Ú©Ú‘ÙˆÛŒ گولی Û”Û”Û”Û”Û” ایم ابراÛیم خان
معاشرے تبدیلی Ú©Û’ عمل سے گزر رÛÛ’ Ûیں۔ اور تبدیلی کیا‘ ÛŒÛ Ø¯ÙˆØ± تو تبدیلیوں کا ÛÛ’Û” دیکھتے ÛÛŒ دیکھتے پورا منظر تبدیل ÛÙˆ جاتا ÛÛ’ ع
یوں ÛÛŒ دنیا بدلتی ÛÛ’ØŒ اÙسی کا نام دنیا ÛÛ’
خیر! تبدیلی کب سب سے بڑی Ø+قیقت Ù†Ûیں تھی جو اس Ú©Û’ تسلسل پر Ø+یرت Ûو؟ ایک بس تبدیلی ÛÛŒ تو ÛÛ’ جو مسلسل ÛÛ’ØŒ دم Ø¨Û Ø¯Ù… ÛÛ’Û” Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„Ø” Ù†Û’ Ú©Ûا تھا ع
ثبات ایک تغیر Ú©Ùˆ ÛÛ’ زمانے میں
جس دور میں Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ù†Û’ ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª Ú©ÛÛŒ تھی‘ تب تبدیلی کا عمل تیز تھا Ù†Û Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø+یرت انگیز۔ سبھی بدلتا تھا مگر توازن اور ترتیب Ú©Û’ ساتھ۔ اب ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª Ú©Ú†Ú¾ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§ÙˆØ± آسانی سے سمجھ میں آتی ÛÛ’Û” ÙÛŒ Ø²Ù…Ø§Ù†Û Ûر Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û ØºÛŒØ± معمولی تبدیلیوں سے نبرد آزما ÛÛ’Û” گزرے Ûوئے ادوار میں تÙکر، تصور، ثقاÙت اور اقدار Ú©Û’ نام پر جو Ú©Ú†Ú¾ بھی پایا تھا یا تیار کیا تھا‘ اس کا بڑا Ø+ØµÛ Ø¯Ø§ÙˆÙ” پر Ù„Ú¯ چکا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø¹Ù…Ù„ جاری ÛÛ’ اور ÛÙ… سے غیر معمولی سطØ+ Ú©Û’ Ùکر Ùˆ عمل کا تقاضا کر رÛا ÛÛ’Û” اب گنجائش تساÛÙ„ Ú©ÛŒ ÛÛ’ Ù†Û ØªØ§Ø®ÛŒØ± کی۔ گام گام نئی الجھنیں پیدا Ûوتی جارÛÛŒ Ûیں اور Ûمیں Ûر الجھن کا سامنا کرنے Ú©Û’ لیے خود Ú©Ùˆ تیار رکھنا ÛÛ’Û” دنیا میں کیا ÛÙˆ رÛا Ûے‘ ÛŒÛ Ø¬Ø§Ù†Ù†Ø§ بھی Ûمارے لیے بÛت اÛÙ… ÛÛ’ Ú©Û ÛÙ… باقی دنیا سے کسی طور Ú©Ù¹Û’ Ûوئے Ù†Ûیں Ûیں مگر Ûمارے لیے سب سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§ÛÙ… اپنا Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û ÛÛ’Û” جو Ú©Ú†Ú¾ پاکستانی معاشرے میں ÛÙˆ رÛا ÛÛ’ اÙس Ú©ÛŒ تÙÛیم اور موقع Ú©ÛŒ مناسبت سے ردÙعمل Ú©ÛŒ صورت میں بÛتری Ú©ÛŒ کوشش Ûمارے لیے ناگزیر Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û ÛÛ’Û” اس وقت معاملات خاصا عجیب رنگ لیے Ûوئے Ûیں۔ قومی چلن کا ایک بڑا Ø+ØµÛ Ø®ÙˆØ´ ÙÛÙ…ÛŒ اور خوش گمانی پر مبنی ÛÛ’Û” ÛÙ… ضرورت سے Ú©Ûیں Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø³Ø§Ø¯Û Ù„ÙˆØ+ÛŒ کا مظاÛØ±Û Ú©Ø± رÛÛ’ Ûیں۔ اکیسویں صدی Ú©Û’ دو عشرے مکمل ÛÙˆÚ†Ú©Û’ Ûیں۔ دنیا Ú©Ûیں سے Ú©Ûیں جاچکی ÛÛ’Û” عصری علوم Ùˆ Ùنون میں پیشرÙت کا بازار اس طور گرم ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø¨ تو کسی بھی بات پر Ø+یرت Ù†Ûیں Ûوتی۔ Ú©Ù„ تک جن چیزوں Ú©Û’ لیے Ø´ÛÙ†Ø´Ø§Û ØªØ±Ø³Ø§ کرتے تھے ÙˆÛ Ø§Ù“Ø¬ عام آدمی Ú©Ùˆ میسر Ûیں اور ÙˆÛ Ø°Ø±Ø§ سی بھی Ø+یرت کا شکار Ù†Ûیں Ûوتا۔ جو چیز معمولات کا Ø+ØµÛ Ø¨Ù† جائے ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ بھی درجے میں Ø+یرت کا باعث Ù†Ûیں بنتی۔ ایسے میں ضرورت سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø³Ø§Ø¯Û Ù„ÙˆØ+ Ûونا خطرناک ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø¯Ù†ÛŒØ§ کبھی ایسی Ù†Ûیں تھی Ú©Û Ø¬ÙˆÚº Ú©ÛŒ توں قبول کرلی جائے۔ Ûمیں بÛت Ú©Ú†Ú¾ سمجھنا ÛÛ’Û” جو Ú©Ú†Ú¾ ÛÙˆ رÛا ÛÛ’ ÙˆÛ Ø®ÙˆØ¯ بخود سمجھ میں آنے والا Ù†Ûیں۔ مادّی ترقی Ù†Û’ Ûمیں بÛت سے آسانیاں دی Ûیں تو اÙÙ† Ú©Û’ Ù¾Ûلو Ø¨Û Ù¾Ûلو کئی دشواریوں سے بھی دوچار کیا ÛÛ’Û” Ø°ÛÙ† Ú©Û’ لیے الجھنیں بڑھ گئی Ûیں۔ بÛت سے معاملات ایسے Ûیں Ú©Û Ø°ÛÙ† پر اچھا خاصا زور دینے پر سمجھ میں آتے Ûیں۔ بعض معاملات ایسے Ûیں Ú©Û Ø§ÙÙ† کا سمجھنا بÛت Ø+د تک ناگزیر ÛÛ’Û” اگر خاطر Ø®ÙˆØ§Û ØªÙˆØ¬Û Ù†Û Ø¯ÛŒ جائے تو ÙˆÛ Ù…Ø³Ø§Ø¦Ù„ مزید Ù¾ÛŒÚ†ÛŒØ¯Û ÛÙˆ جاتے Ûیں جن کا Ûمیں Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ سامنا ÛÙˆÛ”
''سادگی‘‘ اور ''بھولپن‘‘ Ú©Û’ ساتھ جینا اÛل٠پاکستان Ú©Û’ لیے اب بھی بÛت بڑا Ù…Ø³Ø¦Ù„Û ÛÛ’Û” لاتعداد Ø°Ûنوں میں ÛŒÛ ØªØµÙˆØ± اب تک Ù†Û ØµØ±Ù Ù…ÙˆØ¬ÙˆØ¯ ÛÛ’ Ø¨Ù„Ú©Û Ø®Ø§ØµØ§ توانا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Ø§Øª کبھی Ù†Û Ú©Ø¨Ú¾ÛŒ خود بخود درست Ûوجائیں Ú¯Û’Û” اپنے طور پر Ø·Û’ کرلیا گیا ÛÛ’ Ú©Û Ú©Ú†Ú¾ کرنے Ú©ÛŒ ضرورت Ù†Ûیں، معاملات رÙØªÛ Ø±ÙØªÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ خرابیوں سے نجات پاکر Ûمارے Ø+Ù‚ میں ÛÙˆ جائیں Ú¯Û’Û” دنیا عمل Ú©ÛŒ طر٠مائل ÛÛ’Û” ترقی یاÙØªÛ Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±ÙˆÚº کا تو خیر ذکر ÛÛŒ کیا، ترقی پذیر دنیا Ú©Û’ بھی بیشتر معاشرے خود Ú©Ùˆ عمل Ú©ÛŒ کسوٹی پر پرکھنے Ú©Û’ لیے بے تاب رÛتے Ûیں۔ بدلتے Ûوئے Ø+الات Ú©Û’ مطابق خود Ú©Ùˆ بدلنے پر مائل رÛنا ان معاشروں کا عمومی مزاج ÛÛ’Û” ان معاشروں Ú©Û’ لوگ جانتے Ûیں Ú©Û Ø®ÙˆØ¯ Ú©Ùˆ Ù†Û Ø¨Ø¯Ù„Ù†Û’ کا آپشن ÛÛ’ ÛÛŒ Ù†Ûیں۔ Ûماری Ø+الت ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¹Ù…Ù„ سے دوری Ú©Ùˆ خرابی سمجھنے کا شعور اب تک پیدا Ù†Ûیں کر پائے۔ تساÛÙ„ پسندی Ú©Û’ باعث خیال Ùˆ خواب Ú©ÛŒ دنیا میں رÛنا قومی مزاج میں تبدیل Ûوچکا ÛÛ’Û” ÛÙ… سبھی اپنے آپ Ú©Ùˆ دھوکا دیتے Ûوئے، چَھلتے Ûوئے جی رÛÛ’ Ûیں۔ ÛŒÛ ØµØ±ÛŒØ+ زیاں ÛÛ’ مگر اÙسوس Ú©Û Ø§Ø³ زیاں کا اØ+ساس بھی باقی Ù†Ûیں رÛا۔
کسی قوم کا بھٹکنا Ø+یرت انگیز بات Ù†Ûیں۔ دنیا میں ایسی بیسیوں مثالیں Ûیں Ú©Û Ù‚ÙˆÙ…ÛŒÚº بھٹک گئیں، شدید خسارے سے دوچار Ûوئیں۔ اصل Ù…Ø³Ø¦Ù„Û Ø¨Ú¾Ù¹Ú©Ù†Ø§ Ù†Ûیں، بھٹکنے Ú©Û’ بعد راÛ٠راست پر آنے سے گریز ÛÛ’Û” Ú©Ù… Ùˆ بیش Ûر دور میں دنیا بھر میں ایسا Ûوتا رÛا ÛÛ’ Ú©Û Ù‚ÙˆÙ… بھٹکتی ÛÛ’ تو Ú©Ú†Ú¾ لوگ آگے بڑھ کر اÙسے درست Ø±Ø§Û Ø¯Ú©Ú¾Ù„Ø§ØªÛ’ Ûیں اور اÙس پر گامزن Ûونے Ú©Û’ قابل بننے میں مدد بھی دیتے Ûیں۔ قائدین کا کام ÛÛŒ قوم Ú©Ùˆ درست Ø±Ø§Û Ù¾Ø± لانا اور اÙس پر گامزن رکھنا Ûوتا ÛÛ’Û” یورپ Ú©ÛŒ مثال بÛت نمایاں ÛÛ’Û” Ûزار سال سے بھی زائد مدت Ú©ÛŒ جÛالت اور بے عملی Ú©Û’ بعد پانچ سو سال قبل ÙˆÛاں ایسے اÛل٠علم Ùˆ ÙÙ† سامنے آئے جنÛÙˆÚº Ù†Û’ غیر معمولی Ù…Ø+نت Ú©Û’ ذریعے معاشروں Ú©Ùˆ درست کیا۔ پورے یورپ میں علم پسندی Ú©ÛŒ ایسی تØ+ریک اٹھی جس Ù†Û’ ایک نئی دنیا بنانے اور بسانے Ú©ÛŒ ٹھانی اور ÛŒÛ ØªØ+ریک بÛت Ø+د تک کامیاب بھی رÛی۔ یورپ میں علم دوستی اصلاً کلیسا Ú©Û’ جبر Ú©Û’ خلا٠ردÙعمل Ú©ÛŒ ایک Ø´Ú©Ù„ تھی مگر اس Ù†Û’ عوام Ú©Ùˆ طاقت بخشی، انÛیں اپنی مرضی Ú©Û’ مطابق جینے کا Ø+ÙˆØµÙ„Û Ø¨Ú¾ÛŒ دیا اور شعور بھی۔ یورپ میں ÛŒÛ Ø³Ø¨ Ú©Ú†Ú¾ اس لیے ممکن Ûوسکا Ú©Û Ø¬Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ خود Ú©Ùˆ قیادت کا اÛÙ„ سمجھا اور اس مقصد Ú©Û’ Ø+صول Ú©Û’ لیے دن رات ایک کر دیے۔
Ûماری بدنصیبی ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ù†Ûیں ÛÙ… Ù†Û’ قائدین کا Ø¯Ø±Ø¬Û Ø¯Û’ رکھا ÛÛ’ ÙˆÛ Ø®ÙˆØ¯ اب تک غلط روش پر گامزن Ûیں۔ Ûمیں Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø¯Ú©Ú¾Ø§Ù†Û’ Ú©Û’ دعویدار قدم قدم پر دھوکا کھارÛÛ’ Ûیں اور قوم Ú©Ùˆ بھی دھوکے Ù¾Û Ø¯Ú¾ÙˆÚ©Ø§ دیے جارÛÛ’ Ûیں۔ Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø¬Ø¨ اتنی گراوٹ کا شکار ÛÙˆ تو اصلاØ+٠اØ+وال Ú©ÛŒ صورت کیونکر Ù†Ú©Ù„Û’ØŸ سیاست ÛÙˆ یا معیشت، مذÛب ÛÙˆ یا ثقاÙت ... Ú©Ù… Ùˆ بیش Ûر معاملے میں Ø+قیقی اÛلیت Ú©Û’ Ø+امل قائدین کا Ùقدان ÛÛ’Û” نام Ù†Ûاد قائدین Ú©ÛŒ خرابیوں میں کردار Ú©ÛŒ خامی سب سے نمایاں ÛÛ’Û” Ø+قیقت پسندی Ú©Ùˆ زندگی کا بنیادی شعار بنانے کا وقت آچکا ÛÛ’Û” علاقائی اور عالمی سطØ+ پر جو Ú©Ú†Ú¾ ÛÙˆ رÛا ÛÛ’ØŒ معاملات جو رخ اختیار کر رÛÛ’ Ûیں اÙس Ú©Û’ پیش٠نظر پورے وثوق سے Ú©Ûا جاسکتا ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø³ØªÙ‚Ø¨Ù„ قریب میں انقلابی نوعیت Ú©ÛŒ تبدیلیاں رونما ÛÙˆÚº گی۔ ÛŒÛ ÙˆÙ‚Øª Ø+قیقت کا سامنا کرنے کا ÛÛ’ مگر ÛÙ… Ù†Û’ شتر مرغ Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù¾Ø± گامزن رÛÙ†Û’ Ú©Ùˆ ترجیØ+ دی ÛÛ’Û” شتر مرغ Ú©ÛŒ طرØ+ ÛÙ… بھی ریت میں سَر دباکر ÛŒÛ Ø³Ù…Ø¬Ú¾ØªÛ’ Ûیں Ú©Û Ø®Ø·Ø±Û Ù¹Ù„ گیا ÛÛ’Û” Ø+قیقت سے نظر چرانے Ú©ÛŒ روش ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø§Ù† Ù†Ûیں Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ رÛی۔ وعدے Ûیں، دعوے Ûیں اور بڑھکیں Ûیں۔ جذباتیت نمایاں ÛÛ’Û” وقت Ú©Ùˆ جیسے تیسے دھکا دیا جارÛا ÛÛ’Û”
وقت بÛت تیزی سے گزر رÛا ÛÛ’Û” بÛت Ú©Ú†Ú¾ تیزی سے بدلتا جارÛا ÛÛ’Û” ایسے میں لازم ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ø¦ÛŒ سوچ اپنائی جائے۔ سیاست، معیشت اور معاشرت Ú©Ùˆ درست کرنے Ú©ÛŒ ضرورت ÛÛ’Û” Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ø³Ù…Øª سے Ù…Ø+روم Ûوچکا ÛÛ’Û” ایسے میں پورے معاشرے Ú©Ùˆ کسی بھی طر٠Ûانکا جاسکتا ÛÛ’Û” اصلاØ+٠اØ+وال اÙسی وقت ممکن ÛÛ’ جب ÛÙ… خوش ÙÛÙ…ÛŒ اور Ø³Ø§Ø¯Û Ù„ÙˆØ+ÛŒ Ú©ÛŒ دنیا میں رÛÙ†Û’ Ú©Û’ بجائے Ø+قیقت Ú©ÛŒ دنیا میں رÛنا سیکھیں۔ Ø+قیقت سے نظر چرانے Ú©ÛŒ روش Ù†Û’ Ûمیں Ûر اÛÙ… مرØ+Ù„Û’ پر ناکامی سے دوچار کیا ÛÛ’Û” اس وقت پاکستانی معاشرے Ú©Ùˆ کئی بØ+رانوں کا سامنا ÛÛ’Û” بØ+رانوں کا سامنا کرتے کرتے عام آدمی کا مزاج Ú©Ú†Ú¾ کا Ú©Ú†Ú¾ Ûوچکا ÛÛ’Û” اب ÙˆÛ Ø§Ù„Ø¬Ú¾Ù†ÙˆÚº سے نجات پانے Ú©Û’ بجائے اÙÙ† Ú©Û’ ساتھ ساتھ چلتے رÛÙ†Û’ کا عادی Ûوچکا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø±ÙˆØ´ ترک کرنے Ú©ÛŒ ضرورت ÛÛ’Û” Ø+قیقت پسندی Ú©Ú‘ÙˆÛŒ گولی ÛÛ’ مگر اب Ûمیں ÛŒÛ Ú©Ú‘ÙˆÛŒ گولی نگلنی ÛÛ’Û”