تاثیر قرآن Û”Û”Û”Û”Û” ڈاکٹر اختر Ø+سین عزمی
taseer e quran.jpg
ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™Ø§ÙˆØ± جب انÛیں قرآن سنایا جاتا ÛÛ’ تو Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û ÛÙ… اس پر ایمان لائے۔ ÛŒÛ ÙˆØ§Ù‚Ø¹ÛŒ Ø+Ù‚ ÛÛ’ Ûمارے رب Ú©ÛŒ طر٠سے ØŒÛÙ… تو Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ سے مسلم Ûیں۔(‘‘سورÛÙ” قصص)
دعوت واصلاØ+ Ú©Û’ عمل Ú©Û’ مؤثر اور پائیدار Ûونے کیلئے ضروری ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ùس منÛج سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø³Û’ Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù‚Ø±ÛŒØ¨ اور ÛÙ… آÛÙ†Ú¯ ÛÙˆ جسے رسول٠اکرم ï·º Ù†Û’ اختیار کیا۔ بقول امام مالکؒ اس قوم Ú©Û’ آخری Ø+صے Ú©ÛŒ اصلاØ+ بھی اس وقت تک Ù†Û ÛÙˆ Ú¯ÛŒ جب تک ÙˆÛ Ø§Ø³ÛŒ طریقے Ú©Ùˆ Ù†Û Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø± کرے جس طریقے پر ابتداء میں اصلاØ+ Ûوئی تھی۔ بعثت نبوی کا ابتدائی دور ÛÙˆ یا بعد Ú©Û’ ادوار، Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ Ø±Ø³ÙˆÙ„Ø Ú©Û’ دعوتی منÛج میں تذکیر بالقرآن Ú©ÛŒ خصوصیت نمایاں طور پر نظر آتی ÛÛ’Û” آپ Ø Ù†Û’ اÙراد Ú©Ùˆ دعوت دی یا قبائل کو، ÙˆÙود Ú©Ùˆ تبلیغ Ú©ÛŒ یا شاÛان٠وقت کو، Ø§Ù“Ù¾Ø Ú©ÛŒ دعوتی Ú¯Ùتگو میں تلاوت٠قرآن کا التزام Ûر Ø¬Ú¯Û Ø¯Ú©Ú¾Ø§Ø¦ÛŒ دیتا ÛÛ’Û” Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ Ø§Ù“Ù¾Ø Ú©Ùˆ Ù…Ú©ÛŒ دور میں ÛÛŒ اس بات Ú©ÛŒ Ûدایت Ú©ÛŒ تھی:
ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™Ø§ÙˆØ± اس قرآن Ú©Ùˆ Ù„Û’ کر ان (کاÙروں) Ú©Û’ ساتھ بڑا جÛاد کرو۔‘‘(الÙرقا٠† 25:52)
گویا نظام٠باطل Ú©Ùˆ اگر چیلنج کرنا ÛÛ’ تو Ù…Ú©ÛŒ دور میں بھی جÛاد کرنا ÛÙˆ گا اور ÛŒÛ Ø¬Ûاد قرآن Ú©Û’ ابلاغ Ú©Û’ ذریعے ÛÙˆ گا۔ عرب Ú©ÛŒ اکھڑ اور جھگڑالو قوم Ú©Ùˆ ڈرانا بھی قرآن سنائے بغیر ممکن Ù†Û ØªÚ¾Ø§Û” Ùرمایا: ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™ اس قرآن Ú©Ùˆ ÛÙ… Ù†Û’ آسان کر Ú©Û’ تمÛاری زبان میں اسی لیے نازل کیا ÛÛ’ Ú©Û ØªÙ… پرÛیزگاروں Ú©Ùˆ خوش خبری دے دو اور ÛÙ¹ دھرم لوگوں Ú©Ùˆ ڈرا دو۔‘‘(مریم 97:19)
تمام انسانیت Ú©Ùˆ خبردار کرنے کیلئے بھی ÛŒÛÛŒ مؤثر Ø°Ø±ÛŒØ¹Û ÛÛ’: ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™ ÛŒÛ Ø§ÛŒÚ© پیغام ÛÛ’ سب انسانوں کیلئے ØŒ ØªØ§Ú©Û Ø§Ù† Ú©Ùˆ اس Ú©Û’ ذریعے سے خبردار کر دیا جائے۔‘‘(ابراÛÛ Ù… 52:14)قرآن Ú©ÛŒ تاثیر ایک Ù…Ø³Ù„Ù‘Ù…Û Ø+قیقت ÛÛ’Û” تلاوت Ú©ÛŒ تاثیر سے عرب Ú©ÛŒ اکھڑ اور جھگڑالو قوم Ù†Û’ اسلام قبول کیا اور جنÛÙˆÚº Ù†Û’ قبول Ù†Ûیں کیا انÛÙˆÚº Ù†Û’ بھی اس Ú©ÛŒ تاثیر کا Ú©Ú¾Ù„Û’ Ù„Ùظوں اعترا٠کیا۔ دوران دعوت قرآن سنانا Ù†Û ØµØ±Ù Ø³Ù†ØªÙ Ù†Ø¨ÙˆÛŒØ ÛÛ’ Ø¨Ù„Ú©Û ØµØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… Ø“ کا عمل بھی ÛÛ’Û”
تاثیر قرآن:قرآن کاÙروں Ú©Ùˆ انÙرادی طور پر بھی اور ان Ú©Û’ مجمعوں Ú©Û’ اندر بھی سنایا گیا اور ان میں سے Ûر ایک Ù†Û’ اس Ú©ÛŒ عظمت اور تاثیر کا اعترا٠کیا۔ Ø+ضرت Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عباسؓ Ú©ÛŒ روایت ÛÛ’ Ú©Û Ù‚Ø±ÛŒØ´ کا سردار ولید بن Ù…ØºÛŒØ±Û Ù†Ø¨ÛŒ اکرمﷺ Ú©Û’ پاس آیا۔ آپﷺ Ù†Û’ اسے قرآن Ù¾Ú‘Ú¾ کر سنایا Û” قرآن سن کر ÙˆÛ Ù†Ø±Ù… Ù¾Ú‘ گیا۔ ابوجÛÙ„ Ú©Ùˆ خبر Ù¾ÛÙ†Ú†ÛŒ تو ولید Ú©Û’ پاس گیا ØŒ ولید Ù†Û’ ابوجÛÙ„ سے Ú©Ûا â€™â€™Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ قسم تم میں سے کوئی آدمی مجھ سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø§Ø´Ø¹Ø§Ø± اور قصیدوں کا جاننے والا Ù†Ûیں ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ قسم !ÙˆÛ Ø¬Ùˆ Ú©Ú†Ú¾ Ú©Ûتے Ûیں، ÙˆÛ Ø§Ù† میں سے کسی چیز Ú©Û’ Ù…Ø´Ø§Ø¨Û Ù†Ûیں ÛÛ’Û” Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ قسم !ÙˆÛ Ø¬Ùˆ Ú©Ú†Ú¾ Ú©Ûتے Ûیں اس میں بڑی Ø+لاوت اور کشش ÛÛ’ اور ان کا Ú©Ûا Ûوا ایسا تناور درخت ÛÛ’ جس Ú©Û’ اوپر کا Ø+ØµÛ Ø®ÙˆØ¨ Ù¾Ú¾Ù„ دیتا ÛÛ’ اور نیچے کا Ø+ØµÛ Ø®ÙˆØ¨ سر سبز ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ú©Ù„Ø§Ù… ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø§ÙˆÙ†Ú†Ø§ رÛÙ†Û’ والا ÛÛ’Û” کوئی کلام اس سے برتر Ù†Ûیں۔ ایسا کلام جو اپنے سے نیچے والے کلاموں Ú©Ùˆ تو Ú‘ کر رکھ دیتا Ûے‘‘۔ ا(بیÛقی، Ø§Ù„Ø¨Ø¯Ø§ÛŒÛ ØŒ ج3ØŒ ص 60Ø› تÙسیر ابن کثیر، ج 4،ص443)Û”
Ø+ضرت جابرؓ بن Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø§ÙˆØ± Ø+ضرت Ø¹Ø¨Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø¨Ù† عمر Ø“ Ú©ÛŒ روایات Ú©Û’ مطابق ایک دن قریش Ù†Û’ Ù…Ø´ÙˆØ±Û Ú©ÛŒØ§ Ú©Û Ø§ÛŒØ³Û’ آدمی کا انتخاب کیا جائے جو جادو کا جاننے والا ØŒ کاÛÙ† اور سب سے بڑا شاعر ÛÙˆÛ” Ø¹ØªØ¨Û Ø¨Ù† Ø±Ø¨ÛŒØ¹Û Ú©Û’ نام پر ان کا اتÙاق Ûوا Ú©Û Ø§Ø³ سے بÛتر کوئی آدمی Ù†Ûیں۔ Ø¹ØªØ¨Û Ø¨Ù† Ø±Ø¨ÛŒØ¹Û Ù‚Ø±ÛŒØ´ Ú©Û’ نمایندے Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے Ø+ضور اکرم ï·º Ú©Û’ پاس آیا اور Ú©ÛÙ†Û’ لگا: ’’میں سمجھتا ÛÙˆÚº Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ ÛÙ… سب سے بÛترین خاندان والے اور سب سے اونچے مرتبے والے Ûیں لیکن آپ Ù†Û’ Ûمیں مصیبت میں ڈال دیا Ûے۔‘‘
Ø¹ØªØ¨Û Ú©ÛŒ بات سن کر رسول٠اکرمﷺ Ù†Û’ پوچھا: ’’اے ابو الولید تم Ù†Û’ اپنی بات مکمل کر لی؟‘‘ Ø¹ØªØ¨Û Ù†Û’ جواب دیا ’’جی Ûاں‘‘۔ اب Ø+ضور اکرم ï·º Ù†Û’ Ø³ÙˆØ±Û Ø+Ù… Ø§Ù„Ø³Ø¬Ø¯Û Ù¾Ú‘Ú¾Ù†Ø§ شروع کی۔ Ø+تیٰ Ú©Û Ø§Ù“Ù¾Ø Ø§Ø³ آیت پر Ù¾ÛÙ†Ú†Û’ :ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™Ù¾Ú¾Ø± اگر ÛŒÛ Ù…Ù†Û Ù¾Ú¾ÛŒØ±ØªÛ’ Ûیں تو آپ Ú©ÛÛ Ø¯ÛŒÚº Ú©Û Ù…ÛŒÚº تمÛیں ایسی چنگھاڑ Ú©Û’ عذاب سے ڈراتا ÛÙˆÚº جیسی چنگھاڑ (کا عذاب) عادوثمود پر آیا‘‘۔ (41:13)
ÛŒÛ Ø³Ù† کر Ø¹ØªØ¨Û Ø§ØªÙ†Ø§ گھبرایا Ú©Û Ø¨Û’ Ø³Ø§Ø®ØªÛ Ø§Ø³ Ù†Û’ Ú©Ûا:بس کریں۔ پھر Ø¹ØªØ¨Û ÙˆÛاں سے اٹھ کھڑا Ûوا لیکن ان آیات سے ÙˆÛ Ø§ØªÙ†Ø§ مرعوب Ûوچکا تھا Ú©Û Ø§Ø³Û’ Ú©Ú†Ú¾ سمجھ Ù†Ûیں آ رÛا تھا Ú©Û ÙˆÛ Ù‚Ø±ÛŒØ´ Ú©Ùˆ کیا جواب دے۔ سرداران قریش Ù†Û’ اس Ú©Û’ اترے Ú†Ûرے Ú©Ùˆ دیکھ کر دور سے ÛÛŒ Ú©Ûا : â€™â€™Ø¹ØªØ¨Û Ø¬Ø³ شان Ú©Û’ ساتھ گیا تھا، ا س کا Ú†ÛØ±Û Ø¨ØªØ§ رÛا ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³ شان Ú©Û’ ساتھ واپس Ù†Ûیں آ رÛا Ûے‘‘ قریش Ú©ÛŒ مجلس میں Ù¾ÛÙ†Ú† کر اس Ù†Û’ Ú©Ûا :’’میں Ù†Û’ ان سے تمام طریقوں سے بات Ú©ÛŒ اور پھر انÛÙˆÚº Ù†Û’ میری بات کا ایسا جواب دیا جو جادو ÛÛ’ØŒ Ù†Û Ø´Ø¹Ø± اور Ù†Û Ú©Ûانت۔ انÛÙˆÚº Ù†Û’ جو کلام سنایا Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ قسم ! میرے کانوں Ù†Û’ ایسا کلام Ù†Ûیں سنا۔ اے قریش آج تم میری بات مان لو ØŒ Ø§Ù“Ø¦Ù†Ø¯Û Ú†Ø§ÛÛ’ Ù†Û Ù…Ø§Ù†Ù†Ø§Û” ان Ú©Ùˆ ان Ú©Û’ Ø+ال پر Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ دو، Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ÙˆÛ ØªÙˆ اس کام Ú©Ùˆ Ú†Ú¾ÙˆÚ‘Ù†Û’ والے Ù†Ûیں Ûیں۔ اگر ÙˆÛ Ø§Ù† عربوں پر غالب آئے تو ان Ú©ÛŒ برتری تمÛاری برتری ØŒ اÙÙ†Ú©ÛŒ عزت تمÛاری عزت Ûوگی۔ اور اگر عربوں Ù†Û’ انÛیں دبا لیا تو تمÛارے آپس میں Ù„Ú‘Û’ بغیر تمÛارا مقصد پورا ÛÙˆ Ø¬Ø§Ø¦ÛŒÚ¯Ø§â€˜â€˜Û”ÛŒÛ Ø³Ù† کر قریش Ù†Û’ Ú©Ûا:’’اے ابو الولید !لگتا ÛÛ’ تم بھی بے دین ÛÙˆ گئے Ûو۔‘‘ (دلائل Ø§Ù„Ù†Ø¨ÙˆÛ ØŒ بیÛÙ‚ÛŒ ،ص75Ø› مجمع الزوائد ،ج6،ص20ØŒ البدایÛØŒ ج 3،ص62)Û”
ان دو واقعات سے معلوم Ûوا Ú©Û Ø§Ø¯Ø¨ÛŒ وشعری ذوق رکھنے والے لوگ قرآن Ú©ÛŒ عظمت اور تاثیر کلام سے مرعوب تھے اور ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Û Ú©Ø§Ùروں Ú©ÛŒ بڑی سے بڑی بات کا مؤثر جواب ÙˆÛÛŒ ÛÛ’ جو آیات٠قرآنی Ú©Û’ ذریعے دیا جائے۔ اسی طرØ+ سیرت ابن Ûشام میں بیان Ø´Ø¯Û ÙˆÛ ÙˆØ§Ù‚Ø¹Û Ú©Û Ø§Ø¨ÙˆØ³Ùیان ØŒ ابوجÛÙ„ ØŒ اخنس بن شریق اور ابن ÙˆÛب ثقÙÛŒ 3رات تک مسلسل Ø+ضور اکرم ï·º Ú©ÛŒ تلاوت٠قرآن Ú†Ú¾Ù¾ کر سنتے رÛÛ’ اور جب ایک دوسرے Ú©Û’ سامنے آتے تو Ù†Û Ø³Ù†Ù†Û’ کا ÙˆØ¹Ø¯Û Ú©Ø±ØªÛ’ لیکن اگلے دن پھر ایک ایک کر Ú©Û’ سننے Ù¾ÛÙ†Ú† جاتے اور قرآن Ú©ÛŒ عظمت کا اعترا٠کرتے۔Ø+ضرت عمر Ø“ ( جب اسلام قبول Ù†Ûیں کیا تھا )Ù†Û’ Ú†Ú¾Ù¾ کر قرآن سنا اور مرعوب Ûوئے۔ (ابن Ûشام)معلوم Ûوا Ú©Û Ø±Ø³ÙˆÙ„ اکرم ï·º نماز میں بلند آواز سے تلاوت کر Ú©Û’ دوسروں Ú©Ùˆ سنانے Ú©Û’ مواقع پیدا کرتے تھے۔ اور ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ Ú©Û Ú©Ø§Ùر قرآن Ú©ÛŒ تاثیر سے خوÙØ²Ø¯Û ØªÚ¾Û’Û” قرآن Ù†Û’ ان Ú©Û’ اس خو٠کو یوں بیان کیا ÛÛ’:ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™ÛŒÛ Ú©Ø§Ùر Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û Ø§Ø³ قرآن Ú©Ùˆ Ûرگز Ù†Û Ø³Ù†Ùˆ اور جب ÛŒÛ Ø³Ù†Ø§ÛŒØ§ جائے تو اس میں خلل ڈالو تا Ú©Û ØªÙ… غالب آ جاؤ۔‘‘ (Ø+ٰم Ø§Ù„Ø³Ø¬Ø¯Û 41:26)
عظمت٠قرآن کا اعتراÙ:Ø§Ø¹Ù„Ø§Ù†ÛŒÛ ØªØ¨Ù„ÛŒØº Ú©Û’ آغاز میں جب قریش Ù†Û’ زائرین Ø+رم Ú©Û’ سامنے اپنا Ù…Ø´ØªØ±Ú©Û Ù…ÙˆÙ”Ù‚Ù Ø·Û’ کرنے Ú©Û’ لیے اجتماع کیا اور اس میں نبی اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ú©Û’ بارے میں تجاویز پیش Ûوئیں تو ان Ú©Û’ سردار ولید بن Ù…ØºÛŒØ±Û Ù†Û’ ایک ایک تجویز Ú©Û’ بودے پن Ú©Ùˆ واضØ+ کیا اور قرآن Ú©ÛŒ عظمت کا یوں اعترا٠کیا:’’خدا Ú©ÛŒ قسم اس کلام میں بڑی Ø+لاوت وشیرینی ÛÛ’Û” اس Ú©ÛŒ جڑ پائیدار اور شاخیں Ù¾Ú¾Ù„ دار Ûیں۔ ÛŒÛ Ù¾ÛŒØºØ§Ù… غالب Ûونے والا ÛÛ’ØŒ اسے کوئی مغلوب Ù†Ûیں کر سکتا اور ÛŒÛ Ø³Ø¨ Ú©Ùˆ Ú©Ú†Ù„ کر رکھ دے گا۔‘‘ ( سیرۃ ابن Ûشام، ص 233)Û”
ابن اسØ+اق Ú©Û’ مطابق Ø+ضرت ابو بکرؓ Ù†Û’ مسلمان Ûونے Ú©Û’ بعد Ø+ضرت زبیر بن عوامؓ ØŒ Ø+ضرت عثمان بن عÙانؓ ØŒØ+ضرت طلØ+Û Ø¨Ù† عبیداللÛØ“ ØŒ Ø+ضرت سعد بن ابی وقاصؓ ØŒ اور Ø+ضرت عبدالرØ+مٰن بن عوÙØ“ Ú©Ùˆ تبلیغ Ú©ÛŒ اور انÛیں Ù„Û’ کر خدمت ٠رسولﷺ میں Ø+اضر Ûوئے۔ آپﷺ Ù†Û’ انکے سامنے اسلام پیش کیا، قرآن سنایا اور اسلام Ú©Û’ Ø+قوق بتائے۔ ÙˆÛ Ø³Ø¨ ایمان Ù„Û’ آئے۔ (مسند اØ+مد، ابودائود، طبقات ابن سعد ØŒ ج 5ØŒ ص 510ØŒ Ø§Ù„Ø¨Ø¯Ø§ÛŒÛ ØŒ ج 5،ص32)Û”
ابن اسØ+اق ÛÛŒ Ú©ÛŒ روایت ÛÛ’ Ú©Û Ù‚Ø¨ÛŒÙ„Û Ø¯ÙˆØ³ Ú©Û’ سردار Ø·Ùیل بن عمرو Ù…Ú©Û Ú¯Ø¦Û’ تو قریش Ú©Û’ چند آدمی ان سے ملے اور انÛیں Ú©Ûا Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… سے دور رÛنا۔ Ø·Ùیل دوسی Ú©Û’ بقول ایک صبØ+ جب Ø+ضور اکرم ï·º Ø®Ø§Ù†Û Ú©Ø¹Ø¨Û Ú©Û’ پاس Ú©Ú¾Ú‘Û’ نماز Ù¾Ú‘Ú¾ رÛÛ’ تھے تو میں بھی قریب کھڑا ÛÙˆ گیا۔ تمام تر اØ+تیاط Ú©Û’ باوجود Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ مجھے Ø§Ù“Ù¾Ø Ú©ÛŒ تلاوت Ú©Û’ الÙاظ سنا ÛÛŒ دیئے۔ مجھے ÙˆÛ Ú©Ù„Ø§Ù… بÛت ÛÛŒ بھلا Ù…Ø+سوس Ûوا۔ میں Ù†Û’ اپنے دل میں Ú©Ûا: ’’میری ماں مجھے روئے ! میں ایک قبیلے کا سردار Ûوں، خود شاعر Ûوں، اچھے بÙرے کلام میں تمیز کر سکتا ÛÙˆÚº ØŒ کیا Ø+رج ÛÛ’ Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ù…Ø+مد (ï·º) Ú©ÛŒ بات سنوں۔ دل لگتی بات ÛÙˆ Ú¯ÛŒ تو قبول کر لوں گا۔ کوئی زبر دستی تو میرے ساتھ کر Ù†Ûیں سکتا۔ Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ù…ÛŒÚº Ø®Ø¯Ù…ØªÙ Ø±Ø³ÙˆÙ„Ø Ù…ÛŒÚº Ø+اضر ÛÙˆ گیا۔ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ قسم میں Ù†Û’ اس سے Ù¾ÛÙ„Û’ اس سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø¹Ù…Ø¯Û Ú©Ù„Ø§Ù… اور انصا٠والی بات Ù†Ûیں سنی تھی، Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ù…ÛŒÚº Ú©Ù„Ù…Û Ù” Ø´Ûادت Ù¾Ú‘Ú¾ کر مسلمان ÛÙˆ گیا۔ (دلائل Ø§Ù„Ù†Ø¨ÙˆÛ Ù„Ù„Ø¨ÛŒÛقی، ص78ØŒ طبقات ابن سعد ØŒ ج4،ص 237ØŒ Ø§Ù„Ø§ØµØ§Ø¨Û ØŒ ج2ØŒ ص225)Û”
ابن اسØ+اق Ú©Û’ مطابق Ø+Ø¨Ø´Û Ú©Û’ عیسائیوں کا ÙˆÙد Ø+ضور اکرم ï·º Ú©Û’ پاس صØ+Ù† Ø+رم میں Ø+اضر Ûوا۔ رسول ØØ§Ù„Ù„Û Ø³Û’ جو سوالات ÙˆÛ Ú©Ø±Ù†Ø§ چاÛتے تھے، جب کر Ú†Ú©Û’ تو Ø§Ù“Ù¾Ø Ù†Û’ انÛیں Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ طر٠دعوت دی اور انÛیں قرآن Ù¾Ú‘Ú¾ کر سنایا۔ جب انÛÙˆÚº Ù†Û’ تلاوت قرآن سنی تو ان Ú©ÛŒ آنکھوں سے آنسو بÛÙ†Û’ Ù„Ú¯Û’Û” انÛÙˆÚº Ù†Û’ آپ Ø Ú©ÛŒ نبوت Ú©ÛŒ تصدیق کی، ایمان Ù„Û’ آئے۔ جب ÙˆÛ Ø¬Ø§Ù†Û’ Ù„Ú¯Û’ تو Ø±Ø§Û Ù…ÛŒÚº ابو جÛÙ„ Ù†Û’ انÛیں دین اسلام سے متنÙر کرنے Ú©ÛŒ کوشش Ú©ÛŒ لیکن انÛÙˆÚº Ù†Û’ Ú©Ûا Ú©Û ÛÙ… جاÛلوں سے Ù†Ûیں الجھتے تو Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ سورÛÙ” قصص Ú©ÛŒ آیت 52 اور 55 نازل Ùرما کر ان Ú©ÛŒ تعری٠Ùرمائی: ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™Ø§ÙˆØ± جب انÛیں قرآن سنایا جاتا ÛÛ’ تو Ú©Ûتے Ûیں Ú©Û ÛÙ… اس پر ایمان لائے۔ ÛŒÛ ÙˆØ§Ù‚Ø¹ÛŒ Ø+Ù‚ ÛÛ’ Ûمارے رب Ú©ÛŒ طر٠سے ØŒÛÙ… تو Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ سے مسلم Ûیں۔‘‘ (سیرۃ ابن Ûشام، ص338:339)Û”
اخلاقی برتری پر مبنی تعلیمات: Ø+ضرت علی کرم Ø§Ù„Ù„Û ÙˆØ¬ÛÛ Ú©ÛŒ ایک طویل روایت تلخیصاً ذکر ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ø¹Ø«ØªÙ Ù†Ø¨ÙˆÛŒ Ú©Û’ دسویں سال Ø+ج Ú©Û’ موقع پر Ø+ضور اکرم ï·º Ø+ضرت ابو بکرصدیقؓ اور Ø+ضرت علیؓ Ú©Û’ ÛÙ…Ø±Ø§Û Ù…Ù†ÛŒÙ° میں تشری٠لے گئے۔ Ø§Ù“Ù¾Ø Ù‚Ø¨ÛŒÙ„Û Ø¨Ù†ÙˆØ´ÛŒØ¨Ø§Ù† Ú©Û’ خیمے میں Ù¾ÛÙ†Ú†Û’Û” باÛÙ…ÛŒ تعار٠کے بعد Ø+ضور اکرم ï·º Ù†Û’ انÛیں توØ+ید Ùˆ رسالت Ú©Û’ قبول کرنے اور اپنی Ø+مایت کرنے Ú©ÛŒ دعوت دی تو Ù‚Ø¨ÛŒÙ„Û Ú©Û’ ایک سردار Ù…Ùروق بن عمرو Ù†Û’ Ú©Ûا:’’آپ (ï·º) مزید کس چیز Ú©ÛŒ دعوت دیتے Ûیں؟‘‘ Ø§Ù“Ù¾Ø Ù†Û’ اس Ú©Û’ سوال Ú©Û’ جواب میں سورۃ الانعام Ú©ÛŒ آیات 151 تلاوت Ùرمائیں۔ جن کا ØªØ±Ø¬Ù…Û ÛÛ’:’’ Ú©ÛÙˆ ! Ú©Û Ø§Ù“ÙˆÙ” میں تمÛیں ÙˆÛ Ú†ÛŒØ²ÛŒÚº Ù¾Ú‘Ú¾ کر سناؤں جو تمÛارے ربّ Ù†Û’ تم پر پابندیاں عائد Ú©ÛŒ Ûیں Û” کسی چیز Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ شریک Ù†Û Ø¨Ù†Ø§Ù†Ø§ اور ماں باپ سے Ø+Ùسن٠سلوک کرتے رÛنا، ناداری Ú©Û’ باعث اپنی اولاد قتل Ù†Û Ú©Ø±Ù†Ø§ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û ØªÙ…Ûیں بھی اور انÛیں بھی رزق ÛÙ… ÛÛŒ دیتے Ûیں اور بے Ø+یائی Ø®ÙˆØ§Û Ø¸Ø§Ûری ÛÙˆ یا Ù¾ÙˆØ´ÛŒØ¯Û ØŒ اس Ú©Û’ پاس Ù†Ûیں پھٹکنا اور کسی جان Ú©Ùˆ جس Ú©Û’ قتل Ú©Ùˆ Ø§Ù„Ù„Û Ù†Û’ Ø+رام کر دیا ÛÛ’ØŒ قتل Ù†Û Ú©Ø±Ù†Ø§ سوائے Ø+Ù‚ Ú©Û’Û” ان باتوں Ú©ÛŒ ÙˆÛ ØªÙ…Ûیں تاکید کرتا ÛÛ’ تا Ú©Û ØªÙ… سمجھو۔ اور مال٠یتیم Ú©Û’ پاس بھی Ûرگز Ù†Û Ø¬Ø§Ù†Ø§ سوائے اس Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ú©Û’ جو Ù¾Ø³Ù†Ø¯ÛŒØ¯Û ÛÙˆ Ø+تیٰ Ú©Û ÛŒØªÛŒÙ… جوانی Ú©Ùˆ Ù¾ÛÙ†Ú† جائے اور ناپ تول میں پورا انصا٠کرو۔ ÛÙ… کسی Ú©Ùˆ تکلی٠نÛیں دیتے مگر اس Ú©ÛŒ طاقت Ú©Û’ مطابق۔ اور جب بات Ú©ÛÙˆ انصا٠کی Ú©Ûو، Ø®ÙˆØ§Û Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ø§Ù¾Ù†Û’ Ø±Ø´ØªÛ Ø¯Ø§Ø± ÛÛŒ کا کیوں Ù†Û ÛÙˆÛ” اور Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ عÛد Ú©Ùˆ پورا کرو۔ ان باتوں کا Ø§Ù„Ù„Û ØªÙ…Ûیں Ø+Ú©Ù… دیتا ÛÛ’ تا Ú©Û ØªÙ… نصیØ+ت پاؤ Û” نیز اس Ú©ÛŒ Ûدایت ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛÛŒ میرا سیدھا Ø±Ø§Ø³ØªÛ ÛÛ’ØŒ Ù„Ûٰذا تم اسی راستے پر چلو۔ اور راستوں پر Ù†Û Ú†Ù„Ù†Ø§ مبادا Ú©Û Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ راستے سے بھٹک جاؤ۔ Ø§Ù„Ù„Û ØªÙ…Ûیں ان باتوں کا Ø+Ú©Ù… دیتا ÛÛ’ تا Ú©Û ØªÙ… پرÛیز گار بنو۔‘‘ (الانعام6: 151-153)Û”
Ù…Ùروق جسے اپنی ÙصاØ+ت وبلاغت پر بڑا ناز تھا Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ø§ کلام سن کر Ú©ÛÙ†Û’ لگا:’’آپ مزید کس بات Ú©ÛŒ دعوت دیتے Ûیں؟ Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ قسم ÛŒÛ Ú©Ù„Ø§Ù… جو آپ (ï·º)Ù†Û’ سنایا ÛÛ’ØŒ زمین والوں کا کلام Ù†Ûیں ÛÛ’ اور اگر ÛŒÛ Ø²Ù…ÛŒÙ† والوں کا کلام Ûوتا تو ÛÙ… اسے ضرور Ù¾Ûچان لیتے ‘‘۔ اب Ø+ضور اکرم ï·º Ù†Û’ سورۃ النØ+Ù„ Ú©ÛŒ آیت 90 Ú©ÛŒ تلاوت Ú©ÛŒ:ØªØ±Ø¬Ù…Û â€™â€™Ø¨Û’ Ø´Ú© Ø§Ù„Ù„Û ØªÙ…Ûیں انصا٠اور اØ+سان کرنے اور Ø±Ø´ØªÛ Ø¯Ø§Ø±ÙˆÚº Ú©ÛŒ مدد کرنے کا Ø+Ú©Ù… دیتا ÛÛ’Û” بے Ø+یائی اور بÙرے کاموں اور سرکشی سے منع کرتا ÛÛ’Û”ÙˆÛ ØªÙ…Ûیں نصیØ+ت کرتا ÛÛ’ تا Ú©Û ØªÙ… یاد رکھو۔‘‘ ÛŒÛ Ø³Ù† کر Ù…Ùروق Ù†Û’ Ú©Ûا:â€™â€™Ø§Ù„Ù„Û Ú©ÛŒ قسم ! آپ(ï·º) Ù†Û’ بڑے Ø¹Ù…Ø¯Û Ø§Ø®Ù„Ø§Ù‚ اور اچھے اعمال Ú©ÛŒ دعوت دی۔‘‘
اس Ú©Û’ بعد Ù‚Ø¨ÛŒÙ„Û Ú©Û’ دوسرے سرداروں Ûانی بن Ù‚Ø¨ÛŒØµÛ Ø§ÙˆØ± مثنیٰ بن Ø+Ø§Ø±Ø«Û Ù†Û’ بھی Ø§Ù“Ù¾Ø Ú©ÛŒ دعوت اورر قرآن Ú©ÛŒ عظمت کا اعترا٠کیا۔ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø§Ù†ÛÙˆÚº Ù†Û’ اپنی علاقائی اور قبائلی مجبوریوں Ú©Û’ پیش نظر غوروÙکر Ú©ÛŒ Ù…Ûلت مانگی اور Ø+ضور اکرم ï·º Ù†Û’ بھی ان Ú©ÛŒ سچائی پر مبنی بات Ú©Ùˆ سراÛا (چند سال بعد ÛŒÛ Ù‚Ø¨ÛŒÙ„Û Ù…Ø³Ù„Ù…Ø§Ù† Ûوا اور ان Ú©Û’ سردار مثنیٰ بن Ø+Ø§Ø±Ø«Û Ù†Û’ ایک کمانڈر Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے عراق اور ایران Ú©ÛŒ ÙتوØ+ات میں بنیادی کردار اداکیا)Û” بنو شیبان Ú©Û’ بعد Ø+ضور اکرم ï·º اوس وخزاج Ú©ÛŒ مجلس میں Ù¾ÛÙ†Ú†Û’Û” ان Ú©Û’ سامنے اپنی دعوت پیش Ú©ÛŒ اور ÙˆÛاں بھی قرآن Ú©ÛŒ تلاوت کی۔ مجلس سے اٹھنے سے Ù¾ÛÙ„Û’ ÛÛŒ نعمان بن شریک اور دیگر کئی اÙراد Ù…Ø´Ø±Ù Ø¨Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… Ûوئے۔(بیÛÙ‚ÛŒ ØŒ Ø+اکم،ابو نعیم، ÙتØ+ الباری، ج 7ØŒ ص156 ØŒ سیرۃ ابن کثیر ØŒ ج 2،ص129)Û”