رÛنمائی۔۔۔۔۔۔ جاوید اØ+مد غامدی
Rahnumai.jpg
ÛÙ… Ù†Û’ دین Ú©Ùˆ جس طرØ+ سمجھاÛÛ’ØŒ اÙس میں3چیزیں بنیادی اصول Ú©ÛŒ Ø+یثیت رکھتی Ûیں:اول ÛŒÛ Ú©Û Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† Ø+Ù‚ Ùˆ باطل Ú©Û’ لیے میزان اور Ùرقان اور تمام Ø³Ù„Ø³Ù„Û ÙˆØ+ÛŒ پر ایک’’مÙÛَیمÙÙ †â€˜â€˜ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø§Ùس لیے نازل کیا گیا ÛÛ’ Ú©Û Ø¯ÛŒÙ† Ùˆ شریعت Ú©Û’ معاملے میں لوگوں Ú©Û’ مابین تمام اختلاÙات کا ÙÛŒØµÙ„Û Ú©Ø± دے اور اÙس Ú©Û’ نتیجے میں ÙˆÛ Ù¹Ú¾ÛŒÚ© Ø+Ù‚ پرقائم ÛÙˆ جائیں۔ قرآن Ù†Û’ اپنی ÛŒÛ Ø+یثیت اپنے لیے خود بیان Ùرمائی ÛÛ’ØŒ Ù„Ûٰذا اÙس Ú©ÛŒ بنیاد پر جو باتیں اÙس Ú©Û’ بارے میں بطور اصول ماننی چاÛییں، ÙˆÛ ÛŒÛ Ûیں:اولاً، اÙس کا متن بالکل متعین ÛÛ’Û” ÛŒÛ ÙˆÛÛŒ ÛÛ’ جو مصØ+٠میں ثبت ÛÛ’ اور جسے مغرب Ú©Û’ چند علاقوں Ú©Ùˆ Ú†Ú¾ÙˆÚ‘ کر پوری دنیا میں امت Ù…Ø³Ù„Ù…Û Ú©ÛŒ عظیم اکثریت اÙس وقت تلاوت کر رÛÛŒ ÛÛ’Û” ÛŒÛ ØªÙ„Ø§ÙˆØª جس قرأ ت Ú©Û’ مطابق Ú©ÛŒ جاتی ÛÛ’ØŒ اÙسے قرأ ت Ø¹Ø§Ù…Û Ú©Ûا جاتا ÛÛ’Û” اÙس Ú©Û’ سوا کوئی دوسری قرأت Ù†Û Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† ÛÛ’ Ø§ÙˆØ±Ù†Û Ø§Ùسے قرآن Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے پیش کیا جاسکتا ÛÛ’Û”
ثانیاً، قرآن قطعی Ø§Ù„Ø¯Ù„Ø§Ù„Û ÛÛ’Û” اÙس Ú©Û’ معنی ÛŒÛ Ûیں Ú©Û Ù‚Ø±Ø§Ù“Ù† Ú©Û’ الÙاظ پوری صلاØ+یت رکھتے Ûیں Ú©Û Ø§Ù†Ø³Ø§Ù† اÙÙ† Ú©ÛŒ رÛنمائی قبول کر Ù„Û’ تو اÙسے قطعیت Ú©Û’ ساتھ ٹھیک اÙس مدعا تک Ù¾Ûنچا دیں جس Ú©Û’ لیے ÙˆÛ Ù„Ø§Ø¦Û’ گئے Ûیں۔ ÛŒÛ ØµØ±Ù Ù‚Ù„Øª علم اور قلت تدبر ÛÛ’ جس Ú©ÛŒ بنا Ø¡ پر انسان بعض اوقات اÙسے سمجھنے سے قاصر Ø±Û Ø¬Ø§ØªØ§ ÛÛ’Û” قرآن Ú©ÛŒ زبان اور اÙس Ú©Û’ اسالیب بیان سے اÙس کا کوئی تعلق Ù†Ûیں ÛÛ’Û” ÙˆÛ Ø§Ù¾Ù†Ø§ مدعا بیان کرنے سے کبھی قاصر Ù†Ûیں رÛتا۔
ثالثاً، قرآن Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ø³Ø¨ آیتیں Ù…Ø+Ú©Ù… Ûیں جن پر اÙس Ú©ÛŒ Ûدایت کا مدار ÛÛ’ اور متشابÛات ØµØ±Ù ÙˆÛ Ø§Ù“ÛŒØªÛŒÚº Ûیں جن میں آخرت Ú©ÛŒ نعمتوں اور نقمتوں میں سے کسی نعمت یا نقمت کا بیان تمثیل اور ØªØ´Ø¨ÛŒÛ Ú©Û’ انداز میں Ûوا ÛÛ’ یا Ø§Ù„Ù„Û ØªØ¹Ø§Ù„ÛŒÙ° Ú©Û’ صÙات Ùˆ اÙعال اور Ûمارے علم اور مشاÛدے سے ماورا اÙس Ú©Û’ کسی عالم Ú©ÛŒ کوئی بات تمثیلی اسلوب میں بیان Ú©ÛŒ گئی ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø§Ù“ÛŒØªÛŒÚº Ù†Û ØºÛŒØ± متعین Ûیں اور Ù†Û Ø§ÙÙ† Ú©Û’ Ù…ÙÛوم میں کوئی ابÛام ÛÛ’Û” اÙÙ† Ú©Û’ الÙاظ بھی عربی مبین ÛÛŒ Ú©Û’ الÙاظ Ûیں اور اÙÙ† Ú©Û’ معنی ÛÙ… بغیر کسی تردد Ú©Û’ سمجھتے Ûیں۔ اÙÙ† Ú©ÛŒ Ø+قیقت ØŒ Ø§Ù„Ø¨ØªÛ ÛÙ… اÙس دنیا میں Ù†Ûیں جان سکتے لیکن اÙس جاننے اور Ù†Û Ø¬Ø§Ù†Ù†Û’ کا قرآن Ú©Û’ ÙÛÙ… سے Ú†ÙˆÙ†Ú©Û Ú©ÙˆØ¦ÛŒ تعلق Ù†Ûیں ÛÛ’ØŒ اÙس لیے ÛÙ… اÙس Ú©Û’ درپے بھی Ù†Ûیں Ûوتے۔
رابعاً، قرآن سے باÛر کوئی ÙˆØ+ÛŒ Ø®ÙÛŒ یا جلی، ÛŒÛاں تک Ú©Û Ø®Ø¯Ø§ کا ÙˆÛ Ù¾ÛŒØºÙ…Ø¨Ø± بھی جس پر ÙˆÛ Ù†Ø§Ø²Ù„ Ûوا ÛÛ’ØŒ اÙس Ú©Û’ کسی Ø+Ú©Ù… میں کوئی ترمیم Ùˆ تغیر Ù†Ûیں کر سکتا۔ دین میں Ûر چیز Ú©Û’ ردوقبول کا ÙÛŒØµÙ„Û Ø§Ùس Ú©ÛŒ آیات بینات ÛÛŒ Ú©ÛŒ روشنی میں کیا جاتا ÛÛ’Û” ایمان Ùˆ Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û Ú©ÛŒ Ûر بØ+Ø« اÙس سے شروع Ûوتی اور اÙسی پر ختم کر دی جاتی ÛÛ’Û” Ûر ÙˆØ+ی، Ûر الÛام ØŒ Ûر القاء، Ûر تØ+قیق اور Ûر رائے اÙس Ú©Û’ تابع ÛÛ’Û” بوØ+Ù†ÛŒÙÛ Ùˆ شاÙعی ØŒ بخاری Ùˆ مسلم، اشعری Ùˆ ماتریدی اور جنید Ùˆ شبلی، سب پر اÙس Ú©ÛŒ Ø+کومت قائم ÛÛ’ اور اÙس Ú©Û’ خلا٠اÙÙ† میں سے کسی Ú©ÛŒ کوئی چیز بھی قبول Ù†Ûیں Ú©ÛŒ جا سکتی۔
دوم ÛŒÛ Ú©Û Ø³Ù†Øª دین ابراÛیمی Ø‘ Ú©ÛŒ ÙˆÛ Ø±ÙˆØ§ÛŒØª ÛÛ’ جسے رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ù†Û’ اÙس Ú©ÛŒ تجدید Ùˆ اصلاØ+ Ú©Û’ بعد اور اÙس میں بعض اضاÙÙˆÚº Ú©Û’ ساتھ اپنے ماننے والوں میں دین Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے جاری Ùرمایا ÛÛ’Û” قرآن میں آپ Ú©Ùˆ ملت ابراÛیمی Ú©ÛŒ اتباع کا Ø+Ú©Ù… دیا گیا ÛÛ’Û” ÛŒÛ Ø±ÙˆØ§ÛŒØª بھی اÙسی کا Ø+ØµÛ ÛÛ’Û” ثبوت Ú©Û’ اعتبار سے اÙس میں اور قرآن مجید میں کوئی Ùرق Ù†Ûیں ÛÛ’Û” ÙˆÛ Ø¬Ø³ طرØ+ صØ+Ø§Ø¨Û Ø“Ú©Û’ اجماع اور قولی تواتر سے ملا ÛÛ’ØŒ ÛŒÛ Ø§Ùسی طرØ+ اÙÙ† Ú©Û’ اجماع اور عملی تواتر سے ملی ÛÛ’ اور قرآن ÛÛŒ Ú©ÛŒ طرØ+ Ûر دور میں مسلمانوں Ú©Û’ اجماع سے ثابت Ûوتی ÛÛ’Û” Ù„Ûٰذا اÙس Ú©Û’ بارے میں کسی بØ+Ø« Ùˆ نزاع Ú©Û’ لیے کوئی گنجایش Ù†Ûیں ÛÛ’Û”
سوم ÛŒÛ Ú©Û Ø¯ÛŒÙ† صر٠وÛÛŒ ÛÛ’ جو قرآن Ùˆ سنت میں بیان کر دیا گیا ÛÛ’Û” اÙس Ú©Û’ Ø¹Ù„Ø§ÙˆÛ Ú©ÙˆØ¦ÛŒ چیز دین ÛÛ’ØŒ Ù†Û Ø§Ùسے دین قرار دیا جا سکتا ÛÛ’Û” رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ú©Û’ قول Ùˆ Ùعل اور تقریر Ùˆ تصویب Ú©Û’ اخبار آØ+ادجنھیں بالعموم ’’Ø+دیث‘‘ Ú©Ûا جاتا ÛÛ’ØŒ اÙÙ† سے دین میں کسی Ø¹Ù‚ÛŒØ¯Û Ùˆ عمل کا اضاÙÛ Ù†Ûیں Ûوتا۔ دین سے متعلق جو چیزیں اÙÙ† میں آتی Ûیں، ÙˆÛ Ø¯Ø±Ø+قیقت، قرآن Ùˆ سنت میں Ù…Ø+صور اÙسی دین Ú©ÛŒ تÙÛیم Ùˆ تبیین اور اÙس پر عمل Ú©Û’ لیے نبی اکرم صلی Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ú©Û’ اÙØ³ÙˆÛ Ø+Ø³Ù†Û Ú©Ø§ بیان Ûیں۔ Ø+دیث کا Ø¯Ø§Ø¦Ø±Û ÛŒÛÛŒ ÛÛ’Û” Ú†Ù†Ø§Ù†Ú†Û Ø¯ÛŒÙ† Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے اÙس دائرے سے باÛر Ú©ÛŒ کوئی چیز Ù†Û Ø+دیث ÛÙˆ سکتی ÛÛ’ اور Ù†Û Ù…Ø+ض Ø+دیث Ú©ÛŒ بنیاد پر اÙسے قبول کیا جا سکتا ÛÛ’Û”
اÙس دائرے Ú©Û’ اندر، Ø§Ù„Ø¨ØªÛ Ø+دیث Ú©ÛŒ Ø+جت Ûر اÙس شخص پر قائم ÛÙˆ جاتی ÛÛ’ جو اÙس Ú©ÛŒ صØ+ت پر مطمئن ÛÙˆ جانے Ú©Û’ بعد رسول Ø§Ù„Ù„Û ØµÙ„ÛŒ Ø§Ù„Ù„Û Ø¹Ù„ÛŒÛ ÙˆØ§Ù“Ù„ÛÙ– وسلم Ú©Û’ قول Ùˆ Ùعل یا تقریر Ùˆ تصویب Ú©ÛŒ Ø+یثیت سے اÙسے قبول کر لیتا ÛÛ’Û” اÙس سے انØ+را٠پھر اÙس Ú©Û’ لیے جائز Ù†Ûیں رÛتا، Ø¨Ù„Ú©Û Ø¶Ø±ÙˆØ±ÛŒ ÛÙˆ جاتا ÛÛ’ Ú©Û Ø§Ù“Ù¾ کا کوئی Ø+Ú©Ù… یا ÙÛŒØµÙ„Û Ø§Ú¯Ø± اÙس میں بیان کیا گیا ÛÛ’ تو اÙس Ú©Û’ سامنے سرتسلیم خم کر دے۔