا بھی Ø§Ø´Ø§Ø±Û Ú©Ø±ØªØ§ Ú©Û Ø§Ú¯Ù„Ø§ سبق کیا ÛÙˆ گا۔ دوسرے دن کا سبق Ø§Ù“Ù…ÙˆØ®ØªÛ Ø³Û’ شروع Ûوتا اور اصل سبق Ú©Û’ بعد Ø§Ù“Ø¦Ù†Ø¯Û Ø³Ø¨Ù‚ کا بھی مختصر ذکر کیا جاتا۔ ان Ø+لقوں میں شرکت Ú©Û’ لیے طالب علم دور دور سے آتے تھے۔ مکتب جن میں بچوں Ú©Ùˆ لکھنا پڑھنا سکھایا جاتا تھا، اسلام سے Ù¾ÛÙ„Û’ بھی رائج تھے، اسلام Ú©Û’ ظÛور Ú©Û’ بعد ان میں سے بÛت سے اسلامی تعلیم Ú©Û’ مراکز بن گئے۔ بعض مکتبوں Ú©Û’ نصاب میں شاعری، ابتدائی Ø+ساب، انشا، اخلاقیات، ابتدائی قواعد، Ú¯Ú¾Ú‘ سواری، تیراکی ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©Û’ سبق بھی شامل کیے جاتے تھے۔ اس دور میں مشرق قریب، اÙریقÛØŒ سپین، ØµÙ‚Ù„ÛŒÛ (سسلی) ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©Û’ مسلم علاقوں Ú©Û’ تقریباً تمام Ø´Ûروں اور دیÛات میں ÛŒÛ Ù…Ú©ØªØ¨ قائم تھے۔ درس گاÛÙˆÚº Ú©ÛŒ تیسری قسم مسجدوں Ú©Û’ مکتب تھے۔ ÛŒÛ Ø§Ù†ØªÛائی اولین دور میں قائم Ûوئے اور کئی ملکوں میں آج تک قائم Ûیں۔ مسلمان Ø+کمرانوں Ù†Û’ بÛت سی مساجد تعمیر کرائیں۔ Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ø¨Ø§Ø³ÛŒ Ø+کمرانوں Ú©Û’ زمانے میں صر٠بغداد میں تین Ûزار مسجدیں تھیں۔ چودھویں صدی میں Ø³Ú©Ù†Ø¯Ø±ÛŒÛ Ù…ÛŒÚº 12 Ûزار مسجدیں تھیں اور ان میں سے اکثر مکتب بھی تھیں۔ بعض مسجدیں مثلاً Ûارون الرشید Ú©ÛŒ بنوائی Ûوئی بغداد Ú©ÛŒ مسجد المنصور اور اصÙÛان، مشÛد، دمشق، قاÛØ±Û Ø§ÙˆØ± الØ+مرا Ú©ÛŒ مسجدیں تعلیم کا مرکز بن گئیں۔ انÛیں ساری دنیا میں Ø´Ûرت Ø+اصل تھی اور دنیا Ú©Û’ کونے کونے سے طالب علم ÙˆÛاں آتے تھے۔ قاÛØ±Û Ú©ÛŒ Ø¬Ø§Ù…Ø¹Û Ø§Ø²Ûر آج بھی بین الاقوامی Ø´Ûرت رکھتی ÛÛ’Û” ان Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø´Ø§ÛÛŒ علاقوں میں خاص قسم Ú©Û’ سکول Ûوتے تھے جن میں Ù†Û ØµØ±Ù Ù…Ú©ØªØ¨ÙˆÚº کا نصاب پڑھایا جاتا Ø¨Ù„Ú©Û Ø³Ù…Ø§Ø¬ÛŒ علوم Ú©ÛŒ بھی تعلیم دی جاتی۔ ÛŒÛاں Ú©Û’ نصاب میں تاریخ روایات، اخلاقیات اور ÙÙ† تقریر بھی شامل تھا۔ عباسی دور میں مشرق قریب میں اور عÛد Ø¨Ù†ÙˆØ§Ù…ÛŒÛ Ù…ÛŒÚº مغرب میں علوم اور Ùنون Ú©Ùˆ Ùروغ دینے میں کتب خانوں Ù†Û’ بڑا اÛÙ… کردار ادا کیا۔ Ø+کومت Ú©ÛŒ مدد سے بڑے پیمانے پر کتابوں Ú©ÛŒ دکانیں قائم Ú©ÛŒ گئیں جÛاں اÛÙ„ علم اور طالب علم اپنا کاÙÛŒ وقت بسر کرتے۔ ÙˆÛ Ú©ØªØ§Ø¨ÛŒÚº پڑھتے اور خریدتے اور اپنی خانگی لائبریریاں قائم کرتے تھے۔ بو علی سینا، امام غزالی اور Ùارابی ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©Û’ ذاتی کتب خانے بڑی Ø´Ûرت رکھتے تھے۔ ان سے سیکڑوں اÛÙ„ علم Ù†Û’ استÙØ§Ø¯Û Ú©ÛŒØ§ اورعلم Ú©Û’ Ùروغ میں انÛÙˆÚº Ù†Û’ بÛت بڑا کردار ادا کیا۔ مسلمانوں Ú©Û’ تعلیمی نظام میں Ø+لقوں، مکتبوں اور شاÛÛŒ علاقوں Ú©Û’ مکتبوں Ú©Ùˆ بنیادی Ø+یثیت Ø+اصل تھی لیکن جیسے جیسے اسلامی سلطنتیں وسیع Ûونے لگیں، علوم Ùˆ Ùنون بڑھنے Ù„Ú¯Û’Û” اب ان اداروں Ú©Û’ تعلیم یاÙØªÛ Ø§Ø³ØªØ§Ø¯ نئے دور Ú©Û’ تعلیمی تقاضے پورے Ù†Ûیں کر سکتے تھے۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§ÛŒÚ© نئے قسم کا سکول ’’مدرسÛ‘‘ قائم Ûونے لگا جس میں مذÛبی اور سماجی علوم میں Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ÛÙ… آÛÙ†Ú¯ÛŒ تھی اور جس سے بڑھتی Ûوئی تعلیمی ضروریات پوری ÛÙˆ سکتی تھیں۔ اس قسم Ú©Û’ مدرسے بارÛویں صدی تک تقریباً تمام مسلم ملکوں میں قائم ÛÙˆ Ú†Ú©Û’ تھے۔ اسلامی دور کا تعلیم Ú©Û’ میدان میں ایک بÛت اÛÙ… Ú©Ø§Ø±Ù†Ø§Ù…Û Ø¬Ø§Ù…Ø¹Ø§Øª یا تØ+قیقاتی مرکزوں کا قیام تھا۔ عباسی دور Ú©ÛŒ جامعات Ù†Ø¸Ø§Ù…ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± Ù…Ø³ØªÙ†ØµØ±ÛŒÛ Ù†Û’ جو بغداد میں قائم تھیں اور سپین Ú©Û’ Ø´Ûروں میں Ø¨Ù†ÙˆØ§Ù…ÛŒÛ Ú©Û’ Ø+کمرانوں Ú©ÛŒ قائم Ú©ÛŒ Ûوئی قرطبÛØŒ غرناطÛØŒ الØ+مرا ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©ÛŒ جامعات Ù†Û’ علم Ùˆ دانش Ú©Û’ میدان میں نقش دوام Ú†Ú¾ÙˆÚ‘Û’ Ûیں۔ ان جامعات Ú©Û’ نصاب میں دنیا Ú©Û’ تقریباً تمام علوم شامل تھے اور کیمیا، طبیعات، ریاضی، علم Ûیئت، طب، منطق، ÙلسÙÛØŒ ادب، سیاست، مذÛب، ÙÙ‚Û Ø§ÙˆØ± ان تمام علوم Ú©ÛŒ بے شمار شاخوں میں تØ+قیق اور تعلیم کا انتظام تھا۔ ان تعلیمی مرکزوں Ù†Û’ دنیا Ú©Û’ علمی خزانے میں بے شمار جوÛروں کا اضاÙÛ Ú©ÛŒØ§ اور طالبان٠علم Ú©Ùˆ نئے علوم سے روشناس کرایا۔ ان مرکزوں میں مسلم عالموں Ù†Û’ سورج Ú©Û’ مدار Ú©ÛŒ پیمائش کی۔ زمین کا Ø+جم معلوم کیا۔ پنڈولم Ú©ÛŒ Ú¯Ú¾Ú‘ÛŒ ایجاد کی۔ طبیعات میں روشنی کا انتشار اور زمین Ú©ÛŒ کشش ثقل Ú©Û’ متعلق اÛÙ… معلومات Ø+اصل کیں۔ جغراÙÛŒÛ Ú©ÛŒ تعلیم میں Ú©Ø±Û Ú©Ø§ استعمال شروع کیا اور سیاروں Ú©Û’ Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ú©Û’ لیے رصد گاÛیں تعمیر کیں۔ صØ+ت اور طبی علاج میں غیر معمولی ترقی کی۔ جراØ+ÛŒ Ú©Û’ آلات بنائے، مویشیوں Ú©ÛŒ اÙزائش Ú©Û’ نئے سائنسی طریقے معلوم کیے۔ زراعت اور آبپاشی Ú©Ùˆ نئی جÛتیں دیں۔ نئے نئے درخت اور پودے نباتاتی علم Ú©ÛŒ بدولت پیدا کیے۔ کیمیا میں مسلم سائنس دانوں Ù†Û’ پوٹاس، سلورنائٹریٹ ایسڈ، سلÙیورک ایسڈ جیسی چیزیں دریاÙت کیں۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ú©Ù¾Ú‘Û’ØŒ برتن بنانے اور دھات کاری Ú©ÛŒ صنعتوں Ú©Ùˆ بلندی پر Ù¾Ûنچا دیا۔