سود Ú©ÛŒ ممانعت Û”Û”Û”Û”Û” تØ+ریر : مولانا عبدالمالک
Sood ki Mumanat.jpg
’’جس شخص Ù†Û’ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¯ÛŒØ§ یا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù„ÛŒØ§ اÙس Ù†Û’ سودی Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©ÛŒØ§Û”â€˜â€˜Ùرمان٠رسول ï·º
سود ذاتی ضرورت کیلئے ÛÙˆ یا اجتماعی ضرورت کیلئے Ø+رام ÛÛ’ Û” سود سے مراد قرض پر مدت Ú©Û’ عوض میں اصل زر سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù„ÛŒØ§ جاناÛÛ’ Û” دور جاÛلیت میں جوسود رائج تھا اسی Ú©Ùˆ قرآن پاک Ù†Û’ Ø+رام کیا ÛÛ’ Û” Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Ùرمایا ’’وَاَØ+َلَّ اللÛ٠الْبَیْعَ ÙˆÙŽØ+َرَّمَ الرّÙبٰوا‘‘ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ بیع Ú©Ùˆ Ø+لال اور سود Ú©Ùˆ Ø+رام کیا ÛÛ’ ’’ اسی آیت میں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ سود Ú©Ùˆ مطلقاً Ø+رام کیا ÛÛ’ Û” Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ سود Ù…Ùرد Ú©Ùˆ بھی Ø+رام کیا ÛÛ’ ۔’’لَا تَاْکÙÙ„Ùوا الرÙّبٰٓوا اَضْعَاÙًا مّÙضٰعَÙَۃً‘†Ùرماکر سود مرکب Ú©Ùˆ بھی Ø+رام کیا ÛÛ’ اور ÛØ±Ø¬Ú¯Û Ø³ÙˆØ¯ Ú©Ùˆ Ø+رام کیا ÛÛ’ نجی اور کاروبار ÛŒ قرضوں کا Ùرق Ù†Ûیں کیا۔
تاریخ اور Ø+دیث سے ثابت ÛÛ’ Ú©Û Ø²Ù…Ø§Ù†ÛÙ” جاÛلیت میں کاروباری قرضوں پر سود لینے کا بھی عام رواج تھا ابن جریر طبری ’’وَذَرÙوْا مَا بَقÙیَ Ù…ÙÙ†ÙŽ الرّÙبٰٓوا ‘‘ Ú©ÛŒ تÙسیرمیں لکھتے Ûیں Ú©Û ÛŒÛ ÙˆÛ Ø³ÙˆØ¯ تھا جس Ú©Û’ ساتھ زمانÛÙ” جاÛلیت میں لوگ خرید Ùˆ Ùروخت کرتے تھے Û”
روایات سے معلوم Ûوتا ÛÛ’ Ú©Û Ø²Ù…Ø§Ù†ÛÙ” جاÛلیت میں بڑے بڑے تاجر دکانداروں Ú©Ùˆ ادھار پر اپنا مال Ùروخت کرتے اور اس پر سود لگاتے تھے Û” اس سے واضØ+ Ûوگیا Ú©Û Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ù”Ø¬Ø§Ûلیت میں کاروباری اور تجارتی قرضوں پر سود لگانے کا عام رواج تھا، اسی Ú©Ùˆ ربا Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ ۔قرآن مجید میں عموم Ú©Û’ صیغے سے اسکی ممانعت Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’ Û” Ø®ÙˆØ§Û ÙˆÛ Ø³ÙˆØ¯ نجی قرضوں پر ÛÙˆ یاتجارتی قرضوں پر۔ مسلمان Ûونے Ú©Û’ ناطے سے Ûمارا ایمان ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ Ø+Ú©Ù… پر عمل کرنے اور اس Ú©Û’ منع Ú©Ø±Ø¯Û Ú©Ø§ Ù… سے بچنے Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ اگر Ûمیں کوئی مادی نقصان Ûوتا ÛÛ’ تو اسکو Ûمیں خوشی سے Ú¯ÙˆØ§Ø±Û Ú©Ø±Ù†Ø§ چاÛیے۔ مسلمان Ú©Û’ نزدیک Ù†Ùع اور نقصان کا معیار دنیا اور مادی اعتبار سے Ù†ÛیںÛÛ’ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø®Ø±ÙˆÛŒ اور معنوی اعتبار سے ÛÛ’ Û” دنیاوی اور مادی اعتبار سے زکوٰۃ، قربانی اور Ø+ج کیلئے زرکثیر صر٠کرنا بھی مال کا ضیاع اور نقصان ÛÛ’ ۔کیا اس مادی Ù†Ù‚Ø·Û Ù†Ø¸Ø± سے ان تمام مالی عبادات Ú©Ùˆ خیرآباد Ú©Ûا جائے گا؟ جو مسلمان مالی عبادات Ú©Ùˆ Ú†Ú¾ÙˆÚ‘Ù†Û’ Ú©Û’ لئے تیار Ù†Ûیں تو سود کھا کر Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± اسکے رسولﷺ سے اعلان جنگ کیلئے کیسے تیار Ûوسکتے Ûیں۔ ایک سچے مسلمان Ú©Û’ نزدیک سود Ú†Ú¾ÙˆÚ‘Ù†Û’ Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ روپے Ú©ÛŒ مقدار کا Ú©Ù… Ûوجانا Ø®Ø³Ø§Ø±Û Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§ØµÙ„ Ø®Ø³Ø§Ø±Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø³ÙˆØ¯ لینے Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ آخرت برباد Ûوجائے Û”
Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ø¨Ù† Ù‚Ø¯Ø§Ù…Û Ø+نبلی Ø’ لکھتے ÛÛŒÚºÚ©Û Ø¯Ø§Ø± الØ+رب میںسود اس طرØ+ Ø+رام ÛÛ’ جس طرØ+ دار الاسلام میںسود Ø+رام ÛÛ’ Û” اما Ù… اØ+مدؒ، امام مالکؒ، امام اوزاعیؒ، اما Ù… ابو یوسÙØ’ØŒ امام شاÙعیؒ اور امام اسØ+قؒ کا بھی ÛŒÛ Ù…Ø§Ù†Ù†Ø§ ÛÛ’ Û” امام ابو Ø+Ù†ÛŒÙÛØ’ Ú©Û’ مطابق Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù† اور Ø+ربی Ú©Û’ درمیان دار الØ+رب میںربا جاری Ù†Ûیں Ûوگا Û” ان سے ایک روایت ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬ÙˆØ´Ø®Øµ دار الØ+رب میں مسلمان ÛÙˆ گئے تو ان Ú©Û’ درمیان ربا Ù†Ûیں Ûوگا اور ان Ú©Û’ اموال مباØ+ Ûیں۔ امام ابوØ+Ù†ÛŒÙÛØ’ Ú©Û’ نزدیک اسکی ÙˆØ¬Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù†ÙˆÚº Ú©Ùˆ دار الØ+رب میں اØ+کام Ø´Ø±Ø¹ÛŒÛ Ù‚Ø§Ø¦Ù… کرنے Ú©ÛŒ ولایت Ø+اصل Ù†Ûیں ÛÛ’ Û” اس Ú©Ø§ÛŒÛ Ù…Ø·Ù„Ø¨ Ù†Ûیں ÛÛ’ Ú©Û Ø¯Ø§Ø± الØ+رب میں مسلمانوں کا سود کھانا جائز ÛÛ’ Û”Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ø¨Ù† Ù‚Ø¯Ø§Ù…Û Ø+نبلیؒ لکھتے Ûیں Ûماری دلیل ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Ùرمایا ÛÛ’ :‘‘Ø+رَّمَ الرّÙبٰوا’’ا٠„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ سود Ú©Ùˆ Ø+رام قرار دیا ÛÛ’ اور Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Ùرمایا : اَلَّذÙیْنَ یَاْکÙÙ„Ùوْنَ الرّÙبٰوا لَایَقÙوْمÙوْ٠َ اÙلَّا کَـمَا یَقÙوْم٠الَّذÙیْ یَتَخَبَّطÙÛ٠الشَّیْطٰن٠مÙÙ†ÙŽ الْمَسّ٠، ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™Ø¬Ùˆ لوگ سود کھاتے ÛÛŒÚºÙˆÛ Ù‚ÛŒØ§Ù…Øª Ú©Û’ دن Ù†Û Ú©Ú¾Ú‘Û’ ÛÙˆÚº Ú¯Û’ مگرجیسے کھڑا ÛوتاÛÛ’ ÙˆÛ Ø´Ø®Øµ جسے شیطان Ù†Û’ مخبوط الØ+واس کر دیا ۔‘‘نیز Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Ùرمایا: ’’یٰٓاَیّÙÚ¾ÙŽØ § الَّذÙیْنَ اٰمَنÙوا اتَّقÙوا اللÛÙŽ وَذَرÙوْا مَا بَقÙیَ Ù…ÙÙ†ÙŽ الرّÙبٰٓوا اÙنْ Ú©ÙنْتÙمْ مّÙؤْمÙÙ†Ùیْن ÙŽ:ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™Ø§Û’ ایمان والو! Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° سے ڈرو اور باقی Ù…Ø§Ù†Ø¯Û Ø³ÙˆØ¯ Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دواگر تم مومن Ûو۔‘‘
نبی کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ù†Û’ Ùرمایا ’’جس شخص Ù†Û’ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¯ÛŒØ§ یا Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù„ÛŒØ§ اس Ù†Û’ سودی Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©ÛŒØ§Û”â€˜â€˜ باقی اØ+ادیث میں بھی اسی طرØ+ تÙاضل Ú©ÛŒ ممانعت ÛÛ’ ۔اس لئے Ú©Û Ø¬Ùˆ مسلمانوں کیلئے دار الاسلام میں Ø+رام ÛÛ’ ÙˆÛ Ø¯Ø§Ø±Ø§Ù„Ø+رب میں بھی Ø+رام ÛÛ’ Û” امام ابوØ+Ù†ÛŒÙÛØ’ Ù†Û’ اس Ø+دیث کا ذکر کیا ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø³ چیز کوقرآن مجید Ù†Û’ علی العموم Ùˆ علیٰ الاطلاق Ø+رام کردیا ÛÛ’ ÙˆÛ Ø³Ù†Øª مشÛÙˆØ±Û Ø³Û’ بھی علی الاطلاق Ø+رام ÛÛ’ Û” اس Ú©Û’ Ø+رام Ûونے پر اجماع Ûوچکا ÛÛ’ اس Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ ÛŒÛ Ú©Û ÙˆÛ Ø+دیث مرسل ÛÛ’ Û”
مولانا مودودیؒ بیان کرتے Ûیں:’’یآٰاَی٠‘Ùھَا الَّذÙیْنَ اٰمَنÙوا اتَّقÙوا اللÛÙŽ وَذَرÙوْا مَا بَقÙیَ Ù…ÙÙ†ÙŽ الرّÙبٰٓوا اÙنْ Ú©ÙنْتÙمْ مّÙؤْمÙÙ†Ùیْن َ‘‘ ÛŒÛ Ø§Ù“ÛŒØª ÙتØ+ Ù…Ú©Û Ú©Û’ بعد نازل Ûوئی اور مضمون Ú©ÛŒ مناسبت سے اس Ø³Ù„Ø³Ù„Û Ú©Ù„Ø§Ù… میں داخل کردی گئی اس سے Ù¾ÛÙ„Û’ Ø§Ú¯Ø±Ú†Û Ø³ÙˆØ¯ Ú©Ùˆ Ù†Ø§Ù¾Ø³Ù†Ø¯ÛŒØ¯Û Ø³Ù…Ø¬Ú¾Ø§Ø¬Ø§ØªØ§ تھا مگر قانونا ًاسے بند Ù†Ûیں کیا گیا تھا ۔اس آیت Ú©Û’ نزول Ú©Û’ بعد اسلامی Ø+کومت Ú©Û’ دائرے میںسود کا کاروبار ایک Ùوجداری جرم بن گیا۔ عرب Ú©Û’ جو قبیلے سودکھاتے تھے ان کونبی کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ù†Û’ اپنے عمال Ú©Û’ ذریعے سے Ø§Ù“Ú¯Ø§Û Ùرمادیا Ú©Û Ø§Ú¯Ø± اب ÙˆÛ Ø§Ø³ لین دین سے باز Ù†Û Ø§Ù“Ø¦Û’ تو ان Ú©Û’ خلا٠جنگ Ú©ÛŒ جائے Û” نجران Ú©Û’ عیسائیوں Ú©Ùˆ جب اسلامی Ø+کومت Ú©Û’ تØ+ت اندرونی خود مختاری دی گئی تو معاÛدے میں ÛŒÛ ØªØµØ±ÛŒØ+ کردی گئی Ú©Û Ø§Ú¯Ø± تم سودی کاروبار کروگے تو معاÛØ¯Û Ø®ØªÙ… ÛÙˆ جائے گا اور Ûمارے اور تمÛارے درمیان Ø+الت جنگ قائم Ûوجاے گی۔
سودی نظام Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اور اس Ú©Û’ رسول اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ú©Û’ خلا٠اعلان٠جنگ Ú©ÛŒ Ø+یثیت رکھتا ÛÛ’ Ù„Ûٰذا اسے ختم Ûونا چاÛیے تا Ú©Û ÛÙ… Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ رØ+متوں Ú©Û’ مستØ+Ù‚ Ûوجائیں اور Ûمارے تمام مصائب Ùˆ مشکلات جو Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ مدد اورنصرت سے Ù…Ø+رومی Ú©Û’ سبب سے Ûیں ÙˆÛ Ø³Ø¨ ختم ÛÙˆ جائیں Û” اندرونی اور بیرونی مشکلات ختم Ûوجائیں ÛÙ… اپنے ملک میںاپنے لیے کمائی کریںاور رزق Ø+لال کھائیں اور سود خوروں Ú©Û’ Ú†Ù†Ú¯Ù„ سے نجات پائیں۔