لاؤزے اور اس Ú©Û’ اÙکار Û”Û”Û”Û”Û” تØ+ریر : اخلاق اØ+مد
laozi.jpg
مشرق بعید Ú©Û’ تین بڑے مذÛبی رÛنماؤں میں سے ایک لاؤزے تھا، تاؤ مت کا بانی اور چین کا ایک عظیم ÙلسÙی۔ دوسرے دو رÛنما Ú©Ù†Ùیوشس اور Ù…Ûاتما بدھ Ûیں جو لاؤزے Ú©Û’ بعد پیدا Ûوئے۔
لاؤزے Ú©Ù†Ùیوشس کا ایک معمر ÛÙ… عصر تھا اور کئی مواقع پر ان دنوں Ú©ÛŒ مختصر ملاقاتیں بھی Ûوئیں۔ روایات Ú©Û’ مطابق Ú©Ù†Ùیوشس لاؤزے سے ÛÙ…ÛŒØ´Û Ù…ÙˆÙ”Ø¯Ø¨Ø§Ù†Û Ø·ÙˆØ± پر ملتا تھا۔
لاؤزے قدیم چینی ریاست Ú†ÙÙˆ میں 604 قبل مسیØ+ Ú©Û’ Ù„Ú¯ بھگ پیدا Ûوا۔ اس کا تعلق ایک غریب چینی گھرانے سے تھا۔ غربت Ù†Û’ اسے Ú©Ù… سنی میں شاÛÛŒ کتب خانے میں Ù…Ø+اÙظ Ú©Û’ طور پر ملازمت پر مجبور کر دیا۔ دوران ملازمت اسے Ù…Ø·Ø§Ù„Ø¹Û Ú©ØªØ¨ کا نادر موقع Ûاتھ آیا۔ ایک عمر Ú©Û’ مطالعے Ú©Û’ بعد جب اس Ù†Û’ اپنی تعلیمات Ú©ÛŒ اشاعت Ú©ÛŒ تو لوگوں Ù†Û’ اسے لاؤزے یعنی بوڑھے ÙلسÙÛŒ کا لقب دیا اور اسی نام سے مشÛور Ûوا۔
سیاسی Ø+الات Ù†Û’ اسے ترک ملازمت پر مجبور کر دیا۔ ÛŒÛÛŒ Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û 90 سال Ú©ÛŒ عمر میں اسے وطن بھی چھوڑنا پڑا۔ جب ÙˆÛ Ù…ØºØ±Ø¨ Ú©ÛŒ سمت میں سÙر کرتے Ûوئے چینی سرØ+د پر Ù¾Ûنچا تو اسے سرØ+د Ú©Û’ Ù…Ø+اÙظوں میں سے ایک اÙسر Ù†Û’ Ù¾Ûچان لیا اور اس وقت تک اسے سرØ+د پار Ù†Û Ú©Ø±Ù†Û’ دی جب تک اس Ù†Û’ اپنی تعلیمات کا Ø®Ù„Ø§ØµÛ Ø§ÛŒÚ© کتاب Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ میں Ù„Ú©Ú¾ کر اس Ú©Û’ Ø+والے Ù†Û Ú©Ø± دیا۔ ÛŒÛ Ú©ØªØ§Ø¨ صر٠25 صÙØ+ات پر مشتمل تھی جس میں پانچ Ûزار سے زائد چینی Ø+رو٠تھے۔ اس کتاب کا اس Ù†Û’ نام Tao Te Ching رکھا یعنی عقل اور نیکی سکھانے والی کتاب۔
کتاب کا Ù…Ø³ÙˆØ¯Û Ù…Ø+اÙظ Ú©Û’ Ø+والے کرتے Ûوئے ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© سانڈ پر سوار ÛÙˆ کر مغرب Ú©ÛŒ سمت میں غائب ÛÙˆ گیا۔ Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ù„Ø§ÙˆÙ”Ø²Û’ Ú©Ùˆ موت Ù†Ûیں آئی۔ اسی ÙˆØ¬Û Ø³Û’ چین میں اسے ایک لاÙانی عار٠کا مقام Ø+اصل ÛÛ’Û” سارے مشرقی ایشیا میں لاؤزے Ú©ÛŒ ÙˆÛ ØªØµØ§ÙˆÛŒØ± اور مجسمے آج بھی بÛت مشÛور Ûیں جن میں اسے ایک سانڈ پر سوار دکھایا گیا ÛÛ’Û”
سرØ+د عبور کرنے Ú©Û’ بعد ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ نامعلوم ملک میں چلا گیا۔ اس Ú©Û’ بعد Ú©Û’ Ø+الات معلوم Ù†Ûیں ÛÙˆ سکے۔ تاریخ اورمقام ÙˆÙات کا بھی کسی Ú©Ùˆ علم Ù†Ûیں۔ لاؤزے Ú©Û’ متعلق Ù…Ø+ققین Ú©Û’ ایک Ú¯Ø±ÙˆÛ Ú©ÛŒ رائے ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û ØªØ§Ø±ÛŒØ® میں اس نام Ú©ÛŒ کوئی شخصیت Ù†Ûیں گزری اور ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© Ùرضی نام ÛÛ’ مگر تاؤ مت Ú©ÛŒ چین اور مشرقی ایشیا میں موجودگی اس Ú©Û’ برعکس ثبوت ÙراÛÙ… کرتی ÛÛ’Û”
لاؤزے Ù†Û’ اپنی مختصر کتاب ''تاؤ ØªÛ Ú†Ù†Ú¯â€˜â€˜ میں جس بات پر سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø²ÙˆØ± دیا ÛÛ’ ÙˆÛ ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø®ÙˆØ´ Ø+ال زندگی بسر کرنے کا ایک ÛÛŒ Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û ÛÛ’ Ú©Û ''تاؤ‘‘ Ú©ÛŒ پیروی Ú©ÛŒ جائے لیکن کسی Ø¬Ú¯Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ تشریØ+ Ù†Ûیں Ú©ÛŒ Ú©Û ØªØ§ÙˆÙ” کیا ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ ÙˆØ¬Û ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ Ø+قیقت اور ماÛیت Ú©Û’ تعین میں ماÛرین مختل٠الخیال Ûیں۔ تاؤ Ú©Û’ متعدد معنی بتائے گئے Ûیں۔ ایک معنی ''امن Ú©Û’ راستے اور طریقے‘‘ Ú©Û’ Ûیں۔ دوسرے معنی ''بولنے اور Ú¯Ùتگو کرنے‘‘ Ú©Û’ Ûیں۔ اس کا ایک اور Ù…ÙÛوم ''اصول Ùˆ قانون‘‘ بھی بتایا گیا ÛÛ’Û” Ú©Ú†Ú¾ یورپی ماÛرین تاؤ Ú©Û’ معنی ''عقل‘‘ بھی بتاتے Ûیں۔ تاؤ ازم میں تاؤ ÛÛŒ Ûستی اعلیٰ کا نام ÛÛ’Û” مگر شارØ+ین کا ایک Ú¯Ø±ÙˆÛ Ú©Ûتا ÛÛ’ Ú©Û Ù„Ø§ÙˆÙ”Ø²Û’ کسی اور Ûستی اعلیٰ کا Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û Ø±Ú©Ú¾ØªØ§ تھا جس کا تاؤ سے کوئی تعلق Ù†Ûیں۔
لاؤزے Ú©Û’ نزدیک انسان کائنات کا ایک جزو ÛÛ’Û” ÙˆÛ ØªØ®Ù„ÛŒÙ‚ Ú©ÛŒ ایک شاخ اور کائنات Ú©ÛŒ دوسری چیزوں Ú©ÛŒ طرØ+ عالمگیر تاؤ کا مظÛر ÛÛ’Û”
تاؤ مذÛب میں موت Ú©Ùˆ ایک خوشگوار چیز بتایا گیا ÛÛ’Û” اس سے ڈرنا شدید غلطی ÛÛ’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ù…ÙˆØª ایک لازمی مگر خوشگوار تبدیلی کا نام ÛÛ’ جو نیچر میں تبدیلی کا Ù„ÙˆØ§Ø²Ù…Û ÛÛ’Û” لاؤزے کا مذÛب بالکل ÙلسÙÛŒØ§Ù†Û ØªÚ¾Ø§ جس Ú©Û’ سمجھنے سے عوام قاصر تھے۔ اس Ú©Û’ بعد اس Ú©Û’ پیروؤں Ù†Û’ اس Ú©Ù…ÛŒ Ú©Ùˆ شدت Ú©Û’ ساتھ Ù…Ø+سوس کیا۔ پھر اس کا Ù…Ù‚Ø§Ø¨Ù„Û Ú©Ù†Ùیوشس Ú©Û’ مذÛب سے تھا Ú©Û Ø¬Ø³ Ú©ÛŒ تعلیمات Ù†Ûایت عام ÙÛÙ… تھیں۔پھر لاؤزے Ú©Û’ اÙکار Ú©ÛŒ عجیب Ùˆ غریب طریقے پر تشریØ+ Ú©ÛŒ جانے لگی۔ لاؤزے Ù†Û’ Ú©Ûا تھا Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ùطرت Ú©Û’ ساتھ Ù…ØªÙˆÚ©Ù„Ø§Ù†Û Ø§ØªØ+اد Ú©Û’ ذریعے لاÙانیت Ø+اصل کر سکتا ÛÛ’Û”
لاؤزے قیام امن Ú©Ùˆ مقصد اعلیٰ قرار دیتا ÛÛ’Û” اس Ú©Û’ نزدیک لوگوں Ú©Ùˆ قتل کرنا یا جنگ میں ÙتØ+ Ø+اصل کرنا کوئی قابل Ùخر بات Ù†Ûیں۔ ÙˆÛ Ù‚ÛŒØ¯ÛŒÙˆÚº Ú©Ùˆ قتل کرنے Ú©Ùˆ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† Ú©Ùˆ سزا دینے Ú©Ùˆ بھی جائز قرار Ù†Ûیں دیتا۔ اس Ú©Û’ خیال Ú©Û’ مطابق اصلاØ+ Ú©Û’ سلسلے میں سزا اور تعذیب Ù…Ùید نتائج Ú©Û’ Ø+امل Ù†Ûیں۔ اس کا دعویٰ ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ø±Ù…ÛŒ Ú©Û’ ذریعے بڑے سے بڑے Ø³ÛŒØ§Û Ú©Ø§Ø± اور سرکش لوگوں Ú©Ùˆ Ø±Ø§Û Ø±Ø§Ø³Øª پر لایا جا سکتا ÛÛ’Û”
لاؤزے اپنے ÛÙ… عصر Ù…Ùکر Ú©Ù†Ùیوشس سے اس بات پر اختلا٠رکھتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø±ÙˆÚº Ú©Û’ ساتھ کس قسم کا سلوک روا رکھنا چاÛیے۔ Ú©Ù†Ùیوشس کا خیال ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø±ÙˆÚº Ú©Û’ ساتھ برا سلوک کرنا چاÛیے لیکن لاؤزے کسی Ø+الت میں بھی کسی Ú©Û’ ساتھ برا سلوک کرنے Ú©ÛŒ اجازت Ù†Ûیں دیتا۔ اس عقیدے Ú©Ùˆ لاؤزے Ú©Û’ بعد عملی صورت Ú©Û’ طور پر اختیار کر لیا گیا اور مذÛبی رÛنماؤں Ú©ÛŒ تمام تر کوشش اس بات پر صر٠Ûونے Ù„Ú¯ÛŒ Ú©Û Ø+یات جاودانی Ú©Û’ Ø+صول کا Ù†Ø³Ø®Û Ûاتھ Ù„Ú¯ جائے۔ اس کا Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Û Ø§Ø³ بات سے لگایا جا سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ù„Ø§ÙˆÙ”Ø²Û’ Ú©Û’ چین سے Ú†Ù„Û’ جانے Ú©Û’ تقریباً پانچ سو سال Ú©Û’ بعد ایک شخص Ú†Ù†Ú¯ تاؤلنگ Ù†Û’ دعویٰ کیا Ú©Û Ø§Ø³ Ù†Û’ ایسا شربت تیار کر لیا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø³ Ú©Û’ پینے سے انسان Ú©Ùˆ ابدی زندگی Ø+اصل ÛÙˆ سکتی ÛÛ’Û” جلد ÛÛŒ ÛŒÛ Ø´Ø®Øµ تاؤ مت Ú©Û’ پیروؤں کا دیوتا بن گیا اور اس Ú©Û’ بعد اس Ú©ÛŒ اولاد بھی پوجی جانے لگی۔
ÙلسÙÛŒØ§Ù†Û Ø®ÛŒØ§Ù„Ø§Øª Ú©Û’ ØºÙ„Ø¨Û Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ سØ+روÙسوں اس مذÛب کا اÛÙ… عنصر بن گئے جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ جلد ÛÛŒ تاؤ مت میں بÛت سے دیوتا پیدا Ûوئے اور Ú†ÙˆÛÛ’ØŒ سانپ اور نیولے تک Ú©ÛŒ پرستش Ú©ÛŒ جانے لگی، اور لاؤزے Ú©ÛŒ تعلیمات Ú©Ùˆ پس پشت ڈال دیا گیا۔