کورونا کیا عذاب٠الٰÛÛŒ ÛÛ’ØŸ Û”Û”Û”Û”Û”Û” خورشید ندیم
ختم٠نبوت کا ایک Ù…ÙÛوم ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø¨ Ù†Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ نبی آئے گا اور Ù†Û Ø§Ù†Ú©Ø§Ø± Ú©ÛŒ صورت میں کوئی عذاب۔ تنبیÛات باقی Ûیں اور تا صبØ+٠قیامت باقی رÛیں گی۔
Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û Ø§Ø³ لیے Ù†Ûیں Ûوتا Ú©Û Ù…Ù†Ú©Ø±ÛŒÙ† Ú©Ùˆ ایذا Ù¾Ûنچانے Ú©Û’ لیے اÙسے Ûتھیار بنا لیا جائے۔ عقیدے Ú©Û’ انسانی علم اور عمل پر اثرات مرتب Ûوتے Ûیں، اگر ÙˆÛ Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ú©Û’ شعور کا Ø+ØµÛ Ø¨Ù†Û’Û” بصورت٠دیگر ÙˆÛ ØµØ±Ù Ø§ÛŒÚ© عصبیت ÛÛ’ØŒ جس کا زندگی سے کوئی عملی تعلق Ù†Ûیں۔ Ù…Ø+ض ایک امتیازی نشان، جس سے صر٠دوسروں Ú©ÛŒ زندگی اجیرن بنانے کا کام لیا جاتا ÛÛ’Û” اسی طرØ+ Ú©Û’ لوگ Ûوتے Ûیں جن Ú©Û’ بارے میں Ú©Ûا گیا Ú©Û Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† پڑھتے Ûیں مگر Ø+لق سے نیچے Ù†Ûیں اترتا۔
ختم نبوت ایک ایسا Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û ÛÛ’ØŒ مذÛبی روایت میں جس Ú©ÛŒ Ø+یثیت ÙÛŒØµÙ„Û Ú©Ù† ÛÛ’Û” اس Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø+یثیت دیے بغیر، الÛام Ú©ÛŒ تÙسیر ممکن ÛÛ’ Ù†Û ØªØ§Ø±ÛŒØ® Ú©ÛŒ تÙÛیم۔ اس کا ایک Ù¾Ûلو قانون٠اتمام٠Ø+جت سے ÛÛ’Û” اتمام٠Ø+جت کا تصور مسلم علمی روایت کا Ø+ØµÛ Ûے‘ جس Ú©Û’ آثار جید اÛل٠علم Ú©Û’ Ûاں پائے جاتے Ûیں؛ تاÛÙ… مکتبÛÙ” ÙراÛÛŒ Ù†Û’ اسے ایک بالکل نیا آÛÙ†Ú¯ اور استدلال دیا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ù‚Ø§Ù†ÙˆÙ† استاد٠گرامی جاوید اØ+مد صاØ+ب غامدی Ú©Û’ علمی کام Ú©Û’ نتیجے میں اب ایک علمی Ù…Ø³Ù„Ù…Û ÛÛ’Û”
ختم٠نبوت کا عقیدÛØŒ تاریخ Ú©Ùˆ دو ادوار میں تقسیم کرتا ÛÛ’Û” ایک دور سیدنا آدمؑ سے شروع اور سیدنا Ù…Ø+مدﷺ پر تمام ÛÙˆ گیا۔ دوسرا دور ÙˆÛ ÛÛ’ جو خلا ÙØªÙ Ø±Ø§Ø´Ø¯Û Ú©Û’ خاتمے سے شروع Ûوتا ÛÛ’ اور اب اسے تادم٠قیامت جاری رÛنا ÛÛ’Û” Ù¾ÛÙ„Û’ دور Ú©Û’ بارے میں Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ قوانین Ú©Ú†Ú¾ اور، دوسرے Ú©Û’ بارے میں Ú©Ú†Ú¾ اور Ûیں۔ قانون٠اتمام٠Ø+جت کا تعلق Ù¾ÛÙ„Û’ دور Ú©Û’ ساتھ ÛÛ’Û”
اس قانون Ú©Û’ مطابق Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ مختل٠ادوار میں Ú©Ú†Ú¾ اقوام Ú©Ùˆ منتخب کیا جن Ú©ÛŒ طر٠اپنے رسول بھیجے۔ ایک تو خدا Ú©ÛŒ Ûدایت کا عمومی نزول ÛÛ’ جو Ûر قوم پر Ûوا اور ان Ú©ÛŒ طر٠انبیا Ú©ÛŒ بعثت Ûوئی۔ ایک اس Ûدایت کا خصوصی نزول ÛÛ’Û” اس Ú©Û’ لیے انبیا میں سے بعض لوگوں Ú©Ùˆ منصب٠رسالت پر Ùائز کیا گیا اور انÛیں ان منتخب اقوام Ú©Û’ لیے Ø+جت بنا دیا گیا۔ Ûر رسول نبی Ûوتا ÛÛ’ لیکن ÛŒÛ Ù„Ø§Ø²Ù… Ù†Ûیں Ú©Û Ûر نبی رسول بھی ÛÙˆÛ” قانون٠اتمام٠Ø+جت کا تعلق رسولوں اور ان Ú©ÛŒ مخاطب اقوام Ú©Û’ ساتھ ÛÛ’Û”
ÛŒÛ Ù‚Ø§Ù†ÙˆÙ† کیا ÛÛ’ØŸ اسلام کا اصل پیغام ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ø¯Ù…ÛŒ Ú©Ùˆ مرنا اور اپنے رب Ú©Û’ Ø+ضور میں پیش Ûونا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ù¾ÛŒØ´ÛŒ یوم٠Ø+ساب Ú©Ùˆ ÛÙˆ گی۔ اس دن انسانوں Ú©Ùˆ دو گروÛÙˆÚº میں تقسیم کر دیا جائے گا۔ ایک ÙˆÛ Ø¬Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ دنیا Ú©ÛŒ زندگی Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ûدایت Ú©Û’ مطابق گزاری جو انبیا Ú©ÛŒ معرÙت ان تک Ù¾ÛÙ†Ú†ÛŒ اور دوسرا ÙˆÛ Ø¬Ø³ Ù†Û’ اس Ûدایت کا جانتے بوجھتے انکار کیا۔ Ù¾Ûلا Ú¯Ø±ÙˆÛ Ú©Ø§Ù…ÛŒØ§Ø¨ ÛÛ’ اور اس کا اجر ایک من پسند زندگی ÛÛ’ جو ÛÙ…ÛŒØ´Û Ú©Û’ لیے ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø¬Ù†Øª Ú©ÛŒ زندگی ÛÛ’Û” دوسرا Ú¯Ø±ÙˆÛ Ù†Ø§Ú©Ø§Ù… Ûوا اور اس Ú©ÛŒ سزا ایک اذیت ناک زندگی ÛÛ’ جو ÛÙ…ÛŒØ´Û Ú©Û’ لیے ÛÛ’ØŒ اگر Ø§Ù„Ù„Û Ú†Ø§ÛÛ’ گا۔ ÛŒÛ Ø¬Ûنم Ú©ÛŒ زندگی ÛÛ’Û”
ÛŒÛ Ø³Ø¨ کیسے ÛÙˆ گا؟ قیامت کیسے برپا ÛÙˆ گی؟ ÛŒÛ Ø¬Ø²Ø§ سزا کیسے ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ø¨Ù†ÛŒÚº Ú¯Û’ØŸ ان سوالات Ú©Û’ جواب کا ایک Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û ØªÙˆ استدلالی ÛÛ’ یعنی انسان Ú©Û’ عقل Ùˆ بصیرت Ú©Ùˆ مخاطب بنا کر ان Ú©Û’ جواب دیے گئے۔ اس جواب Ú©Û’ لیے Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ ایک دوسرا Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ø¨Ú¾ÛŒ اختیار کیا۔ اس Ú©Û’ مطابق Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اس دنیا میں وقتاً Ùوقتاً ایک قوم کا انتخاب کرتا رÛا ÛÛ’ØŒ جن Ú©ÛŒ طر٠اس Ù†Û’ اپنے رسول بھیجے۔ رسول Ú©ÛŒ مخاطب قوم Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø¨ØªØ§ÛŒØ§ گیا Ú©Û Ø¬Ø²Ø§ سزا کا جو Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ù¾ÙˆØ±ÛŒ انسانیت Ú©Û’ ساتھ، ایک دن پیش آنے والا ÛÛ’ØŒ ÙˆÛ Ø§Ù† Ú©Û’ لیے اسی دنیا میں ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ø¨Ù†Ù†Û’ والا ÛÛ’Û” اگر ÙˆÛ Ø±Ø³ÙˆÙ„ پر ایمان لائیں Ú¯Û’ تو Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° انÛیں اسی دنیا میں انعام سے نوازے گا اور اگر رسول Ú©ÛŒ مخالÙت کریں Ú¯Û’ تو Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ø³ÛŒ دنیا میں سزا دے گا۔ ÛŒÛ Ø§Ù“Ø®Ø±Øª Ú©ÛŒ جزا Ùˆ سزا Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ ÛÛ’Û”
یوں رسول Ú©ÛŒ مخاطب قوم Ú©Û’ لیے ایک قیامت٠صغریٰ اسی دنیا میں برپا کر دی گئی۔ Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ اپنے رسولوں Ú©Û’ ذریعے، ان Ú©ÛŒ مخاطب اقوام Ú©Ùˆ Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ خبردار کیا۔ انÛیں بتایا Ú©Û Ø§Ù†Ú©Ø§Ø± Ú©ÛŒ صورت میں ان پر عذاب آئے گا۔ ÛŒÛ Ø§Ù“Ø³Ù…Ø§Ù† سے بارشوں Ú©ÛŒ صورت میں اتر سکتا ÛÛ’ اور زمین سے زلزلوں اور آÙات Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ میں بھی آ سکتا۔ اس عذاب Ú©ÛŒ ایک صورت ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÙˆ سکتی ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ú©Û’ ساتھیوں Ú©Û’ ذریعے منکرین کا Ø®Ø§ØªÙ…Û Ú©Ø± دیا جائے۔
عذاب Ú©Û’ نزول سے Ù¾ÛÙ„Û’ رسول Ú©ÛŒ مخاطب قوم پر اتمام٠Ø+جت کر دیا جاتا ÛÛ’Û” اتمام٠Ø+جت کا مطلب ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù† پر Ø+Ù‚ اس طرØ+ واضØ+ کر دیا جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø®Ø§Ø·Ø¨ÛŒÙ† Ú©Û’ پاس کوئی عذر باقی Ù†Ûیں رÛتا۔ اس کا ÙÛŒØµÙ„Û Ø¨Ú¾ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° کرتا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ú©ÙˆÙ† Ûیں جو جان بوجھ کر انکار کر رÛÛ’ Ûیں اور ان پر کب عذاب آنا ÛÛ’Û” ماضی میں ÛŒÛ Ø¹Ø°Ø§Ø¨ کیسے آئے، اس Ú©ÛŒ بعض تصاویر قرآن مجید Ù†Û’ دکھا دیں۔ ان میں سے Ú©Ú†Ú¾ کا ذکر بائبل میں بھی ÛÛ’Û”
رسالت مآب سیدنا Ù…Ø+مدﷺ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ نبی تھے اور رسول بھی۔ Ø§Ù“Ù¾Ø Ú©Û’ مخاطب قوم پر بھی اÙسی طرØ+ اتمام٠Ø+جت Ûوا۔ ان Ú©Ùˆ بتا دیا گیا Ú©Û Ø§Ù† Ú©Û’ پاس کتنی Ù…Ûلت ÛÛ’ اور کب ان پر عذاب آئے گا۔ قرآن مجید اس قانون٠اتمام٠Ø+جت Ú©ÛŒ شرØ+ اور تÙصیل ÛÛ’Û” قرآن مجید اس Ú©Û’ ایک ایک مرØ+Ù„Û’ Ú©Ùˆ واضØ+ کرتا ÛÛ’Û” Ø+تیٰ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© مرØ+Ù„Û’ پر، ÙˆÛ Ù…ØªØ¹ÛŒÙ† طور پر رسول Ú©Û’ مخالÙین Ú©Ùˆ بتا دیتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø¨ ان Ú©Û’ پاس صر٠چار Ù…Ûینے باقی Ûیں۔ اس Ú©Û’ بعد بھی اگر ÙˆÛ Ø§Ù†Ú©Ø§Ø± پر قائم رÛÛ’ تو پھر رسول Ú©Û’ ساتھیوں Ú©Û’ Ûاتھوں ان پر عذاب مسلط کر دیا جائے گا۔
دنیا Ù†Û’ دیکھا Ú©Û Ú†Ø§Ø± Ù…Ø§Û Ú©Û’ بعد کیا Ûوا۔ رسول Ú©Û’ مخالÙین کا یوم٠Ø+ساب آ گیا اور ÙˆÛ Ù…Ù¹Ø§ دیے گئے۔ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ ÙˆØ¹Ø¯Û Ù¾ÙˆØ±Ø§ Ûوا، جس کا اعلان قرآن مجید میں Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ کر دیا گیا تھا۔ لوگ جوق در جوق دین میں داخل Ûوئے۔ Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ ایمان والوں Ú©Ùˆ اقتدار دیا اور ان Ú©ÛŒ Ø+الت٠خو٠کو Ø+الت٠امن سے بدل دیا۔ یوں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ مشÛود کر دیا Ú©Û ÙˆÛ Ú©ÛŒØ³Û’ ایک دن پوری انسانیت Ú©Û’ لیے قیامت برپا کرے گا اور انسانوں Ú©Ùˆ دو گروÛÙˆÚº میں تقسیم کر دے گا۔
خدا Ú©ÛŒ اجتماعی ناÙرمانی Ú©ÛŒ صورت میں آسمان سے عذاب اترنے کا Ø¯Ø±ÙˆØ§Ø²Û Ø®ØªÙ…Ù Ù†Ø¨ÙˆØª Ú©Û’ بعد بند ÛÙˆ گیا۔ اس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ø°Ø§Ø¨ Ú©Û’ لیے اتمام٠Ø+جت ضروری ÛÛ’ اور اتمام٠Ø+جت Ú©Û’ لیے رسول کا آنا۔ اب رسول تو کیا، کسی نبی Ù†Û’ بھی Ù†Ûیں آنا، اس لیے آج کوئی ÛŒÛ Ø§Ø¹Ù„Ø§Ù† Ù†Ûیں کر سکتا Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù†ÙˆÚº پر Ø+جت تمام Ûوئی اور ان پر عذاب نازل ÛÙˆ گا؛ تاÛÙ… Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ طر٠سے تنبیÛات کا Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ø¬Ø§Ø±ÛŒ ÛÛ’Û” ÙˆÛ ÙˆÙ‚ØªØ§Ù‹Ùوقتاً انسان Ú©Ùˆ Ù…ØªÙ†Ø¨Û Ú©Ø±ØªØ§ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ عالم کا ایک خالق ÛÛ’ جو انسان کا بھی خالق ÛÛ’ اور آدم Ú©ÛŒ تمام اولاد Ú©Ùˆ ایک دن اس Ú©Û’ Ø+ضور میں Ø+اضر Ûونا ÛÛ’Û” ÛŒÛ ØªÙ†Ø¨ÛŒÛÛ Ø²Ù„Ø²Ù„Û’ Ú©ÛŒ صورت میں ÛÙˆ سکتی ÛÛ’ اور کورونا Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ میں بھی۔
استاذی جاوید اØ+مد غامدی صاØ+ب Ù†Û’ قانون٠اتمام٠Ø+جت Ú©Ùˆ بÛت شرØ+ وبسط Ú©Û’ ساتھ اپنی کتاب ''میزان‘‘ میں بیان کر دیا ÛÛ’Û” انÛÙˆÚº Ù†Û’ ''دنیا‘‘ Ù¹ÛŒ ÙˆÛŒ Ú©ÛŒ ایک Ú¯Ùتگو میں عذاب اور تنبیÛÛ Ú©Ø§ Ùرق بھی واضØ+ کر دیا ÛÛ’Û” اس Ú©ÛŒ روشنی میں کورونا وائرس Ú©Ùˆ سمجھا جائے تو ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© تنبیÛÛ ÛÛ’Û” خدا Ú©Û’ Ø+ضور پیش Ûونے Ú©ÛŒ یاددÛانی۔ اس Ú©Ùˆ قرآن مجید Ù†Û’ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ آخری رسولﷺ Ú©ÛŒ سرگزشت٠انذار Ú©ÛŒ صورت میں اس طرØ+ بیان کر دیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ کا انکار اب آسان Ù†Ûیں رÛا۔
ÛŒÛ Ø®ØªÙ…Ù Ù†Ø¨ÙˆØª کا ناگزیر Ù†ØªÛŒØ¬Û ÛÛ’Û” مکرر عرض ÛÛ’ Ú©Û Ù¾ÛŒØºÙ…Ø¨Ø± Ú©Û’ بغیر اتمام٠Ø+جت ممکن Ù†Ûیں اور اتمام٠Ø+جت Ù†Û ÛÙˆ تو عذاب Ù†Ûیں آ سکتا۔ ختم٠نبوت Ú©Ùˆ اگر قرآن مجید Ú©ÛŒ روشنی میں سمجھا جائے تو ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª پوری وضاØ+ت Ú©Û’ ساتھ سامنے آتی ÛÛ’Û” اس سے ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ معلوم Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û Ø§Ø³ لیے Ù†Ûیں Ûوتا Ú©Û Ø§Ø³ سے منکرین Ú©Ùˆ ایذا Ù¾Ûنچانے کا کام لیا جائے۔ ÛŒÛ Ø§Ø³ لیے Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ روشنی میں خدا Ú©Û’ الÛام Ú©Ùˆ سمجھا جائے اور اپنے تصورات٠علم اور عمل Ú©ÛŒ اصلاØ+ Ú©ÛŒ جائے۔