قدیم لوک ساز۔۔۔۔۔۔۔۔۔ ایم آر ملک
l1.jpg
l2.jpg
l3.jpg
l4.jpg
وقت Ú©Û’ ساتھ ساتھ Ø·Ø¨Ù„Û , Ù†Ù‚Ø§Ø±Û , ڈھول , ڈھولک , د٠, ÚˆÙ…Ø±Û , ÚˆÚ¯ÚˆÚ¯ÛŒ کا دور شروع Ûوا
خنجری نامی ساز پیتل سے بنتا ÛÛ’ ÛŒÛ Ø§Ú©Ø«Ø± جوگی اور Ùقیر بجاتے Ûیں
جنوبی پنجاب میں بھی ملتا ÛÛ’ جسے جھمر میں گائی جانے والی بولیوں میں استعمال کیا جاتا ÛÛ’
آم Ú©ÛŒ لکری سے بنائے جانے والے ساز تنتنا Ú©ÛŒ لمبائی 8 انچ سے لیکر 9 انچ تک Ûوتی ÛÛ’
جب ÛÙ… سنگیت Ú©Û’ تاریخی اوراق پلٹتے Ûیں تو Ûمیں تال اور ساز کا جنم ملتا ÛÛ’ ÛŒÛ Ø+قیقت اپنی Ø¬Ú¯Û Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯ ÛÛ’ Ú©Û â€™â€™Ø³Ùر ‘‘Ûر Ø¬Ú¯Û Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯ ÛÛ’ یقینا Ú©Ø±Û Ø§Ø±Ø¶ پر انسان Ù†Û’ تالی بجائی ÛÙˆÚ¯ÛŒ اور تال Ú©ÛŒ تکمیل کیلئے ساز Ú©ÛŒ ضرورت کا خیال اس Ú©Û’ دل میں جاگا Ûوگا ۔وقت Ú©Û’ ساتھ ساتھ کلچر Ù†Û’ سیڑھیاں Ø·Û’ کیں تو Ø·Ø¨Ù„Û ØŒÙ†Ù‚Ø§Ø±Û ØŒÚˆÚ¾ÙˆÙ„ ،ڈھولک ،د٠،ڈمرو ،ڈگڈگی کا دور شروع Ûوا جب ÛÙ… گلوبل Ú©ÛŒ دنیا میں داخل Ûوئے تو کئی لوک ساز تو ماضی کا Ø+ÙˆØ§Ù„Û Ø¨Ù† گئے اور کئی لوک سازوں کا سÙر متروک Ûونے والا ÛÛ’ تاÛÙ… کئی ایک کا ØªØ°Ú©Ø±Û Ø¶Ø±ÙˆØ±ÛŒ ÛÛ’ Û”
ڈھول
وسیب میں دیÛÛŒ علاقوں میں Ú†Ù…Ú‘Û’ Ú©Û’ Ù…Ú‘Ú¾Û’ Ûوئے جتنے بھی سازوں کا ØªØ°Ú©Ø±Û Ù…Ù„ØªØ§ ÛÛ’ ان میں ڈھول بنیادی Ø+یثیت رکھتا ÛÛ’ ۔ڈھول ،ڈھولکی کا ایک روپ ÛÛ’ جس طرØ+ ’’ستار ‘‘ Ú©ÛŒ بڑی Ø´Ú©Ù„ سربÛار اور وائلن کا بڑا روپ (Base)ÛÛ’ اس طرØ+ ڈھول بھی ڈھولکی کا ÛÛŒ ایک بڑا روپ ÛÛ’ ،ڈھولکی Ú©Ùˆ عورتوں کا ساز مانا جاتا ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û ÚˆÚ¾ÙˆÙ„ مردوں کا ساز Ûے۔ڈھول کا استعمال Ûمارے وسیب میں سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…Ù„ØªØ§ ÛÛ’ ۔لوک ناچ ،منگنی ،شادی Ú©ÛŒ رسوم میں جھمر ،بھنگڑے اور گدے میں ڈھول کا استعمال Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ûوتا ÛÛ’ØŒ بھنگڑا تو ڈھول Ú©Û’ بغیر ڈالا Ù†Ûیں جاسکتا ماضی قریب میں ڈھول میلوں ٹھیلوں ،کشتی اور کبڈی Ú©Û’ اکھاڑوں میں بکثرت ملتا ÛÛ’ مگر آÛØ³ØªÛ Ø§Ù“ÛØ³ØªÛ ÛŒÛ Ù…Ø§Ø¶ÛŒ Ú©ÛŒ دھندلکوں میں Ú¯Ù… ÛورÛا ÛÛ’ Û”Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ú©Ùˆ درمیان سے کھوکھلا کرکے بنایا جاتا ÛÛ’ اس Ú©Û’ دونوں اطرا٠کے Ù…Ù†Û Ú©Ú¾Ù„Û’ Ûوتے Ûیں جن Ú©ÛŒ چوڑائی 35سنٹی میٹر تک Ûوتی ÛÛ’ دونوں Ù…Ù†Û Ø¨Ú©Ø±ÛŒ Ú©ÛŒ کھال سے ’’مڑھ ‘‘دیئے جاتے Ûیں جن Ú©Ùˆ رسیوں Ú©ÛŒ مدد سے کسا جاتا ÛÛ’ ان رسیوں Ú©Ùˆ دیÛÛŒ علاقوں میں ’’کنجکے ‘‘کÛا جاتا ÛÛ’ دیÛÛŒ علاقوں میں جب کوئی بزرگ کسی بیٹے پر ناراض Ûوتا تو اسے خبردار کیا کرتا تھا Ú©Û â€™â€™Ù…ÛŒÚº تمÛارے کنجکے کستا ÛÙˆÚº ‘‘ اسے بانس اور Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ú©ÛŒ چھڑیوں سے بجایا جاتا ÛÛ’ بائیں طر٠والی Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ûاکی Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ میں Ûوتی ÛÛ’ جسے ’’ڈگا ‘‘کÛا جاتا ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¯Ø§Ø¦ÛŒÚº طر٠والی بانس Ú©ÛŒ باریک Ú†Ú¾Ú‘ÛŒ Ûوتی ÛÛ’ Û”
ÚˆÚ¾Úˆ
پنجاب Ú©Û’ لوک گیتوں میں جو مقام سارنگی Ú©Ùˆ ÙˆÛÛŒ مقام ÚˆÚ¾Úˆ Ú©Ùˆ دیا جاتا ÛÛ’ لوک گیتوں میں ÛŒÛ Ø¯ÙˆÙ†ÙˆÚº ساز اکٹھے بجائے جاتے Ûیں ماضی قریب میں اس کا استعمال پنجاب Ú©Û’ لوک گیتوں میں بکثرت Ûوا جب بزرگ Ûیر رانجھا ،سوÛÙ†ÛŒ Ù…Ûینوال ،سسی پنوں اور دلا بھٹی جیسے لوک قصے اشعار Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ میں کسی لوک گلوکار سے سنتے تو اس کا استعمال ملتا ÛÛ’Û”ÛŒÛ Ø§Ù“Ù… ،شیشم ،توت ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©ÛŒ Ù„Ú©Ú‘ÛŒ سے بنائی جاتی ÛÛ’ اس Ú©ÛŒ لمبائی عموماً آٹھ سے دس انچ تک Ûوتی ÛÛ’Û” ڈمرو Ú©Û’ سائز Ú©ÛŒ طرØ+ اس کا Ø¯Ø±Ù…ÛŒØ§Ù†Û Ø+ØµÛ Ù¾Ú†Ú©Ø§ Ûوتا ÛÛ’ اس Ú©Û’ دونوں Ù…Ù†Û Ú¯ÙˆÙ„ Ûوتے Ûیں جن پر Ú†Ù…Ú‘Û’ Ú©ÛŒ باریک کھال چڑھائی جاتی ÛÛ’ اور دونوں طر٠سے سوت Ú©ÛŒ رسی سے سات یا آٹھ Ø¬Ú¯Û Ø³Û’ ’’مڑھا ‘‘جاتا ÛÛ’ تھوڑی سے رسی Ùالتو رکھی جاتی ÛÛ’ جسے بجاتے وقت درمیانے Ø+صے پر لپیٹ کر Ûاتھ سے کھینچا یا ڈھیلا کیا جاتا ÛÛ’ دوسرے Ûاتھ Ú©ÛŒ انگلیوں سے اسے بجایا جاتا ÛÛ’ اس طرØ+ اس سے خاص قسم Ú©ÛŒ آواز پیدا Ûوتی ÛÛ’ جسے ’’گمک ‘‘ Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ Û”
نقارÛ
راجوں ،مÛاراجوں Ú©Û’ دور میں نقارے Ú©Ùˆ کسی ریاست Ú©Û’ راجے یا Ù…Ûاراجے Ú©ÛŒ سواری Ú©Û’ آگے بجایا جاتا تھا ØªØ§Ú©Û Ø¹ÙˆØ§Ù… Ú©Ùˆ خبر ÛÙˆ Ú©Û Ø±Ø§Ø¬Û Ú©ÛŒ سواری آرÛÛŒ ÛÛ’ ماضی میں Ù†Ù‚Ø§Ø±Û Ø¬Ù†Ú¯ÙˆÚº Ú©Û’ دوران بجایا جاتا تھا نقارے پر چوٹ لگانے کا مطلب ÛŒÛ Ûوتا تھا Ú©Û Ù„Ú‘Ø§Ø¦ÛŒ Ûونے والی ÛÛ’ سکھ اسے Ú¯ÙˆØ±Ø¯ÙˆØ§Ø±Û Ù…ÛŒÚº بجاتے Ûیں کسی دھات یا Ù„Ú©Ú‘ÛŒ سے بنایا جاتا تھا اس پر بھینس Ú©ÛŒ کھال ’’مڑھی ‘‘جاتی ÛÛ’ Ú†Ù…Ú‘Û’ Ú©ÛŒ رسی سے ÛÛŒ اسے کسا جاتا تھا۔
خنجری
ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© ایسا ساز ÛÛ’ جو اکثر جوگی اور Ùقیر بجاتے Ûیں Û”ÛŒÛ Ú¯ÙˆÙ„ سائز Ú©ÛŒ Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ú©ÛŒ طرØ+ پیتل Ú©ÛŒ چادر سے بنتی ÛÛ’ اس Ú©Û’ Ù…Ù†Û Ú©ÛŒ چوڑائی 18سے 24سنٹی میٹر Ú©Û’ درمیان Ûوتی ÛÛ’ اس Ú©Û’ گھیرے پر Ú†Ù…Ú‘Û’ Ú©ÛŒ باریک Ú©Ú¾Ù„ Ù…Ú‘Ú¾ÛŒ Ûوتی ÛÛ’ Û”
تومبی
ÛŒÛ Ø¨Ûت پرانا ساز ÛÛ’ جو درباروں پر بیٹھے ملنگ اور سادھو سنت بجایا کرتے تھے جو اسے اپنے سروں Ú©Û’ ساتھ ملا کر سارے پا دھانی سا سرگم کا ریاض کرتے آÛØ³ØªÛ Ø§Ù“ÛØ³ØªÛ Ø§Ø³ ساز Ù†Û’ ترقی Ú©ÛŒ اور ÛŒÛ Ù„ÙˆÚ© گیتوں میں استعمال Ûونے لگا اس Ú©Û’ سائز اور تاروں Ú©Ùˆ بڑا کرکے ’’تانپورے ‘‘ Ú©ÛŒ Ø´Ú©Ù„ دی گئی Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¯ÙˆØ³Ø±ÛŒ طر٠چھوٹے سائز میں ÛŒÛ â€™â€™ØªÙˆÙ…Ø¨ÛŒ ‘‘ Ú©Ûلائی ،لوک گیتوں ،جگنی ،بھنگڑا ،مرزا میں بجائی جاتی ÛÛ’ کدو یا Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ú©Ùˆ کھوکھلا کرکے اس Ú©Ùˆ بنایا جاتا ÛÛ’ جس میں ایک سے لیکر ڈیڑھ ÙÙ¹ تک ڈنڈا گول کرکے اور تراش کر لگا دیا جاتا ÛÛ’ اس Ú©Û’ ÚˆÙ†ÚˆÛ’ Ú©ÛŒ لمبائی 54سنٹی میٹر اور خول Ú©ÛŒ چوڑائی 9سنٹی میٹر Ûوتی ÛÛ’ اس خول Ú©Û’ Ù…Ù†Û Ù¾Ø± ایک باریک کھال چڑھائی جاتی ÛÛ’ اور ÚˆÙ†ÚˆÛ’ Ú©Û’ اوپر ایک Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ú©ÛŒ کھونٹی لگائی جاتی ÛÛ’ جس میں تار پروکر ÚˆÙ†ÚˆÛ’ Ú©ÛŒ Ù†Ú†Ù„ÛŒ طر٠مروڑی دیکر باندھ دی جاتی ÛÛ’Û” Ú†Ù…Ú‘Û’ Ú©ÛŒ کھال پر Ù„Ú©Ú‘ÛŒ کا ایک ٹکڑا رکھا جاتا ÛÛ’ جس پر تار Ú©Ùˆ سÛارا ملتا ÛÛ’Û” کھونٹی Ú©Û’ ساتھ تار Ú©Ùˆ کس کر اپنی منشا Ú©Û’ مطابق ملا لیا جاتا ÛÛ’Û” اسے بجانے کیلئے بائیں Ûاتھ Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ انگلی میں ستار Ú©ÛŒ مضراب Ù¾ÛÙ† کر بجایا جاتا تھا Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ù„ÙˆÚ© گیتوں میں جو اÛمیت اس ساز Ú©Ùˆ رÛÛŒ کسی اور Ú©Ùˆ Ù†Ûیں ملی Û”
سارنگی
برصغیر Ú©Û’ سازوں میں سارنگی ایک ایسا ساز ÛÛ’ جوکلاسیکی موسیقی کیلئے اÛÙ… ترین ÛÛ’ اس Ú©Û’ نام سے واضØ+ ÛÛ’ Ú©Û Ø³Ø§Ø±Ù†Ú¯ÛŒ ’’سورنگ والے ساز ‘‘کو Ú©Ûا جاتا ÛÛ’Û” سارنگی Ú©Û’ ساتھ Ø·Ø¨Ù„Û Ø¶Ø±ÙˆØ±ÛŒ Ûوتا ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û Ù„ÙˆÚ© سنگیت میں سارنگی Ú©ÛŒ سنگت ’’ڈھڈ ‘‘کرتی ÛÛ’ Ûمارے لوک گیتوں میں سارنگی کا بÛت اÛÙ… مقام ÛÛ’ بزرگوں سے معلومات لیں تو ÙˆÛ Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ø³Ø§Ø±Ù†Ú¯ÛŒ Ú©Û’ ساتھ کلیاں گائی جاتی تھیں جس طرØ+ Ûیر Ú©ÛŒ Ú©Ù„ÛŒ ،سسی Ú©ÛŒ Ú©Ù„ÛŒ ،مرزے Ú©ÛŒ Ú©Ù„ÛŒ ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©Ø¨Ú¾ÛŒ کبھی بولیوں میں بھی اس کا استعمال کیا جاتا تھا۔ عام طور پر اس Ú©ÛŒ لمبائی 58اور چوڑائی 13سنٹی میٹر Ûوتی ÛÛ’ اس میں ’’تومبے ‘‘کی Ø¬Ú¯Û Ù„Ú©Ú‘ÛŒ کا بنا Ûوا پیٹ Ûوتا ÛÛ’ جو نیچے Ú©ÛŒ طر٠چپکا Ûوا اور اوپر Ú©ÛŒ طر٠ڈمرو Ú©Û’ سائز کا Ûوتا ÛÛ’ ÛŒÛ Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ú©Ùˆ کھود Ú©Û’ بنایا جاتا ÛÛ’ اور اس Ú©Û’ اوپر چمڑا Ù…Ú‘Ú¾ دیا جاتا ÛÛ’ اس Ú†Ù…Ú‘Û’ Ú©Û’ اوپر درمیان میں اونٹ Ú©ÛŒ ÛÚˆÛŒ Ú©ÛŒ Ú¯Ú¾ÙˆÚ‘ÛŒ Ú©Û’ اوپر Ú†Ù…Ú‘Û’ Ú©ÛŒ چار تاریں Ûوتی Ûیں اس Ú©Ùˆ کمان Ú©ÛŒ مدد سے بجایا جاتا ÛÛ’Û”
تنتنا
ÛŒÛ Ø³Ø§Ø² جنوبی پنجاب میں بھی ملتا ÛÛ’ جسے جھمر میں گائی جانے والی بولیوں میں استعمال کیا جاتا ÛÛ’ØŒ آم Ú©ÛŒ Ù„Ú©Ú‘ÛŒ سے بنائے جانے والے اس ساز Ú©ÛŒ لمبائی 8انچ سے لیکر 9انچ تک Ûوتی ÛÛ’ØŒ ÚˆÚ¾Úˆ Ú©ÛŒ طرØ+ اس کا پیٹ درمیان سے پچکا Ûوتا ÛÛ’ اور Ù…Ù†Û Ú©Ú¾Ù„Ø§ Ûوتا ÛÛ’ اس Ú©Û’ Ù…Ù†Û Ú©Ø§ سائز 6انچ Ûوتا ÛÛ’ اس Ú©Û’ Ù…Ù†Û Ù¾Ø± Ú†Ù…Ú‘Û’ Ú©ÛŒ کھال Ù…Ú‘Ú¾ÛŒ Ûوتی ÛÛ’ اس Ù…Ú‘Ú¾ÛŒ Ûوئی کھال Ú©Û’ درمیان آدھا میٹر Ú†Ù…Ú‘Û’ Ú©ÛŒ تار پروکر دوسرے Ù…Ù†Û Ø³Û’ نکال دی جاتی ÛÛ’Û” اس تند Ú©Û’ Ú†Ù…Ú‘Û’ والے سر Ú©Ùˆ گانٹھ دی جاتی ÛÛ’ اور دوسرے سرے Ú©Ùˆ Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ú©Û’ Ú¯Ù¹Û’ میں گانٹھ دیکر پرودیا جاتا ÛÛ’ اس Ú©Û’ بجانے کا Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ØªÙˆÙ†Ø¨Û’ Ú©Ùˆ دائیں طر٠تند سیدھی کر Ù„ÛŒ جائے دائیں Ûاتھ Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ انگلی Ú©Û’ ساتھ اس Ú©ÛŒ تند پر چوٹ لگاتے Ûوئے Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ú©Û’ Ú¯Ù¹Û’ Ú©Ùˆ بائیں Ûاتھ Ú©Û’ ساتھ کھینچا یا ڈھیلا کیا جاتا ÛÛ’ اس طرھ اس سے ’’گمک ‘‘ Ú©ÛŒ آواز پیدا Ûوتی ÛÛ’ Û”
چمٹا
پنجاب میں ÛŒÛ Ø®Ø§Øµ طور پر ناچ بھنگڑے میں استعمال Ûوتا تھا کسی پنڈ یا دیÛات میں جب دیÛÛŒ لوک کسی خوشی شادی Ø¨ÛŒØ§Û ØŒÛŒØ§ بچوں Ú©ÛŒ پیدائش Ú©Û’ موقع پر ڈھول اور شرنائی ،باجے بردار بلاتے تو ان Ú©Û’ ساتھ چمٹے والا ضرور Ûوتا تھا ÛŒÛ Ø³Ø§Ø² لوک گیتوں میں ڈھولکی Ú©Û’ ساتھ بجایا جاتا تھا پنجاب میں مرØ+وم عالم لوÛار Ù†Û’ اس ساز Ú©Ùˆ نئی جÛت دی ÙˆÛ Ø¬Ø¨ چمٹا بجاتے تو گائیکی کا ان کا انداز ایسا تھا Ú©Û Ø³Ù†Ù†Û’ والے بے سدھ Ûوجاتے ایک ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ø§Ù† سے منسوب ÛÛ’ Ú©Û Ù„Ø§Ù„Û Ù…ÙˆØ³ÛŒÙ° Ú©Û’ اسٹیشن پر ایک بار جب ÙˆÛ Ø§Ùترے تو ÙˆÛاں بیٹھی ایک بوڑھی مائی رو رÛÛŒ تھی عالم لوÛار Ù†Û’ جب اس سے رونے کا سبب پوچھا تو اس Ù†Û’ بتایا Ú©Û Ù…ÛŒØ±ÛŒ جیب Ú©Ù¹ گئی ÛÛ’ اب میرے پاس کرائے Ú©Û’ پیسے بھی Ù†Ûیں عالم لوÛار Ù†Û’ ÙˆÛیں سٹیشن پر Ú©Ú¾Ú‘Û’ چمٹا بجانا شروع کردیا اور گانا گایا پاس Ú©Ú¾Ú‘Û’ لوگوں Ù†Û’ عالم لوÛار پر پیسوں Ú©ÛŒ بارش کردی عالم لوÛار Ù†Û’ سارے پیسے اس بوڑھی مائی Ú©Ùˆ دے دئے اس طرØ+ ÙˆÛ Ø¨ÙˆÚ‘Ú¾ÛŒ عورت عالم لوÛار Ú©Ùˆ دعائیں دیتی Ûوئی رخصت Ûوگئی ۔لوÛار گروپ Ù†Û’ آج بھی چمٹے Ú©Ùˆ بطور ساز Ø²Ù†Ø¯Û Ø±Ú©Ú¾Ø§ Ûوا ÛÛ’Û”
عالم لوÛار Ú©Û’ بعد ان Ú©Û’ بیٹے اور جانشین عار٠لوÛار Ù†Û’ چمٹے Ú©Ùˆ ایک نئے انداز میں متعار٠کرایا ÛÛ’ اور چمٹا بجانے میں ان Ú©Ùˆ کمال Ø+اصل ÛÛ’ ÙˆÛ Ú†Ù…Ù¹Û’ اور Ú©Ú‘Û’ Ú©Ùˆ ایک ÛÛŒ Ûاتھ سے بجا کر سامع Ú©Ùˆ مبÛوت کردیتے Ûیں۔ لوک گلوکار سائیں مشتاق Ú©Ùˆ بھی چمٹا بجانے پر عبور Ø+اصل تھا ÛŒÛ Ú†Ø§Ø± ÙÙ¹ تک لمبا لوÛÛ’ کا بنا Ûوتا ÛÛ’ اس Ú©Û’ مٹھی Ú©Û’ موڑ پر ایک گول سائز کا کڑا بھی Ûوتا ÛÛ’ بائیں Ûاتھ سے اس Ú©Ùˆ چمٹے پر مارا جاتا ÛÛ’ اور اور دائیں Ûاتھ سے دونوں پرتوں Ú©Ùˆ آپس میں ٹکراتے Ûوئے اس Ú©Ùˆ بجایا جاتا ÛÛ’ لوک گلوکار عطاء Ø§Ù„Ù„Û Ø®Ø§Ù† عیسیٰ خیلوی Ù†Û’ بھی گایا Ú©Û â€™â€™Ú†Ù…Ù¹Ø§ تاں وجدا جدوں وس جائے دل ÙˆÚ† پیار ‘‘۔
گھڑا
Ûمارے لوک سنگیت میں Ú¯Ú¾Ú‘Û’ Ú©Ùˆ ایک اÛÙ… Ø¯Ø±Ø¬Û Ø+اصل ÛÛ’ شادی Ú©Û’ موقع پر سکھیاں گھڑا بجا کر اور بولیاں ڈال خوشی کا اظÛار کرتی تھیں دیÛÛŒ علاقوں میں آج بھی گھڑا شادی Ø¨ÛŒØ§Û Ú©Û’ موقع پر بجایا جاتا ÛÛ’ پرانے دور میں مرغانی کا شکار کرنے کیلئے شکاری اس Ú©Û’ Ù…Ù†Û Ù¾Ø± ربڑ باندھ کر خاص طریقے سے بجایا کرتے تھے جس سے شکار قریب آجاتا تھا اس Ú©Ùˆ دونوں Ûاتھوں سے بجایا جاتا ÛÛ’ ایک Ûاتھ Ú©Ùˆ Ú¯Ú¾Ú‘Û’ Ú©Û’ Ù…Ù†Û Ù¾Ø± اور دوسرے Ûاتھ Ú©Ùˆ Ú¯Ú¾Ú‘Û’ Ú©Û’ پیٹ پر مارا جاتا ÛÛ’ اکثر اوقات بجانے والے ایک Ûاتھ میں Ú†Ú¾Ù„Û’ ڈال کر اس Ú©Ùˆ بجاتے تھے جس سے Ú¯Ú¾Ú‘Û’ Ú©ÛŒ آواز کانوں Ú©Ùˆ بÛت بھلی Ù…Ø+سوس Ûوتی تھی جنوبی پنجاب Ú©Û’ لوک Ùنکار سائیں انور Ù†Û’ Ú¯Ú¾Ú‘Û’ پر بÛت خوب گایا گھڑا بجانے کا شوق رکھنے والے اکثر اپنے Ú¯Ú¾Ú‘Û’ Ú©Ùˆ باÛر سے کئی رنگوں میں رنگ لیتے ØªØ§Ú©Û Ø¯ÛŒÚ©Ú¾Ù†Û’ والے Ú©Ùˆ بÛت خوبصورت Ù…Ø+سوس ÛÙˆ Û”
گھنگرو
ÛŒÛ Ù…Ø±Ø¯ اور عورتوں کا یکساں ساز ÛÛ’ مرد اسے پیروں میں ڈال کر میلوں ٹھیلوں پر ناچتے Ûیں Ø¬Ø¨Ú©Û Ø¹ÙˆØ±ØªÛŒÚº خوشی Ú©Û’ موقع پر اسے پیروں میں ڈال کر گدا ڈالتی Ûیں۔ کانسی Ú©Û’ دھات Ú©Û’ بنے Ûوئے گھنگرو Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù¾Ø³Ù†Ø¯ کئے جاتے تھے اور Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ آواز بھی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ûوتی تھی تاÛÙ… Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªØ± پیتل Ú©Û’ بنے Ûوئے گھنگرو استعمال میں دیکھے گئے گھنگرئوں Ú©ÛŒ بناوٹ دو طرØ+ Ú©ÛŒ Ûوتی ÛÛ’ ایک چار Ù…Ù†Û ÙˆØ§Ù„Û’ اور دوسرے ایک Ù…Ù†Û ÙˆØ§Ù„Û’ Ûر ایک گھنگرو Ú©Û’ اندر کالی مرچ جتنی لوÛÛ’ Ú©ÛŒ گولی Ûوتی ÛÛ’ جس سے ÙˆÛ Ú†Ú¾Ù†Ú©ØªØ§ ÛÛ’ گھنگرو Ú©Û’ رسیا Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ú¯Ú¾Ù†Ú¯Ø±Ùˆ گھس کر جتنا پرانا Ûوجائے اتنی ÛÛŒ اس Ú©ÛŒ آواز بھلی Ù…Ø+سوس Ûوتی ÛÛ’ Û”
بانسری
Ûمارے پنجاب لوک کلچر میں بانسری Ú©Ùˆ بÛت اÛمیت Ø+اصل ÛÛ’ Û” ÛŒÛ ÚˆÛŒÚ‘Ú¾ ÙÙ¹ Ù„Ú©Ú‘ÛŒ Ú©ÛŒ بنی Ûوتی ÛÛ’ جس میں سوراخ Ûوتے Ûیں اور ان سوراخوں میں پھونک مار کر ÛÛŒ ساز Ú©ÛŒ تشکیل Ûوتی ÛÛ’ بÛت سے لوک گلوکاروں Ú©Û’ ساتھ آج بھی کوئی Ù†Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ ماÛر بانسری ساز Ûوتا ÛÛ’ جنوبی پنجاب میں ناصر علی ملک Ù†Û’ بانسری میں کمال Ø+اصل کر رکھا ÛÛ’ Ø¬Ø¨Ú©Û Ú¯ÙˆÚ¯ÛŒ Ú©Ú¾ÙˆÛ Ú©Ø§ نور Ù…Ø+مد Ú¯ÙˆÚ¯ÛŒ بھی بانسری بجانے میں کمال رکھتا ÛÛ’Û”