ÙلسÙÛ Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ ..... تØ+ریر : Ù…Ùتی Ù…Ø+مد یوس٠کشمیری
بلا Ø´Ø¨Û Ø¹Ù…Ù„ Ú©ÛŒ بنیاد اخلاص پر ÛÛ’
قربانی قرب سے ÛÛ’Û” قرب کا معنی ÛÛ’ قریب Ûونا۔ بندے Ú©ÛŒ سستی، لا پرواÛÛŒ اور غÙلت Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ عبادت میں Ú©Ù…ÛŒ آ جاتی ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº قربانی پیش کرنے سے بندے Ú©ÛŒ اپنے رب سے دوریاں قربت میں بدل جاتی Ûیں اسی لیے اس Ú©Ùˆ قربانی Ú©Ûا جاتا ÛÛ’Û” اس عمل میں مالی عبادت شامل ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ قرب Ø+اصل کرنے Ú©Û’ ذرائع میں سے قربانی ایک بÛت مختصر Ø°Ø±ÛŒØ¹Û ÛÛ’Û” واضØ+ رÛÛ’ قربانی کرنے والے Ú©Û’ لیے بھی شرائط Ûیں اور قربانی Ú©ÛŒ بھی شرائط Ûیں۔ قربانی کرنے والے Ú©Ùˆ اپنے گریبان میں جھانکنا چاÛیے۔ جب ÛÙ… جانور خریدنے Ú©Û’ دوران اس Ú©Û’ عیوب تلاش کر رÛÛ’ Ûوتے Ûیں اور اس Ú©Û’ نقائص پر نظر رکھتے Ûیں، تو اس سے Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÙ… اپنے گریبان میں جھانکیں، اپنے عیوب تلاش کریں۔ اپنی Ú©Ù…ÛŒ کوتاÛیوں پر غوروÙکر کریں۔ جس طرØ+ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ قرب Ø+اصل کرنے Ú©Û’ لیے صØ+ÛŒØ+ سلامت، بے عیب جانور Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ Ø+ضور پیش کرنا ÛÛ’Û” اسی طرØ+ بندے Ú©Ùˆ خود بھی رب Ú©Û’ Ø+ضور پیش Ûونا ÛÛ’Û”
بلا Ø´Ø¨Û Ø¹Ù…Ù„ Ú©ÛŒ بنیاد اخلاص پر ÛÛ’Û” عمل چھوٹا ÛÙˆ یا بڑا، ظاÛری ÛÙˆ یا Ø®Ùی، Ûر طرØ+ Ú©Û’ عمل Ú©Û’ لیے نیت خالص Ûونی چاÛیے۔ دین کا دارومدار بھی نیت پر ÛÛ’Û” اسی طرØ+ قربانی Ú©Û’ لیے جس مال سے ÛÙ… جانور خریدتے Ûیں ÙˆÛ Ù…Ø§Ù„ پاک Ûونا چاÛیے۔ قرآن٠Ø+کیم میں Ø§Ù„Ù„Û Ø±Ø¨ العزت Ù†Û’ انبیائے کرامؑ Ú©Ùˆ Ø+Ú©Ù… دیا Ú©Û’’ Ù¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ú†ÛŒØ²ÛŒÚº کھائیں اور نیک عمل کریں۔‘‘ (سورۃ المومنون:51)
نبی کریمﷺ Ù†Û’ Ùرمایا:’’ Ø§Ù„Ù„Û Ø®ÙˆØ¯ پاک ÛÛ’ اور Ù¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ú†ÛŒØ² ÛÛŒ پسند کرتا Ûے۔‘‘ (صØ+ÛŒØ+ مسلم)
قرآن٠Ø+کیم میں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ùرماتے Ûیں: ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº گندا، ناپاک، Ø+رام مال خرچ کرنے کا Ø§Ø±Ø§Ø¯Û Ù†Û Ú©Ø±ÙˆÛ” اگر کوئی ناپاک، گندا یا Ù†Ø§Ú©Ø§Ø±Û Ù…Ø§Ù„ تم Ú©Ùˆ دے تو تم Ú©Ú¾Ù„ÛŒ آنکھوں Ú©Û’ ساتھ کبھی Ù†Ûیں لو گے۔‘‘ (سورۃ البقرۃ: 267)
اسی طرØ+ عقیدے کا درست Ûونا بھی بنیادی شرائط میں سے ایک ÛÛ’Û” عقیدے کا شرک، بدعات Ùˆ خراÙات سے پاک Ûونا اولین شرط ÛÛ’ Û” قربانی Ú©Û’ تناظر میں ایک Ù…Ø³Ø¦Ù„Û ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ùرض ÛÛ’ یا سنت؟ راجØ+ بات ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ùˆ شخص صاØ+ب استطاعت ÛÙˆ اس پر قربانی لازم ÛÛ’Û” سنن ابن Ù…Ø§Ø¬Û Ú©ÛŒ Ø+دیث ÛÛ’ Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ اللÛï·º Ù†Û’ Ùرمایا:’’ جس آدمی Ú©Û’ پاس گنجائش ÛÛ’ اور اس Ú©Û’ باوجود قربانی Ù†Ûیں کرتا، ÙˆÛ Ûماری عید Ú¯Ø§Û Ú©Û’ قریب Ù†Û Ø§Ù“Ø¦Û’Û”â€˜â€˜ عرÙÛ Ú©Û’ میدان میں Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ نبی کریم ï·º Ù†Û’ Ø®Ø·Ø¨Û Ø¯ÛŒØªÛ’ Ûوئے Ùرمایا:’’ لوگو! Ûر مسلمان خاندان پر Ûر سال قربانی بھی ÛÛ’ اور Ø¹ØªÛŒØ±Û Ø¨Ú¾ÛŒÛ”â€˜â€˜ (ابو دائود) Ø¹ØªÛŒØ±Û Ø§Ø³ جانور Ú©Ùˆ Ú©Ûتے Ûیں جسے رجب Ú©Û’ Ù¾ÛÙ„Û’10 دنوں میں ذبØ+ کیا جاتا تھا۔ اسے Ø±Ø¬Ø¨ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Ûا جاتا تھا۔
قبل از اسلام لوگ رجب میں جانور ذبØ+ کیا کرتے تھے۔Ø+ضرت امام ابودائودبیان کرتے Ûیں Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¯ میں Ø¹ØªÛŒØ±Û Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ نبی پاکﷺ Ù†Û’ منسوخ قرار دے دیا۔ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ Ú©Ùˆ قیامت تک Ú©Û’ لیے باقی رکھا۔ اسی طرØ+ ایک صØ+ابی Ù†Û’ بکرا قربانی Ú©Û’ لیے رکھا Ûوا تھا۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ عید Ú©ÛŒ نماز Ù¾Ú‘Ú¾Ù†Û’ سے Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ ÙˆÛ Ø°Ø¨Ø+ کردیا اور گوشت تقسیم کردیا۔ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ نبی پاک Ø Ú©Ùˆ معلوم Ûوا تو نماز عید پڑھانے Ú©Û’ بعد خطبے میں Ùرمایا’’ جس Ù†Û’ نماز عید Ù¾Ú‘Ú¾Ù†Û’ سے Ù¾ÛÙ„Û’ قربانی کا جانور ذبØ+ کرلیا، تو ÙˆÛ Ø¹Ø§Ù… گوشت ÛÛ’ اور جو عید Ú©ÛŒ نماز Ù¾Ú‘Ú¾Ù†Û’ Ú©Û’ بعد قربانی کرے گا، ÙˆÛ Ø§Ù†Ø´Ø§Ø¡ Ø§Ù„Ù„Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ طریقے Ú©Ùˆ اور قربانی Ú©Ùˆ پالے گا۔‘‘ صØ+ابی ؓنے Ú©Ú¾Ú‘Û’ Ûوکر Ú©Ûا ØŒ اے Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ رسولﷺ مجھے علم Ù†Ûیں تھا اور میں جانور ذبØ+ کرچکا ÛÙˆÚºÛ” آپﷺ Ù†Û’ Ùرمایا:’’ اس Ú©ÛŒ Ø¬Ú¯Û Ø¯ÙˆØ³Ø±Ø§ جانور ذبØ+ کرو۔ ‘‘(صØ+ÛŒØ+ بخاری) اگر قربانی اختیاری Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ûوتا، تو رسول اللÛï·º اÙÙ† صØ+ابی Ú©ÛŒ لاعلمی پر ان Ú©Ùˆ دوسرا جانور ذبØ+ کرنے کا Ø+Ú©Ù… Ù†Û Ø¯ÛŒØªÛ’Û”
جن Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ مال دیا ÛÛ’ØŒ ان Ú©Û’ ذمے قربانی کرنا بھی ایک Ø+Ù‚ ÛÛ’Û” اس میں لا پرواÛÛŒ Ù†Ûیں کرنی چاÛیے۔ Ûر سال عید الاضØ+یٰ قریب آتے ÛÛŒ سوشل میڈیا پر ایک Ú¯Ø±ÙˆÛ ÛŒÛ Ø¨Ø+Ø« چھیڑ دیتا ÛÛ’ Ú©Û Ù‚Ø±Ø¨Ø§Ù†ÛŒ سے کیا ملے گا۔؟ اس مال سے کسی Ú©ÛŒ مدد کرلیں۔ جانور کاٹنے سے خون بÛÛ’ گا، تعÙÙ† اٹھے گا، بیماریاں پھیلیں گی، گوشت بھی خراب ÛÙˆ جاتا ÛÛ’Û” Ù„Ûٰذا Ù¾ÛŒØ³Û ØºØ±ÛŒØ¨ Ú©Ùˆ دے دو۔ ÛŒÛ Ù„ÙˆÚ¯ قربانی پر تو اعتراض کرتے Ûیں لیکن انÛÙˆÚº Ù†Û’ کبھی ÛŒÛ Ù†Ûیں Ú©Ûا Ú©Û Ø§ØªÙ†ÛŒ Ù…ÛÙ†Ú¯ÛŒ Ú¯Ú¾Ú‘ÛŒ یا موبائل استعمال کیوں کر رÛÛ’ ÛÙˆÛ” بیٹے یا بیٹی Ú©ÛŒ شادی پر لاکھوں کروڑوں روپے خرچ کیوں کر رÛÛ’ Ûو، اس Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ بے شمار اخراجات Ûیں۔ ایک ایک گھر میں چار چار پانچ پانچ گاڑیاں Ú©Ú¾Ú‘ÛŒ Ûوتی Ûیں، کبھی کسی Ù†Û’ اس Ùضول خرچی پر غریبوں Ú©Ùˆ یاد کیا۔؟ مگر قربانی یا Ø+ج ان Ú©Ùˆ Ùضول خرچی دکھائی دیتا ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÛŒØ³Û’ اÙکار Ø¨Ø§Ø·Ù„Û Ø³Û’ ÛÙ… سب Ú©Ùˆ Ù…Ø+Ùوظ رکھے۔ یاد رÛÛ’ ØŒØ§Ù„Ù„Û Ú©Ùˆ Ûمارے قربان کیے گئے جانوروں کا گوشت Ù†Ûیں Ù¾Ûنچتا اور Ù†Û ÛÛŒ ان کا خون، Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ûمارے تقویٰ Ú©Ùˆ دیکھتا ÛÛ’Û”
قربانی کا گوشت ÛÙ… خود کھالیتے Ûیں، رشتے داروں Ú©Ùˆ بھی دیتے Ûیں اور غرباء Ùˆ مساکین میں بھی تقسیم کرتے Ûیں۔ بÛت سارے گھرانے ایسے Ûیں جنÛیں سالÛا سال گوشت میسر Ù†Ûیں Ûوتا، عید الاضØ+ÛŒ Ú©ÛŒ برکت سے ان Ú©Û’ لیے بھی گوشت کا انتظام Ûوجاتا ÛÛ’Û”
دراصل قربانی قربت الٰÛÛŒ کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û ÛÛ’ اور Ø+ضرت ابراÛیم Ø¹Ù„ÛŒÛ Ø§Ù„Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©ÛŒ سنت بھی۔جÛاں تک قربانی Ú©Û’ جانور میں عیوب یا نقائص Ú©ÛŒ بات ÛÛ’ تو رسول اللÛï·º Ù†Û’ Ùرمایا ’’ 4 قسم Ú©Û’ جانور یا جس جانور میں4 عیب ÛÙˆÚº اس Ú©ÛŒ قربانی درست Ù†Ûیں۔ نمبر1 جانور لنگڑا ÛÙˆ یا لنگڑا پن واضØ+ ÛÙˆÛ” نمبر2بیمار جانور Ûو، کھا Ù¾ÛŒ Ù†Ûیں سکتا، Ú†Ù„ Ù†Ûیں سکتا، شدید بیمار ÛÛ’ اس Ú©ÛŒ قربانی جائز Ù†Ûیں۔‘‘(ابو دائود) Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ù…Ø¹Ù…ÙˆÙ„ÛŒ مرض ÛÙˆ تو جائز ÛÛ’Û” جیسا Ú©Û Ø¬Ø§Ù†ÙˆØ± Ú©Ùˆ پیچس Ù„Ú¯ جاتے Ûیں۔ نمونیا ÛÙˆ جاتا ÛÛ’ اور Ú©Ù¾Ú©Ù¾ÛŒ طاری ÛÙˆ جاتی ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ù…Ø¹Ù…ÙˆÙ„ÛŒ عیب ÛÛ’ اس میں قربانی درست ÛÛ’Û” اسی طرØ+ کانا یا بھینگا جانور، جس کا کانا یا بھینگا پن بالکل واضØ+ ÛÙˆ تو ایسے جانور Ú©ÛŒ قربانی سے بھی منع کیا گیا ÛÛ’Û” چوتھے نمبر پر بوڑھا جانور ÛÛ’ØŒ اس Ú©ÛŒ قربانی بھی درست Ù†Ûیں۔ اسی طرØ+ ٹوٹے Ûوئے سینگ یا Ú©Ù¹Û’ Ûوئے کان والے جانور Ú©ÛŒ قربانی بھی درست Ù†Ûیں ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ù…Ø¹Ù…ÙˆÙ„ÛŒ سینگ ٹوٹا ÛÙˆ یا کان میں معمولی Ú©Ù¹ لگا ÛÙˆ تو اس میں کوئی Ø+رج Ù†Ûیں۔ عیب واضØ+ Ûونا ضروری ÛÛ’Û”
Ù…Ø³Ù†Û Ø¬Ø§Ù†ÙˆØ± Ú©ÛŒ قربانی کرنی چاÛیے Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø¯Ù†Ø¨ÛØŒ بھیڑیا مینڈھے Ú©Û’ لیے Ù…Ø³Ù†Û Ú©ÛŒ شرط Ù†Ûیں، ان Ú©Û’ لیے جوان Ûونا شرط ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° سے بÛتر اور قابل قبول عمل Ú©ÛŒ توÙیق مانگتے رÛنا چاÛیے۔ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ûماری قربانی اور نیک اعمال قبول Ùرمائے۔ آمین