دین کا ماخذ نبی کریمﷺ Ú©ÛŒ ذات .... جاوید اØ+مد غامدی
Deen ka Makhiz.jpg
’’پس ÛÙ… Ù†Û’ اس(قرآن) Ú©Ùˆ تمÛاری زبان میں Ù†Ûایت سÛÙ„ اور موزوں بنا دیا ÛÛ’ Ú©Û ØªÙ… اس Ú©Û’ ذریعے سے اÛÙ„ تقویٰ Ú©Ùˆ بشارت دو اور ÛÙ¹ دھرم لوگوں Ú©Ùˆ اس Ú©Û’ ذریعے سے اچھی طرØ+ خبردار کردو‘‘(مریم
97,19)
دین Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ Ûدایت ÛÛ’ جو اس Ù†Û’ Ù¾ÛÙ„Û’ انسان Ú©ÛŒ Ùطرت میں الÛام Ùرمائی اور اس Ú©Û’ بعد اس Ú©ÛŒ تمام ضروری تÙصیلات Ú©Û’ ساتھ اپنے پیغمبروں Ú©ÛŒ وساطت سے انسان Ú©Ùˆ دی Ûے۔اس سلسلے Ú©Û’ آخری پیغمبر Ø+ضرت Ù…Ø+مدﷺ ÛÛŒÚºÛ”Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø¯ÛŒÙ† کا تنÛا ماخذ اس زمین پر اب Ø+ضرت Ù…Ø+مدﷺ ÛÛŒ Ú©ÛŒ ذات والا صÙات ÛÛ’Û”ÛŒÛ ØµØ±Ù Ø§Ù†ÛÛŒ Ú©ÛŒ Ûستی ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø³ سے قیامت تک بنی آدم Ú©Ùˆ ان Ú©Û’ پروردگار Ú©ÛŒ Ûدایت میسر ÛÙˆ سکتی ÛÛ’ اور ÛŒÛ ØµØ±Ù Ø§Ù†ÛÛŒ کا مقام ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ قول Ùˆ Ùعل اور تقریر Ùˆ تصویب سے ÙˆÛ Ø¬Ø³ چیز Ú©Ùˆ دین قرار دیں‘وÛÛŒ اب رÛتی دنیا تک دین Ø+Ù‚ قرار پائے:ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™ÙˆÛÛŒ ذات ÛÛ’ جس Ù†Û’ ان امیوں میں ایک رسول انÛÛŒ میں سے اٹھایا ÛÛ’ جو اس Ú©ÛŒ آیتیں ان پر تلاوت کرتا ÛÛ’ اوران کا ØªØ²Ú©ÛŒÛ Ú©Ø±ØªØ§ ÛÛ’ اور (اس Ú©Û’ لیے) انÛیں قانون اور Ø+کمت Ú©ÛŒ تعلیم دیتا Ûے۔‘‘ (Ø§Ù„Ø¬Ù…Ø¹Û 2,26)ÛŒÛÛŒ قانون Ùˆ Ø+کمت ÙˆÛ Ø¯ÛŒÙ† Ø+Ù‚ ÛÛ’ جسے ’’اسلام‘‘ سے تعبیر کیا جاتا Ûے۔اس Ú©Û’ ماخذ Ú©ÛŒ تÙصیل ÛÙ… اس طرØ+ کرتے Ûیں Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم سے ÛŒÛ Ø¯ÛŒÙ† آپ ï·ºÚ©Û’ صØ+ابÛØ“ Ú©Û’ اجماع اور قولی Ùˆ عملی تواتر سے منتقل ÛÙˆ ااور دو صورتوں میں ÛÙ… تک Ù¾Ûنچا ÛÛ’:
-1قرآن مجید
-2سنت
قرآن مجید Ú©Û’ بارے میں Ûر مسلمان اس Ø+قیقت سے واق٠ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ ÙˆÛ Ú©ØªØ§Ø¨ ÛÛ’ جو Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ اپنے آخری پیغمبرØ+ضرت Ù…Ø+مدﷺ پر نازل Ú©ÛŒ Ûے‘ اور اپنے نزول Ú©Û’ بعد سے آج تک مسلمانوں Ú©Û’ پاس ان Ú©ÛŒ طر٠سے اس صراØ+ت Ú©Û’ ساتھ موجود ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛÛŒ ÙˆÛ Ú©ØªØ§Ø¨ ÛÛ’ جوØ+ضرت Ù…Ø+مد ï·º پر نازل Ûوئی تھی اور جسے آپ ï·ºÚ©Û’ صØ+ابÛØ“ Ù†Û’ اپنے اجماع اورقوالی تواتر Ú©Û’ ذریعے سے پوری Ø+Ùاظت Ú©Û’ ساتھ بغیر کسی ادنیٰ تغیر Ú©Û’ دنیا Ú©Ùˆ منتقل کیا ÛÛ’Û”
سنت سے Ûماری مراد دین٠ابراÛیمیؑ Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ø±ÙˆØ§ÛŒØª ÛÛ’ جسے نبی کریم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ù†Û’ اس Ú©ÛŒ تجدید Ùˆ اصلاØ+ Ú©Û’ بعد اور اس میں بعض اضاÙÙˆÚº Ú©Û’ ساتھ اپنے ماننے والوں میں دین Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے جاری Ùرمایا Ûے۔قرآن میں آپﷺ Ú©Ùˆ ملت ابراÛیمی Ú©ÛŒ اتباع کا Ø+Ú©Ù… دیاگیاÛÛ’Û”ÛŒÛ Ø±ÙˆØ§ÛŒØª بھی اسی کا Ø+ØµÛ ÛÛ’Û” ارشاد Ùرمایا ÛÛ’: ترجمÛÛ” ’’پھر ÛÙ… Ù†Û’ تمÛیں ÙˆØ+ÛŒ Ú©ÛŒ Ú©Û Ù…Ù„Øª ابراÛیم Ú©ÛŒ پیروی کرو جو بالکل یک سو تھا اور مشرکوں میں سے Ù†Ûیں تھا۔‘‘ (النØ+Ù„ 123, 16)
اس ذریعے سے جو دین Ûمیں ملا ÛÛ’ ‘ ÙˆÛ ÛŒÛ ÛÛ’:
عبادات:-1نماز۔-2زکوٰۃ اور صدقÛÙ” Ùطر۔3Û” Ø±ÙˆØ²Û Ùˆ اعتکاÙÛ”4 Û” Ø+ج Ùˆ عمرÛÛ”-5 قربانی اور ایام تشریق Ú©ÛŒ تکبیریں۔
معاشرت:-1نکاØ+ Ùˆ طلاق اور ان Ú©Û’ متعلقات۔-2 Ø+یض Ùˆ Ù†Ùاس میں زن Ùˆ شو Ú©Û’ تعلق سے اجتناب۔
خورونوش:-1 Ø³ÙˆÙ”Ø±â€˜Ø®ÙˆÙ†â€˜Ù…Ø±Ø¯Ø Ø± اور خدا Ú©ÛŒ سوا کسی اور Ú©Û’ نام پر ذبØ+ کیے گئے جانور Ú©ÛŒ Ø+رمت۔-2 Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ نام Ù„Û’ کر جانوروں کا تزکیÛÛ”
رسوم Ùˆ آداب:-1 Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ نام Ù„Û’ کر اور دائیں Ûاتھ سے کھانا پینا۔-2 ملاقات Ú©Û’ موقع پر ’’السلام علیکم‘‘ اور اس کاجواب۔-3 چھینک آنے پر’’الØ+مد Ù„Ù„Û â€˜â€˜ اور اس Ú©Û’ جواب میں ’’یرØ+Ù…Ú© اللÛ‘‘۔-4 مونچھیں پست رکھنا۔-5 زیرنا٠کے بال کاٹنا۔ -6 بغل Ú©Û’ بال صا٠کرنا۔-7 بڑھے Ûوئے ناخن کاٹنا۔-8 Ù„Ú‘Ú©ÙˆÚº کا Ø®ØªÙ†Û Ú©Ø±Ù†Ø§Û” -10 استنجا۔ -11 Ø+یض Ùˆ Ù†Ùاس Ú©Û’ بعد غسل۔ -12 غسل جنابت۔-13 میت کا غسل۔-14 تجÛیز Ùˆ تکÙین۔-15 تدÙین۔ -16 عیدالÙطر Û” -17 عیدالاضØ+ی۔
سنت ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ اور اس Ú©Û’ بارے میں ÛŒÛ Ø¨Ø§Ù„Ú©Ù„ قطعی ÛÛ’ Ú©Û Ø«Ø¨ÙˆØª Ú©Û’ اعتبار سے اس میں اور قرآن مجید میں کوئی Ùرق Ù†Ûیں ÛÛ’Û”ÙˆÛ Ø¬Ø³ طرØ+ صØ+ابÛØ“ Ú©Û’ اجماع اور قولی تواتر سے ملا Ûے‘ ÛŒÛ Ø§Ø³ÛŒ طرØ+ ان Ú©Û’ اجماع اور عملی تواتر سے ملی ÛÛ’ اور قرآن ÛÛŒ Ú©ÛŒ طرØ+ Ûر دور میں مسلمانوں Ú©Û’ اجماع سے ثابت Ûوتی ÛÛ’Û”Ù„Ûٰذا اس Ú©Û’ بارے میں اب کسی بØ+Ø« Ùˆ نزاع Ú©Û’ لیے کوئی گنجائش Ù†Ûیں ÛÛ’Û”
دین لاریب‘انÛÛŒ دو صورتوں میں Ûے۔ان Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ú©ÙˆØ¦ÛŒ چیز دین Ûے‘ Ù†Û Ø§Ø³Û’ دین قرار دیا جا سکتا Ûے۔رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ú©Û’ قول Ùˆ Ùعل اور تقریر Ùˆ تصویب Ú©Û’ اخبار Ø¢Ø+اد جنÛیں بالعموم’’ Ø+دیث‘‘ Ú©Ûا جاتا Ûے‘ ان Ú©Û’ بارے میں ÛŒÛ Ø+قیقت ناقابل تردید ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ تبلیغ Ùˆ Ø+Ùاظت Ú©Û’ لیے Ø¢Ù¾Ø Ù†Û’ کبھی کوئی اÛتمام Ù†Ûیں کیا‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø³Ù†Ù†Û’ اور دیکھنے والوں Ú©Û’ لیے Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دیا ÛÛ’ Ú©Û Ú†Ø§Ûیں تو انÛیں Ø¢Ú¯Û’ Ù¾Ûنچائیں اور چاÛیں تو Ù†Û Ù¾Ûنچائیں‘اس لیے دین میں ان سے کسی Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û Ùˆ عمل کا اضاÙÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ù†Ûیں Ûوتا۔دین سے متعلق جو چیزیں ان میں آتی Ûیں‘ ÙˆÛ Ø¯Ø±Ø+قیقت قرآن Ùˆ سنت میں Ù…Ø+صور اسی دین Ú©ÛŒ تÙÛیم Ùˆ تبیین اور اس پر عمل کیلئے نبی ï·º Ú©Û’ اسوÛÙ” Ø+Ø³Ù†Û Ú©Ø§ بیان Ûیں Û” Ø+دیث کا Ø¯Ø§Ø¦Ø±Û ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø¯ÛŒÙ† Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے اس دائرے سے باÛر Ú©ÛŒ کوئی چیز Ù†Û Ø+دیث ÛÙˆ سکتی ÛÛ’ اور Ù†Û Ù…Ø+ض Ø+دیث Ú©ÛŒ بنیاد پر اسے قبول کیا جا سکتا ÛÛ’Û”
اس دائرے Ú©Û’ اندر‘ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ø³ Ú©ÛŒ Ø+جت Ûر اس شخص پر قائم ÛÙˆ جاتی ÛÛ’ جو اس Ú©ÛŒ صØ+ت پر مطمئن ÛÙˆ جانے Ú©Û’ بعد رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·º Ú©Û’ قول Ùˆ Ùعل یا تقریر Ùˆ تصویب Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے اسے قبول کر لیتا ÛÛ’Û” اس سے انØ+را٠پھر اس کیلئے جائز Ù†Ûیں رÛتا Ø¨Ù„Ú©Û Ø¶Ø±ÙˆØ±ÛŒ ÛÙˆ جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ù¾ï·º کا کوئی Ø+Ú©Ù… یا ÙÛŒØµÙ„Û Ø§Ú¯Ø± اس میں بیان کیا گیاÛÛ’ تو اس Ú©Û’ سامنے سرتسلیم خم کر دے۔
قرآن مجید‘ سنت اور Ø+دیث… ÛŒÛ ØªÛŒÙ†ÙˆÚº Ù…Ø+Ù„ تدبر Ûیں‘ Ù„Ûٰذا ان Ú©Û’ بارے میں صØ+ÛŒØ+ نقطÛÙ” نظر پر قائم رÛÙ†Û’ کیلیے جو چیزیں Ûمارے نزدیک Ûر صاØ+ب علم Ú©Û’ پیش نظر رÛÙ†ÛŒ چاÛئیں‘ ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© ترتیب Ú©Û’ ساتھ ÛÙ… ÛŒÛاں بیان کریں Ú¯Û’Û”
مبادی تدبر قرآن
Ù¾ÛÙ„Û’ ان مبادی Ú©Ùˆ لیجئے جو قرآن مجید پر تدبر میں ملØ+وظ رÛÙ†Û’ چاÛئیں۔
عربی معلی:Ù¾ÛÙ„ÛŒ چیز ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ù‚Ø±Ø¢Ù† جس زبان میں نازل Ûوا Ûے‘ ÙˆÛ Ø§Ù… القریٰ Ú©ÛŒ عربی معلی ÛÛ’ جو اس Ú©Û’ دور جاÛلیت میں قبیلÛÙ” قریش Ú©Û’ لوگ اس میں بولتے تھے۔اس میں Ø´Ø¨Û Ù†Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ اپنی اس کتاب میں ÙصاØ+ت Ùˆ بلاغت کا ایک لاÙانی Ù…Ø¹Ø¬Ø²Û Ø¨Ù†Ø§ دیا Ûے‘ لیکن اپنی اصل Ú©Û’ اعتبار سے ÛŒÛÛŒ ÙˆÛÛŒ زبان ÛÛ’ جو خدا کا پیغمبر بولتا تھا اور جو اس زمانے میں اÛÙ„ Ù…Ú©Û Ú©ÛŒ زبان تھی: ترجمÛÛ” ’’پس ÛÙ… Ù†Û’ اس(قرآن) Ú©Ùˆ تمÛاری زبان میں Ù†Ûایت سÛÙ„ اور موزوں بنا دیا ÛÛ’ Ú©Û ØªÙ… اس Ú©Û’ ذریعے سے اÛÙ„ تقویٰ Ú©Ùˆ بشارت دو اور ÛÙ¹ دھرم لوگوں Ú©Ùˆ اس Ú©Û’ ذریعے سے اچھی طرØ+ خبردار کردو‘‘۔(مریم
97,19)
اس لیے اس کتاب کا ÙÛÙ… اب اس زبان Ú©Û’ صØ+ÛŒØ+ علم اور اس Ú©Û’ صØ+ÛŒØ+ ذوق پر منØ+صر Ûے‘ اور اس میں تدبراور اس Ú©ÛŒ شرØ+ Ùˆ تÙسیر Ú©Û’ لیے ÛŒÛ Ø¶Ø±ÙˆØ±ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø¢Ø¯Ù…ÛŒ اس زبان کا جید عالم اور اس Ú©Û’ اسالیب کا ایسا ذوق آشنا ÛÙˆ Ú©Û Ù‚Ø±Ø¢Ù† Ú©Û’ مدعا تک Ù¾ÛÙ†Ú†Ù†Û’ میں Ú©Ù… سے Ú©Ù… اس Ú©ÛŒ زبان اس Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº Ø+ائل Ù†Û ÛÙˆ سکے۔
ÛŒÛ Ø+قیقت تو اس سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ÙˆØ¶Ø§Ø+ت Ú©ÛŒ Ù…Ø+تاج Ù†Ûیں لیکن اس زبان Ú©Û’ بارے میں ÛŒÛ Ø¨Ø§Øªâ€˜ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ø³ Ú©Û’ Ûر طالب علم Ú©Ùˆ پوری وضاØ+ت Ú©Û’ ساتھ سمجھ لینی چاÛئے Ú©Û ÛŒÛ ÙˆÛ Ø¹Ø±Ø¨ÛŒ Ù†Ûیں ÛÛ’ جو Ø+ریری Ùˆ متنبی اور زرمخشری Ùˆ رازی Ù†Û’ Ù„Ú©Ú¾ÛŒ ÛÛ’ یا اس زمانے میں مصر Ùˆ شام Ú©Û’ اخبارات میں شائع Ûوتی اور ان Ú©Û’ ادیبوں اور شاعروں Ú©Û’ قلم سے نکلتی ÛÛ’Û”ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ایک قسم Ú©ÛŒ عربی ÛÛŒ Ûے‘ لیکن ÙˆÛ Ø¹Ø±Ø¨ÛŒ جس میں قرآن نازل Ûوا ÛÛ’ اور جسے بجاطور پرعربی معلی Ú©Ûنا چاÛئے‘ اس میں اور اس زبان Ú©Û’ لب Ùˆ Ù„ÛجÛ‘ اسلوب Ùˆ انداز اور الÙاظ Ùˆ Ù…Ø+اورات میں Ú©Ù… Ùˆ بیش ÙˆÛÛŒ Ùرق ÛÛ’ جو مثال Ú©Û’ طور پر ‘ میر وغالب اور سعدی Ùˆ خیام Ú©ÛŒ زبان اور Ûمارے اس زمانے میں Ûندو ایران Ú©Û’ اخبارات Ùˆ جرائد Ú©ÛŒ اردو اور Ùارسی میں ÛÛ’Û”Ù„Ûٰذا ÛŒÛ Ø+قیقت ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ سے قرآن Ú©ÛŒ زبان کا کوئی ذوق Ù†Û ØµØ±Ù ÛŒÛ Ú©Û Ù¾ÛŒØ¯Ø§ Ù†Ûیں Ûوتا‘ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù„Ù¹Ø§ ÛŒÛ Ø§Ø³ سے بے Ú¯Ø§Ù†Û Ú©Ø± دیتی ÛÛ’ اور اگر اسی Ú©Ùˆ اوڑھنا بچھونا بنا لیا جائے تو قرآن مجید Ú©Û’ ÙÛÙ… سے بسا اوقات آدمی بالکل Ù…Ø+روم ÛÙˆ جاتا ÛÛ’Û”
Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ù‚Ø±Ø¢Ù† Ú©ÛŒ زبان Ú©Û’ لیے سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ جس چیز Ú©ÛŒ طر٠رجوع کرنا چاÛئے‘ ÙˆÛ Ø®ÙˆØ¯ قرآن مجید ÛÛŒ Ûے۔اس Ú©Û’ بارے میں کوئی شخص اس Ø+قیقت کا انکار Ù†Ûیں کر سکتا Ú©Û ÛŒÛ Ø¬Ø¨ ام القریٰ میں نازل Ûوا تو اس Ú©ÛŒ الÛامی Ø+یثیت تو بے شک‘ ایک عرصے تک معرض بØ+Ø« میں رÛی‘ لیکن اس Ú©ÛŒ عربیت Ú©Ùˆ کوئی شخص کبھی چیلنج Ù†Ûیں کر سکا۔اس Ù†Û’ Ú©Ûا Ú©Û ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ عجمی کا کلام Ù†Ûیں ÛÙˆ سکتا اور اس Ú©ÛŒ دلیل ÛŒÛ Ø¯ÛŒ Ú©Û ÙˆÛ Ø¹Ø±Ø¨ÛŒ مبین میں نازل Ûوا Ûے۔اس Ù†Û’ اپنے آپ Ú©Ùˆ زبان Ùˆ ادب اور ÙصاØ+ت Ùˆ بلاغت کا ایک Ù…Ø¹Ø¬Ø²Û Ù‚Ø±Ø§Ø± دیا اور قریش Ú©Ùˆ چیلنج کیا Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©Û’ مانند کوئی ایک Ø³ÙˆØ±Û ÛÛŒ پیش کریں۔یÛاں تک Ú©Û Ø§Ø³ Ù†Û’ اعلان کیا Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³ کیلئے اپنے ادیبوں‘خطیبوں†˜Ø´Ø§Ø¹Ø±ÙˆÚºâ€˜ کاÛنوں اور صر٠انسانوں ÛÛŒ Ú©Ùˆ Ù†Ûیں‘ جنات‘ شیاطین اور دیوی دیوتائوں میں سے بھی جن Ú©Ùˆ چاÛیں بلا لیں‘ لیکن ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© ناقابل انکار تاریخی Ø+قیقت ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÛÙ„ عرب میں سے کوئی شخص Ù†Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ عربیت کا انکار کر سکا اور Ù†Û Ø§Ø³ Ú©Û’ چیلنج کا جواب ÛÛŒ کسی شخص Ú©Û’ لیے دینا کبھی ممکن Ûوا : ترجمÛ:’’اور اگر تم اس چیز Ú©ÛŒ طر٠سے Ø´Ú© میں ÛÙˆ جو ÛÙ… Ù†Û’ اپنے بندے پر اتاری ÛÛ’ تو اس Ú©Û’ مانند ایک Ø³ÙˆØ±Û ÛÛŒ بنا لائو اور اس کیلئے Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ سوا اپنے سب ÛÙ… نوائوں Ú©Ùˆ بلا لو‘ اگر تم سچے Ûو‘‘۔(البقرÛ: 2,23)
ترجمÛ:’’کÛÛ Ø¯Ùˆ Ú©Û Ø§Ú¯Ø± سب جن Ùˆ انس اس بات پر اکٹھے ÛÙˆ جائیں Ú©Û Ø§Ø³ جیسا کوئی قرآن Ù„Û’ آئیں تو Ù†Û Ù„Ø§Ø³Ú©ÛŒÚº گے‘ Ø§Ú¯Ø±Ú†Û ÙˆÛ Ø§ÛŒÚ© دوسرے Ú©Û’ مددگار بن جائیں‘‘۔(بنی اسرائیل: 88,17)
Ø¨Ù„Ú©Û ÛŒÛÛŒ Ù†Ûیں‘ ام القریٰ میں ولید بن Ù…ØºÛŒØ±Û Ø¬ÛŒØ³Û’ نقاد ادب Ù†Û’ اس Ú©Ùˆ سنا تو بے اختیار Ú©ÛÛ Ø§Ù¹Ú¾Ø§: ترجمÛ:’’بخدا ‘ تم میں سے کوئی شخص مجھ سے بڑھ کر Ù†Û Ø´Ø¹Ø± سے واق٠ÛÛ’ Ù†Û Ø±Ø¬Ø² اور Ù‚ØµÛŒØ¯Û Ø³Û’ اور Ù†Û Ø¬Ù†ÙˆÚº Ú©Û’ الÛام سے۔خدا Ú©ÛŒ قسم‘ ÛŒÛ Ú©Ù„Ø§Ù… جو اس شخص Ú©ÛŒ زبان پرجاری Ûے‘ ان میں سے کسی چیز سے Ù…Ø´Ø§Ø¨Û Ù†Ûیں Ûے۔بخدا‘ اس کلام میں بڑی Ø+لاوت اور اس پر بڑی رونق ÛÛ’Û” اس Ú©ÛŒ شاخیں ثمربار Ûیں‘ اس Ú©ÛŒ جڑیں شاداب Ûیں‘ ÛŒÛ Ù„Ø§Ø²Ù…Ø§Ù‹ غالب ÛÙˆ گا‘ اس پر کوئی چیز ØºÙ„Ø¨Û Ù†Û Ù¾Ø§ سکے Ú¯ÛŒ اور ÛŒÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ نیچے Ûرچیز Ú©Ùˆ توڑ ڈالے گا‘‘۔(السیرۃ النبویÛ‘ ابن کثیر:499/1)شعرائے Ø³Ø¨Ø¹Û Ù…Ø¹Ù„Ù‚Û Ù…ÛŒÚº سے لبید اس وقت Ø²Ù†Ø¯Û ØªÚ¾Û’Û”ÛŒÛ ÙˆÛÛŒ شاعر Ûیں جن Ú©Û’ ایک شعر پر Ùزدق جیسا شاعر Ø³Ø¬Ø¯Û Ø±ÛŒØ² ÛÙˆ گیا‘ لیکن ÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ اس Ú©Û’ سامنے اس طرØ+ Ú¯Ù†Ú¯ Ûوئے Ú©Û Ø¬Ø¨ Ø+ضرت عمرÙاروقؓ Ù†Û’ شعر سنانے Ú©ÛŒ Ùرمائش Ú©ÛŒ تو Ùرمایا:Ø¨Ù‚Ø±Û Ùˆ آل عمران Ú©Û’ بعد اب شعر Ú©Ûاں۔
’’ما کنت لا قول شعراء بعد از علمنی Ø§Ù„Ù„Û Ø§Ù„Ø¨Ù‚Ø±Ùˆ آل عمران‘‘۔
ÛŒÛ Ù…Ø+ض ایک شخص کا Ø§Ø¹ØªØ±Ø§Ù Ù†Û ØªÚ¾Ø§Û”Ø§Ø³ Ú©Û’ معنی ÛŒÛ ØªÚ¾Û’ Ú©Û Ø¹Ø±Ø¨ Ú©ÛŒ ساری ÙصاØ+ت Ùˆ بلاغت اس Ú©Û’ سامنے سراÙÚ¯Ù†Ø¯Û ÛÙˆ گئی ÛÛ’Û”
پھر ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ø+قیقت ÛÛ’ Ú©Û Ø²Ø¨Ø§Ù† Ùˆ ادب کا ÛŒÛ Ù…Ø¹Ø¬Ø²Û Ø¨ØºÛŒØ± کسی ادنیٰ تغیر اور بغیر کسی Ø+ر٠کی تبدیلی Ú©Û’ باللÙظ ÛÙ… تک منتقل Ûوا ÛÛ’ Û” Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û ÛŒÛ Ø+قیقت اب بالکل مسلم ÛÛ’ Ú©Û Ø®Ø¯Ø§ Ú©ÛŒ اس زمین پر ÛŒÛ ØµØ±Ù Ø¯ÛŒÙ† ÛÛŒ Ú©ÛŒ Ø+تمی Ø+جت Ù†Ûیں Ûے‘ اپنے دور Ú©ÛŒ زبان Ú©Û’ لیے بھی ایک قول Ùیصل اور ایک برÛان قاطع ÛÛ’Û”