تقویٰ اور عمل Û”Û”Û”Û”Û” تØ+ریر : مولانا امین اØ+سن اصلاØ+ÛŒ
Taqwa.jpg
قرآن مجید Ú©Û’ ÙÛÙ… وتدبر کیلئے ایک Ù†Ûایت اÛÙ… اور ضروری شرط تقویٰ بھی ÛÛ’ Ø³ÙˆØ±Û Ø¨Ù‚Ø±Û Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ ÛÛŒ آیات میں Ùرمایا گیاÛÛ’:ترجمÛ:’’ ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© کتاب الٰÛÛŒ ÛÛ’ اس Ú©Û’ کتاب الÛÙ°ÛŒ Ûونے میں کوئی Ø´Ú© Ù†Ûیں۔Ûدایت ÛÛ’ خدا سے ڈرنے والوں کیلئے ۔‘‘ ( Ø§Ù„Ø¨Ù‚Ø±Û 2-)Ø³ÙˆØ±Û Ù„Ù‚Ù…Ø§Ù† میں Ùرمایا ،ترجمÛ:â€™â€™ÛŒÛ Ù¾ÙرØ+کمت کتاب آیات میں Ûدایت Ùˆ رØ+مت بن کر نازل Ûوئی ÛÛ’ خوب کاروں کیلئے۔‘‘(Ø³ÙˆØ±Û Ù„Ù‚Ù…Ø§Ù† )
قرآن مجید Ú©Û’ متعلق ÛŒÛ Ø§Ù…Ø± مسلم ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ú©Û’ روØ+انی ارتقاء کا آخری Ø²ÛŒÙ†Û ÛÛ’ اﷲتعالیٰ Ù†Û’ انسانوں Ú©ÛŒ Ûدایت ورÛنمائی Ø¯Ø±Ø¬Û Ø¨Ø¯Ø±Ø¬Û Ùرمائی ÛÛ’ Û”Ûدایت کا Ù¾Ûلا Ø¯Ø±Ø¬Û Ûدایت جبلت اورÛدایت Ùطرت ÛÛ’ جس کا ذکر یوں آیا ÛÛ’ ØŒ ترجمÛ:’’جس Ù†Û’ مقدر کیا اور Ûدایت بخشی‘‘ (الاعلیٰ Û”87:3) اور پھر Ùرمایا ØŒ ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™Ù¾Ø³ اس Ú©Ùˆ سمجھ دی اس Ú©ÛŒ بدی اور نیکی کی‘‘ (الشمس۔ 91:8) مختل٠آیات میں Ùرمایا ÛŒÛ Ø§Ù“Ù†Ú©Ú¾ ،کان ،دماغ اور دل Ú©ÛŒ رÛنمائی اور وجدان Ùˆ ذوق اور ادراک Ùˆ تعقل Ú©ÛŒ Ûدایت ÛÛ’ Û”ÛŒÛ Ûدایت ÛÛ’ØŒÛŒÛ Ùطرت Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ø¹Ø§Ù… بخشش ÛÛ’ جس میں تمام بنی آدم یکساں شریک Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³Ú©Û’ ایک Ø+ØµÛ Ú©Ø§ Ùیضان تو اس قدر عام ÛÛ’ Ú©Û Ø+یوانات اس سے بÛØ±Û Ù…Ù†Ø¯ ÛÛŒÚºÛ”ÛŒÛ Ø§Ø³ÛŒ Ûدایت کا ثمر ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø±ØºÛŒ Ú©Û’ بچے Ø¯Ø§Ù†Û Ú†Ú¯ØªÛ’ Ûیں،بطخ Ú©Û’ بچے انڈے سے نکلتے ÛÛŒ پانی میں تیرنے لگتے Ûیں ،بلی Ú©Û’ بچے ابھی آنکھیں Ù†Ûیں کھولتے لیکن جانتے Ûیں Ú©Û Ø§Ù†Ú©ÛŒ غذا کا Ø³Ø±Ú†Ø´Ù…Û Ø§ÙˆØ± پرورش کا سامان Ú©Ûاں ÛÛ’ انسان اس مرØ+Ù„Û’ میں Ø+یوانات Ú©Û’ بالکل ساتھ ساتھ ÛÛ’ لیکن اس Ú©Ùˆ شر٠و امتیاز کا ایک خاص Ø¯Ø±Ø¬Û Ø¨Ú¾ÛŒ Ø+اصل Ûوا ÛÛ’ یعنی ÙˆÛ ÙˆØ¬Ø¯Ø§Ù† Ùˆ ذوق اور ادراک Ùˆ تعقل Ú©Û’ شر٠سے بھی ممیز Ûے۔اس Ú©ÛŒ Ùطری رÛنمائی صر٠اسی قدر Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ú¾Ø§Ù„Û’ ،پی Ù„Û’ اور سو رÛÛ’ Û”Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù†Ú©ÛŒ مدد سے ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ کاموں میں ایک نظم Ùˆ ترتیب پیدا کرتاÛÛ’ØŒ جزئیات سے کلیات بناتاÛÛ’Û” برے اور بھلے میں امتیاز کرتا ÛÛ’ اور اختیار ÙˆØ§Ø±Ø§Ø¯Û Ú©ÛŒ آزادی اور اپنی ذاتی قوت ÙÛŒØµÙ„Û Ø³Û’ شر Ú©Ùˆ چھوڑتا اور خیر Ú©Ùˆ اختیار کرتا Ûے۔اس مرØ+Ù„Û Ú©Û’ بعد Ûدایت Ùˆ رÛنمائی کا دوسرا Ø¯Ø±Ø¬Û ÛÛ’ جو انبیاء ورسل Ú©ÛŒ بعثت سے ظÛور میں آیا Ûے۔اس مرØ+Ù„Û’ میں انسان Ú©Ùˆ جو Ú©Ú†Ú¾ ملا ÛÛ’ ÙˆÛ ØªÙ…Ø§Ù… تر انÛÛŒ کلیات Ùˆ مبادی پر مبنی ÛÛ’ جن سے ÙˆÛ Ûدایت Ú©Û’ Ù¾ÛÙ„Û’ درجے میں سرÙراز Ûوا ÛÛ’Û”
جس طرØ+ بیج Ú©Û’ چند دانوں سے ÛÙ… ایک پورا Ù„ÛÙ„Ûاتا Ûوا چمن تیار کر لیتے Ûیں پا چند گٹھلیوں Ú©Ùˆ بوکر ایک پورا سر سبز وشاداب باغ اگا لیتے Ûیں اسی طرØ+ کشت Ùطرت Ú©Û’ چند دانوں Ú©Ùˆ بار ان رØ+مت Ú©ÛŒ پرورش ،باغبان Ùطرت Ú©ÛŒ رکھوالی اور انبیاء ورسل Ú©ÛŒ سعی Ùˆ کاوش Ù†Û’ ایک چمن بنا دیا اور اس کا نا Ù… شریعت Ûوا۔لیکن Ùطرت Ú©Û’ اس عام دستور Ú©Û’ مطابق ،جواسکے کاروبار Ú©ÛŒ خصوصیت ÛÛ’ ÛŒÛ Ú©Ø§Ù… بتدریج عمل میں آیا، ایک ÛÛŒ Ù…Ø±ØªØ¨Û Ù…ÛŒÚº انجام Ù†Ûیں پا گیا۔ Ù¾ÛÙ„Û’ Ú©Ú†Ú¾ انبیائؑ آئے جنÛÙˆÚº Ù†Û’ Ùطرت Ú©ÛŒ زمین Ú©Ùˆ Ûموار کیا۔ پھر دوسرے آئے جنÛÙˆÚº Ù†Û’ اس زمین پر ایک داغ بیل ڈالی۔ پھر Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ ان Ú©Ùˆ بھیجا جنÛÙˆÚº Ù†Û’ اس عمارت Ú©Ùˆ مسق٠کیا ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø¹Ù…Ø§Ø±Øª تیار ÛÙˆ گئی۔ اس عمارت کا نام اسلام Ûوا اور اس کا جامع اور مکمل Ù†Ù‚Ø´Û Ûمارے Ûاتھوں میں قرآن مجید ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† مجید جب اول اول دنیا Ú©Û’ سامنے آیا تو 3 جماعتوں Ú©Ùˆ اس Ù†Û’ Ø¨Ø±Ø§Û Ø±Ø§Ø³Øª مخاطب کیا۔ 1Û” عرب: جن میں بیشتر مشرک تھے لیکن Ú©Ú†Ú¾ ایسے بھی تھے جو دین٠ابراÛیمی Ø‘Ú©ÛŒ Ùطری سادگی پر قائم تھے۔ 2Û” ÛŒÛود: جو اپنی مسلسل شرارتوں اور سرکشیوں Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ بالکل مسخ ÛÙˆ Ú†Ú©Û’ تھے۔
صر٠ایک چھوٹی سی جماعت ان Ú©Û’ اندر Ø+Ù‚ پر باقی Ø±Û Ú¯Ø¦ÛŒ تھی۔ 3Û” نصاریٰ: ان Ú©Ùˆ بھی ان Ú©Û’ اگلوں Ú©ÛŒ کج رویوں Ù†Û’ Ú¯Ù…Ø±Ø§Û Ú©Ø± دیا تھا صر٠تھوڑے سے لوگ Ø±Û Ú¯Ø¦Û’ تھے جو دین مسیØ+ پر قائم تھے۔ ان تینوں جماعتوں میں سے قرآن مجید Ù†Û’ سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ عربوں کومخاطب کیا۔ عربوں Ú©ÛŒ عام اخلاقی زندگی بعض Ùطری Ùضائل Ùˆ Ù…Ø+اسن سے خالی Ù†Û ØªÚ¾ÛŒÛ” لیکن ÛŒÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ پیچھے شرک Ùˆ بت پرستی Ú©ÛŒ ایک طویل تاریخ رکھتے تھے جن میں ان Ú©ÛŒ طبیعت اور دماغ کا Ø³Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ø³ قدر بدل چکا تھا Ú©Û Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† مجید Ú©ÛŒ تعلیمات، جو سرتاسر Ùطری سادگی Ú©Û’ Ø+سن Ùˆ جمال سے Ø§Ù“Ø±Ø§Ø³ØªÛ ØªÚ¾ÛŒÚºØŒ ان میں بڑی مشکل سے سما سکتی تھی۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ù† کا بڑا Ø·Ø¨Ù‚Û Ø¹Ø±ØµÛ ØªÚ© قرآن Ú©ÛŒ تعلیمات سے Ù†Û ØµØ±Ù Ø¨ÛŒÚ¯Ø§Ù†Û Ø±Ûا Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Û’ مٹانے کیلئے پوری طرØ+ زور لگاتا رÛا۔ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ù† لوگوں Ú©Ùˆ قرآن مجید Ú©Û’ قبول کر لینے میں کوئی زØ+مت Ù†Ûیں پیش آئی۔
جو دین ابراÛیمی Ø‘Ú©ÛŒ Ùطری سادگی پر قائم اور شرک Ùˆ بت پرستی سے Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ سے بیزار تھے انÛÙˆÚº Ù†Û’ قرآن مجید Ú©ÛŒ دعوت سنی تو ان Ú©Ùˆ ایسا Ù…Ø+سوس Ûوا Ú©Û Ú¯ÙˆÛŒØ§ اپنے ÛÛŒ دل Ú©ÛŒ آواز سن رÛÛ’ Ûیں۔ پس ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©ÛŒ طر٠لپکے اور اس Ú©Ùˆ قبول کر لیا۔ ان Ú©Ùˆ Ù†Û ØªÙˆ معجزات Ú©ÛŒ ضرورت پیش آئی اور Ù†Û Ø§Ø³ بات Ú©ÛŒ Ú©Û Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† مجید ان Ú©Û’ سامنے بار بار پیش کیا جائے۔ ÛŒÛ Ù¾ÛŒØ§Ø³Û’ تھے اس ÙˆØ¬Û Ø³Û’ جونÛÛŒ ان Ú©Û’ سامنے پانی پیش کیا گیا ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©ÛŒ طر٠دوڑ Ù¾Ú‘Û’Û” ان Ú©ÛŒ آنکھیں طلب Ûدایت کیلئے Ú©Ú¾Ù„ÛŒ Ûوئی تھیں اور جن Ú©ÛŒ آنکھیں Ú©Ú¾Ù„ÛŒ ÛÙˆÚº ان Ú©Ùˆ روشنی سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¹Ø²ÛŒØ² کوئی Ø´Û’ Ù†Ûیں Ûوا کرتی۔ پس جس طرØ+ Ø§Ù“Ø¦ÛŒÙ†Û Ø±ÙˆØ´Ù†ÛŒ میں Ú†Ù…Ú© جاتا ÛÛ’ ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ روشنی پا کر Ú†Ù…Ú© اٹھے۔ قرآن مجید Ù†Û’ Ø³ÙˆØ±Û Ù†ÙˆØ± میں اس Ø+قیقت Ú©Ùˆ یوں بیان Ùرمایا ÛÛ’ Ú©Û Ùطرت اور ÙˆØ+ی، دونوں ایک ÛÛŒ جنس Ú©ÛŒ چیزیں Ûیں۔ ÛŒÛ Ø¯ÙˆÙ†ÙˆÚº بندے Ú©Ùˆ ایک ÛÛŒ Ø³Ø±Ú†Ø´Ù…Û Ø³Û’ ملتی Ûیں۔ صØ+ÛŒØ+ Ùطرت Ú©ÛŒ مثال صا٠و Ø´Ùا٠روغن Ú©ÛŒ ÛÛ’ جو Ûر طرØ+ Ú©ÛŒ آمیزش اور ملاوٹ سے بالکل پاک ÛÛ’Û” اس کا Ø+ال ÛŒÛ Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¨ØºÛŒØ± اسکے Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Ùˆ آگ چھوئے، بھڑک اٹھنے کیلئے تیار رÛتا ÛÛ’Û” پس جونÛÛŒ ÙˆØ+ÛŒ والÛام Ú©ÛŒ چنگاری اس سے مس Ûوتی ÛÛ’ Ùوراً بھڑک اٹھتا ÛÛ’Û” ترجمÛ: ’’اس کا روغن اتنا Ø´Ùا٠ÛÙˆ Ú©Û Ú¯ÙˆÛŒØ§ آگ Ú©Û’ چھوئے بغیر ÛÛŒ بھڑک اٹھے گا۔ روشنی Ú©Û’ اوپر روشنی، Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù¾Ù†Û’ نور Ú©ÛŒ Ûدایت جس Ú©Ùˆ چاÛتا ÛÛ’ بخشتا ÛÛ’Û” ‘‘ (النور 35-24)
اوپر ÛÙ… Ù†Û’ جس آیت کا Ø+ÙˆØ§Ù„Û Ø¯ÛŒØ§ ÛÛ’ اس میں Ù…Ø+سنین اور متقین سے ایسے ÛÛŒ لوگ مراد Ûیں۔ اØ+سان Ú©Û’ معنی ایک تو ÙˆÛÛŒ Ûیں جو عام طور پر سمجھے جاتے Ûیں۔ دوسرا ایک اور Ù…ÙÛوم اس کا ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ قول Ùˆ Ùعل Ú©Ùˆ پورے اخلاص Ùˆ صداقت، پوری Ûمت Ùˆ عزیمت اور Ù†Ûایت خوبی Ùˆ کمال کیساتھ انجام دینا۔ جنÛÙˆÚº Ù†Û’ Ùطرت اور ÙˆØ+ÛŒ Ú©ÛŒ روشنی سے پورا پورا ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø§Ù¹Ú¾Ø§ÛŒØ§ اور باد مخال٠کے جھونکوں سے اس Ú©Ùˆ Ú¯Ù„ Ûونے Ù†Ûیں دیا۔ ایسے لوگوں Ú©ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ قرآن میں Ø¬Ú¯Û Ø¬Ú¯Û ØªØ¹Ø±ÛŒÙ Ùرمائی Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù† لوگوں Ú©Ùˆ دوست رکھتا ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù† Ú©Û’ عمل Ú©Ùˆ ضائع Ù†Ûیں کیا کرتا، قرآن ان کیلئے Ûدایت Ùˆ رØ+مت ÛÛ’ ÛŒÛ Ø§Ø³Ú©Ùˆ سمجھتے Ûیں اور اسکی تعلیمات سے Ùیضیاب Ûوتے Ûیں۔
باقی رÛÛŒ دوسری جماعت جس Ù†Û’ اپنی Ùطری صلاØ+یتیں بالکل برباد کر ڈالی تھیں تو اس کیلئے قرآن Ú©ÛŒ تعلیمات بالکل انوکھی تھیں ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ طرØ+ بھی ان Ú©Ùˆ سمجھ Ù†Ûیں سکتی تھی۔ ÛŒÛ ØªØ¹Ù„ÛŒÙ…Ø§Øª جن Ùطری اصولوں پر مبنی تھیں ÙˆÛ ØªÙ…Ø§Ù… اصول ان Ú©Û’ اندر سے مٹ Ú†Ú©Û’ تھے اور ان Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ø¨Ø§Ù„Ú©Ù„ غیر Ùطری معتقدات Ùˆ اوÛام Ù†Û’ Ù„Û’ Ù„ÛŒ تھی۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø¬Ø¨ آنØ+ضرت صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ù†Û’ انکے سامنے قرآن پیش کیا تو انÛÙˆÚº Ù†Û’ کانوں میں انگلیاں ٹھونس لیں۔ سننے اور سمجھنے سے انکار کر دیا اور انکا ÛŒÛ Ø§Ù†Ú©Ø§Ø± درØ+قیقت انکے بÛت سے سابق انکاروں کا لازمی Ù†ØªÛŒØ¬Û ØªÚ¾Ø§Û” انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ûدایت Ú©Û’ ابتدائی مراØ+Ù„ میں اس Ú©Ùˆ قبول کرنے سے اعراض کیا۔ اس لیے بعد Ú©Û’ مرØ+لوں میں بھی اس کا ساتھ Ù†Û Ø¯Û’ سکے اور ایسا Ûونا قدرتی تھا۔