اسلام میں Ø+رام Ùˆ Ø+لال کا تصور .... Û” ڈاکٹر Ù…Ø+مد قائم الاعظمی
islam mein Hilal aur haraam.jpg
خالق کائنات Ù†Û’ دین Ùˆ دنیا Ú©ÛŒ تقسم Ú©Ú†Ú¾ اس طرØ+ Ùرمائی ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ø®Ø±Øª Ú©Ùˆ اجر Ú©ÛŒ منزل قرار دیاÛÛ’ اور دنیا تگ Ùˆ دو، کد Ùˆ کاوش Ú©Û’ لئے مخصوص Ùرمائی ÛÛ’Û” ÛŒÛÛŒ سعی Ùˆ کوشش رزق Ú©Û’ Ø+صول کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û ÛÛŒ Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø²Ø§Ø¯ Ø±Ø§Û ÙراÛÙ… کرنے Ú©Ø§ÙˆØ³ÛŒÙ„Û Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÛ’Û”
اسلام Ú©ÛŒ رو سے کوئی Ùرد یا Ø·Ø¨Ù‚Û Ø¯ÛŒÚ¯Ø± اÙراد Ùˆ طبقات Ú©Ùˆ مالی Ùˆ مادی نقصان Ù¾Ûنچا کر Ù†Ùع Ø+اصل Ù†Ûیں کر سکتا
کبھی کبھی انسان ان صÙات سے کام Ù†Ûیں لیتا جو اسے Ø+یوانوں اور درندوں سے ممتاز کرتی Ûیں
انسان Ú©Û’ لئے ساری دنیا ایک Ø¬ÙˆÙ„Ø§Ù†Ú¯Ø§Û Ûے۔جÛاں سے ÙˆÛ ÙÛÙ… وا دراک ØŒ Ûمت Ùˆ قوت Ú©Û’ مطابق زیست کا ساز Ùˆ سامان Ø+اصل کر سکتا ÛÛ’Û” بعض مواقعوں پر ایک طاقتور انسان چھین کر اور کمزور چرا کر بھی کھا سکتا Ûے۔مگر چھینا جھپٹی Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø¹Ø§Ø¯Øª انسانوں Ú©ÛŒ Ù†Ûیں درندوں Ú©ÛŒ صÙت ÛÛ’ جو اپنا اپنا رزق کمزور جانوروں سے چھین کر یا انÛیں چیر پھاڑ کر Ø+اصل کرتے Ûیں۔
انسان Ú©Û’ سر پر اشر٠المخلوقات کا تاج سجا ÛÛ’ ØªØ§Ú©Û ÙˆÛ Ø±Ø²Ù‚ Ú©Û’ Ø+صول میں اپنی ÙÛÙ… Ùˆ ادراک کا صØ+ÛŒØ+ اور جائز استعمال کرے۔اور اپنی قوت Ùˆ طاقت کا غلط استعمال Ù†Û Ú©Ø±Û’Û” اور سÙÙ„ÛŒ جذبات Ú©Ùˆ Ø+Ù‚ Ùˆ انصا٠کے تقاضوں پر غالب Ù†Û Ø§Ù“Ù†Û’ دے۔ لیکن کبھی کبھی انسان ان صÙات سے کام Ù†Ûیں لیتا جو اسے Ø+یوانوں اور درندوں سے ممیزوممتاز کرتی Ûیں۔ تو پھر ÙˆÛ Ø§Ù† درندوں سے بھی بدتر ÛÙˆ جاتا ÛÛ’ جو اپنا رزق دوسرے جانوروں Ú©Ùˆ چیر پھاڑ کرØ+اصل کرتے Ûیں Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÙˆÛ Ø¹Ù‚Ù„ Ùˆ شعور رکھنے Ú©Û’ باوجود ایسا کرتا ÛÛ’ Û”
Ø+لال Ú©Û’ معنی رسیاں کھول کر آزاد کر دینے Ú©Û’ Ûیں اس لئے Ø+رام Ú©Û’ معنی اس Ú©Û’ الٹ Ûوئے ،یعنی کسی Ú©Ùˆ کسی بات سے روک دنیا ØŒ منع Ùرمانایا اس پر مکمل پابندی لگا دینا۔ شرعی اصطلاØ+ میں Ø+رام کا تعین Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± اس Ú©Û’ رسولﷺ Ù†Û’ کر دیا Ûے۔تاÛÙ… اس Ú©ÛŒ تشریØ+ اسلامی تعلیمات Ú©ÛŒ روشنی میں علمائے کرام بھی کر سکتے Ûیں۔
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¨Ø§Ø±Ú© تعالیٰ چاÛتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ø+صول معاش میں کار زار Ø+یات میں نبرد آزما رÛÛ’ اور اپنے دن رات Ú©ÛŒ تقسیم اس طرØ+ کرے Ú©Û Ø¯Ù† Ú©Ùˆ Ùکر معاش میں رÛÛ’ اور رات Ú©Ùˆ آرام کرے۔ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’ Ú©Û ØŒâ€™â€™ اور ÛÙ… Ù†Û’ دن Ú©Ùˆ معاش کا وقت مقرر کر دیا‘‘۔(سورۃ نباء، 11 )
دوسری Ø¬Ú¯Û Ø§Ø±Ø´Ø§Ø¯ Ùرمایا،’’ اور ÛÙ… Ù†Û’ اس( زمین) میں تمÛارے لئے سامان معیشت پیدا کیا، تم بÛت Ú©Ù… شکر کیا کرتے Ûو‘‘۔ (سورۃ الاعرا٠، 10)
Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø§Ù“ÛŒØ§Øª میں سامان معیشت Ø+اصل کرنے سے مراد رزق Ø+لال Ûے۔رزق Ø+لال Ú©Ùˆ جÛاد جیسی عظیم عبادت Ú©Û’ برابر لایا گیا ÛÛ’ØŒ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø±Ø²Ù‚ Ø+اصل کرنے Ú©Û’ لئے کاÙÛŒ تگ Ùˆ دو، Ù…Ø+نت Ùˆ مشقت جانÙشانی اور Ù†Ùس Ú©Ø´ÛŒ کرنا Ù¾Ú‘ÛŒ Ûے۔اکثر کسب معاش Ú©ÛŒ تلاش میں وطن عزیز خویش Ùˆ اقارب سے بچھڑنا پڑتا ÛÛ’Û” ایک Ø´Ûر سے دوسرے Ø´Ûر، Ø+تیٰ Ú©Û Ø¨ÛŒØ±ÙˆÙ†ÛŒ ممالک جانے کا Ø+Ú©Ù… بھی ÛÛ’Û”Ø+دیث نبوی ï·º ÛÛ’ Ú©Û â€™â€™Ø§Û’ مسلمانو!روئے زمین Ú©Û’ Ù¾ÙˆØ´ÛŒØ¯Û Ø®Ø²Ø§Ù†ÙˆÚº میں روزی تلاش کرو‘‘۔(ترمذی شریÙ)Û”
Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø+دیث Ú©ÛŒ اتباع میں دور اول Ú©Û’ مسلمانوں Ù†Û’ اپنی تجارت Ú©Ùˆ اتنی وسعت دی Ú©Û Ø³Ø§Ø±ÛŒ دنیا Ú©Ùˆ اپنی منڈی بنا لیا۔ جنوب مشرقی ایشیاء Ú©Û’ کئی ممالک خصوصاََ Ùلپائن اور انڈونیشیاء ÙˆØºÛŒØ±Û Ù…ÛŒÚº تو اشاعت دین Ù…Ø+ض تاجروں Ú©Û’ ذاتی کردار Ùˆ تبلیغ سے Ûوئی ÛÛ’Û” اسلام ØŒ Ø+Ú©Ù… الÛÙ°ÛŒ Ú©Û’ مطابق کار زار Ø+یات میں بھرپور Ø+ØµÛ Ù„ÛŒÙ†Û’ کا نام ÛÛ’Û” کسی بھی صØ+ت مند شخص Ú©Ùˆ اجازت Ù†Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ø¯Ø± بدر دست سوال دراز کرے،یا بیٹھا کسی Ú©ÛŒ کمائی کھاتا رÛÛ’Û”
ایک غریب صØ+ابی Ø“ Ù†Û’ Ø+ضور اکرم ï·º سے امداد چاÛی۔ آپ ï·º Ù†Û’ اسے بطور امداد ایک Ú©Ù„Ûاڑی خرید کر عطا Ùرمائی۔اور Ûدایت Ùرمائی Ú©ÛŒ جنگل سے لکڑیاں کاٹ کر بیچا کرو۔اس Ù†Û’ اس پر عمل کیا جس سے صØ+ابیؓ Ú©Û’ خورد Ùˆ نوش کا Ù…Ø³Ø¦Ù„Û Ø+Ù„ باعزت طریقے سے ÛÙˆ گیا۔ Ø+ضور اکرم ï·º Ú©ÛŒ کرم Ùرمائی Ø§Ú¯Ø±Ú†Û Ûر مسائل پر ÛÙ…Û ÙˆÙ‚Øª رÛتی تھی مگر آپﷺ Ú©Ùˆ ÛŒÛ Ø¨Ø§Øª Ûرگز پسند Ù†Û ØªÚ¾ÛŒ Ú©Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ گداگر بنے۔ آپﷺ گدائی Ú©Ùˆ سخت ناپسند Ùرماتے تھے۔آپ ï·º Ùرماتے تھے Ú©Û â€™â€™ جو شخص اپنی پیٹھ پر Ù„Ú©Ú‘ÛŒ کا گٹھا لاد کر لائے اور اسے بیچ کر اپنی آبرو بچائے ØªÙˆÛŒÛ Ø§Ø³ سے بÛترÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯ÙˆÚº سے سوال کرے‘‘۔ (صØ+ÛŒØ+ البخاری)
Ø+ضرت عمر Ùاروقؓ کا معمول تھا Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ Ø“ کسی Ú©Ùˆ خوشØ+ال دیکھتے تو اس Ú©Û’ پیشے Ú©Û’ بارے میں استÙسار کرتے تھے، اور جب لوگ Ú©Ûتے Ú©Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ کام Ù†Ûیں کرتا، تو آپ Ø“ سخت برا مناتے اور Ú©Ûتے Ú©Û Ø§Ù“Ø¬ ÛŒÛ Ø´Ø®Øµ میری نظروں سے گر گیا Ûے۔آپ Ø“ Ùرماتے تھے Ú©Û’’ (کوئی Ù¾ÛŒØ´Û Ú©Ù… تر Ù†Ûیں لیکن )کمزور سے کمزور Ù¾ÛŒØ´Û Ø¨Ú¾ÛŒ لوگوں سے سوال کرنے سے بÛتر Ûے‘‘(بخاری)Û”
اسلام کسب معاش Ú©Ùˆ انتÛائی نیک اور اØ+سن عمل قرار دیتا ÛÛ’Û” مگر اس شرط Ú©Û’ ساتھ Ú©Û Ú©Ø³Ø¨ معاش Ú©Û’ طریقے بالکل جائز Ûوں۔اسلام Ø+صول رزق Ú©Û’ ذرائع Ú©Ùˆ چھان Ù¾Ú¾Ù¹Ú© کرنے کا Ø+Ú©Ù… دیتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ میں ناجائز کا Ø´Ø§Ø¦Ø¨Û ØªÚ© باقی Ù†Û Ø±Ûے۔کسی دوسرے مذÛب اور Ø¶Ø§Ø¨Ø·Û Ø+یات میں اتنی چھان Ù¾Ú¾Ù¹Ú© کا تصور بھی Ù†Ûیں Ú©ÛŒ جاسکتا۔ اسلام Ú©ÛŒ رو سے کوئی Ùرد یا Ø·Ø¨Ù‚Û Ø¯ÛŒÚ¯Ø± اÙراد Ùˆ طبقات Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ú©Ùˆ مالی Ùˆ مادی نقصان Ù¾Ûنچا کر Ù†Ùع Ø+اصل Ù†Ûیں کر سکتا۔ ÛŒÛاں تک Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†ÛŒ جائز آمدنی Ú©Ùˆ بھی ناجائز طریقوں پر استعمال Ù†Ûیں کر سکتا۔
کسب معاش Ùرض بھی ÛÛ’ اور مستجب بھی، ایک Ø+د سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø+رام بھی ÛÙˆ سکتا Ûے۔اتنا کمانا Ùرض ÛÛ’ جس سے اÛÙ„ وعیال Ú©ÛŒ تمام ضروریات پوری ÛÙˆ جائیں۔ اس سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ú©Ù…Ø§Ù†Ø§ مستجب ÛÛ’Û” Ø¨Ø´Ø±Ø·ÛŒÚ©Û Ù†ÛŒØª نیک Ûو۔نیت ÛŒÛ ÛÙˆ Ú©Û ÛŒÛ Ø±Ù‚Ù… Ø+اجت مندوں اور رÙØ§Û Ø¹Ø§Ù… میں استعمال ÛÙˆ Ú¯ÛŒ Û”ÙˆÛ Ú©Ø³Ø¨ ناجائز اور Ø+رام بن جاتا ÛÛ’ جو غرور Ú©Û’ دروازے کھولتا ÛÛ’Û” جس سے زندگی دین سے غاÙÙ„ ÛÙˆ جائے اس Ú©ÛŒ اجازت Ù†Ûیں ÛÛ’Û”
انبیائے کرام Ø‘ Ù†Û’ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ Ø+Ú©Ù… Ú©Û’ مطابق مختل٠پیشے اختیار کئے۔Ø+ضرت ابراÛیمؑ اور Ø+ضرت اسماعیل ؑنے معماری کی۔ Ø+ضرت نوØ+ Ø‘ اور Ø+ضرت زکریا Ø‘ Ù†Û’ Ù„Ú©Ú‘ÛŒ کا کام کیا۔ Ø+ضرت دائود Ø‘ بادجود Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ûونے Ú©Û’ØŒØ²Ø±Û Ø¨Ù†Ø§ کر آمدنی Ø+اصل کیا کرتے تھے۔Ø+ضرت یسع Ø‘ کھیتی باڑی کیا کرتے تھے، Ø+ضرت عیسٰی Ø‘ Ú©Ù¾Ú‘Û’ رنگتے تھے۔ Ø+ضرت موسیٰ Ø‘ اور Ø+ضور نبی کریم ï·º بکریاں چراتے تھے۔ Ù„Ûٰذا یقین سے Ú©Ûا جا سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ø³Ø¨ سے Ø¹Ù…Ø¯Û Ø§ÙˆØ± بÛتر Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ù…Ø¹Ø§Ø´ ÙˆÛ ÛÛ’ جس میں دست Ùˆ بازو سے کام لینا Ù¾Ú‘Û’ Û” رزق Ø+لال Ú©Û’ بارے میں متعدد اØ+ادیث موجود Ûیں، کسب Ø+رام Ú©ÛŒ مذمت میں Ø+ضور نبی کریم ï·º Ú©Û’ ارشادات Ûمارے لئے رÛنما اصول Ûیں۔ ذیل Ú©ÛŒ Ø+دیث پڑھیے،
’’ کوئی شخص Ø+رام مال کھائے ØŒ پھر اس سے خدا Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº ØµØ¯Ù‚Û Ø¯Û’ تو ÛŒÛ ØµØ¯Ù‚Û Ù‚Ø¨ÙˆÙ„ Ù†Ûیں کیا جائے گا Û” اور اگر اپنی ذات اور اپنے گھر والوں پر خرچ کرے تو برکت سے خالی ÛÙˆ گا‘‘ (ترمذی شریÙ)
Ø+رام کھانے والا شخص Ù†Û ØµØ±Ù Ù‚Ù„Ø¨ÛŒ Ùˆ Ø°ÛÙ†ÛŒ سکون Ú©Û’ لئے ترستا ÛÛ’ØŒ Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ø³ Ú©Ùˆ عبادت Ùˆ ریاضت سے بھی بے رخی ÛÙˆ جاتی Ûے۔اگر ایسا شخص Ø+رام Ú©ÛŒ کمائی میں سے زکوٰۃ دیتا ÛÛ’ØŒ یا Ø+ج کرتا ÛÛ’ØŒ تو ÙˆÛ Ø§ÛŒØ³Ø§ Ù…Ø+ض مجرم ضمیر Ú©ÛŒ تشÙÛŒ Ú©Û’ لئے کرتا ÛÛ’ ÙˆØ±Ù†Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒ کوئی شرعی Ø+یثیت Ù†Ûیں ÛÛ’Û”Ø+رام کمائی سے زکوٰۃ Ùˆ Ø+ج Ú©Û’ اسلامی Ùرائض کیسے ادا ÛÙˆ سکتے Ûیں۔ Ø¬Ø¨Ú©Û ØµØ¯Ù‚Û Ùˆ خیرات Ú©ÛŒ Ù†ÙÙ„ÛŒ عبادات بھی رد Ûوجاتی Ûیں۔
زÛر تھوڑا بھی ÛÙˆ تو زÛر ÛÛŒ Ûوتا Ûے،اس زÛر Ú©Ùˆ کسی بھی Ø´Û’ میں ملا دیا جائے ÙˆÛ Ø²Ûر ÛÛŒ رÛÛ’ گا، اسی طرØ+ پلید Ø´Û’ پاک Ø´Û’ میں ملا دی جائے تو ÙˆÛ Ù¾Ø§Ú© مال Ú©Ùˆ بھی Ù…Ø´ØªØ¨Û Ú©Ø± دیتی ÛÛ’Û”Ø+ضرت امام Ø+سین Ø“ Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ù†Û’ رسول Ø§Ù„Ù„Û ï·ºÚ©Ùˆ Ùرماتے سنا ÛÛ’ Ú©Û â€™â€™Ø¬Ùˆ چیز تم Ú©Ùˆ Ø´Ú© میں ڈال دے، اس Ú©Ùˆ Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دو، اس چیز Ú©ÛŒ طر٠میلان رکھو جو تم Ú©Ùˆ Ø´Ú© میں Ù†Û ÚˆØ§Ù„Û’â€˜â€˜Û”Ø§ÛŒØ³Û’ مواقعوں پر انسان کا ضمیر غلط رÛنمائی Ù†Ûیں کرتا۔رسول کریم ï·º Ù†Û’ Ùرمایا،’’ نیکی ÙˆÛ ÛÛ’ جس سے انسان خود مطمئن ÛÙˆ جائے۔ اور اس Ú©Û’ دل Ú©Ùˆ اطمینان ÛÙˆ جائے۔ اور Ú¯Ù†Ø§Û ÙˆÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø³ سے انسان کا ضمیر خلش کرے اور جس سے اس Ú©Û’ سینے میں Ø´Ú© پیدا ÛÙˆ جائے‘‘۔
انسان کا ضمیر بÛترین کسوٹی Ù…Ûیا کرتا ÛÛ’ØŒ ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ بھی Ø´Ú© Ú©ÛŒ صورت میں رÛنمائی کرتا ÛÛ’Û” Ø´Ú© Ùˆ Ø´Ø¨Û Ú©Û’ معاملے میں کام Ù†Û Ú©Ø±Ù†Û’ کا سگنل دیتا ÛÛ’Û” ضمیر Ú©ÛŒ رÛنمائی Ûر صالØ+ انسا Ù† Ú©Ùˆ میسر Ûوتی ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± بات ÛÛ’ Ú©Û Ù…Ø³Ù„Ø³Ù„ Ú¯Ù†Ø§Û Ú©Û’ بعد ضمیر وقتی طور پر دب جائے یا Ø®ÙˆØ§Ø¨ÛŒØ¯Û ÛÙˆ جائے اور Ûدایت پا کر جاگ جائے۔ تقویٰ بھی ÛŒÛÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø¬Ø¨ کسی مال Ú©Û’ بارے میں Ø´Ú© ÛÙˆ Ú©Û ÙˆÛ Ø+رام ÛÛ’ یا Ø+لال ،تو اسے استعمال Ù†Û Ú©Ø±Ù†Ø§ بÛتر ÛÛ’Û”
عÛد رسالت ï·º میں خراج Ùˆ Ø¬Ø²ÛŒÛ Ú©ÛŒ جو رقم آتی ØªÚ¾ÛŒØŒÙˆÛ Ø+اجت مندوں پر صر٠Ûوتی تھی۔Ø+ضور نبی کریم ï·º Ú©ÛŒ Ø³Ø§Ø¯Û Ø¨ÙˆØ¯ Ùˆ باش کا عملی Ù†Ù…ÙˆÙ†Û ØªØ±Ø¨ÛŒØª یاÙتگان پرمرتب Ûونا Ùطری امر ØªÚ¾Ø§ØŒÚ†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø®Ù„Ùائے راشدین Ø“ بھی Ø§Ø³ÙˆÛ Ø+Ø³Ù†Û Ú©Ø§ بÛترین Ù†Ù…ÙˆÙ†Û ØªÚ¾Û’Û”Ø+ضرت ابوبکر صدیق ؓخلاÙت Ú©ÛŒ ابتداء میں بزازی کا کام کیا کرتے تھے، صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… Ø“ Ù†Û’ خلاÙت Ú©ÛŒ ÛÙ…Û ÙˆÙ‚Øª مصروÙیات Ú©Û’ پیش نظر Ø+ضرت ابوبکر صدیقؓ Ú©Ùˆ Ø±ÙˆØ²ÛŒÙ†Û Ù„ÛŒÙ†Û’ پر مجبور Ú©ÛŒØ§Û”ÙˆÛ Ø§ØªÙ†Ø§ لیتے تھے Ú©Û Ø¬Ø³ سے بمشکل Ú¯Ø²Ø§Ø±Û Ûوسکے۔تاریخ میںآپ Ø“Ú©ÛŒ سادگی اور دیانت داری Ú©Û’ Ø+یرت انگیز واقعات رقم Ûیں۔بیت المال سب مسلمانوں کا تھا۔خلÙÛŒÛ ØªÙˆ Ù…Ø+ض Ù…Ø+اÙظ مقرر کئے گئے ØªÚ¾Û’Û”ÙˆÛ Ø§Ù…Ø§Ù†Øª دار تھے، خیانت Ù†Ûیں کرسکتے تھے۔
مغل Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ø§ÙˆØ±Ù†Ú¯ زیب عالمگیر اپنی روزی کا سامان قرآن پاک Ú©ÛŒ کتابت اور ٹوپیاں بنا کر پیدا کرتے تھے Û” شاÛÛŒ Ø®Ø²Ø§Ù†Û Ø³Û’ ذاتی اخراجات کا کوئی سروکار Ù†Û ØªÚ¾Ø§Û”Ø§Ù“Ù¾ Ú©ÛŒ تجÛیز Ùˆ تکÙین وصیت Ú©Û’ مطابق ذاتی کمائی سے Ú©ÛŒ گئی۔
رزق Ø+رام Ú©ÛŒ معرو٠قسم کسی کا Ø+Ù‚ غصب کرنا ÛÛ’Û” غصب Ú©ÛŒ متعدد اشکال Ûیںمگر عام طور پر کسی کا مال دبا لیا جاتا ÛÛ’ØŒ یا زمین میںکسی Ù¹Ú©Ú‘Û’ پر ناجائز Ù‚Ø¨Ø¶Û Ø¬Ù…Ø§ لیاجاتا ÛÛ’Û”Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ اس بارے میںواضØ+ Ø+Ú©Ù… دیا Ûے،’’ تم لوگ ایک دوسرے کا مال ناجائز طریقے سے Ù†Û Ú©Ú¾Ø§Ø¦Ùˆâ€˜â€˜Û”(Ø§Ù„Ø¨Ù‚Ø ±Û:Û±Û¸Û¸)
ارشاد نبوی ï·º Ù†Û’ اس Ú©ÛŒ مزید وضاØ+ت کر دی، ’’کسی مسلمان Ú©Ùˆ جائز Ù†Ûیں Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ بھائی کا مال دبا Ù„Û’ کیوں Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Ûر مسلمان پر دوسرے مسلمان کا مال غصب کرنا Ø+رام کر دیا Ûے‘‘۔ (Ø+دیث نبوی)
اراضی سے متعلق Ø+دیث نبوی ï·º ÛÛ’ Ú©Û â€™â€™Ø¬Ùˆ آدمی کسی Ú©ÛŒ زمین میں ایک بالشت بھر ٹکڑا بھی ظلم سے غصب کرے گا، ÙˆÛ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ سامنے اس Ø+الت میں لایا جائے گا Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اس پر غضب ناک ÛÙˆ گا‘‘۔
Ù…Ø°Ú©ÙˆØ±Û Ø+دیث میں ÙÙ‚Ûائے کرام Ù†Û’ Ùرمایا ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ø§Ø¬Ø§Ø¦Ø² اراضی پر مسجد قائم ÛÙˆ تو ÙˆÛاں بھی نماز Ù†Ûیں Ù¾Ú‘Ú¾ÛŒ جا سکتی۔ اب ÛÙ… اپنے معاشرے پر Ù†Ú¯Ø§Û ÚˆØ§Ù„ØªÛ’ Ûیں Ú©Û Ù…Ø®ØªÙ„Ù Ø·Ø¨Ù‚Ø§Øª میں ÛŒÛ ØªØµÙˆØ± Ø+رام Ùˆ Ø+لال کس Ø´Ú©Ù„ میں موجود ÛÛ’Û” Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÙ… ان عوامل کا Ø¬Ø§Ø¦Ø²Û Ù„ÛŒÚº جو رشوت Ú©ÛŒ پیدائش اور نشو Ùˆ نما کا سبب بنتے Ûیں۔رشوت ستانی بÛت بڑی معاشرتی برائی ÛÛ’ØŒ اس کا آغاز اس وقت سے ÛÛŒ ÛÙˆ چکا تھا جب انسانی Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û ÙˆØ¬ÙˆØ¯ میں آیا۔ اور جب اس Ú©Û’ نتیجے میں سماجی تغاÙÙ„ شروع Ûوا۔انسانی معاشرے میں Ûر Ø·Ø¨Ù‚Û Ù…Ø¹Ø§Ø´ÛŒ استØ+کام Ú©Û’ لئے دوسرے طبقے کا استØ+صال کر رÛا Ûے،رشوت ستانی بھی استØ+صال Ú©ÛŒ ایک صورت ÛÛ’Û”
جب Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ø§Ø®Ù„Ø§Ù‚ÛŒ اقدار سے انØ+را٠کرتا ÛÛ’ تو آÛØ³ØªÛ Ø§Ù“ÛØ³ØªÛ ÛŒÛ Ø§Ù†Ø+را٠اس Ø+د تک بڑھ جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ùسیاتی طور پر برائی برائی Ù†Ûیں سمجھی جاتی۔جس Ú©Û’ نتیجے میں ملازمت Ù¾ÛŒØ´Û Ø·Ø¨Ù‚Û’ کا ایک Ø+ØµÛ Ø±Ø´ÙˆØª Ú©Ùˆ برائی Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ بچوں کا پیٹ پالنے اور وقت Ú©ÛŒ ایک ضرورت سمجھ بیٹھتا ÛÛ’Û” آج Ú©Ù„ زر Ú©ÛŒ Ùراوانی Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ قیمتیں آسمان سے باتیں کر رÛÛŒ Ûیں اور تنخواÛیں سکڑتی جا رÛÛŒ Ûیں۔اس لئے Ù…Ø+دود ØªÙ†Ø®ÙˆØ§Û Ù¾Ø§Ù†Û’ والا اپنامعیار زندگی Ú©Ùˆ برقراررکھنے Ú©Û’ لئے رشوت Ú©Ùˆ مجبوری سمجھتا Ûے۔مگر ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯ سادگی میں اس کا علاج تلاش Ù†Ûیں کرتے Û” اکثر رشوت Ú©Û’ پیسے کوبری عادتوں میں برباد کرتے Ûیں۔قرآن پاک میں رشوت خوروں کا Ù¹Ú¾Ú©Ø§Ù†Û Ø¬Ûنم بتایا گیا ÛÛ’Û”Ø+ضور اکرم ï·º Ù†Û’ رشوت Ú©ÛŒ مذمت اور اس کا لین دین کرنے والوں پرصریØ+ الÙاظ میں لعنت Ùرمائی Ûے۔آپ ï·º Ú©ÛŒ تعلیمات Ùˆ عمل کا اثر صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… Ø“ Ú©Û’ قول Ùˆ Ùعل میں جذب ÛÙˆ گیا ØªÚ¾Ø§Û”ÙˆÛ Ø+رام مال سے یوں بچتے تھے جیسے کوئی دÛکتی Ûوئی آگ سے بچتا ÛÙˆÛ”
ناجائز مراعات Ø+اصل کرنا بھی رشوت خوری Ú©ÛŒ ایک Ø´Ú©Ù„ Ûے۔جیسا Ú©Û Ø§Ú¯Ø± کوئی Ø+اکم ØŒ وزراء، عوامی Ù†Ù…Ø§Ø¦Ù†Ø¯Û ÛŒØ§ کوئی اور اعلیٰ صاØ+ب اختیار شخص اپنی پوزیشن کا ÙØ§Ø¦Ø¯Û Ø§Ù¹Ú¾Ø§ØªÛ’ Ûوئے قیمتی یا معمولی تØ+ائ٠وصول کرتا ÛÛ’ تو ÙˆÛ Ø§Ø´ÛŒØ§Ø¡ بھی رشوت Ú©Û’ زمرے میں آئیں گی۔انسان نجانے Ú©Ù† Ú©Ù† طریقوں سے اپنے بچوں اور رشتے داروں Ú©Û’ لئے جائیدادیں بناتا ÛÛ’ لیکن میں Ù†Û’ ÛŒÛ Ø§Ù„Ù…ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ دیکھا ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ú†Û’ ÛÛŒ اپنے باپ Ú©Û’ مرنے Ú©ÛŒ بددعائیں بھی مانگتے ÛÛŒÚºÛ”ØªØ§Ú©Û Ù…Ø±Ù†Û’ Ú©Û’ بعد جائید تقسیم کریں۔ Ø+رام کمائی Ú©ÛŒ واÙر جائیداد بچوں Ú©Ùˆ Ú¯Ù†Ø§Û Ú©ÛŒ جانب مائل کرتی ÛÛ’Û” اس سے بچنا چاÛیے۔رزق Ø+رام سے بچنے کا ایک Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ùرد Ûر وقت خدا اور موت Ú©Ùˆ یاد رکھے۔ذکر الÛÙ°ÛŒ سے عظمت کا ا ظÛار نصیب Ûوتا ÛÛ’ ØŒ ÛŒÛ ØªÙ‚ÙˆÛŒÙ° اور اØ+ترام قانون Ú©ÛŒ بنیاد ÛÛ’Û” موت Ú©Û’ استØ+ضار سے دنیا سے بے رغبتی اور زÛدپیدا Ûوتا ÛÛ’Û”