اخلاقی قدریں اور اسلام .... Ù…Ùتی Ù…Ø+مد عمر پالنپوری
Ikhlaqi qadaren aur Islam.jpg
اخلاق، اخلاق انسانیت Ú©ÛŒ روØ+ اور انسانی رویوں کا نام ÛÛ’ØŒ دنیا میں کوئی ایک مذÛب بھی ایسا Ù†Ûیں جو اخلاقی قدروں Ú©ÛŒ تعلیم Ù†Û Ø¯ÛŒØªØ§ ÛÙˆ Û” لیکن ان سب میں اسلام Ú©ÛŒ اخلاقی تعلیمات اعلیٰ ترین Ûیں۔اعلیٰ اخلاق Ú©Û’ بغیر انسان اسی طرØ+ نا مکمل ÛÛ’ جس طرØ+ پھول رنگ Ùˆ بو Ú©Û’ بغیر بے کار ÛÛ’ ØŒ اسی طرØ+ انسان بغیر اخلاق Ú©Û’ بت Ú©Û’ سوا Ú©Ú†Ú¾ Ù†Ûیں۔ اخلاقی قدروں سے عاری شخص صØ+ÛŒØ+ معنوں میں انسان ÛÛŒ Ù†Ûیں ÛÛ’ØŒ اخلاق Ù†Û ÛÙˆ تو دنیا پر امن Ù†Ûیں Ø±Û Ø³Ú©ØªÛŒ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ûر سماجی برائی Ú©ÛŒ جڑ بد اخلاقی ÛÛ’ گھروں کا سکون بھی اسی سے برباد ÛوتاÛÛ’ ۔بد اخلاقی بÛت بڑھ جائے یا بدترین Ø´Ú©Ù„ اختیار کر Ù„Û’ تو قومیں ØªØ¨Ø§Û Ùˆ برباد ÛÙˆ جاتی Ûیں ۔بدترین اخلاق Ú©Û’ باعث Ø+ضرت لوطؑ او رØ+ضرت نوØ+ Ø‘ Ú©ÛŒ قوموں Ú©Ùˆ عذاب الÛÙ°ÛŒ سÛنا پڑا،ان کاکÛیں نام Ùˆ نشان بھی باقی Ù†Ûیں رÛا Û”
اخلاقی اصول Ùˆ ضوابط Ûر ملک میں موجود Ûیں۔ اور دنیا Ú©Û’ Ûر مذÛب Ù†Û’ اخلاقی قدروں کا Ù…Ø¬Ù…ÙˆØ¹Û Ù¾ÛŒØ´ کیا ÛÛ’ØŒ Ø+ضرت آدم Ø‘ سے Ù„Û’ کر Ø+ضور نبی کریمﷺ تک جتنے بھی نبی اور پیغمبر تشری٠لائے، جتنے بھی پیشوا، Ûادی اور مبلغ Ûوئے، ÙˆÛ Ø³Ø¨ اخلاقیات Ú©ÛŒ تبلیغ کرتے رÛÛ’ Ûیں مگر اخلاق کا جو ÛÙ…Û Ú¯ÛŒØ± درس اسلام Ù†Û’ دیاÛÛ’ دیگر مذاÛب اس سے خالی Ûیں۔
اسلام Ù†Û’ اخلاق Ú©Ùˆ اعلیٰ ترین مقام پر Ù¾Ûنچایا۔ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’ØŒ ’’انّ ھٰذا الا خْلْق الاولین‘‘(Ø³ÙˆØ±Û Ø´Ø¹Ø±Ø§Ø¡ØŒ 137)
ترجمÛ: ’’بے Ø´Ú© ÛŒÛ Ø±Ø§Ø³ØªÛ ÙˆÛÛŒ Ù¾ÛÙ„Û’ والوں کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ûے‘‘، آیت Ú©Ø±ÛŒÙ…Û Ù…ÛŒÚº خْلْق سے مراد Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ù„ÛŒØ§ گیا ÛÛ’ØŒ جس کا Ù…ÙÛوم ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÛŒÛ Ù„ÙˆÚ¯ ،گذرے Ûوئے لوگوں Ú©ÛŒ سیرت پر Ú†Ù„ رÛÛ’ Ûیں۔
ایک اور Ø¬Ú¯Û Ø§Ø±Ø´Ø§Ø¯ Ùرمایا،خْلْق: ’’وانک لعلیٰ خْلْق عظیم‘‘ (Ø³ÙˆØ±Û Ù‚Ù„Ù…ØŒ4)
اس آیت میں رسول اسلام ﷺسے Ú©Ûا جا رÛا ÛÛ’ Ú©Û â€™â€™ اے میرے Ø+بیب! Ø§Ù“Ù¾Ø Ø®Ù„Ù‚ عظیم پر Ùائز Ûیں‘‘، اس آیت میں خلق سے مراد ’’اخلاق اور Ø+سن سیرت‘‘ ÛÛ’Û”Ø³ÙˆØ±Û ØªÙˆØ¨Û Ù…ÛŒÚº مناÙقوں سے Ú©Ûا Ú©Û ØªÙ… ویسے ÛÛŒ لوگ ÛÙˆ جیسے تمھارے بزرگ تھے (اور Ø±Ø§Û Ù†Ùاق پر گامزن تھے بلکÛ) ÙˆÛ ØªÙ… سے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ø·Ø§Ù‚ØªÙˆØ± تھے اور ان Ú©Û’ پاس دولت وثروت اور اولاد بھی Ø²ÛŒØ§Ø¯Û ØªÚ¾ÛŒ(لیکن) انÛÙˆÚº Ù†Û’ بے جا (Ûوس) میں صر٠کیا اور تم بھی انÛیں Ú©ÛŒ Ø±Ø§Û Ù¾Ø± Ú†Ù„ دیئے، ان لوگوں Ù†Û’ مومنین کا مضØ+Ú©Û Ú©ÛŒØ§ اور تم بھی مومنین Ú©Ùˆ مضØ+Ú©Û Ú©ÛŒ Ø§Ù“Ù…Ø§Ø¬Ú¯Ø§Û Ú¯Ø±Ø¯Ø§Ù†ØªÛ’ Ûو، Ù†ØªÛŒØ¬Û ÛŒÛ Ûوا Ú©Û Ø¯Ù†ÛŒØ§ وآخرت میں ان Ú©Û’ اعمال برباد ÛÙˆ گئے۔
Ø+ضور نبی کریم ï·º Ù†Û’ Ùرمایا ’’ میں اس لئے بھیجا گیا ÛÙˆÚº Ú©Û Ø§Ø®Ù„Ø§Ù‚ Ú©ÛŒ تکمیل کروں‘‘۔ (ترمذیؒ)
اس Ø+دیث پاک سے واضØ+ ÛÙˆØ§Ú©Û Ø§Ø³Ù„Ø§Ù… سے قبل اخلاق Ø+Ø³Ù†Û Ú©ÛŒ تکمیل Ù†Ûیں Ûوئی تھی Ø¨Ù„Ú©Û Ûر قوم Ú©Ùˆ Ù…Ø+دود معاشرتی Ùˆ سماجی مسائل Ú©Û’ مطابق اخلاقیات Ú©ÛŒ تعلیم دی گئی تھی مگر Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ø+ضور نبی کریم ï·ºÚ©ÛŒ ذات اقدس پر دین مکمل Ûوا تھا اس لئے آپ ï·º Ú©Ùˆ دنیا کا سب سے بڑا معلم اخلاق بنا کر بھیجا گیا۔ آپ ï·ºØ+ضور نبی کریم ï·º اعلیٰ اخلاق کا Ù†Ù…ÙˆÙ†Û ØªÚ¾Û’ØŒ آپ ﷺبÛت رØ+Ù… دÙÙ„ تھے، Ø´Ùیق تھے، امانت دار تھے، آپ ï·º Ú©ÛŒ زبان مبارک سے کبھی کسی Ú©Ùˆ ØªÚ©Ù„ÛŒÙ Ù†Û Ù¾Ûنچی، آپ ï·º صاØ+ب اخلاق تھے Û” Ø+ضرت ابوÛØ±ÛŒØ±Û Ø“Ø+ضور نبی کریم ﷺسے روایت Ùرماتے Ûیں ،ارشاد نبوی ï·ºÛÛ’ Ú©Û â€™â€™Ø¬Ø¨ تک تم ایمان Ù†Û Ù„Ø§Ø¦Ùˆ جنت میں داخل Ù†Ûیں ÛÙˆ سکتے اور تم ایمان Ù†Ûیں لائو Ú¯Û’ جب تک Ú©Û Ø¢Ù¾Ø³ میں Ù…Ø+بت Ù†Û Ú©Ø±Ùˆâ€˜ کیا میں تمÛیں ایسی چیز Ù†Û Ø¨ØªÙ„Ø§Ø¦ÙˆÚº Ú©Û Ø¬Ø¨ تم ÙˆÛ Ú©Ø±Ùˆ تو آپس میں Ù…Ø+بت کرنے لگو‘ Ùرمایا Ú©Û ØªÙ… اپنے درمیان سلام Ú©Ùˆ پھیلائو۔‘‘ (Ø±ÙˆØ§Û Ù…Ø³Ù„Ù…)
Ø+سن خلق Ú©Û’ اجزاء بیان کرتے Ûوئے Ø¹Ù„Ø§Ù…Û Ø®Ø§Ø²Ù† اپنی تÙسیر میں لکھتے Ûیں Ú©Û â€™â€™Ù„ÙˆÚ¯ÙˆÚº سے Ù…Ø+بت کرنا‘ معاملات Ú©ÛŒ درستگی ØŒ اپنوں اور بیگانوں سے اچھے تعلقات رکھنا‘ سخاوت کرنا، بخل اور Ø+رص سے پرÛیز کرنا‘ تکلی٠پÛÙ†Ú†Ù†Û’ پر صبر کرنا، اور ادب واØ+ترام Ú©Û’ تقاضوں Ú©Ùˆ پورا کرنا۔ امام غزالی ؒنے Ø+سن خلق Ú©Û’ بارے میں Ù†Ûایت قیمتی بات Ú©ÛÛŒ ØŒÙرماتے Ûیں۔ ’’Ø+سن خلق کا Ø«Ù…Ø±Û Ø§Ù„Ùت ÛÛ’ اور برے اخلاق کا Ù¾Ú¾Ù„ بیگانگی اور دلوں Ú©ÛŒ دوری Ûے۔‘‘ اسی طرØ+ ØºØµÛ Ø¨Ú¾ÛŒ بد اخلاقی کا ایک عنصر ÛÛ’ ’’Ø+ضرت ابوÛØ±ÛŒØ±Û Ø“Ø³Û’ روایت ÛÛ’ Ú©Û Ø+ضور نبی کریم ï·º Ù†Û’ Ùرمایا’’ Ù¾Ûلوان اور طاقت ور ÙˆÛ Ø´Ø®Øµ Ù†Ûیں جو دوسرے Ú©Ùˆ پچھاڑ دے Ø¨Ù„Ú©Û Ø·Ø§Ù‚Øª ور ÙˆÛ ÛÛ’ جو ØºØµÛ Ú©Û’ وقت اپنے آپ پر قابو پالے۔‘‘(Ø±ÙˆØ§Û Ø§Ù„Ø¨Ø®Ø§Ø±ÛŒ ومسلم)
قرآن پاک میں ایک اور Ø¬Ú¯Û Ø§Ø±Ø´Ø§Ø¯ باری تعالیٰ Ûے،’’ اپنے رب Ú©ÛŒ طر٠بلائو تدبیر اور اچھی نصیØ+ت سے ،اور ان سے اس طریقے سے بات کرو جو سب سے بÛتر Ûو، بے Ø´Ú© تمÛارارب خوب جانتا Ûے‘‘۔(Ø³ÙˆØ±Û Ø§Ù„Ù†Ø+Ù„ )
رب کریم Ù†Û’ اپنے پیارے نبیﷺکو اچھا یعنی اØ+سن Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ø§Ù¾Ù†Ø§Ù†Û’ Ú©ÛŒ Ûدایت دی۔ اخلاق کا اتنا مقام ÛÛ’ Ú©Û Ù†Ø¨ÛŒ کریم ï·º Ù†Û’ بھی Ø+Ú©Ù… خداوندی Ú©Û’ مطابق ÛÙ…ÛŒØ´Û Ø¯Ù„ÛŒÙ„ اور اخلاق سے لوگوں Ú©Ùˆ صراط مستقیم Ú©ÛŒ جانب بلایا۔اور پھر رسول کریم ï·º Ù†Û’ Ûر Ûر قدر Ú©Ùˆ نکھارا، اور سنوارا، اور دنیا Ú©Û’ سامنے ایک مکمل ترین ØŒ جامع ترین نظام اخلاق پیش Ùرمایا۔جس Ú©Ùˆ دیکھ کر دنیا Ú©Û’ Ûر باشعور Ùرد Ù†Û’ اس Ú©ÛŒ عظمت Ùˆ بلندی کا اعترا٠کیا۔Ø+ضور نبی کریم ï·º Ù†Û’ اخلاق Ú©Ùˆ جنت میں جانے کا Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ùرمایا۔ جو شخص چاÛتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§ سکے ساتھ اچھا برتائو کیا جائے ØŒ رØ+Ù… سے پیش آیا جائے تو ÙˆÛ Ø¨Ú¾ÛŒ خلق خدا Ú©Û’ ساتھ Ø´Ùقت اور Ù…Ø+بت کا برتائو روا رکھے۔آپ ï·º Ù†Û’ اخلاق Ú©Ùˆ ایمان کا ایک جزو قرار دیا ÛÛ’ØŒ اس Ú©Û’ بغیر ایمان مکمل Ù†Ûیں Ûوتا۔آپﷺ Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا Ú©ÛØŒ ’’ ÙˆÛ Ù…ÙˆÙ…Ù† Ù†Ûیں، جس Ú©Û’ Ûاتھ او زبان سے لوگ Ù…Ø+Ùوظ Ù†Û Ûوں‘‘۔
Ø+ضور نبی کریم ï·º Ù†Û’ اخلاق Ú©Û’ Ø+املین Ú©Ùˆ مومن اور برے اخلاق والوں Ú©Ùˆ مناÙÙ‚ قرار دیا۔ آپ ï·º Ù†Û’ Ùرمایا ’’ مومن ÙˆÛ ÛÛ’ جو ÙˆØ¹Ø¯Û Ù¾ÙˆØ±Ø§ کرے، جب Ú¯Ùتگو کرے تو اس Ú©ÛŒ زبان سے سچ ÛÛŒ Ù†Ú©Ù„Û’Û” جب اس Ú©Ùˆ امانتدار بنایا جائے تو ÙˆÛ Ø§ مین ثابت ÛÙˆÛ” خیانت Ù†Û Ú©Ø±Û’Û”â€˜â€˜Ø§ÛŒÚ© اور Ø¬Ú¯Û Ø§Ø±Ø´Ø§Ø¯ Ùرمایا:’’جو بے ÙˆÙائی کرے، جھوٹ بولے، خیانت کرے، غیبت اور چغل خوری کرے، ÙˆÛ Ù…Ù†Ø§ÙÙ‚ Ûے‘‘۔
ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø¨ØºÛŒØ± Ù…Ø+اسن اخلاق Ú©Ùˆ اپنائے نماز اور Ø±ÙˆØ²Û Ø¨Ú¾ÛŒ Ø°Ø±ÛŒØ¹Û Ù†Ø¬Ø§Øª Ù†Ûیں ÛÙˆÚº Ú¯Û’ Ú©ÛŒÙˆÙ†Ú©Û Ø§Ø®Ù„Ø§Ù‚ Ø+قوق العباد میں شامل ÛÛ’ ۔آپ ï·º Ù†Û’ پوچھا Ú©Û ØŒ ’’تم جانتے ÛÙˆ Ú©Û Ù…ÛŒØ±ÛŒ امت کا Ù…Ùلس اور نادار شخص کون ÛÛ’ ØŸ صØ+Ø§Ø¨Û Ú©Ø±Ø§Ù… Ø‘ Ù†Û’ Ùرمایا Ú©Û Ø¬Ø³ Ú©Û’ پاس مال Ùˆ دولت Ù†Û ÛÙˆÛ” آپ ï·º Ù†Û’ Ùرمایا Ú©Û â€™â€™ Ù†Ûیں، Ùˆ Û Ù…Ùلس ÛÛ’ جو نماز اور Ø±ÙˆØ²Û Ú©ÛŒ نعتوں Ú©ÛŒ بجاآوری Ú©Û’ ساتھ Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ Ø+ضور پیش Ûوا Ûو، مگر اس Ù†Û’ لوگوں Ú©Û’ Ø+قوق سلب کئے ÛÙˆÚº ،ان Ú©Û’ اموال غضب کئے ÛÙˆÚº ØŒ غیبت اورچغلی کی، خون ناØ+Ù‚ کیا، پس جب Ø¨Ø§Ø±Ú¯Ø§Û Ø§Ù„ÛÙ°ÛŒ میں لوگ اس Ú©Û’ خلا٠Ùریاد کریں Ú¯Û’ تو اس Ú©Û’ سارے نیک اعمال Ùریادیوں Ú©Ùˆ دے دیئے جائیں Ú¯Û’ اور اسے دوزخ میں ڈال دیا جاے گا‘‘۔
’’Ø+ضرت نواس بن سمعان Ø“ سے روایت ÛÛ’ Ú©Û Ù…ÛŒÚº Ù†Û’ Ø+ضور نبی کریم ï·º سے سوال کیا Ú©Û Ù†ÛŒÚ©ÛŒ اور Ú¯Ù†Ø§Û Ú©ÛŒØ§ ÛÛ’ØŸ تو آپ ï·ºÙ†Û’ Ùرمایا’’نیکی اچھے اخلاق کا نام ÛÛ’ اور Ú¯Ù†Ø§Û ÙˆÛ ÛÛ’ جو تیرے دل میں Ú©Ú¾Ù¹Ú©Û’ اور تم اس بات Ú©Ùˆ برا سمجھو Ú©Û Ù„ÙˆÚ¯ اس پر مطلع Ûوں۔‘‘(Ø±ÙˆØ§Û Ù…Ø³Ù„Ù…)
ایک Ù…Ø±ØªØ¨Û Ø§ÛŒÚ© صØ+ابی ؓنے عرض کیا،’’Ûمارے پڑوس میں دو خواتین رÛتی Ûیں۔ایک تو شب Ùˆ روز عبادت میں مصرو٠رÛتی ÛÛ’ لیکن پڑوسی اس Ú©ÛŒ بد اخلاقی سے ناخوش Ûیں ØŒ نالاں Ûیں۔ دوسری خاتون Ùرائض او ر واجبات ادا کرتی ÛÛ’ ØŒ اور پڑوسی بھی اس سے خوش Ûیں‘‘۔ آپ ï·º Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا، ’’جس Ú©Û’ پڑوسی خوش Ûیں ÙˆÛ Ø§ Ú†Ú¾ÛŒ ÛÛ’ اور جنت میں جانے والی Ûے‘‘۔
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ Ûمیں باÛÙ…ÛŒ معاملات Ú©Û’ آداب قرآن مجید میں سکھائے Ûیں باÛÙ…ÛŒ معاملات میں باÛÙ…ÛŒ رضا مندی Ú©Ùˆ بنیادی اÛمیت Ø+اصل ÛÛ’Û” باÛÙ…ÛŒ رضا مندی جتنی گرمجوشی، دیانتداری اور خلوص پر مبنی ÛÙˆ گی۔ لین دین Ú©Û’ معاملات اتنے Ø²ÛŒØ§Ø¯Û Ù…Ø¶Ø¨ÙˆØ· قابل اعتماد اور مناÙع بخش ÛÙˆÚº Ú¯Û’ اس لیے Ú©Û Ø¨Ø§ÛÙ…ÛŒ رضا مندی تمام تجارتی امور Ú©ÛŒ Ù¾ÛÙ„ÛŒ بنیادی اینٹ Ûے۔ارشاد باری تعالیٰ ÛÛ’: ’’اے ایمان والو! تم آپس میں ایک دوسرے کا مال باطل طریقے سے Ù†Û Ú©Ú¾Ø§Ø¦Ùˆ مگر ÛŒÛ Ú©Û Ø¨Ø§ÛÙ…ÛŒ رضا مندی سے تجارت Ûو۔‘‘
Ù…Ùاد، ذاتی اصولوں اور خواÛشات Ú©ÛŒ مخالÙت پر آنے والا ØºØµÛ Ø¯Ø¨Ø§Ù†Ø§ اور بجھانا ضروری ÛÛ’ Û” قرآن Ø+کیم میں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ù†Û’ متقین Ú©ÛŒ ایک صÙت ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ بیان Ùرمائی ’’وَالْکَاظÙÙ …Ùیْنَ الْغَیْظ‘‘(ÙˆÛ Ù„ÙˆÚ¯ جو ØºØµÛ Ú©Ùˆ بجھانے والے Ûوتے Ûیں) Û” متقی Ú©ÛŒ خوبی ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û ÙˆÛ Ø§Ø³ پر قابورکھتا ÛÛ’Û” کسی Ú©ÛŒ مصیبت پر خوشی کا اظÛار Ù†Ûیں کرنا چاÛئے، اس سے منع Ùرمایا گیا ÛÛ’Û” Ø+ضور نبی کریم ï·º Ù†Û’ Ùرمایا Ú©Û â€™â€™ تم بھائی Ú©ÛŒ مصیبت پر خوشی کا اظÛار مت کرو، (اگر ایسا کرو Ú¯Û’ تو ÛوسکتاÛÛ’ Ú©Û ) Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Ùˆ اس مصیبت سے نجات دے دے اور تم Ú©Ùˆ مبتلا کردے‘‘۔ (جامع ترمذی)
جب دو آدمیوں میں اختلا٠پیدا ÛوتاÛÛ’ اور ÙˆÛ ØªØ±Ù‚ÛŒ کرکے دشمنی اور عداوت Ú©ÛŒ Ø+د تک Ù¾ÛÙ†Ú† جاتاÛÛ’ تو ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛوتاÛÛ’ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© Ú©Û’ مبتلائے مصیبت Ûونے سے دوسرے Ú©Ùˆ خوشی Ûوتی ÛÛ’ اس Ú©Ùˆ ’’شماتت‘‘ Ú©Ûتے Ûیں ØŒ Ø+سد اور بغض Ú©ÛŒ طرØ+ ÛŒÛ Ø®Ø¨ÛŒØ« عادت بھی Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Ùˆ سخت ناراض کرنے والی ÛÛ’Û”
ریا کاری سے بھی بچئے، روایت ÛÛ’ Ú©Û Ø+ضور نبی کریم ï·ºÙ†Û’ Ùرمایا Ú©Û Ø¬Ùˆ شخص کوئی عمل (دوسروں Ú©Ùˆ)سنانے اور Ø´Ûرت Ú©Û’ لیے کرے گا Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اس Ú©Ùˆ Ø´Ûرت (اس عمل Ú©ÛŒ تشÛیر )دے گا اور جو کوئی دکھاوے Ú©Û’ لیے نیک عمل کرے گا Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° اس Ú©Ùˆ خوب دکھائے گا‘‘۔ (بخاری ØŒ مسلم)
دکھاوے اور Ø´Ûرت Ú©ÛŒ غرض سے نیک اعمال کرنے والوں Ú©Ùˆ ایک سزا ان Ú©Û’ اس عمل Ú©ÛŒ مناسبت سے ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ دی جائے Ú¯ÛŒ Ú©Û Ø§Ù† Ú©ÛŒ اس ریاکاری اور مناÙقت Ú©Ùˆ خوب مشÛور کیاجائے گا اور سب Ú©Ùˆ مشاÛد Û Ú©Ø±Ø§Ø¯ÛŒØ§Ø¬Ø§Ø¦Û’ گا Ú©Û Ø¨Ø¯Ø¨Ø®Øª لوگ ÛŒÛ Ù†ÛŒÚ© اعمال Ø§Ù„Ù„Û Ú©Û’ لیے Ù†Ûیں کرتے تھے Û”Ø+ضرت ابوÛریرÛØ“ سے روایت ÛÛ’ Ú©Û Ø§ÛŒÚ© شخص Ù†Û’ Ø+ضور نبی کریم ï·º سے اپنی قساوت قلبی Ú©ÛŒ شکایت کی۔ آپﷺ Ù†Û’ ارشاد Ùرمایا Ú©Û â€™â€™ÛŒØªÛŒÙ… Ú©Û’ سر پر Ûاتھ پھیرا کرو اور مسکین Ú©Ùˆ کھانا کھلایا کرو‘‘۔ (مسند اØ+مد)Û”
سخت دلی اور تنگ دلی ایک روØ+انی مرض اور انسان Ú©ÛŒ بدبختی Ú©ÛŒ نشانی ÛÛ’ ۔سائل Ù†Û’ Ø+ضور نبی کریم ï·º سے اپنے دل اور اپنی روØ+ Ú©ÛŒ اس بیماری کا Ø+ال عرض کرکے آپ سے علاج دریاÙت کیاتھا، آپﷺ Ù†Û’ ان Ú©Ùˆ دو باتوں Ú©ÛŒ Ûدایت Ùرمائی ایک ÛŒÛ Ú©Û ÛŒØªÛŒÙ… Ú©Û’ سر پر Ø´Ùقت کا Ûاتھ پھیرا کرو اور دوسرا ÛŒÛ Ú©Û Ùقیر مسکین Ú©Ùˆ کھانا کھلایا کرو۔
رسول اللÛï·º کا بتلایا Ûوا ÛŒÛ Ø¹Ù„Ø§Ø¬ علم النÙس Ú©Û’ ایک خاص اصول پرمبنی ÛÛ’ Ø¨Ù„Ú©Û Ú©Ûنا چاÛیے Ú©Û Ø+ضورﷺ Ú©Û’ ارشادات سے اس اصول Ú©ÛŒ تائید اور توثیق Ûوتی ÛÛ’ ØŒ ÙˆÛ Ø§ØµÙˆÙ„ ÛŒÛ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ú¯Ø± کسی شخص Ú©Û’ Ù†Ùس یا قلب میں کوئی خاص Ú©ÛŒÙیت Ù†Û ÛÙˆ اور ÙˆÛ Ø§Ø³ Ú©Ùˆ پیدا کرنا چاÛÛ’ تو ایک تدبیر اس Ú©ÛŒ ÛŒÛ Ø¨Ú¾ÛŒ ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ø³ Ú©ÛŒÙیت Ú©Ùˆ اور لوازم Ú©Ùˆ ÙˆÛ Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø± کرے۔ انشاء Ø§Ù„Ù„Û Ú©Ú†Ú¾ Ø¹Ø±ØµÛ Ú©Û’ بعد ÙˆÛ Ú©ÛŒÙیت بھی نصیب Ûوجائے گی۔ دل میں Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©ÛŒ Ù…Ø+بت پیدا کرنے Ú©Û’ لیے کثرت ذکر کا Ø·Ø±ÛŒÙ‚Û Ø¬Ùˆ Ø+ضرات صوÙیائے کرام میں رائج ÛÛ’ اس Ú©ÛŒ بنیاد بھی اسی اصول پر ÛÛ’Û”
Ø+ضور اکرم ï·º جب بھی Ú©Ûیں کوئی لشکر Ø±ÙˆØ§Ù†Û Ùرماتے تو اس لشکر Ú©Û’ اÙمیر کوتاکید سے ÛŒÛ Ûدایت Ùرماتے تھے Ú©Û Ø§Ù¾Ù†Û’ زیردستوں Ú©Û’ ساتھ نرمی کا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©Ø±Ù†Ø§ØŒ ان Ú©Ùˆ تنگی میں مبتلا Ù†Û Ú©Ø±Ù†Ø§Û” ان کوبشارت اور خوشخبری دیتے رÛنا۔ اسی طرØ+ جب کسی Ú©Ùˆ کسی Ø¹Ù„Ø§Ù‚Û ÛŒØ§ قوم کا گورنر اور امین بنا کر بھیجتے تو ان Ú©Ùˆ Ûدایت Ùرمادیتے Ú©Û Ù‚ÙˆÙ… Ú©Û’ ساتھ عدل وانصا٠اور Ûمدردی کا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©Ø±Ù†Ø§ØŒ اور ان Ú©Û’ ساتھ نرمی کا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©Ø±Ù†Ø§ ØŒ انÛیں تنگی اور سختی میں مبتلا Ù†Û Ú©Ø±Ù†Ø§ Û”Ø+دیث شری٠کے الÙاظ کا ملاØ+Ø¸Û Ùرمایئے، Ø+ضرت ابوبردÛØ“ بن ابی موسیٰ Ùرماتے Ûیں Ø+ضور اکرم ï·º Ù†Û’ Ø+ضرت معاذ بن جبل ؓاور ابوموسیٰ اشعری Ø“Ú©Ùˆ یمن Ø±ÙˆØ§Ù†Û Ùرمایا، اور روانگی Ú©Û’ وقت ÛŒÛ Ûدایت Ùرمائی Ú©Û’’ تم دونوں نرمی اور آسانی کا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©Ø±ØªÛ’ رÛنا، اور لوگوں Ú©Û’ ساتھ تنگی اور سختی کا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ù†Û Ú©Ø±Ù†Ø§ØŒ اور لوگوں Ú©Ùˆ دنیا وآخرت Ú©ÛŒ کامیابی Ú©ÛŒ بشارت دیتے رÛنا، اور لوگوں میں تنÙر Ù†Û Ù¾ÛŒØ¯Ø§ کرنا Ú©Û Ø¬Ø³ سے لوگ Ùرار کا Ø±Ø§Ø³ØªÛ Ø§Ø®ØªÛŒØ§Ø±Ú©Ø±ÛŒÚº ،اور آپس میں Ù…Ø+بت وشÙقت کا Ù…Ø¹Ø§Ù…Ù„Û Ú©Ø±ØªÛ’ رÛنا اور اختلا٠وپھوٹ Ú©ÛŒ باتیں Ù†Û Ú©Ø±Ù†Ø§Û” ‘‘ (بخاری شری٠)
Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ûمیں ان اعلیٰ اخلاقی اصولوں پر کاربند رÛÙ†Û’ Ú©ÛŒ توÙیق عطا Ùرمائے ،آمین۔