نیکی اوربدی Ú©Û’ راستے۔۔۔۔۔ تØ+ریر : Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ø±Ø´Ø¯ Ø+سین ثاقب
Naiki.jpg
Ûرانسان کا کوئی نصب العین Ûونا چاÛیے اگر کسی کا نصب العین Ù†Û ÛÙˆ تو پھر نیک آدمی Ú©Ùˆ کس طرØ+ نیکی پر Ø§Ù“Ù…Ø§Ø¯Û Ú©ÛŒØ§ جا سکے گا؟ برے شخص Ú©Ùˆ برائی سے کس طرØ+ روکا جا سکے گا؟ اس لیے Ú©Û Ù†ÛŒÚ© کام Ú©ÛŒ خواÛØ´ اور برے کام سے پرÛیز جب ÛÛŒ ممکن ÛÛ’
جب کوئی نصب العین ÛÙˆÛ” اگر بے مقصد زندگی گزاری جائے تو پھر ÛŒÛ Ø§Ù†Ø³Ø§Ù†ØŒ انسانیت Ú©Û’ دائرے سے باÛر Ù†Ú©Ù„ جاتا ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û Ø§ÛŒÚ© بے شعور Ø¨Ú†Û Ø¨Ú¾ÛŒ ماں Ú©ÛŒ گود میں بے مقصد Ù†Ûیں روتا۔ یا اسے بھوک لگتی ÛÛ’ یا کوئی تکلی٠Ûوتی ÛÛ’ تو پھر ایک عقلمند انسان بے مقصد زندگی گزارنے کا تصور ÛÛŒ Ù†Ûیں کر سکتا۔
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ قرآن Ø+کیم میں اسی بات Ú©Ùˆ Ø³ÙˆØ§Ù„ÛŒÛ Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø² میں انسان سے پوچھا:
ÙˆÚ¾Ø¯ÛŒÙ†Û Ø§Ù„Ù†Ø¬Ø¯ÛŒÙ† (البلد)
ترجمÛ:اور ÛÙ… Ù†Û’ اس (انسان ) Ú©Ùˆ دونوں راستے دکھادئیے Û”
Ø¥Ùنَّا هَدَيْنَاه٠السَّبÙيلَ Ø¥Ùمَّا شَاكÙرًا ÙˆÙŽØ¥Ùمَّا ÙƒÙŽÙÙورًا (الدھر: Û³)
ØªØ±Ø¬Ù…Û :ÛÙ… Ù†Û’ اسے Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø¯Ú©Ú¾Ø§ دیا ÛÛ’ Ú©Û ÛŒØ§ ÙˆÛ Ø´Ú©Ø± گذاربن کر رÛÛ’ یا نا شکر ابن کر۔
جوچاÛÛ’ ایمان Ù„Û’ آئے،جوچاÛÛ’ انکار کر دے!
ÙÙŽÙ…ÙŽÙ† شَاءَ ÙَلْيÙؤْمÙÙ† ÙˆÙŽÙ…ÙŽÙ† شَاءَ ÙَلْيَكْÙÙرْ (سورۃ الکÛÙ: Û²Û¹)
ترجمÛ: پس جوچاÛÛ’ ایمان Ù„Û’ آئے اور جوچاÛÛ’ Ú©Ùر اختیار کرلے ۔یا’’کوئی ایمان Ù„Û’ آتا ÛÛ’ کوئی Ú©Ùر اختیار کرتا ÛÛ’ ‘‘۔
ÙÙŽÙ…ÙنْهÙمْ مَّنْ اٰمَنَ ÙˆÙŽ Ù…ÙنْهÙمْ مَّنْ ÙƒÙŽÙَرَ(البقرÛ: Û²ÛµÛ³)
ترجمÛ:سوان میں سے Ú©Ú†Ú¾ ایمان Ù„Û’ آئے اور Ú©Ú†Ú¾ Ù†Û’ انکار کر دیا۔
مذکور Û Ø¨Ø§Ù„Ø§ چاروں Ø§Ù“ÛŒØ§ØªÙ Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ù…ÛŒÚº دوامور مشتر Ú©Û Ø·ÙˆØ± پرسامنے آرÛÛ’ Ûیں (Û±) ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ انسان Ú©Û’ سامنے ایمان اور Ú©Ùر Ú©Û’ دومتضاد راستوں Ú©ÛŒ Ù†Ûایت واضØ+ØŒ Ù†Ûایت روشن Ø+د بندی بھی کردی اور ایمان کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø± کرنے Ú©ÛŒ تلقین بھی Ùرمائی اور Ú©Ùر Ú©Û’ راستے سے منع بھی Ùرمایا Û”(Û²) ÛŒÛ Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ú©Ùˆ ایمان یاکÙر میں سے کسی ایک راستے Ú©Û’ انتخاب Ú©Û’ بارے میں پابندیا مجبورنÛیں کیا Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³Û’ پوری آزادی اور اختیار دے کر اپنے ارادے اور اختیار سے ان دونوں میں سے کسی ایک راستے Ú©Û’ انتخاب Ú©Û’ لئے آزاد چھوڑدیا Û” Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø§Ù† Ø§Ù“ÛŒØ§ØªÙ Ú©Ø±ÛŒÙ…Û Ù…ÛŒÚº تر تیب وار انÛÛŒ دونوں امور Ú©ÛŒ وضاØ+ت Ù†Ûایت Ø+سن٠تر تیب سے Ú©Ú†Ú¾ اس اندازمیں Ûوئی ÛÛ’ Ú©Û
Ù¾ÛÙ„ÛŒ آیت میں Ùرمایا Ú©Û ÛÙ… Ù†Û’ انسان Ú©Û’ سامنے (ایمان اور Ú©Ùرکے ) دونوں راستے رکھ دیئے Ûیں۔ دوسری آیت Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ù…ÛŒÚº ان راستوں Ú©ÛŒ نشاندÛÛŒ کا ذکر کرنے Ú©Û’ ساتھ ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ بتلایا Ú©Û Ø§ÛŒÙ…Ø§Ù† Ú©Û’ راستے پر چلنا Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ شکر گذاری اختیار کرنے Ú©Û’ متراد٠اور Ú©Ùر Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ø§Ù¾Ù†Ø§ نا Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ نعمتوں Ú©ÛŒ ناشکری Ú©Û’ متراد٠Ûے۔تیسری آیت Ú©Ø±ÛŒÙ…Û Ù…ÛŒÚº انسانی اختیار کا ØªØ°Ú©Ø±Û ÛÛ’ Ú©Û Ø¬ÙˆØ´Ø®Øµ چاÛÛ’ اپنی مرضی اور ارادے سے ایمان Ù„Û’ آئے اور جو چاÛÛ’ اپنی مرضی اور اختیار سے Ú©Ùر پر قائم رÛÛ’ Û” یعنی ایمان لانے یا Ù†Û Ù„Ø§Ù†Û’ Ú©Û’ معاملے میں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ طر٠سے کسی قسم کا جبر ÙˆÚ©Ø±Ø§Û Ø´Ø§Ù…Ù„ Ù†Ûیں۔چوتھی آیت Ú©Ø±ÛŒÙ…Û Ù…ÛŒÚº اپنے ارادے اور اپنی مرضی Ú©Ùˆ صØ+ÛŒØ+ یا غلط استعمال کرنے والے دو مختل٠انسا Ù†ÛŒ طبقات کاذکر ÛÛ’ Ú©Û Ú©Ú†Ú¾ ایمان Ù„Û’ آئے Ûیں اور Ú©Ú†Ú¾ اپنے Ú©Ùر پر ÛÛŒ جمے Ûوئے Ûیں Û”ÛŒÛاں آخری دونوں آیات میں ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª خاص طور سے قابل غور ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© میں ’’من شاء‘‘کÛÛ Ú©Ø± واضØ+ طور پر اعلان Ùرمایا Ú©Û â€™â€™Ø¬Ùˆ چاÛÛ’ ‘‘ایمان کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø§Ø®ØªÛŒØ§ ر کرلے اور ’’جوچاÛÛ’ ‘‘کÙر کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø± کرلے Û”ÛŒÛاں چاÛت اور اختیار Ú©Ùˆ بندے Ú©ÛŒ طر٠منسوب Ùرمایا اور اگلی آیت میں اس چاÛت اور اختیار Ú©Û’ دونوں طرØ+ Ú©Û’ انسانی استعمال کا بھی ذکر Ùرمادیا Ú©Û Ú©Ø³ÛŒ Ù†Û’ اپنی مشیت اور اختیار Ú©Ùˆ مثبت اور Ø+Ù‚ Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø± کرنے میں استعمال کیا ،کسی Ù†Û’ منÙÛŒ اور باطل Ú©Ø§Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ù…Ù†ØªØ®Ø¨ کرنے میں استعمال کیا ۔لیکن Ûر انسان Ù†Û’ ایمان کابھی اور Ú©Ùر کا بھی Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ù…Ù†ØªØ®Ø¨ اپنی مرضی سے ÛÛŒ کیا ÛÛ’ ۔ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’ØŒ
ØªØ±Ø¬Ù…Û :’’پس Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ جس آدمی Ú©Ùˆ Ø±Ø§Û Ù¾Ø± لانا چاÛتے Ûیں اس کا Ø³ÛŒÙ†Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… Ú©Û’ لئے کھول دیتے Ûیں اور جسے Ø±Ø§Û Ø³Û’ بھٹکا نا چاÛتے Ûیں اس کا Ø³ÛŒÙ†Û ØªÙ†Ú¯ ،بÛت تنگ کر دیتے Ûیں گویا ÙˆÛ Ø²Ø¨Ø±Ø¯Ø³ØªÛŒ آسمان Ú©Ùˆ Ú†Ú‘Ú¾ رÛا ÛÛ’ ۔اسی طرØ+ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ عذاب ڈالتے Ûیں ان لوگوں پر جو ایمان Ù†Ûیں لاتے ‘‘۔(الانعام: Û±Û²Ûµ)
ایمان قبول کرنے والوں Ú©Û’ ساتھ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ نصرت شرØ+٠صدرکی صورت میں شامل٠Ø+ال Ûوجاتی ÛÛ’ ۔اورجولوگ Ú©Ùر Ú©Ùˆ کسی صورت Ú†Ú¾ÙˆÚ‘Ù†Û’ Ú©Û’ لئے تیار Ù†Ûیں Ûوتے، قبولیت Ú©Û’ دروازے Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ طر٠سے بھی ان پر بند Ûوجاتے Ûیں ،جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ان Ú©Û’ دل گھٹن اور تنگی کا شکار ÛÙˆ جاتے Ûیں ۔ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’ØŒ
ØªØ±Ø¬Ù…Û :’’پس جس Ù†Û’ دیا ،اور جو ( Ø§Ù„Ù„Û Ø³Û’ ) ڈرتارÛا اور جس Ù†Û’ اچھی بات Ú©ÛŒ تصدیق Ú©ÛŒ تواسے ÛÙ… آسانی والی چیز Ú©Û’ لئے آسان کر دیں Ú¯Û’ اور جس Ù†Û’ بخل کیا ،بے پر وائی برتی اور اچھی بات Ú©Ùˆ جھٹلایا ،اسے ÛÙ… مشکل بات Ú©Û’ لئے آسان کردیں گے‘‘ Û”(اللیل: ۵تا۱۰)
سعادت وشقاوت ،خوش بختی وبد بختی اور کامیابی وناکامی Ú©Û’ اعتبار سے دوانسانی گروÛÙˆÚº Ú©Û’ خصائص اور انکے نتیجے میں دونوں گروÛÙˆÚº Ú©Û’ انجام وعواقب کا ذکر ÛÙˆ رÛاÛÛ’ ۔دونوں گر ÙˆÛÙˆÚº Ú©Û’ تین تین اوصا٠کا ذکر کیا گیا ÛÛ’Û” دونوں گروÛÙˆÚº Ú©Û’ تینوں اوصا٠ایک دوسرے Ú©Û’ مقابلے میں ’’ل٠ونشرمرتب ‘‘کے طور پر مذکور Ûیں۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ù¾ÛÙ„Û’ اور خوش نصیب Ú¯Ø±ÙˆÛ Ú©Û’ تین اوصا٠تو ÛŒÛ Ûیں Ú©Û Ø§ÛŒØ³Û’ لوگ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº (ØµØ¯Ù‚Ø§ØªÙ ÙˆØ§Ø¬Ø¨Û ÙˆÙ†Ø§ÙÙ„Û ) خرچ کرتے ØŒØ§Ù„Ù„Û Ø³Û’ ڈرتے اور اس Ú©ÛŒ ناÙرمانی سے بچتے اور Ú©Ù„Ù…Û Ù” اسلام Ú©ÛŒ تصدیق کرتے اور اس پر ایمان لاتے Ûیں Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±Û’ اور بد بخت Ú¯Ø±ÙˆÛ Ú©Û’ تین Ø§ÙˆØµØ§Ù ÛŒÛ Ûیں Ú©Û ÛŒÛ Ù„ÙˆÚ¯ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ نام پر (ØµØ¯Ù‚Ø§ØªÙ ÙˆØ§Ø¬Ø¨Û ÙˆÙ†Ø§ÙÙ„Û ) Ú©ÛŒ ادائیگی میں بخل اور کنجوسی سے کام لیتے Ûیں ØŒØ§Ù„Ù„Û Ø³Û’ ڈرنے اور معصیت وناÙرمانی سے بچنے Ú©ÛŒ بجائے Ø§Ù„Ù¹Ø§Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ معاملے میںبے خوÙÛŒ ولاپر واÛÛŒ کا مظاÛØ±Û Ú©Ø±ØªÛ’ Ûیں اور Ú©Ù„Ù…Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… کوجھٹلاتے Ûیں ۔ان دونوں گروÛÙˆÚº Ú©Û’ انجام Ú©Û’ بارے میں Ùرمایا Ú©Û Ù¾ÛÙ„Û’ Ú¯Ø±ÙˆÛ Ú©Ùˆ ÛÙ… آسانی والی بات Ú©Û’ لئے آسان کر دیں Ú¯Û’ ( ÙَسَنÙیَسÙّر٠ÛÙ— Ù„ÙلْیÙسْرٰ ÛŒ )اور دوسرے Ú©Ùˆ مشکل بات کیلئے آسان کر دیں Ú¯Û’ Û”ÛŒÛاں دوباتو Úº کا سمجھنا ضروری ÛÛ’ Û”(Û±) ÛŒÛ Ú©Û â€™â€™ÛŒØ³Ø±ÛŒ ‘‘اور عسری ‘‘ سے مراد ابتدائی طور پر نیک اور بد اعمال Ûیں اور ان Ú©Û’ نتیجے میں جنت اور جÛنم! (Û²) ÛŒÛ Ú©Û ÛŒÛاں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Ùرمایا ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÛŒØ³Û’ لوگوں Ú©Ùˆ ÛÙ… نیک اعمال یا بداعمال Ú©Û’ لئے آسان کر دیں Ú¯Û’ ØŒØ+الا Ù†Ú©Û Ø§Ø³Ù„ÙˆØ¨Ù Ø²Ø¨Ø§Ù† کا تقاضاÛÛ’ Ú©Û ÛŒÙˆÚº Ú©Ûا جاتا Ú©Û ÛÙ… نیک یا بداعمال ان Ú©Û’ لئے آسان کردیں Ú¯Û’ Û” Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ù“Ø³Ø§Ù† یا مشکل Ûونا اعمال Ú©ÛŒ صÙت ÛÛ’ Ù†Û Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ú©ÛŒ! Ù†Ø+Ùˆ ÛŒ زبان میں اس اسلوب Ú©Ùˆ ’’قلب ‘‘ Ú©ÛاجاتاÛÛ’ Û”
اس منÙرد اور انوکھے اسلوب بیان Ú©ÛŒ Ø+کمت Ù…Ùسرین کرام Ù†Û’ ÛŒÛ Ø¨ÛŒØ§Ù† Ùرمائی ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛاں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° ÛŒÛ Ø³Ù…Ø¬Ú¾Ø§Ù†Ø§ چاÛتے Ûیں Ú©Û Ø§Ù† Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø®ØµØ§Ø¦Ù„ واعمال Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ù†Û ØµØ±Ù ÛŒÛ Ú©Û Ù†ÛŒÚ© اعمال بند Û’ Ú©Û’ لئے آسان ÛÙˆ جائیں Ú¯Û’ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ بدولت انسان پر Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ نصرت یا غضب کا ایسا تر تب Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù¾ÛÙ„Û’ تین اوصا٠کی ÙˆØ¬Û Ø³Û’ آدمی Ú©Û’ مزاج اور خمیر ÛÛŒ Ú©Ùˆ خیر اور نیکی Ú©Û’ سانچے میں ڈھال دیتے Ûیں جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ø¨Ù†Ø¯Û Ø®ÙˆØ¯ خیر اور نیکی Ú©Û’ لئے آسان ÛÙˆ جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø®ÙˆØ¯ بخود اسے قبول کرتا اور اپناتا چلا جاتا ÛÛ’Û” Ø¬Ø¨Ú©Û Ø§Ø³ سانچے میں ڈھلنے Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ بد ÛŒ اور شر سے خود بخود بیزار ونÙورÛÙˆ تا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³Û’ اپنانے Ú©Û’ تصور سے بھی اس Ú©Û’ رونگٹے Ú©Ú¾Ú‘Û’ ÛÙˆ نا شروع ÛÙˆ جاتے Ûیں Û” Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±Û’ تین اوصا٠کے Ø+امل Ûونے Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ú©Û’ غضب کا ایساترتب ÛÙˆ تا ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø¯ ÛŒ اور شر اس کا خمیر اور Ùطرت Ø«Ø§Ù†ÛŒÛ Ø¨Ù† جاتاÛÛ’ ،جس Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ ÙˆÛ Ø®ÙˆØ¯ برائی کا متلاشی رÛتا ÛÛ’Û” اور ڈھونڈ Ú¾ کر اسے اپنا تا ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û Ø§Ø³ بد نصیبی Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ خیر وسعارت کا Ûر Ø¯Ø±ÙˆØ§Ø²Û ÙˆÛ Ø²Ø¨Ø± دستی اپنے لئے بند کرتا چلا جاتا ÛÛ’ Û” اس بØ+Ø« اور ان آیات Ù…Ø¨Ø§Ø±Ú©Û Ú©ÛŒ صراØ+ت سے Ú¯Ø°Ø´ØªÛ Ù†Ù…Ø¨Ø± پر گذرنے والی آیت کا Ù…ÙÛوم بھی واضØ+ ÛÙˆ گیا Ûوگا Ú©Û Ø³ÙˆØ±Ûƒ الانعام میں جوارشادÙرمایا گیا ÛÛ’ Ú©Û ÛÙ… ایک Ø·Ø¨Ù‚Û Ú©Ø§ دل اسلام Ú©Û’ لئے کھول دیتے Ûیں اور ایک Ø·Ø¨Ù‚Û Ú©Ø§ دل تنگ کردیتے Ûیں تو اس کا مطلب ÛŒÛ Ù†Ûیں Ú©Û â€™â€™Ú†ÙˆÙ†Ú©Û ÛÙ… Ù†Û’ دل کھولا ،اس لئے اس Ù†Û’ اسلام قبول کیا اور ÛÙ… Ù†Û’ دل تنگ کر دیا ،اسلئے ÙˆÛ Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… قبول کرنے سے عاجز رÛا‘‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ سے مراد ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© Ø·Ø¨Ù‚Û Ú©Û’ اعمال ایسے تھے جن سے راضی ÛÙˆ کر ÛÙ… Ù†Û’ اس کا دل اسلام Ú©Û’ لئے کھول دیا اور ایک Ø·Ø¨Ù‚Û Ú©Û’ اعمال ایسے تھے Ú©Û Ø§Ù†Ú©Û’ نتیجے میں ÛÙ… Ù†Û’ ان Ú©Û’ دل قبولیت اسلام Ú©Û’ Ø+والے سے تنگ کر دئیے یعنی Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ طر٠سے ایک طبقے کا Ø³ÛŒÙ†Û Ú©Ú¾ÙˆÙ„Ù†Ø§ اور ایک Ø·Ø¨Ù‚Û Ú©Ø§ دل تنگ کرنا ان طبقات Ú©Û’ ایمان ÙˆÚ©Ùر کا’’ سبب ‘‘نÛیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù† طبقات Ú©Û’ اعمال کا ’’نتیجÛ‘‘ ÛÛ’ !ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’ØŒ
ترجمÛ
کیا آپ Ù†Û’ دیکھا Ù†Ûیں Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒ Ù†Û’ Ú©Ù„Ù…Û Ø·ÛŒØ¨Û Ú©ÛŒ کیسی (اچھی) مثال بیان Ùرمائی ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© Ù¾Ø§Ú©ÛŒØ²Û Ø¯Ø±Ø®Øª Ú©ÛŒ طرØ+ ÛÛ’ØŒ جس Ú©ÛŒ جڑ ( زمین میں ) خوب Ú¯Ú‘Ú¾ÛŒ Ûوئی ÛÙˆ اور شاخیں آسمان Ú©ÛŒ طر٠( بلند اٹھی Ûوئی) ÛÙˆÚºÛ” ÙˆÛ Ûر وقت Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ Ø+Ú©Ù… سے اپنا Ù¾Ú¾Ù„ دیتا ÛÙˆ ۔اور Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° (ایسی) مثالیں اس لئے بیا Ù† Ùرماتے Ûیں ØªØ§Ú©Û Ù„ÙˆÚ¯ اچھی طرØ+ سمجھ لیں) Û” (ابراÛیم: ۲۴تا۲۵)
ترجمÛ
اور بر Û’ Ú©Ù„Ù…Û Ú©ÛŒ مثال خراب درخت Ú©ÛŒ طرØ+ ÛÛ’ جسے زمین Ú©Û’ اوپر ÛÛŒ سے اکھاڑ لیا جائے اور جسے کوئی پختگی وقرار Ø+اصل Ù†Û ÛÙˆ )Û”(ابراÛیم: Û²Û¶)
Ú©Ù„Ù…Û Ø·ÛŒØ¨Û Ø³Û’ مراد Ú©Ù„Ù…Û Ù” اسلام اور Ú©Ù„Ù…Û Ù” Ø®Ø¨ÛŒØ«Û Ø³Û’ مراد کلمÛÙ” Ú©Ùر ÛÛ’Û” اور ان دونوں کلمات ( یعنی اعتقادات ) Ú©ÛŒ دو درختوں Ú©Û’ ساتھ ØªØ´Ø¨ÛŒÛ Ø¯ÛŒ گئی Ûے۔لیکن قرآن کریم میں دونوں (Ù…Ø´Ø¨Û Ø¨Û ) درختوں کا نام معرض٠اجمال میں Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ تے Ûوئے Ù…Ø+ض ان Ú©Û’ اوصا٠کے ØªØ°Ú©Ø±Û Ù¾Ø± اکتÙاء کیا گیا ÛÛ’ Û”Ø¬Ø¨Ú©Û Ø°Ú©Ø±Ù Ø§ÙˆØµØ§Ù Ø³Û’ مقصود دونوں تشبیÛات میں ’’وجÛÙ Ø´Ø¨Û â€˜â€˜Ú©Ø§ واضØ+ اور عیاں کرنا Ûے۔رÛا ÛŒÛ Ø³ÙˆØ§Ù„ Ú©Û’ ان دونوں درختوں سے کون سے درخت مراد Ûیں؟ سواس Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ù…ÛŒÚº امام نسائی ،امام تر مذی ،امام ابن Ø+بان Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ø±ÙˆØ§ÛŒØª جو انÛÙˆÚº Ù†Û’ بروایت Ø+ضرت انس بن مالک ؓمرÙوعاً نقل Ú©ÛŒ ÛÛ’ ،مراد کا تعین کرنے میں Ù†Ûایت واضØ+ ÛÛ’ Û”Ø+ضرت انس Ø“ Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ø+ضورﷺنے Ùرمایا ’’(جس شجر Û Ø·ÛŒØ¨Û Ú©Ø§ ذکر قرآن کریم میں آیا ÛÛ’ اس) Ø´Ø¬Ø±Û Ø·ÛŒØ¨Û Ø³Û’ مراد کھجور کا درخت ÛÛ’ اور ( جس شجرÛÙ” Ø®Ø¨ÛŒØ«Û Ú©Ø§ ذکر آیا ÛÛ’ اس ) شجر Û Ù”Ø®Ø¨ÛŒØ«Û Ø³Û’ مراد Ø+نظل (تھور) کا درخت Ûے‘‘ Û”
Ø+ضرت Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عمرؓ سے مروی ÛÛ’ Û” ÙˆÛ Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ø§ÛŒÚ© دÙØ¹Û Ù…ÛŒÚº Ø+ضور اقدس ï·ºÚ©ÛŒ مجلس مبارک میں Ø+اضر تھا Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ ï·ºÙ†Û’ Ùرمایا Ú©Û’’ درختوں میں سے ایک درخت ÛÛ’ جو مؤمن Ú©ÛŒ مثال ÛÛ’Û” Ø¨ØªÙ„Ø§ÙˆÙ”ÙˆÛ Ú©ÙˆÙ†Ø³Ø§Ø¯Ø±Ø®Øª Ûے‘‘ ØŸ (امام بخاریؒ Ù†Û’ اس پر ان الÙاظ کا اضاÙÛ Ù†Ù‚Ù„ کیا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ درخت Ú©Û’ پتے کسی بھی موسم میں Ù†Ûیں جھڑتے ) Ø+ضرت ابن عمر Ø“ Ùرماتے Ûیں Ú©Û Ù…ÛŒØ±Ø§Ø¬ÛŒ تو چاÛØ§Ú©Û Ø¹Ø±Ø¶ کر دوں Ú©Û ÛŒÛ Ú©Ú¾Ø¬ÙˆØ± کا درخت ÛÛ’ ۔لیکن میں بھی خاموش رÛا ۔پھر Ø+ضور انورﷺنے خود Ùرمایا ØŒÙˆÛ Ú©Ú¾Ø¬ÙˆØ± کا درخت ÛÛ’Û”(مسند اØ+مد )
جس طرØ+ کھجور Ú©Û’ درخت Ú©ÛŒ جڑیں Ú¯Ûری Ûیں ،اسی طرØ+ مؤمن Ú©Û’ قلب میں کلمÛÙ” ایمان بھی Ú¯Ûرا Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø+وادث Ø²Ù…Ø§Ù†Û ÙˆØ§Ø¨ØªÙ„Ø§Ø¦Û’ دنیا اسے اس Ú©Û’ دل سے اکھاڑنÛیں سکتے ۔اور جس طرØ+ کھجور Ú©ÛŒ شاخیں بلند ÛŒ میں آسمان Ú©Ùˆ چھوتی اور اس Ú©ÛŒ طر٠( Ûر دوسرے درخت Ú©Û’ مقابلے میں بالخصوص Ù¾Ú¾Ù„ دار درختوں Ú©Û’ مقابلے میں ) Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ù¹Ú¾ÛŒ Ûوئی Ûوتی Ûیں ،اسی طرØ+ مؤ من Ú©Û’ اعمال بھی آسمان Ú©ÛŒ طر٠اٹھائے جاتے Ûیں ۔بعض اØ+ادیث میں Ûر پیر اور جمعرات Ú©Û’ روز اعمال کا اٹھایا جانا، Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¨Ø¹Ø¶ میں Ø±ÙˆØ²Ø§Ù†Û ØµØ¨Ø+ وشام دوبار اٹھایا جانا مذکور ÛÛ’ ۔اور جس طرØ+ کھجور کا درخت سدابÛا ر ÛÛ’ اور اس Ú©Û’ Ù¾Ú¾Ù„ کا استعمال Ù¾Ú¾Ù„ Ù„Ú¯Ù†Û’ سے Ù„Û’ کر Ù¾Ú©Ù†Û’ تک مختل٠طریقوں سے ÛÙˆ تا رÛتا ÛÛ’ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ Ù¾Ú¾Ù„ Ú©Ùˆ دوسرے پھلوں Ú©Û’ مقابلے میں سال بھر Ú©Û’ لئے Ù†Ûایت آسانی وسادگی سے ذخیر Û Ø¨Ú¾ÛŒ کر لیا جاتا ÛÛ’ØŒ اسی طرØ+ بندÛÙ” مؤمن Ú©Û’ اعمال بھی سدابÛار اور گردش٠لیل ونÛار Ú©ÛŒ قید وبند سے آزاد اور ÛÙ…Û ÙˆÙ‚ØªÛŒ جاری وساری رÛتے Ûیں Û”Ø¬Ø¨Ú©Û Ø+نظل کا درخت جو کلمÛÙ” Ú©Ùر Ú©ÛŒ مثال ÛÛ’ ØŒ Ûراعتبا ر سے غلاظت، ناپائیداری اور عدم٠اÙادیت کا مظÛر ÛÛ’Û” جڑیں اس Ú©ÛŒ زمین Ú©Û’ اوپر Ûوتی Ûیں Ú©Û ÛÙ„Ú©ÛŒ سی Ø+رکت وجنبش یا Ûوا کا ایک تھپیڑ ا اسے جڑسے اکھاڑ دینے Ú©Û’ لئے کا ÙÛŒ Ûوجاتا ÛÛ’ Û”Ù†Û Ø§Ø³ کا Ù¾Ú¾Ù„ کام کا Ù†Û Ù¾Ú¾ÙˆÙ„ØŒ Ù†Û ÛŒÛ Ø³Ø§ÛŒÛ Ú©Ø§ کام دیتا Ûے۔اپنے بھائی سے خوش روئی سے ملنا بھی نیکی Ûے۔ارشاد نبوی ï·ºÛÛ’:
’’بدخلق، بدخو، سخت Ú¯Ùˆ آدمی جنت میں داخل Ù†Û ÛÙˆ گا۔‘‘ (عن Ø+Ø§Ø±Ø«Û Ø±ÙˆØ§Û Ø§Ø¨ÙˆØ¯Ø§ÙˆÙ”Ø¯)
خدمت خلق سے مراد ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ خوشنودی اور اس Ú©ÛŒ رضا Ú©Û’ لیے اس Ú©ÛŒ مخلوق Ú©Û’ Ø+قوق Ú©ÛŒ ادائیگی کرنا، اس میں صر٠انسان ÛÛŒ Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø¬Ø§Ù†ÙˆØ± بھی شامل Ûیں۔ خدمت خلق میں بنیادی بات ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø®Ø¯Ù…Øª Ù…Ø+ض خدمت Ú©Û’ Ø¬Ø°Ø¨Û Ø³Û’ ÛÙˆ کوئی ذاتی غرض Ù†Û ÛÙˆÛ” Ø´Ûرت، دکھلاوا اور نام Ùˆ نمود شامل Ù†Û ÛÙˆ دادو تØ+سین، لوگوں Ú©ÛŒ ÙˆØ§Û ÙˆØ§Û Ù…Ù‚ØµÙˆØ¯ Ù†Û ÛÙˆÛ” اگر کوئی شخص خدمت خلق سے متعلق کام کا ملازم ÛÙˆ اسے اس کام Ú©ÛŒ ØªÙ†Ø®ÙˆØ§Û Ù…Ù„ØªÛŒ ÛÙˆ تب بھی ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Ø§ کام دیانتداری سے کرے اور عام Ø´Ûریوں Ú©Ùˆ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø³Û’ اچھے سلوک سے پیش آئے اورشÛریوں سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ù¾Ûنچانے Ú©ÛŒ Ùکر میں رÛÛ’ تو ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ خدمت خلق Ú©ÛŒ ایک اعلیٰ صورت Ûے۔خدمت خلق بنیادی طور پر تین انداز سے Ú©ÛŒ جا سکتی ÛÛ’ ایک تو مالی خدمت، یعنی اپنا مال دوسرے ضرورت مند انسانوں پر خرچ کرنا اور دوسرا انداز بدنی خدمت کا ÛÛ’ یعنی اپنے جسم سے ایسے کام انجام دینا جس سے مخلوق خدا Ú©Ùˆ ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ù¾Ûنچتا ÛÙˆ جیسے کمزور اور بیمار لوگوں Ú©Û’ ایسے کام کرنا جو ÙˆÛ Ø®ÙˆØ¯ Ù†Ûیں کر سکتے۔ خدمت خلق کا تیسرا انداز اخلاقی اور روØ+انی خدمت یعنی دوسروں Ú©Ùˆ برائی سے بچانا اور نیک راستے پر چلانا جÛالت Ú©ÛŒ تاریکی دور کر Ú©Û’ علم Ú©ÛŒ روشنی سے منور کرناÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ûمیں اس Ú©Û’ بتائے Ûوئے صراط مستقیم پر چلنے Ú©ÛŒ توÙیق عطا Ùرمائے، آمین۔