اردو شاعری میں طنزو مزاØ+ Ú©ÛŒ روایت Û”Û”Û” Ù…Ø+مد شعیب
Urdu Shayeri Mein Tanz-o-Mazah.jpg
جس طرØ+ خوشی اور غم کا عمل دخل تمام Ø+یات٠انسانی میں جاری وساری رÛتا ÛÛ’ØŒ اسی طرØ+ طنز Ùˆ مزاØ+ Ú©Ùˆ بھی زندگی میں بنیادی Ø+یثیت Ø+اصل ÛÛ’Û”Ø¨Ú†Û Ø§Ù¾Ù†ÛŒ پیدائش ÛÛŒ سے رونے Ú©Û’ بعد جو کام سیکھتا ÛÛ’ØŒ ÙˆÛ Ø±ÙˆÙ†Ø§ اور Ûنسی Ûے۔اس وقت ÙˆÛ Ú©Ø³ÛŒ بھی جذبے سے آگاÛÛŒ Ú©Û’ بغیر صر٠گدگدانے پر خوشی کا اظÛار کر Ú©Û’ اپنی جبلت کا اØ+ساس دلاتا ÛÛ’ Û” انسان Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ú©ÙˆØ¦ÛŒ بھی جاندار اس عمل پر قادر Ù†Ûیں اور مولانا Ø+الی Ù†Û’ اسی لیے غالب Ú©Ùˆ Ø+یوان٠ظری٠قرار دیا تھا۔ صر٠غالب ÛÛŒ Ù†Ûیں Ø¨Ù„Ú©Û ØªÙ…Ø§Ù… انسان اس جذبے Ú©Û’ Ø+امل Ûوتے Ûیں :
شعری اصطلاØ+ میں طنز اور مزاØ+ کا Ù…ÙÛوم جدا جدا ÛÛ’Û” راقم الØ+رو٠کے نزدیک مزاØ+ اور طنز میں Ùرق Ú©Ùˆ اس طرØ+ بیان کیا جا سکتا ÛÛ’ Ú©Û Ú©Ø³ÛŒ Ú©Û’ ساتھ ’’ مذاق کرنے‘‘ Ú©Ùˆ مزاØ+ اور کسی کا ’’مذاق اْڑانے‘‘ Ú©Ùˆ طنز Ú©Ûا جائے گا۔ ’’مذاق کرنا‘‘ اور ’’مذاق اْڑانا‘‘ دو الگ الگ Ú©ÛŒÙیتیں Ûیں اور ان دونوں میں ÙˆÛÛŒ Ùرق ÛÛ’ جو گدگدانے اور تھپڑ لگانے میں Ûے۔مزاØ+ (Humour) اس وقت جنم لیتا ÛÛ’ جب Ùارغ البالی کا دور Ø¯ÙˆØ±Û Ûو،Ûر جانب سکون Ùˆ اطمینان چھایا ÛÙˆ اور معاشرے میں اعلیٰ انسانی اقدار،چند خرابیوں Ú©Û’ باوجود Ø+یات٠انسانی پر Ø+اوی ÛÙˆ جائیں۔ مزاØ+ Ú©ÛŒ کونپلیں ایسا سازگار ماØ+ول پا کرگھنا درخت بن جاتی Ûیں۔ اس درخت Ú©ÛŒ شاخیں Ûر جانب پھیل کر Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ú©Û’ اÙراد Ú©Û’ لیے خالص مزاØ+ Ú©ÛŒ صورت میں خوشگوار آکسیجن ÙراÛÙ… کرتی Ûیں۔ مزاØ+ اÙØ±Ø§Ø¯Ù Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ù…ÛŒÚº تØ+مل، بردباری، مروّت اور Ø²Ù†Ø¯Û Ø¯Ù„ÛŒ Ú©ÛŒ خصوصیات پیدا کر Ú©Û’ زندگی Ú©Û’ پھیکے پن میں رنگ بھر کر اسے خوشگوار بنا دیتا ÛÛ’Û” مزاØ+ نگار Ú©Û’ دل میں Ûمدردی اور اْنس Ùˆ Ù…Ø+بت Ú©ÛŒ Ùراوانی،بے اعتدالیوں Ú©Ùˆ دریاÙت کر Ú©Û’ ان کا علاج میٹھے شربت سے کرتی ÛÛ’ جس سے معاشرے سے Ø§Ù“Û Ú©Û’ بجائے ÙˆØ§Û Ú©ÛŒ آوازیں سنائی دیتی Ûیں۔
مزاØ+ Ú©Û’ برعکس طنز(Satire )Ú©ÛŒ پیدائش اس وقت Ûوتی ÛÛ’ جب Ù…Ø¹Ø§Ø´Ø±Û Ø¨Ø¯Ø+الی کا شکار Ûو،امن Ùˆ امان Ù…Ùقود ÛÙˆ جائے اور انسانی قدروں Ú©ÛŒ پامالی معمول بن جائے۔ایسے ماØ+ول میں لوگوں Ú©ÛŒ قوت٠برداشت جواب دے جاتی ÛÛ’Û” Ù…Ø±ÙˆÙ‘ØªØŒØ²Ù†Ø¯Û Ø¯Ù„ÛŒ اور دیگر اوصاÙÙ Ø+Ù…ÛŒØ¯Û Ø¯Ù… توڑ کر طنز Ú©Ùˆ جنم دیتے Ûیں۔طنز ایسے ماØ+ول میں پروان چڑھتا ÛÛ’ جÛاں کئی قسم Ú©ÛŒ ناÛمواریاں اپنی جڑیں مضبوطی سے گاڑ کرمستقل Ø+یثیت اختیار کر لیں۔ طنز اپنے اردگرد پھیلے Ûوئے مسائل Ú©ÛŒ اصلاØ+ کیلئے میٹھی گولیوں Ú©Û’ بجائے نشتر Ú©Ùˆ استعمال میں لاتا ÛÛ’Û” اردو شاعری میں Ùارسی Ú©Û’ توسط سے کئی اصنا٠اور موضوعات مستقل صورت اختیار کر گئے۔ Ûجو، تØ+ریÙØŒ رندی Ùˆ سر مستی ،زاÛد سے چھیڑ چھاڑ ÙˆØºÛŒØ±Û Ø§Ùسی Ùارسی شاعری Ú©ÛŒ دین Ûیں اور اردو شاعری میں طنز Ùˆ مزاØ+ Ú©Û’ ابتدائی نمونے انھی پیمانوں میں مقید ÛÙˆ کر یکسانیت کا شکار تھے۔ اس عÛد میں جو شاعر سب سے Ù¾ÛÙ„Û’ طنز Ùˆ مزاØ+ Ú©ÛŒ دستار اپنے سر پر سجاتا Ûے،اس کا نام مرزا Ù…Ø+مد جعÙر تھا جسے دنیائے طنز Ùˆ مزاØ+ میں ’’جعÙر زٹلی‘‘ Ú©Û’ نام سے Ø´Ûرت Ø+اصل Ûوئی۔ ÛŒÛ Ù…ØºÙ„ÛŒÛ Ø+کومت کا Ø²Ù…Ø§Ù†Û ØªÚ¾Ø§ جو بظاÛر استØ+کام پذیر نظر آتا تھا لیکن اس Ú©ÛŒ تÛذیبی اکائیاں اندر ÛÛŒ اندر زوال کا شکار تھیں۔ ایسے وقت میں جعÙر زٹلی Ù†Û’ اپنے عÛد Ú©ÛŒ ترجمانی کا ÙØ±ÛŒØ¶Û Ø§Ø³ طرØ+ انجام دیا Ú©Û ØªÛŒÙ† صدیاں گزرنے Ú©Û’ باوجود اس کا نام آج بھی Ø²Ù†Ø¯Û ÛÛ’Û” عوام Ú©ÛŒ ترجمانی کرتے Ûوئے اس شاعر Ù†Û’ جب Ø¨Ø§Ø¯Ø´Ø§Û Ú©Û’ خلا٠ایک شعر Ú©Ûا تو بادشاÛ٠وقت Ùرخ سیر Ù†Û’ بھڑک کر جعÙر زٹلی Ú©Ùˆ 1713Ø¡ میں قتل کروادیا۔ شعر درج ذیل ÛÛ’:
Ø³Ú©Ù‘Û Ø²Ø¯ بر گندم Ùˆ موٹھ Ùˆ مٹر
پادشا ÛÛ’ ØªØ³Ù…Û Ú©Ø´ Ùرّخ سیر
ÛŒÛ Ø³ÛŒØ§Ø³ÛŒ اÙراتÙری، اقتصادی بدØ+الی، سماجی بے اعتدالی اور اخلاقی بے Ø±Ø§Û Ø±ÙˆÛŒ کا دور تھا۔ بیرونی یلغار معمول بن Ú†Ú©ÛŒ تھی۔ خو٠اور سراسیمگی Ú©ÛŒ Ùضا Ù†Û’ تمام معاشرے Ú©Ùˆ اپنی لپیٹ میں Ù„Û’ کر زندگی سے Ùرار Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ø¯Ú©Ú¾Ø§Ø¦ÛŒÛ”ÛŒÙˆÚº شاعری میں بھی Ùرار Ú©ÛŒ اس Ùضا Ù†Û’ قنوطیت Ú©Ùˆ جنم دے کر جذبات Ú©ÛŒ تیز Ù„Ûروں کا رْخ اپنے ماØ+ول اور خیالی زاÛد Ùˆ واعظ سے چھیڑ چھاڑ Ú©ÛŒ جانب موڑ دیا۔زاÛد ومØ+تسب سے اس چھیڑ چھاڑ Ú©Û’ نتیجے میں Ø´Ú¯Ùتگی اور رندی Ùˆ بے باکی Ú©Û’ مضامین Ú©Ú¾Ù„ کر سامنے آنے Ù„Ú¯Û’ جو Ùارسی شاعری میں اس سے Ù¾ÛÙ„Û’ موجود تھے۔بقول ڈاکٹر Ø®ÙˆØ§Ø¬Û Ù…Ø+مد زکریا:
’’دکنی شاعروں Ú©Û’ کلام میں واعظ اور ناصØ+ سے چھیڑ چھاڑ Ú©Û’ اشعار Ùارسی شعرا Ú©Û’ تتبع میں موجود ÛÛŒÚºÛ”ÛŒÛ Ø±Ùˆ دکی، میر، مصØ+Ùی، آتش، غالب، Ø+الی ÙˆØºÛŒØ±Û Ø³Û’ Ûوتی Ûوئی جدید شعرا یعنی Ùیض ÙˆØºÛŒØ±Û ØªÚ© Ù¾Ûنچتی ÛÛ’Û” ایک اور رو جس میں ظراÙت Ù†Û’ Ûزل کا روپ اختیار کر لیا ÛÛ’ اور ثقاÛت Ú©Û’ تمام نقاب الٹ دیے Ûیں۔ اس Ú©Û’ Ù†Ù…Ø§Ø¦Ù†Ø¯Û Ø¬Ø¹Ùر زٹلی، عطا، اٹل، زانی، اÙسق ÙˆØºÛŒØ±Û Ûیں۔ تیسری رو Ûجویات Ú©ÛŒ ÛÛ’Û” قدیم شاعری میں Ø·Ù†Ø²ÛŒÛ Ø§ÙˆØ± مزاØ+ÛŒÛ Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ Ú©Û’ قابل٠ذکر نمونے Ûجویات میں نظر آتے Ûیں۔سودا، نظیر، انشا ÙˆØºÛŒØ±Û Ú©Û’ Ûاں Ú©Ûیں تو Ûجو معاشرے Ú©ÛŒ آلودگیوں Ú©ÛŒ Ù¾Ø±Ø¯Û Ø¯Ø±ÛŒ کر Ú©Û’ بلند منصب پر Ùائز ÛÙˆ گئی ÛÛ’ اور Ú©Ûیں ذاتیات میں اْلجھ کر اپنے مقام سے گر گئی Ûے‘‘۔
اردو کا شاید ÛÛŒ کوئی ایسا شاعر ÛÙˆ جس Ú©Û’ ÛŒÛاں واعظ Ùˆ ناصØ+ اور ان Ú©Û’ قبیل Ú©Û’ دوسرے اÙراد Ú©Ùˆ طنز Ùˆ مزاØ+ کا Ù†Ø´Ø§Ù†Û Ù†Û Ø¨Ù†Ø§ÛŒØ§ گیا ÛÙˆÛ” واعظ مخال٠اشعار سے Ûر عÛد Ú©Û’ شعرا Ú©Û’ دیوان بھرے Ù¾Ú‘Û’ Ûیں۔ایسی شاعری سے چند مثالیں ملاØ+Ø¸Û Ú©ÛŒØ¬ÛŒÛ’:
ÛŒÛ Ø¬Ùˆ Ù…Ûنت بیٹھے Ûیں رادھا Ú©Û’ Ú©Ù†Úˆ پر
اوتار بن Ú©Û’ گرتے Ûیں پریوں Ú©Û’ جھنڈ پر
(انشاء Ø§Ù„Ù„Û Ø®Ø§Ù† )
رند٠خراب Ø+ال Ú©Ùˆ زاÛد Ù†Û Ú†Ú¾ÛŒÚ‘ØªÙˆ
تجھ کو پرائی کیا پڑی اپنی نبیڑ تو
(ابراÛیم ذوق)
ÛŒÛ Ú©Ûاں Ú©ÛŒ دوستی ÛÛ’ Ú©Û Ø¨Ù†Û’ Ûیں دوست ناصØ+
کوئی Ú†Ø§Ø±Û Ø³Ø§Ø² Ûوتا، کوئی غم گسار Ûوتا
شور٠پند٠ناصØ+ Ù†Û’ زخم پر نمک Ú†Ú¾Ú‘ کا
آپ سے کوئی پوچھے تم نے کیا مزا پایا
(Ø§Ø³Ø¯Ø§Ù„Ù„Û Ø®Ø§Ù† غالب)
اس عÛد Ú©ÛŒ شاعری میں جÛاں جÛاں Ø´Ú¯Ùتگی Ùˆ ظراÙت موجود ÛÛ’ ÙˆÛاں زاÛد Ú©Û’ مقابلے میں رندی Ùˆ سرمستی Ú©Ùˆ نمایاں کیا گیا ÛÛ’Û” شعرا Ù†Û’ رندی Ùˆ سرمستی Ú©Ùˆ ایک مستقل موضوع Ú©Û’ طور پر اختیار کر Ú©Û’ تبسم زیر٠لب Ú©ÛŒ Ú©ÛŒÙیات پیدا کر دیں۔ ÛŒÛ Ø§Ù†Ø¯Ø§Ø²Ù Ùکر اپنے اندر Ø+الات Ú©ÛŒ سنگینی سے Ú©Ú†Ú¾ دیر چھٹکارا Ø+اصل کرنے Ú©ÛŒ قوت سے لبریز Ûے۔ایک تو Ù…Û’ نوشی کا اپنا Ø®Ø§ØµÛ ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† Ú©Ùˆ اپنے گرد Ùˆ پیش سے لاتعلق کر دیتی Ûے،دوسرا شاعری میں رندی Ú©Û’ مظاÛرے اس لیے بھی عام Ûیں Ú©Û ÙˆØ§Ø¹Ø¸ اس Ú©Û’ نام سے بھی پْرخاش رکھتا ÛÛ’:
Ú©ÛŒÙیت چشم اس Ú©ÛŒ مجھے یاد ÛÛ’ سودا
ساغر Ú©Ùˆ مرے Ûاتھ سے لینا Ú©Û Ú†Ù„Ø§ میں
(مرزا Ù…Ø+مد رÙیع سودا)
اوّلین Ø·Ù†Ø²ÛŒÛ Ùˆ مزاØ+ÛŒÛ Ø§Ø±Ø¯Ùˆ شاعری کا ایک اور Ù¾Ûلو Ù…Ø+بوب Ùˆ معشوق Ú©Û’ ساتھ چھیڑ چھاڑ ÛÛ’Û” جب معشوق اپنے عاشق سے التÙات Ù†Ûیں برتتا تو عاشق اس Ú©Ùˆ جلی Ú©Ù¹ÛŒ سنانے Ù„Ú¯ جاتا Ûے۔ایسے مواقع طنز Ùˆ مزاØ+ Ú©Ùˆ جنم دیتے Ûیں اور Ù…Ø+بوب اس چھیڑ چھاڑ سے لط٠اندوز Ûونے Ú©Û’ ساتھ Ú†Ú‘ کر مزید بے پروائی کا مظاÛØ±Û Ú©Ø±Ù†Û’ Ù„Ú¯ جاتا Ûے۔مثلاً:
ÙˆÛ Ù¾Ø±ÛŒ رو Ù†Û Ú©ÛŒÙˆÚº ÛÙˆ Ûرجائی
آدمی ÛÙˆ تو آدمیت ÛÙˆ
(مجروØ+ سلطان پوری )
میر Ùˆ سودااور انشا Ùˆ مصØ+ÙÛŒ Ú©Û’ درمیان Ù…Ø¹Ø§ØµØ±Ø§Ù†Û Ú†Ù¾Ù‚Ù„Ø´ سے وجود میں آنے والی Ûجویات Ú©Û’ نمونے طنز Ùˆ مزاØ+ Ú©ÛŒ غیر شعوری کوششوں Ú©ÛŒ مثالیں Ûیں۔اودھ پنچ Ú©Û’ عÛدسے Ù¾ÛÙ„Û’ Ø·Ù†Ø²ÛŒÛ Ùˆ مزاØ+ÛŒÛ Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ میں نظیر اکبر آبادی (شیخ ولی Ù…Ø+مد)Ú©ÛŒ آواز دوسروں سے الگ سنائی دیتی Ûے۔ان Ú©ÛŒ شاعری کا کمال ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù†Ú¾ÙˆÚº Ù†Û’ اپنی طویل زندگی Ú©Û’ نشیب Ùˆ Ùراز اور زمانے Ú©ÛŒ مختل٠تصاویر Ú©Ùˆ شاعری میں نقش کر دیا۔ اپنے گرد Ùˆ پیش Ú©Û’ مناظر Ú©ÛŒ منظر نگاری Ú©Ùˆ عوامی زبان اور Ù„ÛØ¬Û Ø¯Û’ کر نظیر Ù†Û’ طنز Ùˆ مزاØ+ Ú©Û’ ایک جْدا اور مانوس دبستان Ú©ÛŒ بنیاد رکھی جو صدیاں گزرنے Ú©Û’ باوجود اپنی انÙرادیت قائم رکھے Ûوئے ÛÛ’Û” اپنے عÛد Ú©Û’ مزاج اور انسانی Ù†Ùسیات ومØ+سوسات Ú©ÛŒ نقش نگاری Ú©Û’ نمونے ان Ú©ÛŒ نظموں روٹی نامÛØŒ آدمی نامÛØŒÙ¾ÛŒØ³Û Ù†Ø§Ù…ÛØŒ Ù…Ùلسی،خوشامد ÙˆØºÛŒØ±Û Ù…ÛŒÚº ملتے Ûیں۔ طنز Ùˆ مزاØ+ Ú©Û’ اس دور کا ایک ممتاز Ù†Ù…Ø§Ø¦Ù†Ø¯Û ØºØ§Ù„Ø¨ Ûے۔غالب Ú©ÛŒ طبیعت میں پائی جانے والی Ø´Ú¯Ùتگی کا عکس ان Ú©ÛŒ شاعری میں Ù†Ú©ØªÛ Ø§Ù“Ø±Ø§Ø¦ÛŒ Ú©ÛŒ صورت میں ملتا ÛÛ’Û” غالب Ú©ÛŒ Ø´Ú¯Ùتگی ان Ú©ÛŒ خانگی زندگی Ú©Û’ مصائب ومسائل Ú©Ùˆ نظر انداز کرنے Ú©ÛŒ ÙˆØ¬Û Ø³Û’ پیدا Ûوتی ÛÛ’Û”
شور٠پند٠ناصØ+ Ù†Û’ زخم پر نمک Ú†Ú¾Ú‘ کا
آپ سے کوئی پوچھے تم نے کیا مزا پایا
7جنوری1877Ø¡ Ú©Ùˆ لکھنؤ سے جس تاریخی Ø·Ù†Ø²ÛŒÛ Ùˆ مزاØ+ÛŒÛ Ø±Ø³Ø§Ù„Û’ کا اجرا Ûوا ÙˆÛ â€™â€™Ø§ÙˆØ¯Ú¾ پنچ‘‘ Ú©Û’ نام سے مقبول Ûوا۔ اس Ú©Û’ مالک Ùˆ ایڈیٹر منشی سجاد Ø+سین تھے۔اودھ پنچ Ù†Û’ اردو ادب میں طنز Ùˆ مزاØ+ Ú©ÛŒ راÛÙˆÚº Ú©Ùˆ وسعت دی اور پرانی روشوں Ú©Û’ ساتھ ایک الگ راستے پر چلنے Ú©ÛŒ ابتدا Ú©ÛŒ Û” جنگ آزادی Ú©Û’ بعد Ûندوستانی معاشرے Ú©ÛŒ اقدار Ú©ÛŒ زبوں Ø+الی Ú©Û’ ساتھ زندگی Ú©Û’ Ûر Ø´Ø¹Ø¨Û Ù…ÛŒÚº انگریزوں Ú©ÛŒ نقالی سے تبدیلیاں رونما Ûونے Ù„Ú¯ÛŒ تھیں۔ اس دور میں انگریزوں Ú©Û’ ساتھ مصالØ+ت Ú©ÛŒ تØ+ریکیں چلنے لگیں۔ مرد Ùˆ زن Ú©Û’ انداز Ú¯Ùتگو، وضع قطع اور لباس میں جدّت آنے لگی۔ زبان میں انگریزی الÙاظ کا استعمال عام ÛÙˆ گیا اور ادب میں کئی مغربی اصنا٠کا ظÛور Ûوا۔ ایسے وقت میں اودھ پنچ Ù†Û’ طنز Ùˆ مزاØ+ Ú©Û’ ذریعے Ûندوستانیوں Ú©ÛŒ Ûر بے ÚˆÚ¾Ù†Ú¯ÛŒ چال پر تیر چلائے اور انگریزوں Ú©ÛŒ Ø+مایت میں بولنے والوں Ú©Ùˆ آڑے Ûاتھوں لیا۔
اودھ پنچ Ú©ÛŒ رÛنمائی Ù†Û’ مغربی تÛذیب Ú©ÛŒ Ù…Ù†Û Ø²ÙˆØ± Ù„Ûروں Ú©Û’ رْخ پر مضبوطی سے بند باندھے رکھا اور انگریزوں Ú©ÛŒ اندھی تقلید کرنے والوں Ú©Ùˆ طنز Ú©Û’ تیز دھار بھالوں سے چھلنی کر ڈالا۔ اودھ پنچ Ú©Û’ اÛÙ… طنّاز Ùˆ مزاØ+ نگار شعرا میں اکبر Ø§Ù„Ù°Û Ø§Ù“Ø¨Ø§Ø¯ÛŒØŒ تربھون ناتھ Ûجر،عبدالغÙور Ø´Ûباز،اØ+مد علی شوق، مرزا Ù…Ú†Ú¾Ùˆ بیگ ستم ظریÙØŒ ظری٠لکھنوی، Ùضل ستّار لا اْبالی ÙˆØºÛŒØ±Û Ø´Ø§Ù…Ù„ Ûیں۔اودھ پنچ Ú©Û’ قلمکار سرسیّد اور ان Ú©ÛŒ تØ+ریک Ú©Û’ شروع دن سے سخت مخال٠تھے۔
بنتے Ûیں بÛت مذÛب Ùˆ ملت Ú©Û’ Ûوا خواÛ
کرتے Ûیں وصول آ Ú©Û’ بÛت قوم سے چندے
(عبدالغÙور Ø´Ûباز)
بعض شاعروں Ù†Û’ انگریزی زبان اور تعلیم پر بÛت Ú©Ú†Ú¾ Ú©Ûا۔ان میں اکبرالÛÙ° آبادی پیش پیش تھے اور ان Ú©Û’ ایسے کئی اشعار مقبولیت Ú©ÛŒ انتÛاؤں تک Ù¾ÛÙ†Ú†Û’ جن میں انگریزی تعلیم Ú©Ùˆ ÛدÙ٠تنقید بنایا گیا تھا۔مثلاً:
تعلیم جو دی جاتی ÛÛ’ Ûمیں ÙˆÛ Ú©ÛŒØ§ ÛÛ’ Ùقط بازاری ÛÛ’
جو عقل سکھائی جاتی ÛÛ’ ÙˆÛ Ú©ÛŒØ§ ÛÛ’ØŒ Ùقط سرکاری ÛÛ’
رنگ Ú†Ûرے کا تو کالج Ù†Û’ بھی رکھا قائم
رنگ٠مذÛب میں مگر باپ سے بیٹا Ù†Û Ù…Ù„Ø§
(اکبر Ø§Ù„Ù°Û Ø§Ù“Ø¨Ø§Ø¯ÛŒ)
انگریز اپنے اقتدار Ú©Û’ ساتھ جو تØ+ائ٠لائے ان میں سب سے ضرر رساں تØ+ÙÛ Ø¬Ø¯ÛŒØ¯ تÛذیب Ùˆ تمدن تھا۔ بعد میں اس Ú©Ùˆ مغربی تÛذیب Ú©Û’ نام سے پکارا جانے لگا۔نئی تÛذیب Ú©ÛŒ آمد Ú©Û’ بعد Ûندوستانی معاشرے میں دو بڑے طبقے سامنے آئے۔ Ù¾Ûلا Ø·Ø¨Ù‚Û Ø§Ù† لوگوں کا تھا جس میں اس نئی تÛذیب Ú©Ùˆ قبول کرنے Ú©ÛŒ تاب Ù†Û ØªÚ¾ÛŒÛ”Ø§Ø³ طبقے Ù†Û’ اپنی قدیم روایات اور اقدار Ú©Ùˆ چھوڑنا کسی صورت گورا Ù†Û Ú©ÛŒØ§ اور Ø+تی المقدور جدید تÛذیب Ú©ÛŒ مخالÙت بھی کی۔اس Ú©Û’ برعکس دوسرا Ø·Ø¨Ù‚Û Ø¬Ø¯ÛŒØ¯ مغربی تÛذیب کا Ú¯Ø±ÙˆÛŒØ¯Û ÛÙˆ گیا اور انگریزوں Ú©ÛŒ Ûر ادا پر مر مٹنے لگا۔مغربی تÛذیب پر Ø+ملوں Ú©ÛŒ چند مثالیں دیکھیے:
چار دن Ú©ÛŒ زندگی ÛÛ’ Ú©ÙˆÙت سے کیا ÙائدÛ
کھا ڈبل روٹی، کلرکی کر، خوشی سے پھول جا
(اکبر Ø§Ù„Ù°Û Ø§Ù“Ø¨Ø§Ø¯ÛŒ)
مساوات اس Ú©Ùˆ Ú©Ûتے Ûیں نئی تÛذیب کیا Ú©Ûنا
Ú©Û ÛŒÚ©Ø³Ø§Úº ÛÙˆ گئی صورت زنانی اور مردانی
(ظری٠لکھنوی)
کسی قوم Ú©ÛŒ پس ماندگی، اÙلاس،پستی،غلا٠…ÛŒ اور بے Ø±Ø§Û Ø±ÙˆÛŒ کا سب سے بڑا سبب کاÛÙ„ÛŒ Ùˆ سستی Ûوتا ÛÛ’Û” اس عیب Ú©ÛŒ Ø+امل قومیں زندگی Ú©Û’ Ûر میدان میں پیچھے Ø±Û Ø¬Ø§Ù†Û’ Ú©Û’ ساتھ اپنا وجود بھی Ú©Ú¾Ùˆ بیٹھتی Ûیں اور تاریخ سے ان کا نام Ùˆ نشان تک مٹ جاتا ÛÛ’Û” اس دور میں Ûندوستان Ú©ÛŒ تقریباً تمام اقوام کا عام اور کثیر التعداد Ø·Ø¨Ù‚Û Ø³Ø®Øª کوشی سے جی چرانے اور نکما رÛÙ†Û’ Ú©Ùˆ ترجیØ+ دیتا تھا۔ Ûر شخص Ú©ÛŒ کوشش Ûوتی تھی Ú©Û ÙˆÛ Ø¯ÙˆØ³Ø±ÙˆÚº Ú©Û’ مال پر عیش اڑائے اور اسے خود کسی قسم Ú©ÛŒ Ù…Ø+نت Ú©Û’ بغیر سب Ú©Ú†Ú¾ Ø+اصل Ûوتا رÛÛ’Û” اس عادت٠بد Ú©Û’ اثرات Ù†Û’ ان Ú©Ùˆ آزادی Ú©ÛŒ اÛمیت سے بے نیاز کر دیا اور قدرت Ù†Û’ سزا Ú©Û’ طور پر ان Ú©Ùˆ غلامی Ú©ÛŒ ذلت آمیز تاریکیوں میں دھکیل کر سبق سکھانے کا ÙÛŒØµÙ„Û Ú©ÛŒØ§Û” اودھ پنچ Ú©Û’ لکھاریوں Ù†Û’ Ûندوستانیوں Ú©ÛŒ سستی Ùˆ کاÛÙ„ÛŒ پر سخت تنقید Ú©ÛŒ اور انھیں ایک دوسرے پر انØ+صار کرنے Ú©Û’ بجائے اپنی مدد آپ کرنے کا درس دیا۔
’’قوم کے غدّار‘‘
ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø§Ú© Ù†Û Ø§Ú© دینے نیا آزار بیٹھے Ûیں
جÛاں بھی صدر بن کر قوم Ú©Û’ غدار بیٹھے Ûیں
لگائیں Ú¯Û’ ÛŒÛ Ø¨ÛŒÚ‘Ø§ پار کیا کشتی ڈبو دیں Ú¯Û’
جو قومی ناؤ کھینے تھام کر پتوار بیٹھے Ûیں
(ظری٠لکھنوی)
طنازوں Ù†Û’ نشئیوں، بٹیر اور بٹیر بازوں Ú©Ùˆ بھی خوب ÛدÙ٠تنقید بنایا:
رÛÛ’ دو Ú¯Ú¾Ú‘ÛŒ دن تو بن Ù¹Ú¾Ù† Ú©Û’ خوب
کرو چوک کی سیر تن تن کے خوب
بٹیر ایک دو Ûاتھ ÛÛŒ میں رÛیں
ØªØ§Ú©Û Ù„ÙˆÚ¯ نواب صاØ+ب Ú©Ûیں
(اØ+مد علی شوق)
Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø§Ù‚Ø¨Ø§Ù„Ø’ Ú©ÛŒ طنز اور ظراÙت میں موجود Ú¯Ûری Ùکر قاری Ú©Ùˆ دیر تک اپنے سØ+ر میں گرÙتار کھتی ÛÛ’ اور ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Û’ گرد Ùˆ پیش Ù†Ú¯Ø§Û Ø¯ÙˆÚ‘Ø§Ù†Û’ پر مجبور ÛÙˆ جاتا ÛÛ’Û” ان Ú©ÛŒ طنز کا Ù¾Ûلا Ù†Ø´Ø§Ù†Û ØªÛذیب٠مغرب ÛÛ’Û” اس عÛد میں Ûندوستان Ú©Û’ عام لوگوں Ú©Ùˆ معاشی ØªØ¨Ø§Û Ø+الی کا سامناتھا :
اْٹھا کر پھینک دو باÛر Ú¯Ù„ÛŒ میں
نئی تÛذیب Ú©Û’ انڈے Ûیں گندے
الکشن، ممبری، کونسل، صدارت
بنائے خوب آزادی نے پھندے
میاں نجار بھی چھیلے گئے ساتھ
Ù†Ûایت تیز Ûیں یورپ Ú©Û’ رندے
اقبال Ú©Û’ طنز اور ظراÙت کا دوسرا بڑا موضوع ان Ú©ÛŒ اپنی قوم Ûے۔اس وقت دو طبقے اْبھر کر سامنے آ Ú†Ú©Û’ تھے۔ ایک تو ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯ تھے جنھوں Ù†Û’ اپنے آپ Ú©Ùˆ وقت Ú©Û’ ساتھ ڈھال لینے میں عاÙیت سمجھی اور انگریزی Ù„Ø¨Ø§Ø¯Û Ø§ÙˆÚ‘Ú¾ لیا۔ دوسرا Ø·Ø¨Ù‚Û ÙˆÛ ØªÚ¾Ø§ جس Ù†Û’ اپنے پرانے نظام٠زندگی Ú©Ùˆ برقرار رکھا اور اسی Ú©Ùˆ اپنے لیے Ùخر کا باعث جانا۔اقبال Ù†Û’ اپنی Ø·Ù†Ø²ÛŒÛ Ùˆ ظریÙØ§Ù†Û Ø´Ø§Ø¹Ø±ÛŒ میں مختل٠Ø+والوں سے دونوں طبقات پر طبع آزمائی Ú©ÛŒ Ûے۔جÛاں اوّل الذکر طبقے Ú©ÛŒ نام Ù†Ûاد روشن خیالی پر ضربیں لگائیں ÙˆÛاں دقیانوسیت Ú©Ùˆ بھی Ù†Ø´Ø§Ù†Û Ø¨Ù†Ø§ÛŒØ§Û” اقبال Ù†Û’ اس کا منظر کا Ø®Ø§Ú©Û Ú©Ú†Ú¾ یوں اْڑایا:
لڑکیاں Ù¾Ú‘Ú¾ رÛÛŒ Ûیں انگریزی
ڈھونڈ Ù„ÛŒ قوم Ù†Û’ ÙلاØ+ Ú©ÛŒ راÛ
روش٠مغربی ÛÛ’ مدّ نظر
وضع مشرق Ú©Ùˆ جانتے Ûیں گناÛ
ÛŒÛ ÚˆØ±Ø§Ù…Ø§ دکھائے گا کیا سین
Ù¾Ø±Ø¯Û Ø§Ù¹Ú¾Ù†Û’ Ú©ÛŒ منتظر ÛÛ’ نگاÛ
شیخ صاØ+ب بھی تو پردے Ú©Û’ کوئی Ø+امی Ù†Ûیں
Ù…Ùت میں کالج Ú©Û’ Ù„Ú‘Ú©Û’ ان سے بد ظن ÛÙˆ گئے
وعظ میں Ùرما دیا Ú©Ù„ آپ Ù†Û’ ÛŒÛ ØµØ§Ù ØµØ§Ù
â€™â€™Ù¾Ø±Ø¯Û Ø§Ù“Ø®Ø± کس سے ÛÙˆ جب مرد ÛÛŒ زن ÛÙˆ گئے‘‘