مولانا Ø+الیؔ: ایک ÛÙ…Û Ø¬Ûت شخصیت .... تØ+ریر : Ø+سن عسکری کاظمی
Hali.jpg
شعر Ùˆ ادب سے شغ٠رکھنا یا شاعری میں نام پیدا کرنا کسی طبقے یا ذات سے مخصوص Ù†Ûیں۔ اسی طرØ+ کسی ÛÙ…Û Ø¬Ûت شخصیت Ú©Ùˆ Ø¹Ø±ØµÛ Ûنر میں داخل Ûونے یا بØ+یثیت نثر نگار مختل٠اصنا٠نثر میں کمالات دکھانے سے روکا Ù†Ûیں جا سکتا۔ اس Ûنر Ú©ÛŒ بدولت آدمی کا اعتبار بڑھتا ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ø¹ØµØ±ÛŒ تقاضوں سے بÛØ±Û ÙˆØ± Ûونے Ú©Û’ نتیجے میں تعمیری سوچ اور Ù„Ùظ Ú©ÛŒ قوت کا ادراک رکھنے کا ثبوت اس طرØ+ ÙراÛÙ… کرتا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø¨Ø+یثیت شاعر‘ نقاد‘ سوانØ+ نگار یا مصلØ+ معاشرتی ضرورت بن کر ابھرتا ÛÛ’Û” ÙˆÛ Ù¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ø¬Ø°Ø¨ÙˆÚº اور خوابوں Ú©Ùˆ Ù…Ø±ÙˆØ¬Û Ø§ØµÙ†Ø§Ù Ù…ÛŒÚº بے Ú©Ù… Ùˆ کاست اپنے عÛد سے عÛد مستقبل Ú©Û’ قاری تک Ù¾Ûنچانا اپنا Ùرض سمجھتا ÛÛ’Û” مولانا الطا٠Ø+سین Ø+الیؔ Ú©Û’ زمانے کا مسلمان بے یقینی Ú©ÛŒ اذیت میں مبتلا ÛÙˆ چکا تھا‘ اس کرÛÙ” ارض پر جسے جنوبی ایشیا Ú©Û’ نام سے یاد کیا جاتا Ûے‘ مسلمان Ú©ÛŒ مثال ایک نو گرÙتار پرندے Ú©ÛŒ سی تھی جو سات سمندر پار سے آئے سÙید Ùام شکاری Ú©Û’ Ûاتھوں زیردام آیا‘ ÛŒÛ Ù¾Ø±Ù†Ø¯Û Ø§Ø³ÛŒØ± Ù‚Ùس Ûوا۔
غالبؔ Ù†Û’ اپنے شاگرد عزیز مولانا Ø+الیؔ Ú©Ùˆ Ù…Ø´ÙˆØ±Û Ø¯ÛŒØ§ Ú©Û Ø´Ø¹Ø± Ù†Ûیں Ú©ÛÙˆ Ú¯Û’ تو خود پر ظلم کروں Ú¯Û’Û” ÛŒÛ Ù…Ø´ÙˆØ±Û Ø+الیؔ Ú©ÛŒ شخصیت اور ÙÙ† میں ایسا نکھار پیدا کرنے کا سبب بنا Ú©Û ''مدوجزر اسلام‘‘ Ú©ÛŒ تخلیق میں تاریخی شواÛد Ú©Û’ ساتھ سادگی اور پرکاری کا Ù…Ø¹Ø¬Ø²Û Ø¯Ù„ÙˆÚº Ú©Ùˆ تسخیر کرنے لگا‘ بظاÛر مسدس Ø+الیؔ جیسا Ú©Ø§Ø±Ù†Ø§Ù…Û Ø³Ø±Ø³ÛŒØ¯ Ú©ÛŒ Ùرمائش پر انجام پایا اور سرسید Ù†Û’ اپنی بخشش کا جواز ڈھونڈ لیا لیکن Ø+قیقت ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø+الیؔ Ú©Û’ دل میں ایک ایسا گھائو تھا جو مسدس Ú©ÛŒ تخلیق میں کام آیا۔ مسدس Ø+الیؔ Ú©ÛŒ اشاعت سے اشاعتی اداروں Ù†Û’ لاکھوں کمایا مگر مولانا Ø+الی Ù†Û’ قناعت پسندی Ú©Ùˆ شعار زندگی بنا کر ÛŒÛ Ø«Ø§Ø¨Øª کیا Ú©Û Ø¶Ø±ÙˆØ±ÛŒØ§Øª زندگی سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ø¹Ù„ÛŒÙ° مقصد زندگی Ú©Ùˆ عزیز رکھنا چاÛیے۔ مولانا میں قناعت Ú©Û’ ساتھ عجز Ùˆ انکسار کا Ø¬Ø°Ø¨Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ شخصیت Ú©ÛŒ دلکشی میں نمایاں اضاÙÛ Ú©Ø±Ù†Û’ کا موجب Ù¹Ú¾Ûرا‘ ان Ú©ÛŒ خاکساری دوسرے ÛÙ… عصر اÛÙ„ قلم Ú©Ùˆ سربلند کرنے میں صر٠ÛÙˆ گئی۔
Ø+الیؔ Ú©Ùˆ بØ+یثیت نقاد اپنی اصلاØ+ پسندی اور معتبر Ø+والوں Ú©Û’ باعث اردو زبان Ùˆ ادب میں خاص اÛمیت Ø+اصل ÛÛ’Û” تنقیدی سرمائے میں اب تک جتنا اضاÙÛ ÛÙˆ اس کا Ù†Ù‚Ø·Û Ø¢ØºØ§Ø² مولانا Ø+الیؔ Ú©Û’ مقدمے Ú©ÛŒ صورت میں ÛÙ…ÛŒØ´Û Ûمارے سامنے رÛÛ’ گا۔
Ø+الیؔ انگریزی زبان سیکھنے میں اپنے ÛÙ… عصر یا بعد میں آنے والے اÛÙ„ قلم سے پیچھے رÛÛ’ لیکن لاÛور میں قیام Ú©Û’ دوران میں انÛÙˆÚº Ù†Û’ تراجم سے خاطر Ø®ÙˆØ§Û ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø§Ù¹Ú¾Ø§ÛŒØ§ اور Ø¨Ø§Ù„ÙˆØ§Ø³Ø·Û Ø§Ù†Ú¯Ø±ÛŒØ²ÛŒ ادب سے روشناس Ûوئے۔ ان Ú©ÛŒ وضع داری کا ÛŒÛ ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ù…Ø´Ûور ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ تØ+ریر کتابت Ú©Û’ لیے بھیجی گئی جس میں منبر Ú©ÛŒ بجائے Ø+الیؔ Ù†Û’ ممبر (Member) لکھا Ûوا تھا۔ کاتب قدرے پریشان Ûوا اور صØ+ÛŒØ+ Ù„Ùظ‘ م۔ن۔ب۔ر کتابت کی۔ مولانا سے ایک مجلس میں ملاقات Ûوئی‘ کاتب Ù†Û’ Ø±Ø§Ø²Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù†Û Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø² میں اپنی ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª ان Ú©Û’ گوش گزار کی‘ مولانا Ø+الیؔ Ù†Û’ کاتب Ú©Û’ دونوں Ûاتھ اپنے Ûاتھ میں Ù¾Ú©Ú‘Û’ اور کاتب کا Ø´Ú©Ø±ÛŒÛ Ø§Ø¯Ø§ کیا۔ ÙˆÛ Ú©Ø§ØªØ¨ جب اور جÛاں ملتا مولانا Ø+الیؔ دوستوں Ú©Ùˆ بتاتے Ú©Û ÛŒÛ Ù…ÛŒØ±Û’ Ù…Ø+سن Ûیں‘ انÛÙˆÚº Ù†Û’ مجھے میری غلطی پر نا ØµØ±Ù Ø¢Ú¯Ø§Û Ú©ÛŒØ§ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³Û’ درست بھی کیا۔
مولانا الطا٠Ø+سین Ø+الیؔ Ù†Û’ ''Ø+یات جاوید‘ یادگار غالب‘ Ø+یات سعدی اور Ù…Ù‚Ø¯Ù…Û Ø´Ø¹Ø± Ùˆ شاعری‘‘ سے جو Ø´Ûرت پائی اس سے Ú©Ûیں Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ''مسدس Ø+الی‘‘ ان Ú©ÛŒ Ø´Ûرت کا سبب قرار پائی‘ ان Ú©ÛŒ غزلیں اور نظمیں بھی بلند Ù¾Ø§ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± Ø¢Ùاقی سچائیوں Ú©ÛŒ مظÛر Ûیں۔ ڈاکٹر سید Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ بڑے پتے Ú©ÛŒ بات Ú©ÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø´Ø¹Ø± Ùˆ ادب تو انسانی زندگی کا ایک ایسا Ø³Ø±Ú†Ø´Ù…Û ÛÛ’ جو انÙرادی اور اجتماعی Ù„Ø+اظ سے انسان Ú©ÛŒ چند بنیادی ضرورتوں Ú©ÛŒ اسی طرØ+ سیرابی کرتا ÛÛ’ جس طرØ+ علوم ناÙØ¹Û Ø§ÙˆØ± Ùنون Ù…ÙÛŒØ¯Û Ø§Ø¬ØªÙ…Ø§Ø¹ Ú©Û’ چند عملی Ø´Ø¹Ø¨Û Ûائے زندگی Ú©Ùˆ سیراب Ùˆ شاداب کرتے Ûیں‘ ادب تخیل Ú©ÛŒ بیکار جولانی کا نام Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ کا صØ+ÛŒØ+ عمل انسانی شخصیت Ú©ÛŒ تکمیل اور انسانی اجتماع Ú©ÛŒ خدمت ÛÛ’Û” اس اعتبار سے مولانا Ø+الیؔ Ù†Û’ برصغیر پاک ÙˆÛند Ú©Û’ مسلم معاشرے Ú©Û’ اÙراد Ú©ÛŒ خدمت Ú©ÛŒ ÛÛ’Û” ÙˆÛ Ù†Ûایت مخلص‘ پروقار اور Ø¯ÛŒØ¯Û Ø¨ÛŒØ¯Ø§Ø± صاØ+ب قلم تھے۔ ان Ú©ÛŒ زندگی کا مقصد مسلمانوں Ú©ÛŒ مضمØ+Ù„ قوت کا علاج کرنا تھا ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© کامیاب Ú†Ø§Ø±Û Ú¯Ø± ثابت Ûوئے۔ مسلمانوں Ú©Û’ لیے بیداری کا سامان Ø+الیؔ Ù†Û’ کیا اور بعد میں شاعر مشرق Ù†Û’ اس پیغام بیداری Ú©Ùˆ عام کیا۔ مولانا Ø+الیؔ Ú©ÛŒ بÛترین تخلیقی صلاØ+یتوں کا اعترا٠کرنا اور ÛŒÛ Ø¬Ø§Ù†Ù†Ø§ Ú©Û Ù…Ø¹ÛŒØ§Ø±ÛŒ معتبر اور اعلیٰ پائے Ú©Û’ ادب میں تاثیر کا وص٠خلوص اور صداقت Ú©ÛŒ بدولت پیدا Ûوتا ÛÛ’ یقینا مولانا Ø+الیؔ Ú©Û’ Ûاں خلوص اور صداقت Ø¨Ø¯Ø±Ø¬Û Ø§ØªÙ… موجود ÛÛ’ ÛŒÛ ØªÙ…Ø§Ù… عناصر ادب پر اثر انداز Ûوتے Ûیں اور جدید رجØ+انات پیدا Ûوتے Ûیں۔ مولانا Ø+الی Ú©ÛŒ تخلیقات جدید رجØ+انات اور نئے تقاضوں Ú©Û’ ساتھ ساتھ صØ+ت مند ادبی روایات Ú©ÛŒ بازیاÙت کا ÙˆØ³ÛŒÙ„Û Ø¨Ú¾ÛŒ ثابت Ûوئیں۔ Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯Û Ø¹Ûد میں دینی مابعد الطبیعیات کا سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…ØªØ+رک اور Ùعال Ûونا اس بات کا ثبوت ÛÛ’ Ú©Û ÛÙ… اپنی بنیاد پر قائم رÛنا چاÛتے Ûیں۔ کسی قوم Ú©ÛŒ تÛذیب‘ تÛذیبی اقدار اور روایات ادبی سرمائے Ú©ÛŒ صورت میں Ù…Ø+Ùوظ رÛتی Ûیں‘ آج بھی سرسید‘ غالبؔ‘ شبلی اور Ù…Ø+مد Ø+سین آزادؔ ÙˆÛ Ø§Ø±Ú©Ø§Ù† Ø®Ù…Ø³Û Ûیں جن Ú©Û’ بغیر اردو ادب کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ø§Ø¯Ú¾ÙˆØ±Ø§ اور ناقص Ú©Ûلائے گا‘ ان میں مولانا Ø+الیؔ Ú©ÛŒ نثر اور نظم Ú©ÛŒ بدولت مستقبل کا ادب پروان چڑھا اور جدید دور میں Ø+الیؔ اپنی Ùکر اور زبان دونوں اعتبار سے صالØ+ تÛذیبی اقدار Ú©Û’ تØ+Ùظ اور تسلسل Ú©ÛŒ ضمانت ÙراÛÙ… کرتے Ûیں۔ ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ قوت Ù…ØªØ®ÛŒÙ„Û ÛŒØ§ قوت Ù…Ø¯Ø±Ú©Û Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ù‚ÙˆØª Ù…Ù…ÛŒØ²Û Ú©ÛŒ بدولت اپنے ÙÙ† اور مقصدیت میں Ø+سین امتزاج Ú©Ùˆ برقرار اور اپنی تخلیق Ú©Ùˆ قاری Ú©Û’ معیار Ùکرونظر سے ÛÙ… Ø¢ÛÙ†Ú¯ رکھنا اور دیکھنا چاÛتے Ûیں۔ ان Ú©ÛŒ اصلاØ+ شعر Ú©ÛŒ تØ+ریک سے اختلا٠تو کیا جا سکتا ÛÛ’ مگر اسے اÛمیت Ù†Û Ø¯ÛŒÙ†Ø§ اور ان Ú©ÛŒ بات Ú©Ùˆ مذاق میں اڑا دینا اپنے اندر Ú©Û’ خلا کا اقرار کرنا ÛÛ’Û”