مسجد یا دکان؟ ۔۔۔۔۔۔ خورشید ندیم
بصد اØ+ترام عرض ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø³Ø¬Ø¯ خدا کا گھر ÛÛ’ØŒ کوئی دکان Ù†Ûیں (معاذاللÛ)Û”
Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ آخری رسولﷺ Ù†Û’ Ùرمایا: مساجد بیت Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ بیٹیاں Ûیں۔ جب انسانی جان Ú©Ùˆ خطرات Ù†Û’ آ گھیرا تو دل پر پتھر رکھ کر بیت Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ùˆ بھی بند کرنا پڑا۔ انسانی جان Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت دین کا بنیادی Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¨Û ÛÛ’Û” جب اس جان Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت Ú©Û’ لیے Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ ÛŒÛ Ù‚Ø¯ÛŒÙ… ترین گھر Ùرض نماز کیلئے بند ÛÙˆ گیا تو ایک Ù†ÙÙ„ÛŒ نماز Ú©Û’ لیے مساجد Ú©Ùˆ کھلا رکھنے پر اصرار کیوں؟ مکرر عرض ÛÛ’ØŒ ÛŒÛ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ گھر ÛÛ’ØŒ کسی Ú©ÛŒ دکان تو Ù†Ûیں۔
علما کا ÙÛŒØµÙ„Û Ù…ÛŒØ±Û’ سامنے رکھا ÛÛ’Û” اعلان کیا گیا Ú©Û Ù„Ø§Ú© ڈاؤن کا اطلاق مساجد پر Ù†Ûیں Ûوگا۔ رمضان میں مساجد میں Ø+اضری اور نماز٠تراویØ+ باجماعت ضروری ÛÛ’Û” بیمار اور تیماردار مسجد میں Ù†Û Ø§Ù“Ø¦ÛŒÚºÛ” ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ù„Ù…Ø§ کا پورا Ù…Ù‚Ø¯Ù…Û Ù†Û ØªÙÛیم٠دین Ú©ÛŒ کوئی قابل٠رشک مثال ÛÛ’ Ù†Û Ø¹Ù‚Ù„Ù Ø¹Ø§Ù… کی۔
علما Ù†Û’ Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ دن سے اس سارے معاملے Ú©Ùˆ مذÛبی طبقے Ú©Û’ Ù…Ùاد Ú©ÛŒ نظر سے دیکھا، انسانی جان Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت Ú©Û’ Ù¾Ûلو سے Ù†Ûیں۔ ساری ÙقاÛت اس مسئلے پر مرتکز رÛÛŒ Ú©Û Ù…Ø³Ø§Ø¬Ø¯ Ú©Û’ بارے میں کیا اØ+کام Ûیں۔ ان میں بھی مسلکی ترجیØ+ات غالب رÛیں۔ ایک مسلک Ú©Û’ پیروکار ایک Ù†Ù‚Ø·Û Ù†Ø¸Ø± Ú©Û’ ساتھ سامنے آئے اور دوسرے مسلک Ú©Û’ علمبردار ایک دوسری رائے Ú©Û’ ساتھ۔ انسانی جان Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت ØªÙˆØ¬Û Ú©Ø§ مرکز Ù†Û Ø¨Ù† سکی۔
ماضی Ú©Û’ اÛل٠علم Ù†Û’ مقاصد٠شریعت Ú©ÛŒ ÙÛرست بنائی تو Ø+Ùظ٠جان Ú©Ùˆ سر٠ÙÛرست رکھا۔ ÛŒÛ Ø¨Ù„Ø§ ÙˆØ¬Û Ù†Ûیں تھا۔ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ کتاب Ù†Û’ اور رسالت مآبﷺ Ù†Û’ انسانی جان Ú©ÛŒ ÛŒÛÛŒ اÛمیت بتائی ÛÛ’Û” قرآن مجید Ù†Û’ اعلان کیا Ú©Û Ø¬Ø³ Ù†Û’ ایک جان لی، اس Ù†Û’ پوری انسانیت Ú©ÛŒ جان لی‘ جس Ù†Û’ ایک جان بچائی، اس Ù†Û’ پوری انسانیت Ú©ÛŒ جان بچائی۔ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ آخری رسول سیدنا Ù…Ø+مدﷺ Ù†Û’ اپنے آخری خطبے میں ارشاد Ùرمایا Ú©Û Ø§ÛŒÚ© مسلمان Ú©ÛŒ جان Ú©ÛŒ Ø+رمت بیت Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ÛÛ’Û” انسان Ú©ÛŒ پوری تاریخ میں انسانی جان Ú©Û’ بارے میں Ù†Û Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† مجید جیسا اسلوب٠بیان مل سکتا ÛÛ’ Ù†Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ اللÛï·º جیسا شدت٠اØ+ساس۔
Ø§Ù„Ù„Û Ú©ØªØ§Ø¨ صر٠دو جرائم Ú©ÛŒ پاداش میں موت Ú©ÛŒ سزا سناتی ÛÛ’Û” ایک قتل اور دوسرا Ùساد‘ جس سے انسان Ú©ÛŒ جان Ùˆ مال Ú©Ùˆ خطرات لاØ+Ù‚ ÛÙˆ جاتے Ûیں۔ کیا اس جان Ú©Û’ Ø+والے سے کوئی مسلمان کسی تساÛÙ„ کا مظاÛØ±Û Ú©Ø± سکتاÛÛ’ØŸ اگرانسانی جان Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø§Ûمیت سامنے رÛÛ’ توÛر اس اقدام سے روکنا دین کا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¨Û ÛÛ’ جس سے انسانی جان Ú©Ùˆ Ø®Ø·Ø±Û Ù„Ø§Ø+Ù‚ ÛÙˆ سکتا ÛÛ’Û” اس Ú©Ùˆ Ûمارے ÙÙ‚Ûا Ù†Û’ سد٠ذرائع Ú©Û’ باب میں بیان کیا ÛÛ’Û”
Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ شریعت میں بدکاری ایک جرم ÛÛ’ اور Ú¯Ù†Ø§Û Ø¨Ú¾ÛŒÛ” اس Ú©ÛŒ سزا قرآن مجید Ù†Û’ بتائی ÛÛ’Û” اس Ú©Û’ ساتھ ان اقدامات سے بھی روکا ÛÛ’ جس کا Ù†ØªÛŒØ¬Û Ø§Ø³ جرم Ú©ÛŒ Ø+تمی Ø´Ú©Ù„ میں Ù†Ú©Ù„ سکتاÛÛ’Û” Ø³ÙˆØ±Û Ù†ÙˆØ± میں بتایا Ú©Û Ø¬Ø¨ عوامی مقامات پرمرد اور خواتین کا اختلاط ÛÙˆ تو دونوں اپنی نگاÛیں پست رکھیں اور شرم گاÛÙˆÚº Ú©ÛŒ Ø+Ùاظت کریں۔ ÛŒÛ Ø§Ø+کام سد٠ذرائع Ú©Û’ ذیل میں آتے Ûیں یعنی Ûر اس اقدام سے گریز جس سے انسانی عÙت Ú©Ùˆ خطرات لاØ+Ù‚ ÛÙˆÚºÛ” اسی اصول پر Ûر اس کام سے بچنا دین کا تقاضا ÛÛ’ جس Ú©Û’ نتیجے میں انسانی جان جا سکتی ÛÛ’Û” اس بات Ú©Û’ لیے اب کسی دلیل Ú©ÛŒ ضرورت Ù†Ûیں Ú©Û Ø§Ù“Ø¬ اجتماع سے انسانی جان Ú©Ùˆ Ø®Ø·Ø±Û Ù„Ø§Ø+Ù‚ Ûے‘ Ù„Ûٰذا Ø³Ø¯Ù Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ú©Û’ اصول پر اجتماعات پر پابندی دین کا تقاضا ÛÛ’Û” لازم تھا Ú©Û Ø§Ù“Ú¯Û’ بڑھ کر علما اس اصول Ú©Ùˆ بیان کرتے اور لوگوں Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ù†ØµÛŒØ+ت کرتے Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³ ضمن میں Ø+کومت Ú©Û’ اØ+کام Ú©ÛŒ پوری پابندی کریں اورگھروں میں نماز ادا کریں۔
اس میں Ø´Ø¨Û Ù†Ûیں Ú©Û Ù†Ù…Ø§Ø² Ú©ÛŒ دین میں بÛت اÛمیت ÛÛ’Û” اس Ú©Ùˆ چھوڑا Ù†Ûیں جا سکتا۔ نماز ایک مسلمان سے دین کا Ù¾Ûلا Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¨Û ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ کسی Ùرد Ú©Û’ مسلمان Ûونے Ú©ÛŒ عملی Ø´Ûادت ÛÛ’Û” اس Ú©Û’ ساتھ ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ واضØ+ ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ù…Ø§Ø² دین کا انÙرادی Ø+Ú©Ù… ÛÛ’Û” اس کا تعلق Ø+قوق Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© انÙرادی عبادت ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ú¯Ú¾Ø± میں ادا Ú©ÛŒ جا سکتی ÛÛ’ اور اس Ú©Û’ لیے مسجد آنا ضروری Ù†Ûیں۔
مسلمان مرد Ú©Ùˆ باجماعت نماز Ú©ÛŒ تلقین Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’ لیکن اس ضمن میں واضØ+ رÛÛ’ Ú©Û Ûمارے اÛل٠علم Ù†Û’ اسے سنت Ú©Û’ درجے میں رکھا ÛÛ’Û” Ûماری ÙÙ‚Û Ù…ÛŒÚº جو Ø+Ú©Ù… Ùرض سے Ú©Ù… درجے کا Ûو، اس Ú©Ùˆ سنت Ú©Ûا جاتا ÛÛ’Û” اس کا مطلب ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø§Ø¬Ù…Ø§Ø¹Øª نماز Ùرض Ù†Ûیں ÛÛ’Û” جان Ú©Ùˆ درپیش خطرے Ú©Û’ پیش٠نظر اگر کوئی با جماعت نماز Ù†Ûیں ادا Ù†Ûیں کرتا تو ÙˆÛ Ùرض کاتارک Ù†Ûیں Ûوگا۔ دین کا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û ØªÙˆ ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø®Ø·Ø±Û’ یا مشکل Ú©Û’ پیش٠نظر، ÙˆÛ Ùرض یعنی انÙرادی نماز یا روزے Ú©Û’ بارے میں بھی ÛŒÛ Ú©Ûتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Ùˆ ادا کرتے وقت، آسان Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø±Ú©ÛŒØ§ جائے۔ ÛŒÛاں تو ترک٠Ùرض کا Ù…Ø³Ø¦Ù„Û ÛÛŒ Ù†Ûیں۔
سوال ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø¨ Ùرض Ú©Û’ لیے یسر یعنی آسانی کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø§Ù¾Ù†Ø§Ù†Û’ کا Ø+Ú©Ù… ÛÛ’ تو اس عبادت Ú©Û’ لیے کیوں Ù†Ûیں جسے خود Ûمارے علما 'سنت‘ یعنی اس سے Ú©Ù… اÛمیت کا Ø+امل سمجھتے Ûیں؟ ÛŒÛÛŒ Ù†Ûیں، مسجد میں امام، خادم اور مؤذن Ú©ÛŒ صورت میں چند اÙرادا موجود Ûوتے Ûیں۔ ان Ú©Û’ Ûوتے Ûوئے ÛŒÛاں مساجد بند Ûونے Ú©ÛŒ بھی بات Ù†Ûیں ÛÙˆ رÛی۔ اس لیے میں بصد اØ+ترام ÛŒÛ Ø¹Ø±Ø¶ کرتا ÛÙˆÚº Ú©Û Ø¹Ù„Ù…Ø§ کا مساجد کھولنے پر اصرار دین ÙÛÙ…ÛŒ کا بھی کوئی اچھا مظاÛØ±Û Ù†Ûیں۔
نماز٠تراویØ+ Ú©Ùˆ بھی سنت Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ لیکن ÛŒÛ Ø¯Ø¹ÙˆÛŒÙ° کرنا آسان Ù†Ûیں۔ لغوی طور پر سنت سے مراد ÙˆÛ Ø±Ø§Ø³ØªÛ ÛÛ’ جس پر قدموں Ú©Û’ بÛت سے نشان ÛÙˆÚºÛ” اس لیے دین میں سنت اسی طریقے Ú©Ùˆ Ú©Ûتے Ûیں جسے رسالت مآبﷺ Ù†Û’ امت میں بطور دین جاری Ùرمایا ÛÙˆ اور صØ+Ø§Ø¨Û Ù†Û’ آپ سے بالاجماع روایت کیا ÛÙˆÛ” نبیﷺ Ù†Û’ رمضان میں Ùرض نماز Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ نئی باجماعت نماز کا Ø+Ú©Ù… Ù†Ûیں دیا۔ سوال ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù¾Ú¾Ø± باجماعت نماز٠تراویØ+ پر ÛŒÛ Ø§ØµØ±Ø§Ø± کیوں؟ اس Ú©ÛŒ تÙصیل، میں الگ کالم میں بیان کروں گا۔ ÛŒÛاں صر٠اتنا Ú©Ûنا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ùˆ تراویØ+ Ú©Ùˆ ضروری سمجھتے Ûیں، ان میں بھی بعض Ú©ÛŒ نزدیک ÛŒÛ Ù†ÙÙ„ ÛÛ’ اور بعض Ú©Û’ نزدیک سنت۔ گویا Ùرض کسی مسلک میں Ù†Ûیں ÛÛ’Û”
رÛÛŒ عقل٠عام Ú©ÛŒ بات تو ÛŒÛ Ú©Ûنا مضØ+Ú©Û Ø®ÛŒØ² ÛÛ’ Ú©Û Ø¨ÛŒÙ…Ø§Ø± یا تیماردار مسجد میں Ù†Û Ø§Ù“Ø¦ÛŒÚºÛ” ÛŒÛ Ù…Ø¹Ù„ÙˆÙ… ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ مرض Ú©ÛŒ کوئی علامت Ù†Ûیں۔ کوئی آدمی بغیر علامت Ú©Û’ بھی مریض ÛÙˆ سکتا ÛÛ’Û” اس لیے بیمار اور غیر بیمارکی تقسیم اب کسی طور ممکن Ù†Ûیں۔ پھر ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ø¬ØªÙ…Ø§Ø¹ کا Ø¯Ø±ÙˆØ§Ø²Û Ú©Ú¾ÙˆÙ„ دینے Ú©Û’ بعد اØ+تیاط کا وعظ کوئی اÛمیت Ù†Ûیں رکھتا۔ اس لیے عقل٠عام کا تقاضا بھی ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ûر اس اقدام سے گریز کیا جائے جس سے انسانی جان خطرے میں Ù¾Ú‘ سکتی ÛÛ’Û”
اس معاملے میں مولانا Ùضل الرØ+من کا موق٠واضØ+ اور معقول تھا۔ مجھے Ø+یرت Ûوئی Ú©Û Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ اس موق٠کی تائید کیسے Ú©ÛŒ جس میں مساجد میں عام شرکت پر اصرار کیا جا رÛا ÛÛ’Û” علما اگر مولانا کا موق٠اپنا لیتے تو ÛŒÛ Ø§Ù† کیلئے اور پورے سماج کیلئے بÛترÛوتا۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ اس باب میں جس طرØ+ ابÛام کامظاÛØ±Û Ú©ÛŒØ§ اور باجماعت نماز پر اصرار کیاÛÛ’ØŒ اس سے دین Ú©Ùˆ نقصان Ù¾Ûنچا اور لوگوں Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ù…ÙˆÙ‚Ø¹ ملا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ûل٠مذÛب Ú©Ùˆ کورونا Ú©Û’ پھیلاؤ Ú©Û’ Ø°Ù…Û Ø¯Ø§Ø±ÙˆÚº Ú©ÛŒ قطار میں کھڑا کر دیں۔
ÛŒÛ ØµÙˆØ±Øª Ø+ال اصلاً Ø+کومت Ú©ÛŒ کج عملی سے پیدا Ûوئی۔ Ø+کومت Ù†Û’ بغیر ضرورت Ú©Û’ علما Ú©ÛŒ طر٠رجوع کیا۔ پھر اسلامی نظریاتی کونسل Ú©Ùˆ بطور Ø§Ø¯Ø§Ø±Û Ù†Ø¸Ø± انداز کیا۔ صدر مملکت Ù†Û’ کونسل Ú©Û’ اراکین سے ملاقات Ú©ÛŒ لیکن اس کا کوئی ٹھوس Ù†ØªÛŒØ¬Û Ø³Ø§Ù…Ù†Û’ Ù†Ûیں آیا۔ اب وزیرمذÛبی امور Ù†Û’ ایک بار پھر علما سے مشاورت کا اعلان کر دیا ÛÛ’Û” اس ملاقات کا بھی ÙˆÛÛŒ انجام ÛÙˆ گا جو Ù¾ÛÙ„ÛŒ ملاقاتوں کا ÛÙˆ چکا۔ مجھے کوئی ابÛام Ù†Ûیں Ú©Û Ø+کومت اسے ایک سیاسی مسئلے Ú©Û’ طور پر دیکھ رÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ù„Ù…Ø§ Ú©ÛŒ مخالÙت سے کیسے بچا جائے۔ علما اسے گروÛÛŒ Ù…Ùادکے Ø+والے سے دیکھ رÛÛ’ Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ø¨ÛرØ+ال ایک 'انٹرسٹ گروپ‘ Ûیں۔ کاش میں انÛیں سمجھا سکتا Ú©Û Ù…Ø³Ø¬Ø¯ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ گھر ÛÛ’ØŒ کسی Ú©ÛŒ دکان Ù†Ûیں۔
پسند اور رائے کا شکریÛ